Hyundai Kona poprvé naživo: Hodně excentrické SUV!
Automobily značky Hyundai za posledních deset let prošly opravdu velkou proměnou, nevýrazné mdlé modely byly postupně nahrazeny zajímavě tvarovanými vozy, které už nelákaly jen na co nejnižší cenovku, ale také na design. Modelem Kona se ale Hyundai opět vrátilo k asijskému stylu.
Jestliže jiná frankfurtská premiéra Hyundai, i30 Fastback, vypadá hodně evropsky, excentricky tvarovaná Kona nedává pochyb o tom, že je původem asijský automobil. Tohle 4.165 mm dlouhé SUV bude názory určitě rozdělovat, zatímco jedněm přijde bohatě oplastovaná karoserie hodně drsňácká, jiní se budou podivovat nad zbytečně komplikovanými tvary nebo nepříliš pohlednou přídí s rozdělenými světlomety.
Hyundai sice zdůrazňuje, že Kona je malé SUV, pokud byste ale o něm mluvili jako o crossoveru, tak vedle nebudete Celková koncepce má spíše zvýšenému oplastovanému hatchbacku než typickému SUV, což dokazuje i v segmentu spíše průměrná světlost 170 mm. Na druhou stranu Kona nabízí pohon všech kol, což ne všechna SUV umí, a tak to označení přece jen bude sedět...
Hyundai Kona – srovnání rozměrů s dalšími SUV | ||||
Model | Hyundai Kona | Citroën C3 Aircross | Kia Stonic | Opel Crossland X |
Délka (mm) | 4165 | 4150 | 4140 | 4212 |
Šířka (mm) | 1800 | 1760 | 1760 | 1765 |
Výška (mm) | 1550 | 1640 | 1520 | 1605 |
Rozvor (mm) | 2600 | 2600 | 2580 | 2604 |
Objem zavazadelníku (l) | 361/1143 | 410-520/1289 | 352/1155 | 410-520/1255 |
Na výrazný vzhled Kona láká také v interiéru. Koncepce palubní desky se samostatně stojícím dotykovým, až osmipalcovým displejem multimediálního systému na vrchu středového panelu sice nápadně připomíná i30, interiér ale oživují barevné prvky. Jeden z vystavených kousků uvnitř užívá žlutozelenou barvu odkazující na svůj lak nejen na obšití sedaček, ale také třeba na bezpečnostních pásech, což není úplně zvykem. Zajímavá je i kulatá hlavice voliče automatické převodovky, kterou je nová sedmistupňová dvouspojka.
Použité plasty jsou sice tvrdšího ražení, na pohled ale vypadají pěkně a navíc i jejich zpracování je na hodně vysoké úrovni. Kona navíc chce nabídnout bohatou výbavu, a tak je tu nejen kožené čalounění, prémiový hudební systém (od firmy Krell) nebo elektricky ovládaná sedačka řidiče, ale také třeba head-up displej. Je sice tvořen jen průhledovým sklíčkem, tento prvek ale u mainstreamových modelů stále není běžný. A je tu i bohatá nabídka bezpečnostních asistentů jako sledování pozornosti řidiče nebo hlídání mrtvého úhlu při jízdě vpřed i vzad.
Co naopak tolik nepotěší, je vnitřní prostor. Na zadních sedadlech je sice nad hlavou slušná rezerva a také šířka v oblasti loktů překonává konkurenci, před koleny jsem to ale měl se svými 183 cm tak tak. Moc velký není ani zavazadelník, jehož objem 361 litrů nenadchne. Je mimochodem 69 cm dlouhý, 101 cm široký a 42 cm vysoký, nákladová hrana leží v 71 cm. Nepotěší ani nízko otevírané víko, sedadla sklopná v poměru 60:40 ale po sklopení vytvoří rovnou plochu.
V nabídce motorů se v tuto chvíli počítá s dvěma přeplňovanými zážehovými jednotkami. Litrový tříválec o výkonu 88 kW doplňuje šestnáctistovka o výkonu 130 kW. První kombinuje manuál a pohon předních kol, druhý dvouspojkovou převodovku a pohon všech kol.
Hyundai Kona – technická data nabízených motorů | ||
Motor | 1.0 T-GDI | 1.6 T-GDI |
Pohon | 4x2 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 1591 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 88/6000 | 130/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 172/1500-4000 | 265/1500-4500 |
Převodovka | 6M | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 181 | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,0 | 7,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 6,7 |
Pohotovostní h. [kg] | 1233 | 1401 |