Audi A8 L W12: Levnější než Mercedes i BMW s V12
Audi přináší na trh novou generaci modelu A8 L W12. Novinka je z konkurence nejdelší – standardem je prodloužený rozvor, což v případě A8 znamená celkovou délku 5267 mm. Přímí konkurenti BMW řady 7 a Mercedes-Benz třídy S jsou kratší o několik centimetrů, stejně jako další zástupci v luxusním segmentu.
I v nové generaci Audi nasazuje unikátní motor W12 s válci uspořádanými do dvou bloků V po šesti. Každý ze dvou bloků má velmi těsně uspořádanou šestici vzájemně přesazených válců, jejichž osy svírají úhel 15°, oba bloky pak svírají úhel 72°. Agregát je díky spojení dvou šestiválců VR6 kompaktnější a zejména kratší (na délku měří jen 50 cm) než klasické motory V8 nebo V12.
Zdvihový objem narostl na 6.299 cm3, maximální výkon činí 368 kW (tj. 500 k) a točivý moment 625 Nm ve 4750 min-1. Elektronicky omezená nejvyšší rychlost činí podle očekávání 250 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 4,7 s. kombinovanou spotřebu se podařilo snížit na 12,4 l/100 km. Nově disponuje motor W12 přímým vstřikováním FSI.
Standardem je pohon všech kol quattro a osmistupňová automatická převodovka.
A8 L W12 má bohatou základní výbavu. K prvkům dodávaným pro slabší motorizace bez příplatku přidává metalický lak, 19palcová kola, přední světlomety složené kompletně ze světelných diod, ambientní LED osvětlení interiéru, komfortní odemykání, elektrické dovírání bočních dveří, elektrické otevírání zavazadlového prostoru nebo akustická skla. Všechny tyto položky se na přání dodávají i do ostatních verzí A8.
Interiér má standardní konfiguraci s komfortními sedadly vpředu a oddělenými zadními křesly (pro jiné A8 za příplatek), zájemci o W12 nemusí připlácet ani za rozšířený kožený paket, strop z Alcantary, rozšířenou hliníkovou optiku interiéru a dekor s klavírním lakem. Samozřejmostí je čalounění kůží Vakcína dodávané pro všechny A8 kromě základního 3,0 TDI a 3,0 TFSI.
Standardem na rozdíl od šesti- a osmiválcových A8 je též MMI s navigačním systémem, Bluetooth, audiosystém Bose a zadní parkovací kamera.
Při objednání A8 L W12 zákazník na příplatkové výbavě ušetří přes 21 tisíc Euro. Na výjimečnosti dvanáctiválce to ale nic nemění – Audi za něj totiž žádá o 41 tisíc Euro víc než za prodlouženou verzi osmiválcové A8.
Audi A8 W12 - srovnání cen s dvanáctiválcovou konkurencí | |||||
Značka | Audi | BMW | Mercedes-Benz | VW | |
Model | A8 L W12 | 760iL | S 600 L | S 65 AMG L | Phaeton W12 |
Převodovka | 8A 4x4 | 8A | 5A | 5A | 5A 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 6299 | 5972 | 5513 | 5980 | 5998 |
Válce/ventily | 12/4 | 12/4 | 12/3 | 12/3 | 12/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 368/6200 | 400/5250 | 380/5000 | 463/4600-5000 | 331/6050 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 625/4750 | 750/1500-5000 | 830/1800-3500 | 1000/2300-4300 | 560/2750-5200 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,7 | 4,6 | 4,6 | 4,4 | 6,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 12,4 | 13,0 | 14,1 | 14,3 | 14,5 |
Poh. hmotnost [kg] | 2130 | 2250 | 2210 | 2275 | 2433 |
Cena v Německu [Euro] | 137.000 | 145.700 | 156.961 | 229.075 | 121.400 |
BMW a oba Mercedesy mají motory přeplňované dvěma turbodmychadly. BMW 760i a VW Phaeton W12 jsou dostupné také v provedení s krátkým rozvorem.