Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Avantime

Jiří Štacha
Slovo Avantime znamená volně přeloženo předběhnout čas. Francouzská automobilka Renault se tak znovu pokouší předběhnou konkurenci novým odvážně tvarovaným modelem, který je v současné době jediným takovým vozem a to bez ohledu na kategorie, či cenu....

Avantime totiž vznikl jakoby spojením luxusního kupé s variabilním velkoprostorovým vozem, čemuž nasvědčuje i fakt, že je postaven na platformě modelu Espace. Prvním náznakem tohoto vozu byla studie Avantime, představená na jarním autosalonu v Ženevě v roce 1999 a už půl roku poté, byl na autosalonu ve Frankfurtu představen "předvýrobní" prototyp. Nyní se Renault rozhodl, že Avantime začne vyrábět a to již letos na jaře, takže v prodeji by se měl objevit na podzim tohoto roku. Avantime se má stát odvážným, avantgardním vozem pro moderní cestování, plným kontrastů oproti nynějším zvyklostem.

Exteriér vozu zaujme především nezvyklými liniemi třídveřového vozu a velkou zasklenou plochou nejen oken, ale i střechy. Zcela odlišné jsou i zadní výklopné dveře, které zasahují i do části střechy a umožňují tak lepší přístup k zavazadlovému prostoru. Přední část vozu zvýrazňují nejen xenonové světlomety kryté čirou optikou, ale i nad nimi zajímavě umístěné mřížky, zakrývající přídavné otvory pro sání vzduchu. Bez zajímavosti nezůstaly ani široké boční dveře, které se při otevírání nejprve speciálním mechanizmem posunou vpřed, aby vytvořily více prostoru v úzkých mezerách. Celkový výrazně odlišný vzhled ještě více podtrhuje dvoubarevné provedení karoserie, kde vrchní část vozu je v jiné barvě než spodní. Zda bude toto barevné provedení i v prodeji, však zatím není známo.

Interiér vozu Avantime je také zcela nekonvenční. Hlavně přístrojová deska zaujme až překvapující jednoduchostí, protože volant, dvě páčky pod volantem, řadící páka, centrální displej uprostřed a pár nenápadných tlačítek, to je vše co je na první pohled vidět. Ostatní ovládací prvky a příslušenství jsou příjemně skryty před zraky nenechavců a před prachem ve skrytých schránkách. Mezi tyto na první pohled skryté příslušenství patří i několik zajímavostí jako např. navigační systém nové generace, audio systém se zásobníkem na 6 CD, parkovací systém, automatický systém řízení stěračů podle intenzity deště, klimatizace aj. Ve voze samozřejmě není zapomenuto také na odkládací schránky, jichž je díky prostorné palubní desce opravdu dostatek. Velký prostor pro čtyři cestující ještě více zvýrazňují velké prosklené plochy nejen dveří, ale i střechy, kterou je navíc možné elektricky otevřít až do velikosti 1m2 (!) Pokud je tohle střešní okno za jízdy otevřeno, vzniká ve voze velmi příjemné vzdušné prostředí, které je známé spíše z kabrioletů. U tohoto střešního okna je samozřejmě také pamatováno na ochranu před nepříznivým slunečním zářením - UV filtrem, případně je zde i možnost jeho zakrytí roletkou. Zavazadlový prostor nabízí "dostatečných" 540 litrů místa.

Vozu Avantime samozřejmě nechybí ani prvky aktivní i pasivní bezpečnosti, které také vycházejí z modelu Espace, jež výborně prospěl v bezpečnostních crash-testech Euro NCAP. Mezi tyto bezpečnostní prvky patří například, dva přední a dva boční airbagy, ABS, elektronický stabilizační systém ESP (Bosch páté generace).

Avantime bude mít v nabídce zatím jen jeden motor a to 24-ventilový šestiválec V6 s objemem 3 litry a maximálním výkonem 155 kW (210 k) s točivým momentem 290 Nm. Výkon motoru bude přenášen na 17palcová kola obutá do pneumatik Michelin Pilot Primacy 235/50, přes šestistupňovou manuální převodovku.

Renault Avantime se jistě díky svému nezvyklému vzhledu stane zpestřením silnic. Jak velký úspěch si však u zákazníků tento nezvykle řešený, ale nepochybně zajímavý automobil získá, můžeme jen hádat...



Jiří Štacha