Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW řada 5 Gran Turismo – Nová pětka nově

O vývoji auta typu Progressive Activity Sedan jsme vás během uplynulých let průběžně informovali. Nyní BMW přišlo s výsledkem – nová řada 5 Gran Turismo je kombinací klasického sedanu a SAV, určitou obdobou Mercedesu třídy R, ovšem...

Na BMW řady 5 Gran Turismo je vedle samotného řešení karoserie neobvyklé také načasování jeho uvedení. Tato verze je totiž prvním zástupcem nové generace řady 5. Klasický sedan a kombi Touring se představí později.

Model 5 GT samo BMW označuje jako kombinaci sedanu, moderního SUV a cestovního gran turisma. V praxi to znamená, že na něm najdeme mnoho prvků především ze dvou jiných mnichovských modelů – nové řady 7 a X6. Pětka GT je tak dalším BMW, které doplní sedany a kombíky o nový typ karoserie. Na klasické karosářské verze se v Mnichově soustředili dlouhá desetiletí, než se v roce 1999 objevilo SUV řady X5, následované loni SAC (Sports Activity Coupé) X6. Nový model je pokračováním této vývojové linie, když nabídne podobné vlastnosti jako X6, ovšem v nižším a lehčím provedení, které se proporcemi blíží více běžným luxusním autům.

design bmw predstavujeme design bmw predstavujeme  

Automobilka 5 Gran Turismo definuje jako auto ze „zcela nového segmentu“ a najít jakéhokoliv konkurenta je téměř nemožné. Jediným srovnatelným současným autem je Mercedes-Benz třídy R. Ten se vyrábí ve dvou délkách, přičemž standardní verze je o 6 cm kratší než BMW 5 GT a prodloužená naopak o 17,5 cm delší. Také délkou rozvoru spadá 5 GT mezi obě eRka, Mercedes je ale širší, vyšší a má větší zavazadlový prostor. Rozdílný charakter navíc potvrzuje typické vlastnosti obou značek – BMW je sportovněji laděné a sází více na styl, Mercedes se soustředí na komfort a prostor. Stuttgartské R má navíc možnost sedmimístného interiéru nebo pohonu všech kol.

BMW řada 5 GT - srovnání s Mercedesem třídy R
Rozměr BMW řada 5 GT Mercedes-Benz třída R rozdíl
Délka [mm] 4998 4938/5173 + 60 / -175
Šířka [mm] 1901 1922 - 21
Výška [mm] 1559 1661 - 102
Rozvor [mm] 3070 2980/3215 + 90 / -145
Rozchod vpředu [mm] 1611 1643 - 32
Rozchod vzadu [mm] 1654 1636 + 18
Objem zav. prostoru [l] 440/590/1700 324/550/1950  

Design bohatě čerpá z nové řady 7 a z předloňské studie CS Concept. Délka se drží těsně pod pětimetrovou hranicí, je tedy i na současné poměry ve vyšší střední třídě extrémní. Sedan řady 7 je jen o 74 mm delší, rozvor i rozchod kol na přední nápravě mají 5 Gran Turismo a sedan 7 shodné. Sedmička má ovšem protáhlejší a štíhlejší příď, zatímco 5 GT má vyšší přední převis a větší úhel, pod kterým stoupá kapota motoru. Agresivnější vzhled nové pětce dodává sportovnější design spodní části předního nárazníku a „zamračený“ tvar předních světel.

BMW řada 5 GT - srovnání s dalšími modely BMW
Rozměr řada 5 GT řada 5 Touring X6 řada 7
Délka [mm] 4998 4843 4887 5072
Šířka [mm] 1901 1846 1983 1902
Výška [mm] 1559 1491 1690 1479
Rozvor [mm] 3070 2886 2933 3070
Objem zav. prostoru [l] 440/590/1700 500/1650 570/1450 500

Inspirace řadou 7 končí u dveří řidiče. Linie střechy od B sloupků věrně kopíruje řešení modelu X6 a to samé platí pro tvar prosklených ploch, včetně sklonu bočních sloupků a tvaru malého okýnka za zadními dveřmi. Ostatně toto prohnutí hrany okna v zadním sloupku, označované Hofmeister-Knick patří k charakteristickým designovým prvkům značky BMW. Proti „terénnímu kupé“ X6 ale přináší 5 GT jednu novinku – aby nedělala „ostudu“ označení gran turismo, mají boční dveře bezrámovou konstrukci. U BMW se na autě s dvěma páry bočních dveří tento prvek objevuje vůbec poprvé.

Na zádi můžeme sledovat křížení designu nové 7 a X6. Koncová světla složená z diod, zadní blatníky a spodní část pátých dveří jednoznačně odkazují na vlajkovou loď BMW, zadní nárazník a horní výklopná část vstupu do zavazadlového prostoru se naopak nese ve stylu X6. Vstup do zavazadlového prostoru je dvoudílný – je možné ho otevřít jako u klasické sedanu, nebo vyklopit celou zadní stěnu jako u liftbacku.

design bmw predstavujeme design bmw predstavujeme  

Interiér je díky třímetrovém rozvoru prostorný, tento pocit ovšem umocňuje jeho designové zpracování s převažujícími horizontálními liniemi. Celý vnitřní prostor je rozdělen pásem dekoru, který probíhá polovinou palubní desky a pokračuje bez přerušení až do zadních dveří. Palubní deska se nese v duchu současných BMW, příjemnou atmosféru v interiéru navozuje kromě hodnotných materiálu také oranžové podsvícení dekoru a dalších prvků.

Příplatková panoramatická střecha má rozměry prosklené plochy 116 x 94,2 cm. Zadní část je pevně namontovaná, přední je elektricky posuvná v rozsahu 44 cm. Další z řady možností příplatkové výbavy je instalace dvojice oddělených sedadel do zadní řady místo třímístné lavice.

K pasivní bezpečnosti přispívá standardně dodávaný přístrojový štít Black Panel. Ten je schopný zobrazit množství nejrůznějších údajů, včetně informací z palubního počítače a navigačního systému. Pro zachování přehlednosti se ale zobrazují vždy jen relevantní data. Nepoužívané funkce se tak na přístrojovém štítu neobjevují. Vykreslení ukazatelů probíhá jejich promítnutím na displeji, klasické ručičkové přístroje tak na přístrojovém panelu fyzicky nejsou.

Motory jedině s přeplňováním

Otázku pohonných jednotek řeší BMW trojicí moderních motorů, z nichž každý má alespoň jedno turbodmychadlo. Všechny tři motory navíc vyhovují emisní normě Euro 5 a mají balíček úsporných opatření Efficient Drive.

Základem je třílitrový turbodiesel 530d Gran Turismo, který proti současné generaci doznal řady úprav vedoucích k vyšší účinnosti. Upravený systém přeplňování je doplněn o variabilní délku sacího potrubí. Samotné turbo má vylepšené ovládání proměnlivé geometrie lopatek – příslušné elektromotory jsou přesnější a rychlejší, navíc se zlepšily tepelné vlastnosti dmychadla. Novinkou je umístění filtru pevných částic a katalyzátoru ve společném obalu po pravé straně motoru. Příslušenství jako alternátor, čerpadlo posilovače řízení a kompresor klimatizace jsou naopak soustředěny vlevo od bloku.

Nově vyvinutý blok motoru je odlitý z velmi pevné slitiny hliníku a křemíku, nová kliková skříň je vyrobena z vysokopevnostní oceli. Hmotnost motoru tak klesla na 185 kg. Vstřikování common-rail třetí generace má piezoelektrické vstřikovače umístěné uprostřed spalovacích komor mezi ventily. Maximální pracovní tlak je 1800 bar. Nejvyšší výkon turbodieselu je 180 kW při 4000 min -1, je tak o 7 kW vyšší než u současného BMW řady 5. Maxima točivého momentu 540 Nm se dosahuje už při 1750 min-1.

BMW 5 Gran Turismo
Model 535i Gran Turismo 550i Gran Turismo 530d Gran Turismo
Zdvihový objem [cm3] 2979 4395 2993
Válce/ventily 6/4 8/4 6/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 225/5800 300/5500-6400 180/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 400/1200-5000 600/1750-4500 540/1750-3000
Max. rychlost [km/h] 250 250 240
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,3 5,5 6,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,9 11,2 6,5
Cena v Německu [Euro] 55.700 75.300 55.200

Benzinové šestiválce zastupuje TwinPower Turbo 535i Gran Turismo. Také tento motor, vyráběný od roku 2006, prošel úpravami. Poprvé BMW použilo současně přeplňování, přímé vstřikování High Precision Injenction (HPI) a proměnlivé ovládání ventilů Valvetronic. Instalace systému Valvetronic na přeplňovaný motor si samozřejmě vyžádala jeho úpravy, aby jeho činnost odpovídala vyšším tlakům v u turbomotoru a složitějšímu řízení jeho chodu. Výčet změn je ovšem delší, zahrnuje například nové trysky vstřikovačů vyvedené doprostřed spalovacích komor vedle svíček, nebo odlehčení motoru o 4 kg. Základní parametry motoru ovšem zůstaly nezměněny – výkon je i nadále 225 kW při 5800 min-1 a maximum točivého momentu 400 Nm mezi 1200 a 5000 min-1.

Vrcholem pětkové řady jsou už tradičně vidlicové osmiválce. V Gran Turismu se ale poprvé objevuje motor této konfigurace s přeplňováním – konkrétně 4,4 TwinPower Turbo v 550i Gran Turismo, který bylo zatím možné objednat jen do X6 xDrive50i a nové 750i/iL. Tento unikátní motor má turbodmychadla umístěná uprostřed mezi řadami válců a každé z nich přeplňuje jednu řadu. Motor je osazen systémem Double Vanos a má přímé vstřikování HPI s maximálním tlakem 200 bar. Nejvyšší výkon je 300 kW mezi 5500 a 6400 min-1, maximum točivého momentu 600 Nm pokrývá široké pásmo od 1750 do 4500 min-1. Akcelerace z klidu na 100 km/h trvá jen 5,5 s, omezovač rychlosti zasáhne při 250 km/h.

design bmw predstavujeme design bmw predstavujeme  

Řada 5 Gran Turismo se dále může pochlubit standardní osmistupňovou automatickou převodovkou, kterou dostanou všechny tři motorizace. Tento nový agregát byl dosud u BMW vyhrazen jen pro dvanáctiválcové 760i nové generace. Pozitivním přínosem této převodovky je lepší dynamika auta a nižší spotřeba vyplývající z častějšího využívání optimálních otáček motoru. I přes dva převodové stupně navíc je skříň převodovky srovnatelných rozměrů a velmi podobné hmotnosti jako současný šestistupňový automat.

Vyšší počet převodů také samozřejmě znamená menší rozdíly mezi jednotlivými převodovými poměry. Při řazení je tak změna otáček menší, převodovka není tolik namáhána a akcelerace je plynulejší. Díky elektronickému řízení převodovky nemusí automat řadit sekvenčně, ale při potřebě prudkého zrychlení je možné podřadit kickdownem například z osmého stupně rovnou na dvojku.

Konstrukci náprav přebírá řada 5 GT také od nové sedmičky. Celohliníková přední náprava odděluje funkci řízení kol a tlumení nerovností a díky tomu dosahuje vysoké kvality jízdních vlastností bez vzájemného ovlivňování podélných a příčných sil. Zadní náprava typu Integral-V je také hliníková a byla pro potřeby 5 Gran Turismo upravena. Zadní zavěšení je navíc standardně vybaveno vzduchovým tlumením. BMW tak do vyšší střední třídy přináší podvozek na úrovni nejmodernějších sedanů o třídu větších.

design bmw predstavujeme design bmw predstavujeme  

Styk s vozovkou obstarávají pneumatiky runflat o rozměru 245/50 R18, v případě osmiválce pak 245/45 R19 vpředu a 245/40 R19 vzadu. Sportovnímu charakteru auta napomáhá hydraulický posilovač řízení Servotronic s hřebenovým převodem, za příplatek bude aktivní řízení Integral Active Steering, které mimo jiné provádí drobné korekce natáčením zadních kol, maximálně do úhlu 2,5°.

Samozřejmostí je celá řada bezpečnostních systémů, jako stabilizace DSC, brzdový asistent, stabilizace pro jízdu s přívěsem, asistent pro rozjezdy do kopce nebo funkce vysoušení vlhkých kotoučů. Dynamic Drive Control pak umožňuje volit tří režimů „NORMAL“, „SPORT“ a „SPORT+“, které ovlivňují řazení automatu, účinek posilovače, charakteristiku pedálu plynu, či stabilizační systém, a umožňují tak změnit alespoň částečně maximálně komfortní charakter auta ve sportovní.

Aby se dosáhlo co nejvyšší pevnosti karoserie při co nejnižší hmotnosti, byly pro její výrobu zvoleny dva hlavní materiály – vysokopevnostní ocel a hliník. Z hliníku tak je vyrobena kapota motoru, uložení předních pružin, ale také již zmíněné bezrámové dveře. Gran Turismo je tak první BMW s hliníkovými dveřmi, které mimochodem přinesly úsporu hmotnosti 28 kg.

design bmw predstavujeme design bmw predstavujeme  

Výroba bude probíhat v továrně Dingolfing v Bavorsku, která funguje od roku 1967. V současné době se zde vyrábějí modely řad 5, 6 a 7. BMW pro výrobu zvolilo modulární přístup orientovaný na požadavky zákazníků. Tento systém je náročný na kvalitu a pružnost logistiky. Na jednu stranu jednotlivé agregáty vstupují do konečné montáže v co největších celcích, na druhou stranu je ale možné rychle a efektivně plnit individuální objednávky zákazníků.