BMW řada 5 Gran Turismo – Nová pětka nově

BMW řada 5 Gran Turismo – Nová pětka nově

 
 

O vývoji auta typu Progressive Activity Sedan jsme vás během uplynulých let průběžně informovali. Nyní BMW přišlo s výsledkem – nová řada 5 Gran Turismo je kombinací klasického sedanu a SAV, určitou obdobou Mercedesu třídy R, ovšem s bavorským geny.

Na BMW řady 5 Gran Turismo je vedle samotného řešení karoserie neobvyklé také načasování jeho uvedení. Tato verze je totiž prvním zástupcem nové generace řady 5. Klasický sedan a kombi Touring se představí později.

Model 5 GT samo BMW označuje jako kombinaci sedanu, moderního SUV a cestovního gran turisma. V praxi to znamená, že na něm najdeme mnoho prvků především ze dvou jiných mnichovských modelů – nové řady 7 a X6. Pětka GT je tak dalším BMW, které doplní sedany a kombíky o nový typ karoserie. Na klasické karosářské verze se v Mnichově soustředili dlouhá desetiletí, než se v roce 1999 objevilo SUV řady X5, následované loni SAC (Sports Activity Coupé) X6. Nový model je pokračováním této vývojové linie, když nabídne podobné vlastnosti jako X6, ovšem v nižším a lehčím provedení, které se proporcemi blíží více běžným luxusním autům.

obrázek [555 x 274]  

Automobilka 5 Gran Turismo definuje jako auto ze „zcela nového segmentu“ a najít jakéhokoliv konkurenta je téměř nemožné. Jediným srovnatelným současným autem je Mercedes-Benz třídy R. Ten se vyrábí ve dvou délkách, přičemž standardní verze je o 6 cm kratší než BMW 5 GT a prodloužená naopak o 17,5 cm delší. Také délkou rozvoru spadá 5 GT mezi obě eRka, Mercedes je ale širší, vyšší a má větší zavazadlový prostor. Rozdílný charakter navíc potvrzuje typické vlastnosti obou značek – BMW je sportovněji laděné a sází více na styl, Mercedes se soustředí na komfort a prostor. Stuttgartské R má navíc možnost sedmimístného interiéru nebo pohonu všech kol.

BMW řada 5 GT - srovnání s Mercedesem třídy R
RozměrBMW řada 5 GTMercedes-Benz třída Rrozdíl
Délka [mm]49984938/5173+ 60 / -175
Šířka [mm]19011922- 21
Výška [mm]15591661- 102
Rozvor [mm]30702980/3215+ 90 / -145
Rozchod vpředu [mm]16111643- 32
Rozchod vzadu [mm]16541636+ 18
Objem zav. prostoru [l]440/590/1700324/550/1950 

Design bohatě čerpá z nové řady 7 a z předloňské studie CS Concept. Délka se drží těsně pod pětimetrovou hranicí, je tedy i na současné poměry ve vyšší střední třídě extrémní. Sedan řady 7 je jen o 74 mm delší, rozvor i rozchod kol na přední nápravě mají 5 Gran Turismo a sedan 7 shodné. Sedmička má ovšem protáhlejší a štíhlejší příď, zatímco 5 GT má vyšší přední převis a větší úhel, pod kterým stoupá kapota motoru. Agresivnější vzhled nové pětce dodává sportovnější design spodní části předního nárazníku a „zamračený“ tvar předních světel.

BMW řada 5 GT - srovnání s dalšími modely BMW
Rozměrřada 5 GTřada 5 TouringX6řada 7
Délka [mm]4998484348875072
Šířka [mm]1901184619831902
Výška [mm]1559149116901479
Rozvor [mm]3070288629333070
Objem zav. prostoru [l]440/590/1700500/1650570/1450500

Inspirace řadou 7 končí u dveří řidiče. Linie střechy od B sloupků věrně kopíruje řešení modelu X6 a to samé platí pro tvar prosklených ploch, včetně sklonu bočních sloupků a tvaru malého okýnka za zadními dveřmi. Ostatně toto prohnutí hrany okna v zadním sloupku, označované Hofmeister-Knick patří k charakteristickým designovým prvkům značky BMW. Proti „terénnímu kupé“ X6 ale přináší 5 GT jednu novinku – aby nedělala „ostudu“ označení gran turismo, mají boční dveře bezrámovou konstrukci. U BMW se na autě s dvěma páry bočních dveří tento prvek objevuje vůbec poprvé.

Na zádi můžeme sledovat křížení designu nové 7 a X6. Koncová světla složená z diod, zadní blatníky a spodní část pátých dveří jednoznačně odkazují na vlajkovou loď BMW, zadní nárazník a horní výklopná část vstupu do zavazadlového prostoru se naopak nese ve stylu X6. Vstup do zavazadlového prostoru je dvoudílný – je možné ho otevřít jako u klasické sedanu, nebo vyklopit celou zadní stěnu jako u liftbacku.

obrázek [555 x 370]  

Interiér je díky třímetrovém rozvoru prostorný, tento pocit ovšem umocňuje jeho designové zpracování s převažujícími horizontálními liniemi. Celý vnitřní prostor je rozdělen pásem dekoru, který probíhá polovinou palubní desky a pokračuje bez přerušení až do zadních dveří. Palubní deska se nese v duchu současných BMW, příjemnou atmosféru v interiéru navozuje kromě hodnotných materiálu také oranžové podsvícení dekoru a dalších prvků.

Příplatková panoramatická střecha má rozměry prosklené plochy 116 x 94,2 cm. Zadní část je pevně namontovaná, přední je elektricky posuvná v rozsahu 44 cm. Další z řady možností příplatkové výbavy je instalace dvojice oddělených sedadel do zadní řady místo třímístné lavice.

K pasivní bezpečnosti přispívá standardně dodávaný přístrojový štít Black Panel. Ten je schopný zobrazit množství nejrůznějších údajů, včetně informací z palubního počítače a navigačního systému. Pro zachování přehlednosti se ale zobrazují vždy jen relevantní data. Nepoužívané funkce se tak na přístrojovém štítu neobjevují. Vykreslení ukazatelů probíhá jejich promítnutím na displeji, klasické ručičkové přístroje tak na přístrojovém panelu fyzicky nejsou.

Motory jedině s přeplňováním

Otázku pohonných jednotek řeší BMW trojicí moderních motorů, z nichž každý má alespoň jedno turbodmychadlo. Všechny tři motory navíc vyhovují emisní normě Euro 5 a mají balíček úsporných opatření Efficient Drive.

Základem je třílitrový turbodiesel 530d Gran Turismo, který proti současné generaci doznal řady úprav vedoucích k vyšší účinnosti. Upravený systém přeplňování je doplněn o variabilní délku sacího potrubí. Samotné turbo má vylepšené ovládání proměnlivé geometrie lopatek – příslušné elektromotory jsou přesnější a rychlejší, navíc se zlepšily tepelné vlastnosti dmychadla. Novinkou je umístění filtru pevných částic a katalyzátoru ve společném obalu po pravé straně motoru. Příslušenství jako alternátor, čerpadlo posilovače řízení a kompresor klimatizace jsou naopak soustředěny vlevo od bloku.

Nově vyvinutý blok motoru je odlitý z velmi pevné slitiny hliníku a křemíku, nová kliková skříň je vyrobena z vysokopevnostní oceli. Hmotnost motoru tak klesla na 185 kg. Vstřikování common-rail třetí generace má piezoelektrické vstřikovače umístěné uprostřed spalovacích komor mezi ventily. Maximální pracovní tlak je 1800 bar. Nejvyšší výkon turbodieselu je 180 kW při 4000 min -1, je tak o 7 kW vyšší než u současného BMW řady 5. Maxima točivého momentu 540 Nm se dosahuje už při 1750 min-1.

BMW 5 Gran Turismo
Model535i Gran Turismo550i Gran Turismo530d Gran Turismo
Zdvihový objem [cm3]297943952993
Válce/ventily6/48/46/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]225/5800300/5500-6400180/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]400/1200-5000600/1750-4500540/1750-3000
Max. rychlost [km/h]250250240
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,35,56,9
Komb. spotřeba [l/100 km]8,911,26,5
Cena v Německu [Euro]55.70075.30055.200

Benzinové šestiválce zastupuje TwinPower Turbo 535i Gran Turismo. Také tento motor, vyráběný od roku 2006, prošel úpravami. Poprvé BMW použilo současně přeplňování, přímé vstřikování High Precision Injenction (HPI) a proměnlivé ovládání ventilů Valvetronic. Instalace systému Valvetronic na přeplňovaný motor si samozřejmě vyžádala jeho úpravy, aby jeho činnost odpovídala vyšším tlakům v u turbomotoru a složitějšímu řízení jeho chodu. Výčet změn je ovšem delší, zahrnuje například nové trysky vstřikovačů vyvedené doprostřed spalovacích komor vedle svíček, nebo odlehčení motoru o 4 kg. Základní parametry motoru ovšem zůstaly nezměněny – výkon je i nadále 225 kW při 5800 min-1 a maximum točivého momentu 400 Nm mezi 1200 a 5000 min-1.

Vrcholem pětkové řady jsou už tradičně vidlicové osmiválce. V Gran Turismu se ale poprvé objevuje motor této konfigurace s přeplňováním – konkrétně 4,4 TwinPower Turbo v 550i Gran Turismo, který bylo zatím možné objednat jen do X6 xDrive50i a nové 750i/iL. Tento unikátní motor má turbodmychadla umístěná uprostřed mezi řadami válců a každé z nich přeplňuje jednu řadu. Motor je osazen systémem Double Vanos a má přímé vstřikování HPI s maximálním tlakem 200 bar. Nejvyšší výkon je 300 kW mezi 5500 a 6400 min-1, maximum točivého momentu 600 Nm pokrývá široké pásmo od 1750 do 4500 min-1. Akcelerace z klidu na 100 km/h trvá jen 5,5 s, omezovač rychlosti zasáhne při 250 km/h.

obrázek [555 x 312]  

Řada 5 Gran Turismo se dále může pochlubit standardní osmistupňovou automatickou převodovkou, kterou dostanou všechny tři motorizace. Tento nový agregát byl dosud u BMW vyhrazen jen pro dvanáctiválcové 760i nové generace. Pozitivním přínosem této převodovky je lepší dynamika auta a nižší spotřeba vyplývající z častějšího využívání optimálních otáček motoru. I přes dva převodové stupně navíc je skříň převodovky srovnatelných rozměrů a velmi podobné hmotnosti jako současný šestistupňový automat.

Vyšší počet převodů také samozřejmě znamená menší rozdíly mezi jednotlivými převodovými poměry. Při řazení je tak změna otáček menší, převodovka není tolik namáhána a akcelerace je plynulejší. Díky elektronickému řízení převodovky nemusí automat řadit sekvenčně, ale při potřebě prudkého zrychlení je možné podřadit kickdownem například z osmého stupně rovnou na dvojku.

Konstrukci náprav přebírá řada 5 GT také od nové sedmičky. Celohliníková přední náprava odděluje funkci řízení kol a tlumení nerovností a díky tomu dosahuje vysoké kvality jízdních vlastností bez vzájemného ovlivňování podélných a příčných sil. Zadní náprava typu Integral-V je také hliníková a byla pro potřeby 5 Gran Turismo upravena. Zadní zavěšení je navíc standardně vybaveno vzduchovým tlumením. BMW tak do vyšší střední třídy přináší podvozek na úrovni nejmodernějších sedanů o třídu větších.

obrázek [555 x 314]  

Styk s vozovkou obstarávají pneumatiky runflat o rozměru 245/50 R18, v případě osmiválce pak 245/45 R19 vpředu a 245/40 R19 vzadu. Sportovnímu charakteru auta napomáhá hydraulický posilovač řízení Servotronic s hřebenovým převodem, za příplatek bude aktivní řízení Integral Active Steering, které mimo jiné provádí drobné korekce natáčením zadních kol, maximálně do úhlu 2,5°.

Samozřejmostí je celá řada bezpečnostních systémů, jako stabilizace DSC, brzdový asistent, stabilizace pro jízdu s přívěsem, asistent pro rozjezdy do kopce nebo funkce vysoušení vlhkých kotoučů. Dynamic Drive Control pak umožňuje volit tří režimů „NORMAL“, „SPORT“ a „SPORT+“, které ovlivňují řazení automatu, účinek posilovače, charakteristiku pedálu plynu, či stabilizační systém, a umožňují tak změnit alespoň částečně maximálně komfortní charakter auta ve sportovní.

Aby se dosáhlo co nejvyšší pevnosti karoserie při co nejnižší hmotnosti, byly pro její výrobu zvoleny dva hlavní materiály – vysokopevnostní ocel a hliník. Z hliníku tak je vyrobena kapota motoru, uložení předních pružin, ale také již zmíněné bezrámové dveře. Gran Turismo je tak první BMW s hliníkovými dveřmi, které mimochodem přinesly úsporu hmotnosti 28 kg.

obrázek [555 x 317]  

Výroba bude probíhat v továrně Dingolfing v Bavorsku, která funguje od roku 1967. V současné době se zde vyrábějí modely řad 5, 6 a 7. BMW pro výrobu zvolilo modulární přístup orientovaný na požadavky zákazníků. Tento systém je náročný na kvalitu a pružnost logistiky. Na jednu stranu jednotlivé agregáty vstupují do konečné montáže v co největších celcích, na druhou stranu je ale možné rychle a efektivně plnit individuální objednávky zákazníků.

Spolupracujeme s TipCars.com
Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard

Pohledávky loni narostly kvůli úrokům a posílení dolaru…

Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině

Tržby kunovické potravinářské společnosti Hamé loni…

Největší čínský operátor si loni polepšil Největší čínský operátor si loni polepšil

Největší čínský telekomunikační operátor China Mobile…

Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné

Účtenkovou loterii k elektronické evidenci tržeb (EET)…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Prošmejdili jsme kufr nového BMW 5 Touring. Opěradla sklopíte mrknutím oka (+video) Prošmejdili jsme kufr nového BMW 5 Touring. Opěradla sklopíte mrknutím oka (+video)

BMW v Ženevě ve světové premiéře představuje variantu…

BMW: M-Performance díly pro pětkové kombi BMW: M-Performance díly pro pětkové kombi

Kombík pětkové řady lze proměnit téměř ve sportovní auto…

 



 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi, dobrá pro diváky

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi,…

Zvědavě hltáme novinové titulky, které informují o vesmírných objevech. Tak - je tam život, nebo ne? Nyní můžete…

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR, denně tu proteče 307 milionů litrů vody!

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR,…

Neuvěřitelných 307 milionů litrů vody denně proteče pražskou Ústřední čistírnou odpadních vod, která je největší…

 

iSport.cz

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku zklamání, řekl Jankto

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku…

Fotbalový svátek, na který se těšilo celé město. Nebo ne? Česká fotbalová reprezentace poprvé zavítala do Ústí…

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

 

Reflex.cz

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Pacu Jawi, populární svátek, za kterým se na indonéskou Sumatru sjíždí každým rokem více zvědavců. Kraví dostihy…