Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi e-tron Spyder: Sportovec s hybridním pohonem

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Audi si pro pařížský autosalon připravilo další koncept s označením e-tron.

Tentokrát má otevřenou dvoumístnou karoserii a namísto čistě elektrického pohonu využívá hybridní systém. Ten spojuje vznětový motor V6 TDI s dvojicí elektromotorů.

Audi e-tron Spyder označují tiskové materiály ingolstadtské automobilky za nejpokročilejší vývojové stádium současného designérského jazyka značky. Zároveň tato studie poskytuje představu o podobě budoucích sportovních vozů Audi.

Klasické proporce otevřeného sportovního vozu mají v porovnání s koncepčním kupé Audi e-tron z letošního detroitského autosalonu o 13 cm větší délku a o 3 cm větší šířku. Rozvor 2,43 metru je o 22 cm kratší než v případě R8. Dvoumístný plug-in hybrid je dlouhý 4,06 metru, široký 1,81 metru a vysoký 1,11 metru.

Přídi karoserie s výrazně klínovitým tvarem dominuje jednodílná maska chladiče. Po jejích stranách se nacházejí dva rozměrné vstupy vzduchu, které slouží k chlazení elektrické větve pohonu a zároveň zásobují vzduchem motor TDI uložený před zadní nápravou.

Podélně před zadní nápravou uložený motor TDI je viditelný zvenku. Za sedadly jsou dvě vyboulení, která se pozvolna svažují k zádi.

Přední i zadní světlomety používají techniku LED.

K osobitým prvkům patří dvacetipalcová kola obutá do pneumatik 245/30 vpředu a 265/30 vzadu. Každé kolo je složeno z 66 individuálních komponentů vyrobených z hliníku nebo uhlíkového kompozitu.

Designu exteriéru plně odpovídá puristicky pojatý interiér. Tvary, ovládací prvky a zdroje informací jsou redukovány na nezbytné minimum. Přístrojová deska konceptu je natočena směrem k řidiči. Místo klasického panelu přístrojů je vůz vybaven velkým displejem s integrovanými funkcemi MMI, po jehož stranách jsou dva kruhové přístroje. Rychlost jízdy je zobrazována pouze v digitální podobě. MMI lze ovládat dotykovým panelem na volantu nebo prostřednictvím MMI touch na středové konzole. Podobně jako u sériově vyráběného modelu R8 Spyder jsou cestující v případě převrácení vozidla chráněni vystřelovacími ochrannými oblouky.

Podélně před zadní nápravou je uložen šestiválcový turbodiesel 3,0 TDI přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Tento motor je naladěn na výkon 221 kW (300 k) a disponuje nejvyšším točivým momentem 650 Nm. Turbodiesel pohání kola zadní nápravy prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Vpředu jsou dva asynchronní elektromotory s celkovým výkonem 64 kW (87 k) a maximálním točivým momentem 352 Nm.

Při běžné jízdě je přenášeno 75 % točivého momentu na zadní nápravu a 25 % na přední. Během akcelerace a při prokluzu kol jedné nápravy se tento poměr dynamicky mění na základě povelů centrální řídicí jednotky, která spolupracuje se stabilizačním systémem ESP.

Koncept s hmotností rozloženou v poměru 50:50 se chová neutrálně i při extrémním příčném zrychlení.

Konstrukce karoserie vychází z koncepce ASF (Audi Space Frame) s prostorovým rámem z hliníku a uhlíkového kompozitu (kapota a různé aerodynamické prvky). Díky hmotnosti 1450 kilogramů a vysokému točivému momentu motoru TDI a dvou elektromotorů zvládne koncept akceleraci z 0 na 100 km/h za pouhých 4,4 s. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.

Audi e-tron Spyder v kombinovaném režimu spotřebuje 2,2 litru nafty na 100 km, což odpovídá emisím CO2 59 g/km. Padesátilitrová palivová nádrž umožňuje dojezd více než 1000 kilometrů na jednu náplň. Otevřený sportovní vůz může jezdit také s čistě elektrickým pohonem a nulovými emisemi. V tomto režimu, který se uplatní především v městských oblastech, ujede až 50 km s maximální rychlostí 60 km/h. Sada akumulátorů o kapacitě 9,1 kWh je umístěna vpředu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
5. 10. 2010 08:09
U Audi došly vlastní nápady?
Vypadá to pěkně, to jo. A i když nemám ve zvyku poukazovat na podobnosti různých aut, tohle si neodpustím. Příliš mi to připomíná Saab 9-x Air...
Bod pro Audi je dvoumístnej interiér :-)