Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autocars Sabra GT: Jediný sporťák z Izraele je na prodej, stojí přes milion

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Sabra GT, vyráběná firmou Autocars v izraelském přístavním městě Haifa, byla ojedinělým sportovním automobilem z této země. I když jich vzniklo málo, dá se koupit...

Izrael zrovna není automobilovou velmocí, a to ani ve výrobě. Přesto i tady se v minulosti rodily automobily, dokonce sportovní. Autocars Co. Ltd., za jejíž vznikem stál Jicchak Šubinskij, existovala v Haifě od roku 1957, padla na začátku 70. let. Firma Rom Carmel Industries, která ji nakonec koupila, pokračovala ve výrobě aut do sezóny 1982. Pozdější extrémně hranaté modely Sussita, Carmel a Gilboa zcela zastínil sporťák Sabra.

Výrazem „sabra“ jsou označováni Židé s rodištěm v Izraeli, ale jde také o hebrejské slovo pro kaktus, který neslo i logo. Autocars Company koupila práva na výrobu laminátových karoserií v Anglii, od firmy Ashley a podvozek si pořídila u Lese Ballamyho. Prototyp se představil v New Yorku 1961 a první série stovky vozů výhradně pro USA vznikla na Ostrovech u Reliantu, kterému se auto tak zalíbilo, že záhy začal vyrábět vlastní verzi s podobným názvem Sabre (šavle).

Další kusy s rostlinou ve znaku už se ale rodily v Haifě. Poháněl je řadový čtyřválec OHC Ford Consul 1,7 l, nejprve s výkonem skrovných 61 koní (45 kW) při 4400 otáčkách. Později se zastavil až na 91 k (67 kW), nutno dodat, že dle normy SAE. Byl spojený s čtyřstupňovou manuální převodovkou. Pokrokové šasi vyznávalo nezávislé závěsy a vinuté pružiny. I těmto nejostřejším verzím musely stačit vzadu bubnové brzdy, vpředu měly všechny sabry kotouče.

Produkci zastavila šestidenní válka s Egyptem v roce 1968. Dodnes jich přežila zhruba stovka v uzavřené i otevřené verzi. Kupé GT bylo postaveno pouze 379 kusů. Kromě USA, kde dokonce závodily, se dostaly překvapivě rovněž do Evropy. Ve Státech se jich prodalo 144, v Belgii 81.

Kupátko je velmi zajímavé a exotické, navíc s historickou hodnotou. Jedno červené ročníku 1964 je na prodej formou aukce na eBay. V tomto roce vzniklo 38 GT pro celý svět.

Ten s VINem GT4824 a číslem motoru S305146 odpočívá v zemi svého zrodu, konkrétně ve městě Herzlija, soukromý majitel za něj požaduje 45.000 dolarů (1,13 milionu korun). Nemá najeto skoro nic, 1.703 km! Pohání jej zmíněný nejslabší motor. Že nejde o sporťák? Ale no tak' Kapota se odklápí celá směrem dopředu, v převážně černém kokpitu nechybí kruhové přístroje, ani tříramenný volant.

O stavu nemůže být pochyb, pobývá v klimatizované garáži, lak je původní, mechanika byla zrekonstruována. Pojišťovna Hagerty odhaduje částku níže: na 39.600 dolarů (994 tisíc korun), skutečně výstavní exempláře přijdou na sedmdesát tisíc (1,76 mil. Kč). To je dost za vůz zapomenuté značky, jenže na druhou stranu pěknou raritu!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)