Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A3 2.0 TFSI quattro – kompaktní pohoda

Ondřej Šuch
Originální kombinaci třídveřového hatchbacku, přeplňovaného motoru a pohonu všech kol chce Audi zjevně vymést i ty největší kouty poptávky, byť by tyto kouty měly jen několik tisíc zákazníků po celém světě. Audi ve výbavě S-line...

Originální kombinaci třídveřového hatchbacku, přeplňovaného motoru a pohonu všech kol chce Audi zjevně vymést i ty největší kouty poptávky, byť by tyto kouty měly jen několik tisíc zákazníků po celém světě. Audi ve výbavě S-line s vrcholným dvoulitrem se vystavuje na odiv s cenou téměř dvojnásobnou oproti základnímu modelu a tak jsme na auto už od počátku pohlíželi trochu jako na exota.

Začněme třeba motorem – dvoulitrový čtyřválec s přímým vstřikováním přeplňovaný turbodmychadlem známe z  Octavie RSGolfu GTI, 147 kW výkonu je ale třeba poměřit s 1430 kilogramy pohotovostní hmotnosti a dynamické parametry vozu se náhle stanou relativní. Motor díky možnosti regulace výkonu vstřikovanou dávkou paliva téměř postrádá nepříjemný turboefekt a dobře táhne odspodu, vyžaduje ovšem palivo s hodnotou nejlépe 98 oktanů – jinak si ticha a plynulosti spalování vrstvené směsi řidič příliš neužije. Agregát tak jde ochotně za plynem, ale ve vyšších otáčkách jeho síla zdaleka není taková, jak bychom od sportovně naladěného vozu čekali. Rozsah využitelných otáček je ovšem i tak výjimečný - jsme ovšem přesvědčeni, že vůz by si ve vrcholném provedení zasloužil ještě vyšší výkon – podvozek to zvládne bez problémů.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni I když se A3 v tomto provedení honosí přídomkem quattro, technicky správně by zde mělo být napsáno „4x4“ nebo „4Motion“, protože ve voze je místo mezinápravového diferenciálu klasická spojka Haldex, kterou známe ze čtyřkolkových verzí Octavie či Golfu. V praxi to znamená, že zadní náprava se významně připojuje až v okamžiku nepatrného protočení předních kol – v klidovém režimu je dozadu přenášeno jen cca 10% kroutícího momentu. Přestože je toto řešení vhodnější spíš ke zdolávání problémů s adhezí než ke sportovnější jízdě (neřkuli driftům na mokru či sněhu), Audi i při brutálním zacházení sedí jako přibité a jede jako po kolejích. Příplatkové osmnáctipalcové pneumatiky ovládané tříramenným volantem drží stopu za všech okolností a méně zatížená přední náprava je hodně znát při ochotě k vrhání se do zatáček. Jinými slovy, auto jezdí s naprostou jistotou i jako dvoukolka a zásah ESP svědčí o tom, že řidič byl buď nikoli vlastní vinou přiveden do úzkých, nebo to opravdu přehnal.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni Zvenčí se vůz až na lehce snížený podvozek a nápisy S-line od sériové produkce příliš neliší, šedá metalíza jej kvalifikuje spíše do role nenápadného dravce. Tradičně skvělé je dílenské zpracování, použité materiály a ergonomie na předních velmi pohodlných sedadlech, tradičně méně místa je pro kolena vzadu. Zavazadlový prostor se oproti verzi s pohonem předních kol zmenšil na 281 litrů (přední pohon = 350 l), odpružení příjemně ztvrdlo a zrychlení z 0 na 100 km/h za slušných 7 vteřin je také částečně zásluha připojitelné zadní nápravy.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni Pohled do ceníku prozradí, že vůz s tímto motorem lze pořídit v poměrně spartánské výbavě Attraction za 793 tisíc korun, v lepší Ambition za 847 tisíc, přičemž za „haldex-quattro“ se připlácí dalších necelých 80 tisíc. Námi testovaná výbava S-Line začíná s tímto motorem a pohonem předních kol na 896 tisících, přičemž je možno si připlatit buď zmíněných necelých 80 tisíc za Haldex nebo 60 tisíc za dvouspojkový automat DSG. Ani vrcholná výbava S-line ale nezahrnuje víc než 17palcová kola a dvoukolky mají za příplatek bohužel i ESP. Pohled na seznam základní a příplatkové výbavy testovaného vozu tak dává za pravdu úvodnímu konstatování o exotičnosti vozu s touto výbavou a motorizací. Jakkoli je to exotičnost rychlá, stabilní a kompaktní.

První cena vozu553.100,- (1.6 75 kW, Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací793.600,- (2.0 TFSI 147 kW, Attraction)
Základní cena testovaného vozu974.900,- (2.0 TFSI 147 kW, S-Line)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.292.529,- (2.0 TFSI 147 kW, S-Line)

Plusy:

  • jízdní vlastnosti
  • dobrý tah TFSI od nízkých otáček
  • kompaktnost vs. design
  • kvalita zpracování

Minusy

  • základní cena a příplatky
  • chybějící výkonová špička motoru
  • místo na zadních sedadlech
  • zmenšený zavazadlový prostor u verze quattro

Ondřej Šuch
Audi A3 2.0 TFSI quattro
Cena základní sestavy 974 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce včetně bočních airbagů vpředu, bezpečnostní sloupek řízení podélně i výškově nastavitelný, brzdy s antiblokovacím systémem ABS s elektronickým rozdělováním brzdné síly EBV, dálkové ovládání centrálního zamykání dekorace matné, držák nápojů vpředu v palubní desce a vpředu na tunelové konzoli, easy entry - rozšířená funkce sklopení předních sedadel pro pohodlné nastupování dozadu, elektrické ovládání oken vpředu, elektronická uzávěrka diferenciálu EDS, ESP včetně brzdového asistentu (pro modely se sytémem quattro), imobilizér, kryt zavazadlového prostoru, nastavitelný sklon opěradla, potahy sedadel látka Modul, protiprokluzové zařízení ASR, přední sedadla - manuálně výškově a podélně nastavitelná, rádio Chorus s 8 reproduktory, rohožky vpředu a vzadu, velurové, servotronic - servořízení závislé na rychlosti jízdy, sklo s tepelnou ochranou - zeleně tónované, třetí opěrka hlavy vzadu včetně tříbodového samonavíjecího pásu na středním sedadle vzadu, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, zadní opěradlo dělené a sklopné, zapalovač cigaret a popelník vpředu, informační systém řidiče, mlhové světlomety, nástupní lišty s hliníkovými dekoracemi, přední sedadla - manuálně podélně a výškově nastavitelná, nastavitelný sklon opěradla, sluneční clona pro zadní okno – manuální, sportovní sedadla vpředu, černé provedení interiéru, dekorace v provedení matný kartáčovaný hliník, hlavice řadící páky a věnec volantu v perforované kůži, kola hliníková litá s 9ti paprsky, velikost 7,5Jx17, pneumatiky 225/45 R 17, nápis S line na mřížce chladiče a na bočních ochranných lištách vzadu, nástupní lišty s nápisem S line, osvětlená kosmetická zrcátka, potahy sedadel - bočnice sedadel a opěrky hlavy z kůže, střední část sedáků a opěradel a vnitřní pole obložení dveří z látky Speed, sportovní podvozek S line, vyražený nápis S line na předních opěradlech Kč
Cena testované sestavy 1 292 529 Kč
Výbava testované sestavy komfortní automatická klimatizace, Audi hill hold assist, CD měnič, exteriérový paket S line, hlavice řadící páky, manuální převodovka, provedení hliník, interiérový paket S line, kola hliníková litá, v 5ti ramenném designu, vel. 7,5Jx18 s pneumatikami, 225/40 R 18, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, multifunkční sportovní kožený volant S line včetně barevně odlišených švů, 3ramenný design, navigační systém Plus, opěrka bederních obratlů, elektrická, příprava pro zabudování mob.telefonu včetně střední loketní opěrky vpředu, sportovní podvozek, střední loketní opěrka vpředu, systém reproduktorů BOSE-soundsystem, tempomat, vnější zpětná zrcátka vyhřívaná včetně vyhřívaných ostřikovačů předního skla, vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné, vyhřívání předních sedadel, xenonová světla, zařízení pro přepravu dlouhých předmětů Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1800 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 234
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.3 / 6.8 / 9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 281 / 1031
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1430 / 560
Rozměr pneu: 225/45 R17
Audi A3 2.0 TFSI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4214
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1507
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano