Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

AirSpaceX MOBi-ONE je autonomní létající stroj s vazbou na Ford GT

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
AirSpaceX MOBi-ONE je jedním z řady projektů autonomních létajících strojů, ale vedle svých konkurentů zaujme svými výkony i liniemi. Navíc mezi jeho tvůrce patří designér slavného supersportu.

Společnost Detroit Aircraft Corporation se od svého založení věnuje vývoji leteckých systémů pro armádní i komerční využití a zhruba před třemi roky zahájila vývoj vlastních autonomních létajících strojů pro lety na krátkou vzdálenost.

Výsledkem tohoto vývoje je projekt AirSpaceX MOBi-ONE, který se Airspace Experience Technologies LLC, dceřiná firma Detroit Aircraft Corporation, rozhodla prezentovat na letošním autosalonu v Detroitu, čímž k němu upoutala patřičnou pozornost veřejnosti.

Dynamicky působící stroj má svým vzhledem mnohem blíže ke klasickým letadlům než k automobilům, ale na jeho vývoji spolupracoval i Camilo Pardo, k jehož nejslavnějším dílům patří supersport Ford GT z let 2004 až 2006.

AirSpaceX MOBi-ONE s celkovou délkou 9,1 m a rozpětím 12,2 m je vlastně konvertoplán s kolmým startem i přistáním. Pohon stroje zajišťují výhradně elektromotory a MOBi-ONE s nimi má dosahovat maximální rychlosti 402 km/h, i když cestovní rychlost se má pohybovat kolem 241 km/h a dolet na jedno nabití baterií má být kolem 104 km.

Kabina stroje s autonomním ovládáním je navržena pro dopravu dvou až čtyř osob, ale Airspace Experience Technologies LLC zmiňuje i možné využití v záchranné službě nebo pro dopravu nákladu.

Kromě MOBi-ONE je pod značkou AirSpaceX prezentován ještě jeden projekt autonomního létajícího stroje na elektřinu. Ten nemá proporce klasického letadla, ale zaujme tím, že jeho kabina, která je nesena pod křídlem s elektromotory, je výměnná a může být usazena na čtyřkolovém podvozku, s nímž může fungovat jako elektromobil s autonomním řízením.

Airspace Experience Technologies LLC má se svými autonomními létající stroji poměrně ambiciózní plány a do roku 2026 chce v padesáti největších městech provozovat až 2500 svých letadel. Ta mají ve srovnání s automobily nabídnout výrazné zkrácení časů při přepravě na relativně krátké vzdálenosti.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)