24 hodin Le Mans 2009: Peugeot porazil Audi a slaví double, historický úspěch také pro české barvy

24 hodin Le Mans 2009: Peugeot porazil Audi a slaví double, historický úspěch také pro české barvy

 
 

77. ročník slavných 24 hodin Le Mans na okruhu La Sarthe skončil dvojitým vítězstvím Peugeotu, který tak napotřetí konečně porazil Audi.

V kvalifikaci zajel nejrychlejší čas potřetí za sebou domácí Stéphane Sarrazin s Peugeotem 908 HDI FAP, ten měl hodnotu 3:22,888 min. Dalším továrním prototypům se lvem ve znaku patřila třetí a pátá pozice, čtvrtý byl soukromý vůz stáje Pescarolo Sport. Konkurenční Audi R15 TDI startovaly ze druhého, šestého a sedmého místa. Osmý byl první vůz s benzinovým motorem, Lola B09/60-Aston Martin se startovním číslem 007 posádky Jan Charouz/Tomáš Enge/Stefan Mücke.

První a druhý

Závod byl odstartován v sobotu 13. června v 15:00 a již od počátku se ukázalo, že spidery Audi tentokrát na uzavřené Peugeoty rychlostí nestačí. Ovšem například v loňském ročníku Audi zvítězilo díky taktice a skvělé jízdě v dešti.

Letos se však karta obrátila, vozy se čtyřmi kruhy měly navíc hned od počátku problémy, jeden z nich opustil trať již po několika kolech a musel být vytažen z kačírku. V cíli závodu byla v první desítce jediná tovární posádka – startovní číslo 1, které měla trojice Tom Kristensen/Allan McNish/Rinaldo Capello. Spolu zvítězili loni, letos se ovšem Tom Kristensen devátého (!) triumfu v legendárním klání nedočkal. Sám k průběhu uvedl toto: Na rovinkách nám chyběla rychlost, na Peugeoty jsme prostě tentokrát neměli. Vítězství si zasloužili, z celého srdce jim blahopřeji.

Ve vedení byla zprvu posádka Franck Montagny/Sébastien Bourdais/Stéphane Sarrazin (závod rozjížděl Montagny), později se však objevily technické problémy, na voze byla vyměněna zadní náprava, takže ztratil devět minut (!) v boxech. Na prvním místě se objevila trojice David Brabham/Marc Gené/Alexander Wurz, která také zvítězila, během čtyřiadvaceti hodin ujela 382 kol.

Alex Wurz během závodu, kdy jeli ještě druzí, řekl: Bylo by samozřejmě pěkné tu vyhrát, ale pokud se to nepovede, nebudu frustrován. Všeobecně se totiž očekávalo, že první projede cílem Peugeot s francouzskou posádkou, nakonec se ovšem radovala zmíněná australsko-španělsko-rakouská trojice. Zejména Sébastien Bourdais nevypadal v cíli příliš šťastně, přesto týmovým kolegům sportovně poblahopřál. Rakušan Wurz jako jediný dobyl triumf již podruhé, jeho první je ale již trochu vousatý, dosáhl jej totiž v roce 1996 na spideru TWR WSC95-Porsche (střídali se s ním Davy Jones a Manuel Reuter). David Brabham je druhým ze slavné závodnické rodiny, který stanul v Le Mans na nejvyšším stupni. Prvním byl jeho bratr Geoff před šestnácti lety. Shodou okolností i on jel v továrním týmu Peugeot s typem 905.

Český úspěch

Úspěchu dosáhly v letošním ročníku i české barvy. Automobil továrního týmu Aston Martin s bondovským startovním číslem 007 vodili Češi Jan Charouz a Tomáš Enge spolu s Němcem Stefanem Mückem. Po celých 24 hodin se jim vyhýbaly problémy a mohli tak v cíli slavit čtvrté místo a první v neoficiální kategorii vozů s benzinovými motory. Na vítězný Peugeot 908 ztratili devět kol. Je to nejlepší výsledek českých barev v tomto závodě, druhé místo v roce 1949 dobyli František Sutnar a Otto Krattner na Aero Minor Sport v klasifikaci podle indexu výkonnosti, dle ujeté vzdálenosti byli až patnáctí.

Ale zpět do současnosti. Ostatním vozům továrního týmu Aston Martin v modrooranžové kombinaci sponzora Gulf Oil se tolik nedařilo, Stuart Hall byl dokonce diskvalifikován z dalšího průběhu čtyřiadvacetihodinovky za incident se Stéphanem Ortellim, kterého poslal při neopatrném předjíždění i s jeho spiderem Oreca do zdi. Havárie postihly též tovární tým Audi a soukromý Peugeot týmu Pescarolo, Benoit Tréluyer však z hrozivě vypadající noční nehody vyvázl bez vážnějších zranění. Ve startovním poli byl ještě jeden český závodník – Jarek Janiš, který jel na voze Spyker s Tomem Coronelem a Jeroenem Bleekemolenem. Nakonec skončili po mnoha peripetiích na 25. místě.

Další kategorie

Třídu malých prototypů LMP2 letos vyhráli Dánové Casper Elgaard a Kristian Poulsen s Francouzem Emmanuelem Collardem na Porsche RS Spyder týmu Essex. Ve slabě obsazené kategorii GT1 (startovalo jen šest vozů!) si vavříny z Le Mans odvezla tovární Corvette C6.R s Johnnym O'Connellem, Janem Magnussenem a Antoniem Garciou. Sériovějším GT2 pak dominovaly Ferrari F430, nejrychlejší byl vůz týmu Risi Competizione s trojicí Jaime Melo/Pierre Kaffer/Mika Salo.

24 hodin Le Mans 2009 – celkové výsledky
PořadíPosádkaVůzPočet kol
1Brabham/Gené/WurzPeugeot 908 HDI FAP382
2Montagny/Bourdais/SarrazinPeugeot 908 HDI FAP381
3Kristensen/McNish/CapelloAudi R15 TDI376
4Charouz/Enge/MückeLola B09/60-Aston Martin373
5Panis/Lapierre/AyariOreca 01-AIM370
6Minassian/Lamy/KlienPeugeot 908 HDI FAP369
7Zwolsman/Karthikeyan/LottererAudi R10 TDI369
8Tinseau/Jouanny/BarbosaPescarolo 01-Judd368
9Bakkerud/Albers/MondiniAudi R10 TDI360
10Elgaard/Poulsen/CollardPorsche RS Spyder Evo357
Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…