Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Biosložka v palivech nejspíš neskončí, ČEPRO ji dál nakupuje od Agrofertu

Ondřej Mára Jakub Švec
Diskuze (36)

Vláda sice plánuje zrušení povinnosti přimíchávat biosložky do paliv, což by mělo vést k jejich zlevnění, ani v případě schválení zákona k tomu však nejspíš nedojde.

Ústavně právní výbor dnes sice Senátu doporučil schválit zrušení povinnosti přimíchávat biosložku do pohonných hmot, což by podle očekávání vlády mělo vést k jejich zlevnění, podle upozornění organizace Kverulant.org se však situace nijak výrazně nezmění a distributoři pohonných hmot budou muset biosložky i nadále přimíchávat.

Ptáte se, jak je to možné? Podle upozornění obecně prospěšné organizace Kverulant.org se vláda zabývá pouze zrušením § 19 zákona o ochraně ovzduší, který definuje povinnost přimíchávat minimálně 4,1 % lihu do benzínu a 6,0 % biosložky do nafty. A paragraf se vládě nejspíš skutečně podaří zrušit, jak informovala ČTK.

Následující paragraf nicméně ukládá „olejářům“ povinnost snižovat emise CO2 v dopravě o 6 % oproti roku 2010. K tomu mohou distributoři pohonných hmot využít více možností, tou nejlevnější a zřejmě i nejsnazší jsou však UER (Upstream emission reduction) certifikáty, které potvrzují snížení emisí CO2 při těžbě a přepravě ropy i plynu po světě.

Problém české legislativy však spočívá v omezení UER certifikátů ke snížení emisí skleníkových plynů pouze o 1 %. Ke snížení o zbylých pět procent je však nutné stále využívat biopaliva, jejichž použití vede podle Kverulant.org ke zbytečnému zdražení i znehodnocení pohonných hmot, zatímco životnímu prostředí biopaliva prý spíše škodí, než prospívají.

Společnost Kverulant.org tak vyzvala senátory, aby současné znění zákona (zabývající se pouze zákazem přidávání biosložek) odmítli a současně zvýšili možnost započítat UER certifikáty z 1 % na 6 %.

Vedle toho také společnost Kverulant.org upozornila na uzavření nové rámcové dohody mezi státní společností ČEPRO, klíčovým distributorem nafty a benzínu v Česku, a společnosti PREOL z holdingu Agrofert (ze svěřeneckých fondů bývalého premiéra Andreje Babiše).

Předmětem smlouvy, která byla podepsána 25. dubna tohoto roku, mají být dodávky biopaliv vyráběných zejména z řepky olejky na dobu od 1.2.2022 do 31.12.2023. Hodnota smlouvy je přitom 6,4 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty, respektive 7.744.000.000 Kč včetně DPH.

Společnost Kverulant.org, dlouhodobě bojující proti biopalivům, přitom nevolá po jejich okamžitém konci, ale po postupném utlumování produkce – například během tří let. Zemědělci, kteří produkují plodiny potřebné k výrobě bioložek, by tak měli mít dostatek času k přeorientování výroby. Se snižováním CO2 by pak mohli pomoci právě certifikáty započítávající úsporu CO2 během těžby a přepravy.

Ondřej Mára Jakub Švec
Diskuze (36)

Doporučujeme

12. 5. 2022 16:05
Re: Nařídil bych 50 procent biosložky nejmíň
Tak těch 10-11 tis za pšenici je novinářská cena z burzy. V Čechách zemědělci dostávají nyní max 8tis za tunu.
12. 5. 2022 14:05
Re: nejde o to jestli bioslozka konci nebo nekonci
ty ses typickej slevovej kovboj at to stoji co to stoji
zkus nekdy zit za svy, jen z toho co vydelas a kasli na slevy
kdyz budes aspon trosku sikovnej a ne uplnej nouma, bude se ti zit mnohem lip
12. 5. 2022 14:03
Re: Nařídil bych 50 procent biosložky nejmíň
nikde se nedocitam, ze by se spotrebovalo vic nafty, nez se vyrobi repky

vem to takhle
z 1ha 1600 litru repky
podle tebe tech 1600 litr nepokryje energeticke pozadavky na vyrobu
dejme tomu, polovina jde na samotnou vyrobu v chemicce, polovina na obdelani, tedy na obdelani 1 ha 800 litru oleje == energeticky 800 litru nafty
u nas se obdelava cca 3mil ha orne pudy, tedy na to by bylo potreba podle tve logiky 800*3mil = 2.4 mld litru nafty
pritom spotreba u nas je cca 6mld litru nafty
chces snad tvrdit, se ty traktory a kombajny u nas spotrebujou necelou polovinu veskery nafty ??
zkus nekdy premejslet hlavou a never vsemu co kde zaslechnes
Avatar - petr petrumr
11. 5. 2022 18:31
Re: nejde o to jestli bioslozka konci nebo nekonci
Tady se nejedná jen o důchodce, to jsem nepsal, v okolních zemí kde není fialovo, jsou slevy, nebo se jezdí zdarma. Podívej se na HN kde to spočítali a daňové poplatníky to bude ty zrušené slevy stát více, než by studenti a důchodci jezdili zdarma, ale přeci fialka je vystudovaný v bádání, není ekonom nebo počtář. A včil rušení EET, v restauracích už přestávají brát karty nebo se jim porouchávají bezkontaktní therminály.Zaplačou odésáci a co chtěli ať si spapají.
Avatar - Mikesus
11. 5. 2022 18:17
Re: Nařídil bych 50 procent biosložky nejmíň
tak povídej. Z hospody to není, tam nechodím. Je na to studie od EU pár let po zavadení těchto nesmyslů. Zkusím dohledat. Zatím hledej ty tu svoji.

EDIT: zatím jsem našel tohle
https://newdirection.online/2018-publications-pdf/ND-Michalcakova-web.pdf
https://www.mdpi.com/…/13/22/12374/htm

"Several studies have found that switching to first-generation biofuels may result in an increase in GHG emissions. Senauer [13] stated that agricultural use and fertilizer application will double emissions over the next 30 years rather than the anticipated 20% reduction in GHG emissions from biofuel. Furthermore, 1G biofuels such as ethanol require a large amount of maize, which requires a large amount of water ranging from 5 to 2138 liters (L) per 1 L of ethanol, depending on how and where ethanol maize is grown. [14]. This appears to have negative environmental consequences, as its intake from water sources can put those areas at risk of drought."

Takže místo 20% snížení můžou být během následujících 30 let naopak až dvojnásobné. Jen díky biopalivům 1.gen, které tu prosazuje Babiš