Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q3 RS: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (56)
Během mezinárodní prezentace nového Audi Q3 půjčila automobilka novinářům také několik předsériových vozů s motorem z RS 3 Sportback. Tady jsou první dojmy.

Z řady tichých, kultivovaných a různě silných čtyřválců, které jsme minulý pátek mohli v novém Q3 vyzkoušet v okolí Zürichu, vyčníval ostře modrý prototyp budoucího vrcholu nejmenšího SUV s kruhy na masce.

Audi jej novinářům nabídlo údajně proto, aby dostalo první zpětnou vazbu. Podle reakcí se rozhodne, v jaké podobě se podobný vůz dostane na trh.

Automobil zatím nemá ani definitivní jméno, a tak Q3 RS z našeho nadpisu berte zatím s rezervou.

Na první ani na druhý pohled jsme neodhalili na našem Q3 RS nic, co by prozrazovalo prototypové stádium vývoje. SUV nižší střední třídy bylo obuto do sportovních pneumatik Pirelli P Zero 255/40 R19, zpoza tenkých loukotí devatenáctipalcových kol svítily vrtané kotouče brzd a vnější vzhled decentně vylepšoval aerodynamický S-line paket, chromovaná vertikální žebra na masce a ostře modrá metalíza.

První rozdíl proti hodným 2,0 TFSI (155 kW) je slyšet po startu pětiválce. Jeho zvuk je hluboký, pěkně sytý a téměř osmiválcově bublavý. Stejnou jednotku instalovalo Audi poprvé do RS 3 Sportback, v Q3 má zatím nižší výkon (228 kW vs. 250 kW) i to by ale s rezervou stačilo na aktuální vrchol konkurenčního BMW X1.

Když usedáme za volant, lidé z Audi nám několikrát připomínají, že máme povolen jen krátký 19 km dlouhý okruh, na němž je jen několik úseků kde lze překonat rychlost 50 km/h a dalších několik míst, kde prý s oblibou číhají nekompromisní švýcarští policisté. Vyrážíme tedy se smíšenými pocity na trať.

Už po prvních metrech je jasné, že s tímto SUV bude větší zábava, než je v této třídě obvyklé. Velký pětiválec má sice blok z litiny, váží přes 180 kg a je uložen vpředu napříč, našemu autu to ale vadí míň, než byste čekali. Nepravé quattro (systém Haldex 4. generace) s přehledem řeší přenos točivého momentu na kola a efektivně přerozděluje hnací síly na výjezdech ze zatáček ve prospěch zadních kol. V rychle jetých zákrutách je potřeba občas natočit kola více než jste původně chtěli, ale hmota Q3 RS nakonec vždy souboj s momentem setrvačnosti vyhraje. Mj. i díky hodně velkým a širokým kolům, resp. pneumatikám.

Doménou tohoto auta bude německá dálnice, tam jsme se s ním ale bohužel nedostali. I ve městě ale budí Q3 RS dost pozornosti. Nasupený zvuk, který se line z výfuku i v nízkých rychlostech a běžných otáčkách, přerušuje za jízdy střílení do výfuku a občasné odfouknutí plnicího tlaku.

Sedmistupňový S tronic (tj. DSG pro zástavbu motoru vpředu napříč) řadí ukázkově – svižně a v pravý čas. Ve městě bohužel není moc příležitostí jak vyhnat pětiválec k otáčkám maximálního výkonu i na dvojku se běžně dostanete ke stovce, ale převodovka při běžné jízdě řadí brzy. Když se vám přesto zachce zažít trochu více než běžně používaných 2500 min-1, stačí jen ťuknout do řadicí páčky pod volantem a převodovka bleskově podřadí, otáčky letí vzhůru, stejně jako zvuk a síla motoru. Od příbuzného Tiguanu byste zkrátka něco takového nečekali…

Podvozek dostal nezbytný sportovní setup, ale ani pak nepůsobí Q3 vyloženě nekomfortně. Na dokonalých švýcarských silnicích jsme nezaznamenali žádný konflikt pohodlí a ovladatelnosti, který by souvisel s tuhým odpružením, velkými koly a nízkými pneumatikami. Naopak se potvrdilo, že tuhost této karoserie je vskutku příkladná.

V Tiguan-klasse se obvykle nic tak rychlého nenosí, a tak instalace přeplňovaného pětiválce zaručuje budoucímu vrcholu modelové řady Q3 dost jedinečnosti. Oficiální termín příchodu na trh nechtěl nikdo z Audi potvrdit, šeptá se ale cosi o příštím roce. BMW by už pomalu mělo začít oprašovat přeplňovaný šestiválec, který nedávno vyřadilo z nabídky řady X1…

První jízdní dojmy z obyčejných čtyřválcových verzí Audi Q3 zveřejníme ještě tento týden.

Ondřej Láník
Diskuze (56)
27. 9. 2011 12:07
Re: Q JAKO QRÁLOVNA
r, ne n:)
27. 9. 2011 01:16
Re: podoba
To si vážně myslíš?
26. 9. 2011 20:57
Re: Q JAKO QRÁLOVNA
14. 7. 2011 17:53
Re: Audi Koleos.
>:D sa netvar ze si tomu rozumel koncernovy snilek
14. 7. 2011 17:51
Re: Pro a proti
:yes: Mercedes brzy bude, a smete všechny do jedné hromady.