Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa 156 GTA – výkon, jak se patří

Michal Fokt
Tak má konečně pořádný motor i jiná Alfa, než postarší GTV. Automobilka Alfa Romeo se nejspíš už zanedlouho zbaví "motorového komplexu". Její nové automobily mají s ohledem na kategorie, v nichž operují, velmi atraktivní design i vyspělé podvozky, ale...

Jediným opravdu sportovním zástupcem značky Alfa Romeo tak byl dosud pouze typ GTV a jeho otevřená verze Spider. Časy se však mění, a po jejich bok se zařadí také sedan a kombi 156, pod jejichž kapotami se objeví vidlicový šestiválec 3,2 l s výkonem 184 kW.

Alfu GTA nebude od obou karosářských provedeních sedan a Sportwagon zrovna lehké odlišit. Neomračují totiž mohutnými křídly, ale nesou pouze decentní spoiler na předním nárazníku, nepříliš masivní prahové nástavce a nově tvarovaný zadní nárazník.

Interiér dostal v souladu se zaměřením vozů nová kožená sedadla, která mají kromě výrazného profilování a stavitelné bederní opěrky vpředu také vizuální náznak lepšího bočního vedení i u těch zadních. Pracoviště řidiče mělo již u řadových alf dostatečný sportovní náboj, který byl u "gé-té-áček" umocněn ještě odvrtávanými hliníkovými pedály a opěrou pro levou nohu. Volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy byly také obšity kůží. Monotónní čerň přístrojové desky oživilo obložení hliníkem na středovém panelu i v okolí kulisy řazení šestistupňové převodovky s přímým řazením a stále poněkud dlouhou pákou. Toto ústrojí bude možné na přání nahradit samočinným Selespeed, které umožňuje i řazení tlačítky pod volantem po vzoru formule 1.

Hlavní předmětem úprav stávajících „stopadasátšestek" však byl podvozek. Ten konstruktéři vyztužili a osadili sportovními tlumiči a pružinami, byla také změněna geometrie přední nápravy a posíleny zkrutné stabilizátory. Sedmnáctipalcová kola o rozměru 225/45 také dostala větší a účinnější kotoučové brzdy Brembo. Masivní výkon i točivý moment vozu bude kromě ABS a EBD krotit také systém kontroly trakce ASR. K lepšímu pocitu kontroly vozu také přispěje strmější řízení s menším počtem otáček mezi krajními polohami.

Jak bylo již na počátku řečeno, pohonnou jednotkou obou vozů GTA bude šestiválec 3,2 l s výkonem rovných 250 koní, tedy 184 kW při 6200/min. Točivý moment motoru vrcholí solidní hodnotou 300 N. m při 4800/min a takto vybavené vozy akcelerují z 0 na 100 km/h za 6,3 s a dokáží jet rychlostí až 250 km/h. Z uvedených hodnot je zřejmé, že u italské značky netouží po automobilovém extremismu – připomeňme totiž, že špičku mezi sportovními vozy střední třídy tvoří BMW M3, které ze stejného zdvihového objemu 3,2 l dokázalo dostat 252 kW. Kombinovaná spotřeba u sedanu s oběma převodovkami a Sportwagonu s mechanickou činí shodně 12,1 l na 100 km, kombi se selespeedem spotřebuje o 0,2 l na 100 km paliva více.

Vozy Alfa Romeo 156 GTA by neměly být jedinými sportovně orientovanými modely současné, nové éry v historii značky. Již v tomto roce se totiž očekává představení vozu Alfa 147 GTA, takže jedinou řadou, které bude dynamická verze chybět, bude noblesní 166.

Michal Fokt