Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2011: Avensis v TOP 5 střední třídy, i40 mimo

Český trh v říjnu 2011: Avensis v TOP 5 střední třídy, i40 mimo

Český trh v říjnu 2011: Avensis v TOP 5 střední třídy, i40 mimo Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Trh manažerských vozů střední třídy stále ovládá trio Superb-Passat-Mondeo.

Celý trh si opět polepšil, získal 31,4 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 980 vozů, v letošním desátém měsíci 1.288, tedy o 308 více.

První příčku obsadila tradičně Škoda Superb, která si připsala na konto vysokých 427 kusů. I další dvě příčky jsou shodné. Passat se spokojil znovu se stříbrem (272 registrací) a Mondeo je třetí (176).

Za první trojkou zeje obvyklá díra. O čtvrté místo se poprala Toyota Avensis (47 exemplářů) s Peugeotem 508 (43). Není divu. Avensis se nabízí už ve verzi po nedávné modernizaci a to znamená výprodej skladových zásob předchozího provedení s výraznými slevami přesahujícími hranici 150 tisíc Kč. V Top 5 chybí Insignia, která je těsně pod ní. Hyundai i40 tentokrát končí první desítku.

Propady bychom na nejvyšších příčkách hledali marně. Superb si oproti říjnu 2010 polepšil o 17,6 % (+64 vozů). Dvojice nejbližších pronásledovatelů je na tom ještě mnohem lépe. Passat vykazuje zisk 72,2 %, před rokem bylo zaregistrováno 158 aut. Mondeo si loni vybralo jen 91 Čechů, letos si tedy polepšilo více než soupeř od Volkswagenu, o 93,4 %, respektive 85 exemplářů. Ani to ale není nejvyšší číslo. Toyota Avensis má podobné navýšení jako Superb (+17,5 %, o sedmičku kusů více).

Peugeot 508 ještě srovnávat nelze.

Slušný skok zaznamenal Mercedes-Benz třídy C, a to o 130,8 %, z loňských 13 na letošní tři desítky vozů. Volva série 60 mají takřka devadesátiprocentní zisk a Opel Insignia dvoutřetinový. Hluboké pády reprezentují trojkové BMW (přes 65 %), Renault Laguna (o více než polovinu) a Subaru Legacy (-45 %).

Střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20111-10/201110/20111-10/2011
1.Škoda SUPERB427391233,2%33,7%
2.Volkswagen PASSAT272203321,1%17,5%
3.Ford MONDEO176149313,7%12,9%
4.Toyota AVENSIS472213,6%1,9%
5.Peugeot 508434283,3%3,7%
6.Opel INSIGNIA354872,7%4,2%
7.Audi A4304042,3%3,5%
7.Mercedes-Benz C302662,3%2,3%
7.Volvo 60302682,3%2,3%
10.Hyundai i40281462,2%1,3%
10.Renault LAGUNA284222,2%3,6%
12.Hyundai GENESIS27412,1%0,4%
13.Citroën C5252211,9%1,9%
14.Subaru LEGACY232581,8%2,2%
15.Audi A5212581,6%2,2%
16.Mazda 6141871,1%1,6%
17.BMW 3102770,8%2,4%
18.Lancia DELTA6400,5%0,3%
19.Alfa Romeo 1595380,4%0,3%
20.Lexus IS4160,3%0,1%
-Ostatní modely71840,5%1,6%
-CELKEM128811600100,0%100,0%

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti deseti měsícům roku 2010 zvýšil o 7,7 % (z 10.775 na rovných 11.600 kusů). Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 825 vozů více. Výsledky se zlepšují, v září vykazoval +5,3 %.

V celkovém pořadí od ledna vede pochopitelně i nadále Superb s 3.912 auty (jeho podíl dosahuje 33,7 %). Passat má v tuto chvíli 2.033 (17,5 %) a Mondeo 1.493 registrací (12,9 %). Na čtvrtém místě najdeme Opel Insignia, který nepřekročil ani pětisetkusovou hranici (487, 4,2 %). Na pátou příčku vyskočil Peugeot 508 s 428 vozy a podílem 3,7 %. Laguna je tedy šestá, ale ztrácí jen 6 registrací. Audi A4 je zatím na čísle 404.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 311 vozů (+8,6 %). Passat se konečně dostal také do kladných hodnot (+3,3 %, má o 64 kusů více). Prodeje Mondea vzrostly o 337 automobilů (29,2 %). Insignia si rovněž polepšila, a to docela výrazně (+39,5 %, loni 349, letos +138). Na relevantní výsledkypětsetosmičky si budeme muset nějakou dobu počkat, v říjnu 2010 ve statistikách ještě chyběla.

Nejvíce ze všech má v tomto přehledu Volvo S/V 60, které dosáhlo +396,3 %, modelová obměna se projevila ve skoku z 54 na 268 aut. Vynechali jsme Suzuki Kizashi, které se loni objevilo jako novinka, takže má irelevantních +1.150 %. Mercedes-Benz C vykazuje +43,8 %, za vším hledejme modernizaci a příchod kupé. Z těch zástupců střední třídy, kteří se nacházejí ve vyšších patrech, tedy nad čarou, se letos nedaří Subaru Legacy. Podobná čísla (-30 % a více) mají i Alfa Romeo 159, Lexus IS a Honda Accord, která se v říjnu mezi nejlepší dvacítku neprobojovala.

Ještě hůře jsou na tom Seat Exeo a Toyota Prius, tyto dva modely se ale nahoru podívají sporadicky.

Největší škodovka dominovala rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 373 (87,4 % z celkových registrací). Passat s motorem TDI má na kontě 243 kusů (o něco vyšších 89,3 %). Pro naftová Mondea se rozhodlo 110 zákazníků (62,5 %, zážehové verze u něj nejsou výjimkami). Toyota Avensis si připsala 42 vozů s turbodieselovými agregáty, benzinových bylo tedy pouze pět. Podílem 89,4 % nijak nevybočuje, naopak, ten je z Top 5 nejvyšší a o desetinku překonává i Passat. Benzin spalovalo sedm Peugeotů ze 43 nově zaregistrovaných, což značí 83,7 % pro HDi.

Co se alternativních paliv a pohonů ve střední třídě týče, v říjnových statistikách najdeme celkem 13 Passatů v kolonce CNG, jeden Renault Laguna konzumující biolíh E85 a rovněž jediný Ford Mondeo, který k pohonu využívá stejnou látku. Nepočetné řady hybridů nerozšířil byť jediný exemplář.