24 hodin Le Mans 2009: Peugeot porazil Audi a slaví double, historický úspěch také pro české barvy

24 hodin Le Mans 2009: Peugeot porazil Audi a slaví double, historický úspěch také pro české barvy

 
 

77. ročník slavných 24 hodin Le Mans na okruhu La Sarthe skončil dvojitým vítězstvím Peugeotu, který tak napotřetí konečně porazil Audi.

V kvalifikaci zajel nejrychlejší čas potřetí za sebou domácí Stéphane Sarrazin s Peugeotem 908 HDI FAP, ten měl hodnotu 3:22,888 min. Dalším továrním prototypům se lvem ve znaku patřila třetí a pátá pozice, čtvrtý byl soukromý vůz stáje Pescarolo Sport. Konkurenční Audi R15 TDI startovaly ze druhého, šestého a sedmého místa. Osmý byl první vůz s benzinovým motorem, Lola B09/60-Aston Martin se startovním číslem 007 posádky Jan Charouz/Tomáš Enge/Stefan Mücke.

První a druhý

Závod byl odstartován v sobotu 13. června v 15:00 a již od počátku se ukázalo, že spidery Audi tentokrát na uzavřené Peugeoty rychlostí nestačí. Ovšem například v loňském ročníku Audi zvítězilo díky taktice a skvělé jízdě v dešti.

Letos se však karta obrátila, vozy se čtyřmi kruhy měly navíc hned od počátku problémy, jeden z nich opustil trať již po několika kolech a musel být vytažen z kačírku. V cíli závodu byla v první desítce jediná tovární posádka – startovní číslo 1, které měla trojice Tom Kristensen/Allan McNish/Rinaldo Capello. Spolu zvítězili loni, letos se ovšem Tom Kristensen devátého (!) triumfu v legendárním klání nedočkal. Sám k průběhu uvedl toto: Na rovinkách nám chyběla rychlost, na Peugeoty jsme prostě tentokrát neměli. Vítězství si zasloužili, z celého srdce jim blahopřeji.

Ve vedení byla zprvu posádka Franck Montagny/Sébastien Bourdais/Stéphane Sarrazin (závod rozjížděl Montagny), později se však objevily technické problémy, na voze byla vyměněna zadní náprava, takže ztratil devět minut (!) v boxech. Na prvním místě se objevila trojice David Brabham/Marc Gené/Alexander Wurz, která také zvítězila, během čtyřiadvaceti hodin ujela 382 kol.

Alex Wurz během závodu, kdy jeli ještě druzí, řekl: Bylo by samozřejmě pěkné tu vyhrát, ale pokud se to nepovede, nebudu frustrován. Všeobecně se totiž očekávalo, že první projede cílem Peugeot s francouzskou posádkou, nakonec se ovšem radovala zmíněná australsko-španělsko-rakouská trojice. Zejména Sébastien Bourdais nevypadal v cíli příliš šťastně, přesto týmovým kolegům sportovně poblahopřál. Rakušan Wurz jako jediný dobyl triumf již podruhé, jeho první je ale již trochu vousatý, dosáhl jej totiž v roce 1996 na spideru TWR WSC95-Porsche (střídali se s ním Davy Jones a Manuel Reuter). David Brabham je druhým ze slavné závodnické rodiny, který stanul v Le Mans na nejvyšším stupni. Prvním byl jeho bratr Geoff před šestnácti lety. Shodou okolností i on jel v továrním týmu Peugeot s typem 905.

Český úspěch

Úspěchu dosáhly v letošním ročníku i české barvy. Automobil továrního týmu Aston Martin s bondovským startovním číslem 007 vodili Češi Jan Charouz a Tomáš Enge spolu s Němcem Stefanem Mückem. Po celých 24 hodin se jim vyhýbaly problémy a mohli tak v cíli slavit čtvrté místo a první v neoficiální kategorii vozů s benzinovými motory. Na vítězný Peugeot 908 ztratili devět kol. Je to nejlepší výsledek českých barev v tomto závodě, druhé místo v roce 1949 dobyli František Sutnar a Otto Krattner na Aero Minor Sport v klasifikaci podle indexu výkonnosti, dle ujeté vzdálenosti byli až patnáctí.

Ale zpět do současnosti. Ostatním vozům továrního týmu Aston Martin v modrooranžové kombinaci sponzora Gulf Oil se tolik nedařilo, Stuart Hall byl dokonce diskvalifikován z dalšího průběhu čtyřiadvacetihodinovky za incident se Stéphanem Ortellim, kterého poslal při neopatrném předjíždění i s jeho spiderem Oreca do zdi. Havárie postihly též tovární tým Audi a soukromý Peugeot týmu Pescarolo, Benoit Tréluyer však z hrozivě vypadající noční nehody vyvázl bez vážnějších zranění. Ve startovním poli byl ještě jeden český závodník – Jarek Janiš, který jel na voze Spyker s Tomem Coronelem a Jeroenem Bleekemolenem. Nakonec skončili po mnoha peripetiích na 25. místě.

Další kategorie

Třídu malých prototypů LMP2 letos vyhráli Dánové Casper Elgaard a Kristian Poulsen s Francouzem Emmanuelem Collardem na Porsche RS Spyder týmu Essex. Ve slabě obsazené kategorii GT1 (startovalo jen šest vozů!) si vavříny z Le Mans odvezla tovární Corvette C6.R s Johnnym O'Connellem, Janem Magnussenem a Antoniem Garciou. Sériovějším GT2 pak dominovaly Ferrari F430, nejrychlejší byl vůz týmu Risi Competizione s trojicí Jaime Melo/Pierre Kaffer/Mika Salo.

24 hodin Le Mans 2009 – celkové výsledky
PořadíPosádkaVůzPočet kol
1Brabham/Gené/WurzPeugeot 908 HDI FAP382
2Montagny/Bourdais/SarrazinPeugeot 908 HDI FAP381
3Kristensen/McNish/CapelloAudi R15 TDI376
4Charouz/Enge/MückeLola B09/60-Aston Martin373
5Panis/Lapierre/AyariOreca 01-AIM370
6Minassian/Lamy/KlienPeugeot 908 HDI FAP369
7Zwolsman/Karthikeyan/LottererAudi R10 TDI369
8Tinseau/Jouanny/BarbosaPescarolo 01-Judd368
9Bakkerud/Albers/MondiniAudi R10 TDI360
10Elgaard/Poulsen/CollardPorsche RS Spyder Evo357
Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů Bitcoin trhnul další rekord, už stojí přes 2200 dolarů

Kybernetická měna bitcoin pokračuje v růstech na nové…

Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik

Oslovení ekonomové vnímají návrh státního rozpočtu pro…

Češi na hokejové mistrovství prosázeli více než miliardu Češi na hokejové mistrovství prosázeli více než miliardu

Sázky na letošní hokejový šampionát v Paříži a Kolíně nad…

Turisté z Asie zavalili Prahu, letos jich zatím přijelo o čtvrtinu více než loni Turisté z Asie zavalili Prahu, letos jich zatím přijelo o čtvrtinu více než loni

Turistů z Asie v Praze stále přibývá, v letošním 1.…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se po sestřelení ruského bombardéru

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se…

Turecko s Ruskem podepsaly v pondělí prohlášení o vzájemném zrušení obchodních sankcí. Ty Rusko původně přijalo…

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může ztratit jih Čech

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může…

ČSSD má před sněmovními volbami problém. Jihočeši se bouří proti zásahu vedení strany do kandidátky a trvají na…

 

iSport.cz

Vůjtek čekal od nároďáku víc: Chyběla rvavost. Hvězdy to měly složité

Vůjtek čekal od nároďáku víc: Chyběla rvavost.…

Dobře seskládaný tým, který ze sebe na mistrovství světa rozhodně nevymáčknul všechno. Tak vnímá bývalý…

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři. Zdržel se 10 sekund

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři.…

José Mourinho je prostě svéráz. Trenér Manchesteru United to znovu potvrdil po posledním ligovém utkání proti…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…