A tuhle studii si pamatujete? Alfa Romeo Scighera z roku 1997

 

Se Scigherou od Italdesignu si mohli zajezdit všichni, i když jen virtuálně. Sdílela komponenty končící Alfy Romeo 164.

Italdesign se v roce 1997 rozhodl vzdát hold mýtické automobilce z Arese a jejím závodním úspěchům. Do březnové Ženevy přivezl studii futuristického supersportu pojmenovaného Scighera. V milánském dialektu italštiny tento výraz značí „hustou mlhu, náhle vznikající a stoupající z nížin“. Experimentální prototyp byl postaven na technice řady 164. Proč turínské studio využilo podvozkové skupiny deset let staré velké alfy? Jednoduše, protože nástupce 166 se představil až o rok později.

Dvě turba a kompresor

Dvoumístné kupé poháněl třílitrový vidlicový šestiválec umístěný před zadní nápravou, konkrétně podélně pod transparentním víkem. Ovšem pozor, dopovala jej dvě turba s mezichladičem stlačeného vzduchu! Giugiarové předvídali budoucnost, ovšem přeplňování bylo použito pro zvýšení výkonu a nikoli kvůli nějakým emisím... Nelze se tedy divit hodnotě 400 koní (294 kW) v 7000 min-1. Nejoptimističtější zdroje uvádějí, že čtyřventilový podčtvercový (93 x 72,6 mm) vstřikovací agregát s rozvodem DOHC dával dokonce 410 k (302 kW). Podpůrný mechanický kompresor se staral o to, aby měla turba dostatek plnicího tlaku už při nízkých otáčkách, takže nehrozil tradiční kopanec.

Přenos točivého momentu 452 N.m/5000 min-1 přes elektronickou spojku na obě nápravy měla takříkajíc v popisu práce šestistupňová sekvenční převodovka. Trvalý pohon všech kol darovala pro změnu Alfa Romeo 155, která také tehdy finišovala svou kariéru, byť nepoměrně kratší. Lehounká, pouze 1447 kg vážící Scighera podle některých pramenů překročila o 2 km/h třístovku, uvádí se také pouze 299 km/h. Někdy prosazovaných 331 km/h bylo pouze teoretických, na toto tempo se nikdy nerozjela. Z klidu na stovku dokázala přesto vystřelit nejdříve za impozantních 3,6 s. Patřičnou deceleraci měly na povel větrané ocelové kotouče s průměrem 355 mm. Žádný karbon, žádná keramika!

Formule 1 v kůži

Extravagantní „oblek“ pro supersport navrhl syn Giorgetta Giugiara Fabrizio, alespoň se to říká. „Duhově šedá“ barva hliníkové karoserie měnila svůj odstín v závislosti na intenzitě dopadajícího světla. Na trup byl použit polymerový kompozit vyztužený uhlíkovými vlákny a rovněž aluminiové komponenty. Podvozek disponoval rozvorem 2591 mm, přední zavěšení typu push-rod s jediným tlumičem bylo převzato z monopostů, vzadu bychom našli dvojité lichoběžníky s tlumiči příčnými. Scighera měřila na délku 4318 mm, do šířky 1981 mm a do výšky čněla pouhých 1143 mm, u rychlého stroje se supernízká stavba předpokládá. Jezdila na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami rozměru 235/40, respektive 295/35. Ta přední byla od sebe vzdálená 1660, zadní pak překvapivě menších 1630 mm.

Příď připomínala nosy monopostů formule 1, víko se otevíralo včetně masky chladiče, tradičního alfáckého štítu, dveře pak klasicky. Obě boční okna byla ovšem nezávisle na nich výklopná směrem vzhůru, jako tzv. racčí křídla. Dala se odmontovat, takže z kupé mohl vzniknout spider. Široké čelní sklo se inspirovalo v 50. a 60. letech minulého věku, chránilo však řidiče i spolujezdce před deštěm a větrem dostatečně. Zaujala kulatá hlavní světla s výbojkami Hella, tzv. „klaunovy oči“ byly umístěny ve středu svislých „trhlin“ na blatnících. Zadní reflektory byly taktéž úzké a svislé. Kapota motoru se odklápěla ve dvou polohách, první umožňovala přístup k hrdlu palivové nádrže. Integrovaný spoiler s brzdovým světlem měl kromě estetické a aerodynamické funkce i jednu ryze praktickou: sloužil jako madlo pro přístup k pohonné jednotce. Vysouval se automaticky vně vozu po dosažení rychlosti 140 km/h. Nechybělo zdě ani logo Alfy Romeo s křížem a hadem, kontrastně červené...

Dvoumístný kokpit pokrývala luxusní ručně prošívaná hnědá kůže britské značky Connolly. Středový tunel byl natočen směrem k řidiči (ne, to není marketingová fráze) a nechyběla mu dokonce už ani malá obrazovka sloužící jako výstup satelitního navigačního systému od JVC. Výbavu bezesporu nádherného interiéru doplňovaly samočinná klimatizace a airbag v tříramenném volantu.

Need For Speed

Scigheru znají pamětníci prvních dílů arkádové závodní série Need For Speed. Mohli si s ní zajezdit ve „trojce“ s podtitulem Hot Pursuit, ovšem pouze v PC verzi, nikoli na PlayStationu. Jmenovala se navíc Shighera. Skutečná závodní verze GT, pochopitelně v červených barvách Alfy Romeo s logy včetně emblému automobilky a šachovnicové vlajky, sice existovala v měřítku 1:1, ale šlo na rozdíl od stříbrného vozu o nefunkční maketu. Místo bočních žeber pro přístup vzduchu k agregátu a brzdám zde zel na každé straně jediný otvor. Zadní spoiler převzatý ze „street legal“ verze doplňovalo obří černé křídlo a vůz nesl „šťastné“ startovní číslo 7.

Zrodily se tedy celkem dva exempláře. Na zvažovanou malou sérii neměl Turín kapacitu a samotná Alfa Romeo potřebovala masovější modely... Stříbrná scighera se objevila ještě v roce 2005 v Moskvě, výrobce pneumatik Vredestein tam tenkrát pořádal reklamní akci a využil ji k propagaci. Od té doby se na ni ale trochu zapomnělo...

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Zdroj: Auta 5P, SC.net, Conceptcarz
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…