7.6. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Audi MHEV (Mild-hybrid): Tak trochu jiný hybrid. Podle Audi!

 

S novou generací modelu A8 dorazí do vozů Audi technologie mild-hybrid, přičemž se bude poléhat na 48voltovou palubní sít. Co přinese řidiči a čím se liší od hybridů jiných značek?

Hybridních vozidel je dnes tolik, že vyznat se v jednotlivých typech a koncepcích není tak úplně snadné. Aby to bylo ještě více komplikované, přichází Audi v tomto roce s technologií MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle). Kombinovat ji bude se šestiválcovými motory, a to jak s novým třílitrem TFSI, tak i s nedávno modernizovaným a od roku 2014 vyráběným agregátem 3.0 TDI.

Smyslem je samozřejmě ještě více uspořit. Dle vyjádření Audi by se kombinovaná spotřeba paliva u motorů vybavených MHEV měla snížit o 0,7 litru paliva na 100 km. Ovšem měřeno ještě dle dožívající metodiky NEDC, která, jak víme, příliš nekoresponduje s praxí. Pro novou metodiku WLTP tento údaj Audi v současnosti neuvádí.

48 V bez elektrického kompresoru

Mild-hybrid se u Audi pojí s napětím 48 voltů stejnosměrných. Toto již nějaký čas známe z vrcholné SQ7, u níž se 48 voltů používá pro napájení elektricky poháněného kompresoru u motoru 4.0 V8 TDI. Technologie MHEV ve spojení se zmíněným osmiválcem vozu SQ7 ale použita není. Zvýšení napětí přináší obecně jednu podstatnou výhodu. Pokud bychom použili k napájení elektrického kompresoru EAV běžné 12voltové napětí, bylo by třeba použití elektrických vodičů o značném průměru. Zvýšením napětí lze vodiče ztenčit, což je mimo jiné příznivé také pro hmotnost vozidla.

Audi: Hybrid ano, ale ne pro Q7. Hybridní Q5 do dvou let

Napětí 48 voltů v kombinaci s MHEV sice zůstává, avšak šestiválce s ním si pro změnu musí vystačit jen s konvenčním přeplňováním. Tedy bez EAV. Tím hlavním, co mild-hybrid ve spojení s V6 odlišuje od těchto motorů bez této technologie (například v současné SQ5) je použití takzvaného reverzibilního generátoru BAS. Kromě toho, že vyrábí proud o napětí 48 voltů, může pracovat i obráceně – v úloze spouštěče motoru, jehož klikový hřídel roztáčí přes specifický drážkový řemen. V principu je to vlastně to samé, co známe z některých aut skupiny PSA, kde však toto pracuje s konvenčními 12 volty. Hlavní výhodou BAS je možnost startovat motor i v případě, že se točí jeho klikový hřídel. Toto při použití konvenčního spouštěče s pastorkem, který zapadá do ozubeného věnce na setrvačníku motoru, možné při použití běžného řešení není. Jakmile řidič ubere plyn a vozidlo se současně pohybuje rychlostí od 30 do 160 km/h, dojde k vypnutí spalovacího motoru. A to po dobu maximálně 45 sekund. Za příznivých podmínek motor může být deaktivován dokonce už při rychlosti od 22 km/h výše. V okamžiku, kdy řidič potřebuje akcelerovat a tedy sešlápne pedál plynu, zmíněný generátor/startér motor velice rychle a zejména diskrétně (aby nebyl omezen komfort jízdy) natočí.

Nový motor Audi 3.0 V6 TFSI: Proč je jednodušší než předchůdce?

V některých jízdních situacích se však po ubrání plynu motor nevypne, neboť je účinnější místo plachtění vozidla s vypnutým spalovacím motorem využít generátoru/startéru k rekuperaci brzdné energie a tedy její přeměny na elektrickou energii. K tomu systém využívá velmi pokročilou senzoriku - od přední kamery, potřebné pro celou řadu jízdních asistentů, až po podklady z navigace GPS o profilu terénu, do něhož vozidlo v nejbližší době dorazí. Jak známo, už stávající A8 využívá údaje z navigace třeba k tomu, aby její samočinná převodovka neřadila v zatáčce.

Motor však i nadále používá klasický spouštěč. Na rozdíl od reverzibilního alternátoru BAS je napájen konvenčními 12 volty. Uplatní se jednak při startování studeného motoru a také ve fázi zahřívání agregátu, kdy je jeho olej ještě studený. Vyšší viskozita oleje klade zvýšený odpor pohyblivým částem motoru, takže spouštění „přes řemen“ by mohlo být neúčinné. V dané situaci by mohlo docházet k prokluzu řemenu na řemenici, neboť přenos síly je u nich realizován „pouhým“ třením. Je jasné, že konvenční startér může motor startovat pouze za předpokladu, že je vozidlo v klidu.

Dvě baterky, každá jiná

Jak to celé funguje? Generátor/startér BAS napájí proudem o napětí 48 voltů akumulátor typu lithium-ion, umístěný pod podlahou zavazadelníku. Teprve z něj odebírá proud konvenční 12voltová baterie situovaná rovněž vzadu, a to přes měnič stejnosměrného proudu. Od baterky vede již 12voltová elektrická síť do řídicí jednotky pohonu a dále do klasického startéru s pastorkem. Jak je z popisu patrné, o pohyb vozidla s MHEV se stará výhradně spalovací motor. Elektromotor, který je tady pouze v roli generátoru/spouštěče spalovacího motoru, vozidlo přímo nepohání.

Do budoucna se počítá s dalším využitím napětí 48 voltů k ovládání aktivních stabilizátorů vozidla eARS. Stabilizátory obou náprav jsou tady dělené, přičemž propojení zajišťuje elektromotor. Pokud auto nezatáčí, dojde k rozpojení obou částí stabilizátoru. Tím se eliminuje jeho účinek, takže jízda je ve výsledku plavnější. Naopak při jízdě v zatáčkách se obě části spojí v jeden celek, čím se sníží naklánění vozidla při působení odstředivé síly.

Audi G-tron – parta „plyňáků“ se rozrůstá

Vyjme technologie mild-hybrid (MHEV) a klasickému benzinu či motorové naftě, věří Audi do budoucna také pohonu na zemní plyn CNG. K už známému modelu A3 g-tron poháněnému upravenou verzí motoru 1.4 TSI (EA 211) se nově přidá také model A5 Sportback g-tron a dále A4 Avant g-tron.

Základem pohonu zmíněných modelů g-tron je motor 2.0 TFSI z řady EA 888 nejnovějšího vydání, takzvané generace 3B, naladěný na maximální výkon 125 kW. Zemní plyn je ve vozidle uskladněn ve čtyřech tlakových nádržích různých velikostí. Pro snížení hmotnosti jsou vyrobeny z kompozitních materiálů, konkrétně z epoxidové matriky s uhlíkovými vlákny (CFRP). Audi uvádí, že hmotnost nádrží, vyrobená z CFRP, je 56 procent nižší, než kolik by vážily stejná nádrže zhotovené z oceli. CNG je v nich pod tlakem 200 barů, který je při vstřikování do motoru snížen na 5 až 10 barů. O dopravu zemního plynu do motoru se starají vstřikovače CNG. Ty plyn vstřikují do sacího potrubí, do něhož ústí v místě jinak určeném pro vstřikovače MPI (u konvenční pouze benzínové verze motoru 2.0 TFSI). To je zásadní rozdíl a zároveň výhoda oproti motoru 1.4 TFSI g-tron, který má za běžných okolností pouze přímé vstřikování benzínu FSI a tudíž zde musel výrobce použít modifikované sání a dále přidat palivovou hrazdu s CNG a vstřikovači.

Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI – Jezděte za polovic

Benzin je u motoru 2.0 TFSI g-tron dopravován vlastními vstřikovači FSI. Pokud nevstřikují palivo, dochází k jejich výraznému tepelnému zatížení. Aby nedošlo k zapečení jejich trysek, je použita dodatečná tepelná izolace, ve snaze účinněji odvádět teplo z nich do chlazené hlavy válců.

V souvislosti s konverzí motoru EA 888 na spalování CNG mluví výrobce o 29 nových komponentech. Mimo jiné i z důvodu zvýšení kompresního poměru z 11,65:1 na 12,6:1. Co zůstává, je upravený Millerův cyklus, jemuž u audi říkají cyklus B, a který je znám také z nového šestiválce 3.0 TFSI.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Praha chystá opravu třiceti mostů a lávek Praha chystá opravu třiceti mostů a lávek

Pražský magistrát a městská Technická správa komunikací…

Náklady na opravu Státní opery se mohou vyšplhat k miliardě Náklady na opravu Státní opery se mohou vyšplhat k miliardě

Rozpočet rekonstrukce Státní opery může nafouknout nová…

 

Štítky Audi Technika

 

Přidat názorDiskuse: Audi MHEV (Mild-hybrid): Tak trochu jiný…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti? Nový Hyundai Santa Fe konečně oficiálně. Je to korejské Infiniti?

Hyundai odhalil první oficiální obrázky nového Santa Fe.…

Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

 





 
Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Včera

Seat dnes světu oficiálně představil novou značku Cupra, která se bude věnovat stavbě sportovně střižených modelů automobilky.




Blesk.cz

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237 lidí, většinou šlo o sebevraždy

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237…

Na železnici v Česku loni zemřelo 237 lidí, což je o jednoho méně než v roce 2016. Stejně jako v předchozích…

Melanie si dovezla do USA i rodiče. „Zlo,“ tepe Trump imigranty za podobné praktiky

Melanie si dovezla do USA i rodiče. „Zlo,“ tepe…

Rodiče americké první dámy zřejmě využili možnosti takzvané řetězové migrace, kterou jejich zeť, prezident USA…

 

iSport.cz

ONLINE: Česko - Rusko OSR. Boj o finále, zastaví hokejisté obra?

ONLINE: Česko - Rusko OSR. Boj o finále, zastaví…

ONLINE | Sen o zlatu pokračuje a české hokejisty čeká na olympijském turnaji v Pchjongčchangu další těžký krok.…

Český manažer vykázal televizi. Za střídačku Rusové nabídli 100 eur, řekl

Český manažer vykázal televizi. Za střídačku Rusové…

PŘÍMO Z KOREJE | Český trénink před pátečním semifinále s Ruskem vyšperkovala akční scéna. Jak se tým Josefa…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Ester Ledecká je rebel!

Ekonom Vladimír Pikora: Ester Ledecká je rebel!

Přízeň davu je vrtkavá, že… Není to tak dlouho, co vyšel článek podepsaný redaktorem jednoho veřejnoprávního…

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity, pro kterou neexistují hranice

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity,…

Joel Marklund je známý švédský fotograf specializující se na sport. Vedle toho se však věnuje i lidem a životu…