Audi SQ5 TDI: S dvojitě přeplňovaným šestiválcem o výkonu 230 kW (video)
Audi v průběhu letošního ročníku závodu 24 h Le Mans představilo první model s písmenem S v názvu, který je poháněn turbodieselem. Tímto vozem je SQ5 TDI, vrcholná varianta středního ingolstadtského SUV.
Pod kapotou podle očekávání pracuje vznětový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný motor 3,0 TDI o výkonu 230 kW. Vrchol točivého momentu 650 Nm je k dispozici mezi 1450-2800 min-1 .
Audi SQ5 TDI zvládne zrychlit z 0-100 km/h za 5,1 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h. Spotřeba paliva v kombinovaném cyklu činí 7,2 litru na 100 km.
Hnací sílu vidlicového šestiválce o objemu 2967 cm3 přenáší na vozovku osmistupňová samočinná převodovka tiptronic a pohon všech kol quattro, který rozděluje točivý moment individuálně mezi jednotlivá kola.
Dvě různě velká turbodmychadla jsou uložena za sebou a spojená klapkou. Motor dostal pozměněné chlazení hlav válců, upraveno bylo také časování a zdvih sacích ventilů, písty chlazené rozstřikovaným olejem a pístní čepy. Systém přímého vstřikování common rail vytváří tlak až 2.000 barů a palivo vstřikuje do válců v až osmi dílčích dávkách.
Audi slibuje, že se SQ5 TDI bude pyšnit skvělým zvukem. Ten je navíc zesilován speciálním reproduktorem v krátkém vedlejším rameni výfukové soustavy.
Automobil dostal sportovní podvozek, který snížil jeho světlou výšku o 30 mm. Na 20palcová kola s pěti dvojitými paprsky jsou obuty pneumatiky s rozměry 255/45. Za příplatek jsou dodávána i 21palcová kola.
Přídi auta dominuje platinově šedá maska chladiče singleframe s galvanizovanými dvojitými lamelami s hliníkovým vzhledem a přepracovaný nárazník. Černé brzdové třmeny přední nápravy zdobí loga S. Upraven byl i zadní nárazník, linii střechy na zádi zakončuje spoiler. Novinkou jsou také hliníkové kryty vnějších zpětných zrcátek. Nabídka laků zahrnuje modrou Estoril a černou Panther.
Elektricky nastavitelná sportovní sedadla kombinují kůži Pearl Nappa s alcantarou, za příplatek mohou být celá čalouněná kůží. Ozdobné obložení je standardně z kartáčovaného hliníku. K dispozici je i provedení Carbon Atlas, klavírní lak nebo kombinace hliníku s černým dřevem Beaufort. Nezbytností kabiny jsou i prvky doplněné logem S.
Audi SQ5 TDI se u českých prodejců objeví počátkem druhého čtvrtletí 2013. České ceny zatím zveřejněny nebyly, v Německu však toto SUV bude stát 58.500 eur (cca 1,5 milionu korun).