Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zrušení povinnosti přimíchávat biosložku do benzinu možná Senát upraví

ČTK Jakub Švec
Diskuze (2)

Novelu, která má zrušit povinnost přimíchávat biosložku do pohonných hmot, možná Senát vrátí Sněmovně. Doporučil mu to jeho hospodářský výbor.

Jednomyslně navrhl v předloze zpřesnit povinnost dodavatelů nafty a benzinu zajistit snížení emisí skleníkových plynů tak, že se bude vztahovat na daňové území ČR. Senát o úpravě rozhodne ve středu. Senátní ústavně-právní výbor doporučil novelu schválit beze změn.

Novela má také omezit okruh vozidel, za která se musí platit silniční daň. Změny mají pomoci firmám i občanům čelit rostoucím cenám pohonných hmot. Předloha také počítá s odkladem zákazu provozu starých kotlů na uhlí o dva roky na 1. září 2024.

Vláda si od zrušení povinného přimíchávání biosložky do nafty slibuje, že povede k jejímu zlevnění až o dvě koruny na litr. V další novele chce na letošní léto snížit spotřební daň na pohonné hmoty o 1,50 Kč na litr. Distributoři pohonných hmot budou muset biosložku do paliv přimíchávat i přes navrhovanou změnu, upozornil předseda Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček.

Ukládá jim to zákon o ochraně ovzduší, podle kterého musí snižovat emise skleníkových plynů o šest procent oproti roku 2010, a to bez biopaliv nejde, podotkla obecně prospěšná společnost Kverulant. Upozornila zároveň na nedávno uzavřenou rámcovou smlouvu mezi státním distributorem paliv Čepro a společností Preol, která patří do skupiny Agrofert ze svěřenských fondů šéfa ANO a bývalého premiéra Andreje Babiše. Čepro má podle smlouvy do konce příštího roku od Preolu odebrat biosložky do paliv až za 6,4 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty.

Zrušení silniční daně pro vozidla, která slouží k podnikání, se bude týkat osobních automobilů, autobusů a nákladních aut do hmotnosti 12 tun. Pro těžší nákladní vozidla a přívěsy se sazba daně sníží na nejnižší přípustnou míru. Například nákladní automobil o třech nápravách s hmotností 22 tun a stářím do tří let by měl nově podléhat dani 5800 korun místo současných 16.000 korun. Úplnému zrušení daně v této kategorii brání podle vlády evropská legislativa. Částečné zrušení silniční daně sníží její výnos zhruba o 4,2 miliardy korun ročně. Loni stát získal na silniční dani 5,43 miliardy korun.

Vládní předloha má podpořit i takzvanou nízkoemisní mobilitu. Bude se to týkat služebních aut na alternativní pohon, například elektromobilů, které mohou zaměstnanci bezplatně využívat pro soukromé účely. Dosud v takovém případě platili vyšší daně, protože se jim základ daně zvyšoval o jedno procento vstupní ceny daného vozu. Nově to má být půl procenta. Současně se má zkrátit doba odpisování zařízení sloužících k dobíjení elektromobilů. Ambicí této podpory je též transformace vozového parku českých podnikatelů a zaměstnavatelů na nízkoemisní vozidla, uvádí vláda.

Dalším opatřením je odsunutí termínu zákazu provozu starých kotlů na uhlí o dva roky na 1. září 2024. Vláda argumentuje tím, že na trhu existuje omezený počet montážních společností a nedostatek výrobků, které mají být nově instalovány. Dá se podle ní předpokládat, že situace se může i zhoršit například kvůli nedostatku železa a oceli na trhu. Odklad se týká stacionárních zdrojů na pevná paliva o jmenovitém tepelném příkonu do 300 kilowattů v rodinných domech, bytových domech a stavbách pro rodinnou rekreaci.

ČTK Jakub Švec
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - lordlord
19. 5. 2022 09:16
kup
takto poruší nařízení o snižování co2 od EU, mají na to povolení?
18. 5. 2022 18:15
biopaliva v benzinu/nafte jsou energetickej nesmysl
energeticky se na praci ve spalovacim motoru vyuzije jen 25%, 75% vyleti vejfukem a chladicem do luftu
to uz je mnohem lepsi misto repky pestovat psenici, ktera ma vyssi vynos, a pak ji s ucinnosti 80-90% palit v kotli misto uhli. prinos v omezeni CO2 to bude mit minimalne 3x vyssi nez ve spalovacim motoru.
psenice ze 160tis ha, na kterem se pestuje repka do biopaliv, by vytopila cca 500tis stredne neuspornych domacnosti