Rozhovor s Lubošem Vlčkem: Elektrická Škoda zná svoji cenu. A jak to bude s Rapidem?
Po poněkud jednostranně zaměřeném projevu pana nejvyššího, Matthiase Müllera, který na pondělním koncernovém večírku nemluvil o ničem jiném než o elektřině, jsme se s Lubošem Vlčkem vrátili do reality. Ředitel Škody Auto Česká republika mluvil o budoucnosti střízlivěji a dokonce prozradil, za kolik by se měl prodávat elektromobil Vision E.
Projev šéfa koncernu se točil prakticky jenom kolem elektromobilů. Jak se to dotkne Škody?
Budeme postupovat krok za krokem, evolučním způsobem, spalovací motory mají rozhodně ještě nevyužitý potenciál. Nicméně, podíl nových pohonných jednotek bude samozřejmě růst. Nemám na mysli jen elektrické motory, my bychom se stále chtěli velmi věnovat CNG. Počítáme s rozšířením zemního plynu i do dalších modelů.
Stále platí, že prvního hybridu se dočkáme v roce 2019?
Ano, půjde o plug-in hybridní verzi superbu. A v roce 2020 pak dojde na náš první elektromobil, jehož další evoluci představujeme právě na frankfurtském autosalonu. Do roku 2025 plánujeme nabízet minimálně pět modelů s podílem elektrického pohonu. Tedy nejen stoprocentní elektromobily, ale také hybridy.
Zmínil jste rapid. Jaká budoucnost vlastně čeká tento model? Proslýchalo se, že se nástupce neobjeví…
Mohu říct dobrou zprávu – nástupce rapidu bude. Čeká ho přitom výrazný posun, a to nejen po stránce designu, ale i techniky.
A co citigo? Dočkáme se nové generace?
Náš nejmenší model plní to, co jsme od něj čekali. V tuto chvíli neuvažujeme o tom, že bychom citigo z naší modelové nabídky vyřadili. Ale je to věc diskuze.
Vraťme se k Visionu E. Ve Frankfurtu vidíme jeho mírně upravenou verzi, jak moc se ještě změní, než se začne sériově vyrábět?
Exteriér se už výrazně odlišovat nebude, interiér je v tuto chvíli ještě dost futuristický, tady k jistým změnám samozřejmě ještě dojde. Rozhodně se však náš elektromobil bude výrazně orientovat na konektivitu. V tomto směru však rozhodně neztrácí už naše aktuální modely.
Několikrát jsme slyšeli, že by se škodovácký elektromobil měl prodávat za rozumné peníze. Už máte konkrétní představu?
Nejde jen o cenu, my chceme nabídnout elektromobil až v době, kdy bude schopný konkurovat spalovacím modelům i dojezdem. Cílem je minimálně pět set kilometrů. A když se budeme bavit o ceně, chtěli bychom se dostat co nejblíž vznětovému superbu. Náš elektromobil by měl být dražší maximálně o deset procent.
To máme přijatelnou cenu, konkurenceschopný dojezd… Ale co dobíjení?
Mám trochu pocit, že s rozvojem infrastruktury se zdaleka nespěchá tak, jak by bylo potřeba. My jsme si naše domácí úkoly splnili, začneme nabízet zákaznicky atraktivní elektromobil, teď je však potřeba udělat ještě druhý krok, který už na nás úplně není. A nejde jenom o dobíjecí stanice, ale třeba i kapacitu rozvodné sítě.
A co budoucnost Škody v rallye? Neohrozí ji případný projekt R5 od Volkswagenu?
My máme v rallye obrovskou tradici a nemyslím si, že by ji ostatní značky koncernu měly nějakým způsobem ovlivnit. A byli bychom velmi rádi, když by se ve spolupráci s českým autoklubem podařilo vytvořit program pro přípravu mladých talentů.