Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A3 - podrobný popis

Ladislav Čermák
V druhé polovině devadesátých let supertrio Audi, BMW a Mercedes z marketingových důvodů sestoupilo do třídy tzv. kompaktů. BMW nabídlo ořezanou trojkovou řadu Compact, Mercedes s odstupem trumfoval s kupé na bázi céčka a Audi rozšířila modelovou řadu...

V porovnání s avantgardními konkurenty á trojka působila usedle, což jí bylo také vytýkáno. Za nikterak nízkou prodejní cenu dávala příliš okatě najevo spřízněnost s „masovým“ Golfem. Zvláště později uvedený pětidveřový hatchback působil jako odznaková verze wolfsburského bratrance. Unifikace přinesla ovšem především výhody, A3 používala koncernovou platformu „B“, jejíž velmi dobré vlastnosti byly dále vytříbeny. Poprvé od skončení výroby neúspěšného modelu 50 se také pootočil motor do příčné polohy. Zaujala bohatá nabídka agregátů, která se podobně jako u prvních Octavií vešla do rozmezí 1.6 až 1.9l zdvihového objemu, včetně ostré čtyřkolky S3 (1,8 turbo, 165 kW). Přes svou konvenčnost šla A3 na odbyt a dala možnost jezdit se čtyřmi kruhy i individualistům z nižších příjmových skupin. O nadprůměrném zájmu kupujících mj. svědčí 875.000 dosud prodaných exemplářů.

Nová generace ingolstadtského kompaktu je jiná. Nikoliv vzhledem, ten je pohříchu povědomý, spíše charakterem, který dospěl a opustil uhrabanou zahrádku konzumního vkusu. Novic se protáhl, rozšířil, pořádně rozkročil, zato na výšce se uskrovnil. Odsunul praktičnost do druhého plánu a stal se charismatičtějším. Zůstal hatchbackem, čtrtaným podle klasických schémat, dává to však najevo již s diskrétním pokašláním. Oči, které se nedají ošálit povědomým tvarem, totiž brzy odhalí dynamiku, s jakou do sebe přecházejí křivky karoserie a proti zapadajícímu slunci mohou v A3 spatřit ladné kupé, v čemž jim pomáhá silně skloněný C sloupek.

Karoserie je proti spotřebnímu kompaktu nižší a delší, s dlouhým rozvorem a velkými výřezy pro standardně minimálně 16palcová kola. Akcentuje spodní „plechovou“ polovinu, po vzoru závodních vozů má výrazné lemy blatníků a ohromné integrované spoilery. Hlavní linie klínovitě stoupá a dotváří rychlý look, i za cenu poněkud přerostlých boků v zadní polovině auta. Jen mistrovské vybalancování křivek dělí střed auta od zavalitosti, kola jsou skutečně v rozích karoserie (jak příjemná změna proti současným koncernovým kompaktům), takže plocha mezi blatníky je skutečně rozlehlá. Příď se hlásí k rodinné příslušnosti, možná trochu více, než by bylo záhodno. Kromě Audi je z ní trochu poznat i Seata, hlavně díky dynamicky nakloněným světlometům. Okolo nich je vše tak, jak má na ingolsadtském rychlíku být. Opačný konec se změnil nejvíce, přišel o charakteristický stupínek, bohužel i o značnou dávku individuality, designerům jakoby došly emoce a namalovali záď bez výrazných prvků. Při celkovém pohledu á trojka působí mnohem hodnotnějším dojmem, hlavně díky jemněji zpracovaným detailům a neokoukanému tvaru.

Interiér je na půl cesty mezi limuzínou a TT. Z TTčka převzal vzpěry na středové konzole a kulaté výdechy ventilace, ostatní celky jsou již střižené civilněji. Na posádku nečeká žádné překvapení, dostane se jí očekávané míry luxusního pocitu. Bude mít víc místa a řidič širší možnosti přizpůsobení. Ostatním na palubě, zejména těm vzadu, značně narostl životní prostor. Vnitřek je možné prakticky neomezeně individualizovat, výběr materiálů a doplňků je více než uspokojivý - za všechny aspoň vyhřívání zadních sedadel. Zájemce může volit ze tří úrovní výbavy – ekonomické Attraction, luxusní Ambition nebo sportovní Ambiente.

Větší změny se odehrály v útrobách. Podvozek dospěl - přední náprava zůstala u detailně optimalizovaných závěsů McPherson, zcela nové jsou však zadní čtyřprvkové závěsy s pomocným rámem a zkrutným stabilizátorem. Výsledkem jsou podle prvních uskutečněných testů skutečně precizní jízdní vlastnosti, podpořené elektromechanickým posilovým řízením s proměnlivým účinkem. Silnější motory z nabídky je možné kombinovat se systémem quattro s vícelamelovou spojkou, spínající podle tlaku oleje z dvou elektronicky řízených axiálních čerpadel. Ta velmi rychle reagují na relativní pootočení kardanu a hnacích hřídelí, už o 45 stupňů. Celé soustrojí je pro ideální rozložení hmotnosti uloženo u zadní nápravy.

Neméně zajímavá je paleta rychlostních skříní. Základní motory (75 a 77 kW) spolupracují s pětistupňovou klasikou, oba dvoulitry v nabídce pohánějí o jednu rychlost navíc, pro všechny benzínové čtyřválce s možností volby šestistupňového tiptronicu, premiérově mezi kompakty. Audi A3 je také třetím koncernovým modelem, vybavitelným převodovkou DSG, sekvenční šestistupňovou skříní se dvěma paralelními spojkami, umožňující záběr i během přeřazování. Ta je součástí balíčku s šestiválcovým motorem a systémem quattro, který audinu mění v ryzí sportovní náčiní.

Jak převodovka DSG pracuje? Za jízdy je, jako obvykle, v záběru pouze jeden rychlostní stupeň. Když se přiblíží okamžik pro přeřazení, předvolí se v převodovce DSG další rychlostní stupeň, ovšem jeho spojka zůstává stále rozepnutá. Při vlastním přeřazení se pak bleskově rozepne spojka dosud zařazeného rychlostního stupně v záběru a prakticky ve stejném okamžiku se sepne spojka předvoleného rychlostního stupně. Díky tomuto systému je možné tzv. řazení pod zatížením, kdy nedochází k přerušení dodávky výkonu ke hnacím kolům.

Nabídka hnacích agregátů zpočátku končí na čísle pět, poměr benzinových a naftových jednotek je 3:2.

Roli low-endu na sebe vzala celohliníková dvouventilová šestnáctistovka s variabilním sacím potrubím (75 kW, 148 Nm), která postačí na dosažení 185 km/h a zrychlení 11,9 na 100 km/h.

Střed nabídky leží na zcela novém čtyřventilovém čtyřválcovém dvoulitru s přímým vstřikováním paliva FSI, disponující variabilním sacím potrubím a časováním sacích ventilů. Vychází ze známého pětiventilového dvoulitru (96 kW), má však zcela přepracovanou hlavu. Přímý vstřik a přesně programovaný tvar spalovacího prostoru umožňují při nižším zatížení spalování extrémně chudé směsi, přičemž vstřik probíhá již během kompresního zdvihu a vířící směs má nestejnou koncentraci benzínové mlhy – kolem svíčky je jí vždy tolik, že směs je schopna zážehu, s rostoucí vzdáleností od elektrod bohatost rapidně klesá. Při plné zátěži je pak vstřikována běžná homogenní směs. Výsledkem jsou pozoruhodné výkony – 110 kW, 200 Nm při 3.500 otáčkách, maximálka 211 km/h, 0-100 km/h za 9,1 s a především kombinovaná spotřeba výborných 6,9 l/100 km. Rozpor mezi spalováním chudé směsi a emisní normou Euro IV vyřešil třetí, zásobníkový katalyzátor na likvidaci částic NOx. Ekonomičnost tohoto motoru je poněkud zatížena nutností používat 98 oktanové palivo.

Adrenalinovou volbou je vidlicový šestiválec 3,2 l s „véerkovým“ rozevřením válců pouhých 15 stupňů. Má čtyřventilový, dvouvačkový rozvod, variabilní sání i časování vaček a ambiciózní výkon 184 kW (250 k) a 320 Nm/2500 - 3000 ot., zjevně namířený proti podobně disponovanému největšímu konkurentovi – Alfě 147 GTA. Podobné jsou i jízdní výkony – el. omezených 250 km/h a „kilo“ za 6,5 sec.

Diesely jsou v nabídce dva, zastupují současně druhou a třetí generaci koncernových tédéíček.

Dozvukem slávy dvouventilových PD turbodieselů 1.9l je zřejmě poslední zástupce této řady (77 kW a 250 Nm/1.900 ot.). Á trojce uděluje nejvyšší rychlost 187 km/h a zrychlení na sto za 11,4. Síla tohoto motoru, který pracuje se vstřikovacím tlakem až 2050 bar, leží v extrémně nízké spotřebě. Kombinovaná vychází na 5,1 l/100 km a zaručuje akční rádius přes 1000 km.

Koexistuje s prvním čtyřventilovým TDI, dvoulitrem (103 kW, 320 Nm/1.750 – 2.500 ot., 207 km/h a 9,5 s), jemuž k dosažení výborné průměrné spotřeby 5,5 l/100 km a nízké úrovně emisí (splňuje EU4) pomáhají mj. nové šestiotvorové trysky.

O bezpečnost se stará kromě pevného skeletu, s tuhostí zvýšenou o 33%, příplatkových aktivních opěrek hlav, možnosti vybavení osmi inteligentními airbagy, příplatkového systému ESP i dvoustupňový posilovač brzd, v kritických situacích zvyšující svůj účinek a systém automatického odjištění zámků v případě nehody. Deformaci obytné zóny pomáhá zabránit i pomocný hliníkový rám, absorbující energii narázu. Samozřejmě svůj podíl mají i vynikající jízdní vlastnosti a velkoryse dimenzované brzdy.

Audi A3 - ceník Attraction Ambition Ambiente
1.6 75 kW/102 k 5rychlostní 560.000 Kč 614.000 Kč 611.000 Kč
2.0 FSI 110 kW/150 k, 6rychlostní 735.000 Kč 789.000 Kč 786.000 Kč
2.0 TDI 103 kW/140 k, 6rychlostní 720.000 Kč 774.000 Kč 771.000 Kč
Ladislav Čermák