29.12. 2013 Jakub Sochor

Automobilová karoserie: Milníky a inovátoři v toku času

Automobilová karoserie: Milníky a inovátoři v toku času

Karoserii osobního vozu lze zpracovat na mnoho způsobů – od klasických přes křížence až po pokusy o transformaci. Jaká vozidla však mají podíl na dlouhém vývoji automobilové karoserie? Připomeňme si významné modely, které ovlivnily její průběžný vývoj.

Automobilovou karoserii máme takřka denně na očích. Mnozí ji berou jako notoricky známou samozřejmost a nad jejím provedením se nijak nepozastavují. Jedná se však o záležitost, která má za sebou dlouhý vývoj a nespočet provedení, mezi nimiž najdeme – kromě všedních a standardních produktů své doby – inovátory a pokrokové projekty s vlivem na automobilový design jako takový. Abychom plně docenili šíři invence současného designu, je třeba se ohlédnout do historie a připomenout si návrhy, které navždy změnily vývoj karoserie a jejího pojetí. Nejde ale jen o průkopníky – důležitý kus práce odvedly také modely, jež reformovaly klasická a osvědčená karosářská provedení, jimž dnes vděčíme za nejeden módní a estéty vyhledávaný automobil, například čtyřdveřové kupé nebo crossover.

Cílem tohoto přehledu není souvislé mapování vývoje karoserie osobního vozu. Namísto toho si připomeňme automobily, které lze považovat za milníky v jejím vývoji – od počátečních forem až po rozličné experimenty s klasickými druhy. Nepřekvapí tedy, že je přehled tvořen různorodými vozy bez ohledu na rozměrové, cenové či karosářské kategorie. Připomeneme si průkopníka samonosné karoserie, velkoprostorového konceptu či realizaci, jež bývá označována za první crossover v dějinách – to vše v důležitých dobových souvislostech, které zasahují do příbuzných oborů a připomínají, jak se různorodé projevy estetiky vzájemně doplňují.

Milníky automobilové karoserie – Hybatelé vývoje

Náš přehled začíná v roce 1885, kdy byl zhotoven Benz Patent-Motorwagen. Šlo o tříkolový velocipéd osazený čtyřdobým jednoválcovým motorem o objemu 954 cm3, který byl umístěn pod sedadlem nad tuhou zadní nápravou. Tricykl, postavený na podvozku z ohýbaných a svařovaných ocelových trubek, vážil 263 kg a měřil 2700 mm na délku, 1400 mm na šířku a 1450 mm na výšku. Součástí stroje byla dvoumístná lavice čalouněná kůží a odpružená zaoblenými pery, jíž doplnilo měkce polstrované opěradlo. Historicky první vůz se spalovacím motorem posloužil jako zdroj inspirace při studentském projektu, ze kterého vzešla kreace F-Cell Roadster. V porovnání s historickým modelem však pracuje s karbonem a laminátem, je poháněna palivovými články a stojí na čtyřech kolech.

O dvacet tři let později začala výroba Fordova modelu T, jenž se stal prvním masově produkovaným vozidlem v dějinách. Model T, předurčený ke spolehlivému provozu s možností rychlé a jednoduché opravy, poháněl čtyřválcový motor o objemu 2895 cm3 s výkonem 15 kW. Výroba (která byla od roku 1913 pásová) probíhala až do roku 1927 – za tu dobu se model T příliš nezměnil, pomineme-li drobné technické či kosmetické (kupříkladu použití zakulacené masky chladiče) úpravy. Jednoduchými tvary, pro něž je charakteristická vysoká světlá výška (37 cm) a černá barva Enamel (vzhledem k jejímu rychlému schnutí používána z důvodu rychlosti výroby) se však zapsal do dějin – o významu Fordova vozu svědčí například titul Automobil století, udělený odbornou porotou v roce 1999.

Přesuňme se však do dvacátých let minulého století – do dekády, jež byla z hlediska designu dobou nebývalých změn. Švýcarský architekt Le Corbusier uvedl knihu Za novou architekturu (1923), která nastolila důležité otázky v bydlení a prezentovala zcela převratná témata v oblasti architektury, přičemž dotkla se také architektova pohledu na provedení lodě, letounu či automobilové karoserie. Revoluční změny postihly i oděvní návrhářství, a sice v podobě malých černých šatů od proslulé couturierky Coco Chanel, jež nenarušovaly siluetu ženy žádnými nadbytečnostmi. Do průlomového období patří také revoluce v oblasti automobilové karoserie, o níž se postarala Lancia Lambda (1922). Automobil s premiérou na pařížském autosalonu je založen na samonosném prostorovém rámu, který je kostrou pro povrchové díly. Výrobce však produkoval jen jednu karosářskou verzi, neboť se obával, že by zásahy do třídimenzionálního rámu snížily jeho tuhost. Z čistě estetického hlediska definovala Lancia Lambda automobil nového designu, který se vyznačoval vizuální lehkostí a čistotou.

V roce 1934 byl představen Chrysler Airflow, aerodynamický automobil se zapuštěnými předními světlomety, děleným čelním sklem ve tvaru písmene V a částečně skrytými zadními koly. Vzhled modelu Airflow vyvolal kontroverze – kritické poznámky na adresu nezvyklého uspořádání přídě střídala slova chvály, cílená zejména na citlivě provedenou vnější dekorativnost (dle pravidel streamline designu, poslední etapy estetického proudu Art Deco) a inovativní charakter vozu. Největší konstrukční přednost spočívala v posunutí prostoru pro posádku mezi kola, přičemž pohonná jednotka byla umístěna před přední nápravu. Chrysler tak přišel se stylem karoserie, pro nějž se později vžilo označení cab forward. Z hlediska designu je však mnohem progresivnějším dílem československá Tatra T77 (1934), navržena Erichem Überlackerem pod vedením Hanse Ledwinky, jež vnesla do sériové výroby proudnicovou karoserii. Vůz opoutal pozornost elegantním pontonem, dynamicky zaobleným čelem a masivní zadní ploutví. Energičnost exteriéru dotvářela částečně skrytá zadní kola, silnému dojmu z atypického designu napomohla trojice reflektorů a nezaměnitelná silueta.

K průkopníkům třicátých let patří také Stout Scarab (1935), automobil s designem od Toma Tjaardy. Dynamický Scarab klade důraz na aerodynamiku, která je patrná nejen z tvaru karoserie, ale také při pohledu na zpracování dílčích částí vozu, zejména zapuštěných světlometů (jež chrání mřížkové kryty) či zádě, jejíž míra propracovanosti a vkusně provedené dekorativnosti je nebývale vysoká. Vůz je považován za průkopníka velkoprostorových vozidel a patří do pomyslné výkladní skříně automobilů ovlivněných estetikou Art Deco. Pokrok však nebyl demonstrován jen prostřednictvím (v USA tehdy moderního) streamline designu – mezi avantgardní evropské počiny třetí dekády minulého století patří například Citroën Traction Avant (1934), první automobil s pohonem předních kol, jehož tvary jsou z hlediska proporční vyváženosti ukázkovou prací.

Automobilová karoserie typu hatchback dnes patří mezi nejrozšířenější druhy v Evropě. Za jejího praotce bývá považován Renault 16 (1964), dvouprostorový rodinný vůz s pátými dveřmi a designem od Philippa Charbonneauxe – designéra, u něhož započal svou profesní dráhu věhlasný tvůrce Paul Bracq – který navrhl progresivní vůz se sportovními doplňky a nápaditými detaily. Exteriér je zaměřen na čistotu tvarů, přesto však není oproštěn od prolisů a tvarových oživení – ta jsou však součástí samotné formy, díky čemuž je Renault 16 komplexní a dotaženou prací. Karoserie hatchback se dočkala celé řady modifikací, které ji dodaly na kompaktnosti – jedním z takových příkladů je Volkswagen Golf (1974) od Giorgetta Giugiara, jemuž předcházel koncepční prototyp EA276 Golf z roku 1969. Sériový vůz představuje kompozici s geometrickými tvary a účelně navrženým zevnějškem, jehož jednoduchý styl zdatně odolával stárnutí.

V souvislosti s šedesátými léty si připomeňme cenný příspěvek do oblasti automobilové moderny. NSU Ro 80 z roku 1967 je prvním automobilem, jehož profil můžeme nazvat klínovitým. Charakteristickým prvkem německého sedanu jsou hrany a ostré přechody, doplněné atraktivně ztvárněnou mřížkou chladiče a atypicky provedenou zádí s velkým množstvím hmoty v jejích horních partiích. Autorem ostře řezaných proporcí je Claus Luthe, designér s nemalými zkušenostmi v oblasti hranatých realizací – kromě Ro 80 pracoval na Audi 50, BMW řady 7 (E32) či Volkswagenech K 70 a Polo první generace.

Rok 1977 přinesl vůz Matra Rancho, univerzální off-road s designem, jehož autorem je Antonis Volanis. Díky své flexibilní karoserii je tato Matra pokládána za průkopníka vozidla, které bychom dnes mohli označit za crossover. Nástupcem tohoto vozu se měl stát velkoprostorový model, prodávaný pod značkou Talbot a navržený opět Volanisem. Chystaný automobil se však nakonec stal prvním MPV evropského původu – byl to Renault Espace (1984), jehož základ spočíval v ocelovém rámu, na který byly namontovány laminátové díly. Pokrokový zevnějšek s tvary, jež výrazně ovlivňují velká okna a ostrý sklon čela, ukrýval modulární interiér s nápaditou kombinací plastů a látkového čalounění. Espace se osvědčil, o čemž svědčí příchod následujících generací a také menších automobilů na velkoprostorové téma – v roce 1993 byl zahájen prodej jednoprostorového modelu Twingo, které o tři roky později doplnilo kompaktní MPV Scénic s designem od Anne Asensio.

Dostáváme se na konec milénia, s nímž se váží vizionářské úvahy nad automobilem pro nové tisíciletí. Takový vůz měl být univerzální, osobitý a pokrokový – očekávalo se od něj například porušení nepsaného pravidla, že luxusní a reprezentativní vůz musí být nutně klasickým sedanem s mohutnou maskou chladiče a tradičními, předvídatelnými tvary. O radikální reformu karoserie, spadající do vyšších tříd, se pokusil Renault – ve šlépějích konceptu Initiale (1995) navrhl unikátní kreaci Avantime (1999), od níž byl o dva roky později odvozen sériový model. Avantime propojil vzdušnost kabiny MPV a elegantní siluetu kupé. Zároveň také přiblížil oblast koncepčních kreací sériové výrobě a znepokojil zastánce klasických a osvědčených karoserií. Rozměrný vůz byl vizuálně odlehčen dvoubarevným uspořádáním exteriéru, který kombinuje ostré prvky s úhledně zaoblenými díly. Okázalý automobil také propojuje motorismus s módou, o čemž svědčí video s respektovaným oděvním návrhářem Jeanem-Paulem Gaultierem.

Křížení kategorií se postupem času stalo oblíbeným designérským postupem. Nevyhnuli se mu ani prémioví výrobci, přičemž nejaktivněji se na tuto experimentální vlnu naladilo BMW – kromě X6 jde o model 5 GT, v jehož karoserii se promítají vlastnosti estetiky limuzíny segmentu F, sportovně-užitkového vozu a cestovního kupé. Nelze opomenout vliv studie CS (2007) a designérský um, díky němuž došlo ke skloubení alternativního karosářského druhu (označovaného jako Progressive Aktivity Sedan) a léty prověřených tvarových prvků, charakteristických pro bavorskou značku – patří sem zejména nezaměnitelné provedení masky, osobitě řešené koncové svítilny či sklon zadního sloupku a jeho napojení na okno (Hofmeinster Knick).

Budoucnost – Posílení individualizace a nové materiály

Mezi nejvýraznější fenomény, jež dotvářejí výsledný design, patří všemožné formy individualizace – karosářské polepy, dekorační doplňky či příplatkové pakety. Myšlenka flexibilního designu, který by si mohl jeho majitel dotvořit dle svých představ, je aktuálním tématem pro mnoho designérských studií. Mezi typické produkty nového přístupu ke karoserii patří loňský koncept Me.We od Toyoty či letošní vize Cactus od Citroënu. V případě japonského automobilu je řeč o tvarově velice přizpůsobivé karoserii, jejíž vnější panely je možné libovolně měnit. Vybírat lze přitom z pestré nabídky dílů s různým zpracováním povrchu – s kruhovými žlábky, drobnými bodovými prohlubněmi či horizontálními zásahy do hmoty panelů, které vytvářejí trojrozměrný, až skulpturální vzhled. Vyměnitelné díly nejsou nic nového – používal je již Smart Fortwo. V případě modelu Me.We však dostávají zcela nový rozměr, podobně jako u Citroënu Cactus a jeho vnějších měkkých dílů s názvem Airbump.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…