Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin DB7 Vantage - velmi rychlý luxus

Miroslav Kudělka
Tradiční britská značka Aston Martin si za dobu své existence, vznikla v roce 1914, vydobyla renomé výrobce exkluzivních vysokovýkonných sportovních vozů.

Nejslavnější model výrobního programu nese jméno DB. Jeho poslední verze DB7 byla představena v roce 1993 v provedení s řadovým šestiválcem 3,2 přeplňovaným kompresorem. V roce 1999 byl nahrazen inovovaným DB7 Vantage. Za šest let výroby se nový DB7 stal nejúspěšnějším modelem historie, protože se jich prodalo přes 4000 kusů. To znamená, že za poloviční dobu se jich již vyrobilo více než všech modelů DB4, DB5 a DB6 dohromady v letech 1958-70. Jakkoli se 4000 kusů nejeví jako převratné množství při pohledu na celkovou produkci za 85 let - cca 16 000 ručně vyrobených kousků, je to množství úctyhodné.

Stejně jako patří ke značce model DB, patří k ní také výkonnější a luxusnější provedení Vantage. Toto označení sahá až do roku 1953, kdy se poprvé objevilo u modelu DB2. U nejnovějšího modelu se však konstruktéři odklonili od tradiční koncepce řadového šestiválce, i v posledních 20 letech používaného V8. Pod kapotu DB7 Vantage umístili šestilitrové srdce, poprvé v historii firmy, čítající plných dvanáct válců. Motor je celohliníkové konstrukce se 48 ventily. Úhel rozevření válců je 60 stupňů, což je hodnota u dvanáctiválců velmi používaná. V jeho konstrukci byly použity prvky využívané u sportovních motorů, jako přímý ostřik dna pístů olejem, nebo stejně dlouhé výfukové potrubí od všech válců, vyrobené z nerezivějící oceli. O čistotu výfukových plynů se stará nově vyvinutá řídící jednotka EEC V s dvojitým procesorem a kovové katalyzátory, řešení jež zajišťuje plnění emisních norem. U motoru bylo dbáno nejen na dosažení vysokého špičkového výkonu, ale také na co nejpříznivější průběh točivého momentu. Výsledek nelze hodnotit jinak než výborně, protože 85% špičkové hodnoty 542 Nm je k dispozici již v 1500 ot/min a špička je dosahována v 5000 ot/min. Výkon má hodnotu 309 kW (420 k) při 6000 ot/min, což je hodnota jistě dostatečná pro solidní postavení na trhu supervýkonných kupé.

Jelikož se kupé DB7 profiluje nejen jako vysokovýkonné, ale také luxusní, jsou v nabídce dvě převodová ústrojí. Jedno je, pro sportovce určená, šestistupňová přímo řazená převodovka se suchou spojkou průměru 293 mm. Její ovládání je svěřeno hydraulickému převodu. Převodové stupně jsou seřazeny v těsných rozestupech, aby dokázaly udržet motor stále v optimálním režimu. Je otázkou, je-li u takto silného motoru vůbec nutné použití takto odstupňovaného ústrojí. Alternativou je pětistupňová samočinná převodovka s hladkým řazením jednotlivých rychlostí. Je vybavena dvěma programy řazení, normálním umožňujícím hladkou jízdu, a sportovním, který řadí poněkud drsněji a umožňuje využívat plný potenciál silného dvanáctiválce. V nabídce příplatkové výbavy je nabízen systém Touchtronic, který navíc nabízí ke standardním programům možnost řazení tlačítky na volantu. Z převodovek odchází výkon pomocí kloubového hřídele k diferenciálu zadní nápravy. Ten pracuje s omezenou svorností pro zajištění dostatečného přenosu výkonu na vozovku. V této nelehké práci mu pomáhá protiprokluzový systém, který v kritické situaci zasáhne do řídícího procesu motoru a sníží výkon. Ve správném sportovním voze, kterým DB7 Vantage jistě je, nesmí chybět možnost tento systém vypnout. Tato možnost je zde tedy také.

To jsme se již dostali od motoru až k podvozku, který má za úkol síly vznikající nasazením takového siláka, bezpečně přenést do čtyř malých plošek, jimiž se dotýkají kola automobilu silnice. Zde nenajdeme žádná převratné řešení, ale desetiletími prověřené a osvědčené lichoběžníkové nápravy. Vpředu i vzadu jsou tvořeny dvěmi trojúhelníkovými rameny a odpruženy vinutými pružinami souose umístěnými kolem jednoplášťových tlumičů. Přední nápravě navíc pomáhá v udržení stability v zatáčkách ještě příčný zkrutný stabilizátor. Ten je u kupé také vzadu, ale kabriolet Volante se bez něj na zadní nápravě obejde. Celá geometrie byla vyladěna pro snadné ovládání a co nejjemnější dodávku výkonu na hnaná kola. Na všech kolech jsou namontovány kotoučové brzdy s dutými, příčně odvrtanými kotouči a čtyřpístkovými třmeny z hliníkové slitiny. Liší se pouze rozměry kotoučů. Přední náprava nese dvojici o průměru 355 mm a na zadní jsou osazeny poněkud menší o průměru 330 mm. Podle současných standardů jsou vybaveny čtyřkanálovým ABS. Zvláštností v nabídce za příplatek, je možnost, nechat si sériově černé třmeny nalakovat v jedné ze tří barev - grafitově šedé, červené nebo zlaté. Má to své opodstatnění, protože velká 18palcová kola z lehké slitiny svým designem techniku brzd značně odkrývají. Jejich deset tenkých paprsků mimo dobrého výhledu na brzdy intenzivně podporuje také jejich chlazení. Šířka ráfků je 8 palců vpředu a 9 na hnacích kolech zadní nápravy. Obuty jsou na nich nízkoprofilové pneumatiky 245/40 ZR 18 a 265/35 ZR 18. V nabídce na přání jsou i větší 19palcové ráfky s devíti paprsky.

Kola se nejen podílí na vynikajících jízdních vlastnostech vozu, ale také na jeho nezaměnitelném vzhledu. Design karoserie vychází z tradice modelů DB s dlouhou přídí, kde se nachází motor a interiérem posunutým poněkud vzad. Nemůže chybět maska chladiče ve tvaru obráceného T. Konstrukce karosérie je kombinovaná. Nosná struktura a většina povrchových panelů jsou z ocelového plechu. Pouze přední blatníky, víko zavazadlového prostoru, prahy a nárazníky se spoilery jsou vyrobeny z kompozitu. Jak již bylo zmíněno při popisu náprav, DB7 Vantage se vyrábí v provedení kupé a kabriolet. Konstrukce obou variant je v podstatě stejná a rozdíl je pouze v úpravách souvisejících s absencí pevné střechy u otevřené verze. Její skládací střecha je plně elektricky ovládaná a disponuje skleněným zadním oknem s elektrickým vyhříváním.

V interiéru koncepce 2+2 najdou tradičně pohodlí pouze řidič a spolujezdec, ale to co je zde čeká je na nejvyšší možné úrovni. Čalounění je vyvedeno v kvalitní kůži Conolly v kombinaci s obložením z ořechového dřeva. O bezpečnost auta se stará imobilizér s dálkově ovládaným alarmem a na bezpečnost posádky dbají dva airbagy. Dokoupit si lze také satelitní navigační systém, sportovní sedadla s vylepšeným bočním vedením, pedály z lehké slitiny nebo třeba štítek z leštěné nerezové oceli na práh, kde si můžete nechat vyrýt své jméno nebo cokoli si budete přát...

Technické údaje
Motor 6,0 V12
Druh zážehový
Zdvihový objem (cm3) 5935
Válce/ventily na válec 12/4
Max. výkon (kW/k/ot) 309/420/6000
Max. točivý moment (Nm/ot) 542/5000
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h) 296
Zrychlení 0-100 km/h (s) 5,1
Spotřeba (93/116 EU)
Kombinovaná (l/100 km) neudána
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4692
Šířka (mm) 1830
Výška (mm) 1243
Rozvor (mm) 2591
Pohotovostní hmotnost (kg) 1775
Objem nádrže (l) 89
Rozměr pneu vpředu 245/40 ZR18
Rozměr pneu vzadu 265/35 ZR18
Miroslav Kudělka