Audi TT Roadster 3.2 quattro – Všechno je jinak

Audi TT Roadster 3.2 quattro – Všechno je jinak

 
 

Dostali jsme další pořádnou dávku slunečního záření. Stála jízda v šestiválcovém Audi TT Roadster za popáleniny hlavy?

Jak by asi vypadal další portrét Mony Lisy? Zachytil by Leonardo věrnou realitu a přidal by pár vrásek? Nebo naopak, byl by milosrdný a na obrazu by ji ubral pár let? Odpověď samozřejmě neznáme, ale s určitostí můžeme říct, že Mona by už nikdy neměla stejně záhadný úsměv. Podobný a určitě nejen hypotetický problém má druhá generace Audi TT. Křivky čistého Bauhausu, architektonického směru předválečného Německa překreslené do podoby automobilu, byly u prvního modelu tak šokující, že dokázaly otevírat němá ústa a na chvíli vyřazovat mozek z provozu. Dnes tady máme nástupce, který nás už vizuálně omráčit nemůže. Kvůli dynamickým nedostatkům originálu se však TT ve verzi kupé stalo mnohem lepším autem. Jenže platí totéž i pro verzi nahoře bez?

Pro designéra není lehké, když musí vymazat velkou část svého auta, která je navíc pilířem celkového vzhledu. V případě chybějící střechy Audi TT však nemusí mít návrháři špatnou náladu. Odvedli slušný kus práce, takže bychom se nedivili, kdyby v někom Roadster vyvolával silnější chtíč než kupé. Je fajn zjistit, že ani s nataženou střechou neztratí vaše auto nic ze svého šmrncu. Že je plátěná, nebude nikomu vadit. Od hluku pneumatik, větru a motoru vás izoluje skoro stejně jako kovová. A když zasvítí sluníčko, máte ji po stisknutí tlačítka za 12 sekund dolu díky soustavě elektromotorů a hydraulice. Ukládá se na místo, kde byste v kupé našli zadní sedadla, proto jen mírně omezuje velikost zavazadlového prostoru – pro dva pasažéry je 250 litrů celkem dost, kvůli komplikovanější zadní nápravě a diferenciálu je však trochu mělký. Jako nesmysl nám připadá tunel na dlouhé předměty s vakem. Lyže s délkou nad 160 cm vám budou nepříjemně zasahovat do kabiny a garnyže snad budete převážet jiným autem.

obrázek [555 x 261]
 

Pokud by se chtěl zbytek světa vyrovnat interiérům Audi, museli by si v Ingolstadtu na pár let zdřímnout. Ani se nemusíte namáhat, v TT prostě žádné mouchy nenajdete. Má perfektní ergonomii (intuitivně rozmístěná tlačítka, středovou konzoly natočenou k řidiči), krásné detaily (chromované rámečky, kovové pedály, zploštěný volant) a drahé materiály (hliník, chrom, kůži a měkké plasty kam se podíváš a šáhneš). Sportovní sedadla s výborným bočním vedením a dlouhým sedákem mají skvělý rozsah nastavení, takže nikdy (ani když měříte 195 cm) nebudete mít dojem, že sedíte příliš blízko rámu čelního okna. Jisté pochybnosti máme jen o příplatkovém rádiu Concert – jeho zvuk není tak vytříbený, jak byste v Audi čekali. Dražší Symphony nebo Bose budou lepší volbou.

O původním Roadsteru byste neřekli, že má perfektní tuhost karoserie, špatné to ovšem nebylo. Když si chcete představit, kam postoupilo nové TT, dosaďte si do rovnice odolnosti vůči torzním silám zlepšení o 120 procent. Zřejmě na světě jezdí ještě lépe postavené kabriolety, ale upřímně přiznávám, že jsem v takovém zatím neseděl. Audi totiž namontovalo do podélných hliníkových nosníků vnitřní žebrování, přidalo příčné výztuhy a trubka z vysokopevnostní oceli putovala do rámu předního okna. Výsledných 60 kg přidané hmotnosti skoro neucítíte, zato tuhost je fantastická. Mám ve zvyku projíždět s každým vozem stejná místa a patří mezi ně i silnice se zvlněným a hrubým povrchem, který dá občas pořádně do těla i karoserii uzavřeného vozu. Jenže sloupek řízení i rám předního okna zůstávaly tentokrát vůči vibracím prakticky imunní.

Jinak se sklopenou střechou omezíte výlety za hranici povolených předpisů spíše kvůli turbulencím, ale to bude ručička tachometru atakovat rychlost 180 km/h. Jde o výsledek dlouhého pobytu v aerodynamickém tunelu a pečlivého účinku elektricky ovládaného vzduchového deflektoru, Audi si ovšem za tuto nezbytnou pomůcku účtuje více než 14 tisíc Kč.

obrázek [555 x 250]
 

Přestože tvrdím, že TT Coupé bych si raději koupil s přeplňovaným dvoulitrem a klidně bych dal sbohem pohonu všech kol ve prospěch nižší hmotnosti, v Roadsteru je to přesně naopak. Bez střechy využijete i tu nejkratší rovinku na plný rozjezd, abyste slyšeli, jaký zvuk dokáže vypustit vidlicový šestiválec ze dvou koncovek výfuku. Jak rostou otáčky od volnoběhu, zabarvení tónu 3,2litrového motoru s přímým vstřikováním přechází ze zlověstného hlubokého vrčení do sytého barytonu, a nad 3500 ot./min. se k tomuto koncertu přidají rezonátory spouštějící nádhernou palbu. Ve spojení s ultrarychlou dvouspojkovou převodovkou S tronic si můžete zopakovat stejnou serenádu bez prodlevy, na každém ze šesti převodových stupňů. Lidé vás budou mít za prostomyslného pozéra, ale prohrabáváním plynu se budete bavit i na semaforech.

Rozplýváme se tady nad opojením smyslů, ale nejlepší vlastnost Audi TT Roadster nevězí v tom, že by tohle auto bylo jen o jízdě v přímce a pochybné promenádě v Pařížské ulici starého města. Sice váží skoro 1,5 tuny, ale s výkonem 184 kW (250 k) a točivým momentem 320 Nm působí lehce a je neuvěřitelně obratné. Tuhý skelet v kombinaci s přední hliníkovou a zadní ocelovou nápravou (pomocné rámy jsou na obou koncích aluminiové) vám budou jako na běžícím pásu posílat spolehlivé informace o tom, co se děje s každým kolem. Můžou za to také výborně nastavené tlumiče, což znamená, že se podle nás obejdete i bez magneto-rheologických jednotek v ceně skoro 40 tisíc Kč, a přesné, rychlé řízení. Od dorazu k dorazu uděláte 2,9 otáčky.

obrázek [555 x 367]
 

Stabilita šasi v zatáčkách zasluhuje velký obdiv a na výjezdech se můžete spolehnout, že spojka Haldex dokáže v případě potřeby bleskově zvýšit přísun točivého momentu k zadním pneumatikám (při normálních podmínkách jde dozadu jen 15 procent). Audi s každým novým modelem vylepšuje rozložení hmotnosti mezi nápravami, ale u Roadsteru budete ještě cítit, že si více hmoty veze vpředu. Začne se projevovat až na limitu, což ale typického majitele tohoto vozu nemusí trápit. Tak daleko se stejně nedostane, a když náhodou, tak nebude vypínat stabilizační program ESP, který se o všechno nenápadně postará.

Při základní pořizovací ceně jeden a čtvrt milionu za dvoumístný šestiválcový vůz bez střechy, která se po objednávce převodovky S tronic a další výbavy vyšplhá na 1 487 000 Kč, nelze mluvit o rozumem schválené investici. Přesto si myslíme, že Audi se nemusí o osud Roadsteru obávat, konkurence na tom není o nic lépe.

obrázek [555 x 301]
 

Závěr

Audi TT Roadster už nemá tak ohromující vzhled, ale po stránce dynamiky jde o skvělé auto. Za velmi dobrou vyváženost, ovladatelnost i tuhost karoserie může velký podíl lehkého hliníku, který dokázal vykompenzovat hmotnost velkého šestiválce. Tohle TT je dokonce tak dobré, že do příchodu nejsilnějších modelů, které by měly aspirovat na skutečná sportovní monstra, by tohle mohlo být nejlepší TT z celé současné nabídky.

Související odkazy:

První cena vozu1.053.600,-Kč (TT Roadster, 2.0 TFSI (147 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací1.251.400,-Kč (TT Roadster, 3.2 V6 (184 kW))
Základní cena testovaného vozu1.317.600,-Kč (TT Roadster, 3.2 V6 TFSI S Tronic (184 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.487.718,-Kč (TT Roadster, 3.2 V6 TFSI S Tronic (184 kW))

Plusy

  • Odolnost karoserie vůči kroucení
  • Výkon a zvuk motoru
  • Neprůstřelná kvalita
  • Rychlé sklápění střechy
  • Převodovka S tronic

Minusy

  • Vysoký příplatek za větrný deflektor
  • Nevýrazná akustika audio soustavy
  • Kdo potřebuje vak na lyže v omezeném prostoru
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi TT Roadster 3.2 quattro

Cena v základní výbavě: 1 317 600 Kč Cena v testované výbavě: 1 487 718 Kč

Základní výbava:ABS, ESP, brzdový asistent, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, automatická klimatizace, podélně a výškově stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, determální skla, elektrické stahování oken vpředu, imobilizér, palubní počítač a Auto-Check-Control, hliníková kola (velikost 8,5 J x 17) s pneumatikami 245/45 R17, hliníková optika interiéru, mlhové světlomety fixační body pro dětskou sedačku Isofix na sedadle spolujezdce, posilovač řízení, potahy sedadel v kombinaci Alcantara a kůže perlová Nappa, rádio se 4 reproduktory, tříramenný volant čalouněný kůží a řazením pod volantem, sportovní sedadla, výškově nastavitelná, ukazatel vnější teploty, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívání sedadel, lepicí sada tire mobility, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, elektricky ovládaná sklápěcí střecha, bezpečnostní vystřelovací oblouky za zadními sedadly

Výbava testovaného vozu:Černý lak Phantom s perlovým efektem (+19.571,-), alarm včetně kontroly vnitřního prostoru (+11.761,-), čelní sklo se zatmavěným pruhem proti slunci (+2.298,-), 18palcová kola (+39.141,-), paket odkládací prostor (+6.201,-), rozšířený paket hliníková optika (+6.844,-), kůže hedvábná Nappa (+19.571,-), rozšířený paket kůže (+22.511,-), rádio Concert (+8.774,-), tempomat (+8.178,-), multifunkční volant (+7.167,-), větrný deflektor (+14.196,-), tunel na dlouhé předměty včetně vaku na lyže (+3.905,-)

Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu

Život na zemi je velmi křehký a platí to i pro člověka. V…

O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu

Mobilní operátor O2 v letošním prvním pololetí zvýšil…

Sankce proti Rusku jsou schválené. Trump je může ještě zpřísnit Sankce proti Rusku jsou schválené. Trump je může ještě zpřísnit

Americký Senát podle očekávání velkou většinou hlasů…

 
Technické údaje
Motor Audi TT Roadster 3.2 quattro
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3189
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13 / 7.4 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 250 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 320
Rozměr pneu:245/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4178
b) šířka (mm): 1842
c) výška (mm): 1358
d) rozvor (mm): 2468
e) rozchod vpředu (mm): 1572
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1040
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1352
délka sedáku vpředu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení Audi TT Roadster 3.2 quattro
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,79
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Video: Audi TT Coupé pokrývá 27.000 čokoládových bonbonů Video: Audi TT Coupé pokrývá 27.000 čokoládových bonbonů

Audi propůjčilo nové TT Coupé belgické cukrárně, kde jej…

Audi TT třetí generace uvidíme v Ženevě Audi TT třetí generace uvidíme v Ženevě

Sice právě probíhá v Detroitu první velký autosalon…

 



 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu skončil zakrvácený

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu…

Stáli při něm všichni svatí. Expřítel zpěvačky Dary Rolins (44) a frontman skupiny Wohnout Matěj Homola (44) se…

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ve 14 městech světa bude vůbec poprvé unikátní výstava předmětů z koncentračního tábora Osvětim

Ve 14 městech světa bude vůbec poprvé unikátní…

Vůbec poprvé od konce druhé světové války se ve 14 městech Evropy a USA uskuteční putovní výstava předmětů z…

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed oceánu, kde se příliš nepracuje a všichni se mají dobře

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed…

Na lepších mapách je to sotva znatelná tečka, na těch horších je nenajdete vůbec. Pár kilometrů čtverečních…