Český trh v říjnu 2011: Avensis v TOP 5 střední třídy, i40 mimo
Celý trh si opět polepšil, získal 31,4 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 980 vozů, v letošním desátém měsíci 1.288, tedy o 308 více.
První příčku obsadila tradičně Škoda Superb, která si připsala na konto vysokých 427 kusů. I další dvě příčky jsou shodné. Passat se spokojil znovu se stříbrem (272 registrací) a Mondeo je třetí (176).
Za první trojkou zeje obvyklá díra. O čtvrté místo se poprala Toyota Avensis (47 exemplářů) s Peugeotem 508 (43). Není divu. Avensis se nabízí už ve verzi po nedávné modernizaci a to znamená výprodej skladových zásob předchozího provedení s výraznými slevami přesahujícími hranici 150 tisíc Kč. V Top 5 chybí Insignia, která je těsně pod ní. Hyundai i40 tentokrát končí první desítku.
Propady bychom na nejvyšších příčkách hledali marně. Superb si oproti říjnu 2010 polepšil o 17,6 % (+64 vozů). Dvojice nejbližších pronásledovatelů je na tom ještě mnohem lépe. Passat vykazuje zisk 72,2 %, před rokem bylo zaregistrováno 158 aut. Mondeo si loni vybralo jen 91 Čechů, letos si tedy polepšilo více než soupeř od Volkswagenu, o 93,4 %, respektive 85 exemplářů. Ani to ale není nejvyšší číslo. Toyota Avensis má podobné navýšení jako Superb (+17,5 %, o sedmičku kusů více).
Peugeot 508 ještě srovnávat nelze.
Slušný skok zaznamenal Mercedes-Benz třídy C, a to o 130,8 %, z loňských 13 na letošní tři desítky vozů. Volva série 60 mají takřka devadesátiprocentní zisk a Opel Insignia dvoutřetinový. Hluboké pády reprezentují trojkové BMW (přes 65 %), Renault Laguna (o více než polovinu) a Subaru Legacy (-45 %).
Střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2011 | 1-10/2011 | 10/2011 | 1-10/2011 |
1. | Škoda SUPERB | 427 | 3912 | 33,2% | 33,7% |
2. | Volkswagen PASSAT | 272 | 2033 | 21,1% | 17,5% |
3. | Ford MONDEO | 176 | 1493 | 13,7% | 12,9% |
4. | Toyota AVENSIS | 47 | 221 | 3,6% | 1,9% |
5. | Peugeot 508 | 43 | 428 | 3,3% | 3,7% |
6. | Opel INSIGNIA | 35 | 487 | 2,7% | 4,2% |
7. | Audi A4 | 30 | 404 | 2,3% | 3,5% |
7. | Mercedes-Benz C | 30 | 266 | 2,3% | 2,3% |
7. | Volvo 60 | 30 | 268 | 2,3% | 2,3% |
10. | Hyundai i40 | 28 | 146 | 2,2% | 1,3% |
10. | Renault LAGUNA | 28 | 422 | 2,2% | 3,6% |
12. | Hyundai GENESIS | 27 | 41 | 2,1% | 0,4% |
13. | Citroën C5 | 25 | 221 | 1,9% | 1,9% |
14. | Subaru LEGACY | 23 | 258 | 1,8% | 2,2% |
15. | Audi A5 | 21 | 258 | 1,6% | 2,2% |
16. | Mazda 6 | 14 | 187 | 1,1% | 1,6% |
17. | BMW 3 | 10 | 277 | 0,8% | 2,4% |
18. | Lancia DELTA | 6 | 40 | 0,5% | 0,3% |
19. | Alfa Romeo 159 | 5 | 38 | 0,4% | 0,3% |
20. | Lexus IS | 4 | 16 | 0,3% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 7 | 184 | 0,5% | 1,6% |
- | CELKEM | 1288 | 11600 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu ve střední třídě se oproti deseti měsícům roku 2010 zvýšil o 7,7 % (z 10.775 na rovných 11.600 kusů). Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 825 vozů více. Výsledky se zlepšují, v září vykazoval +5,3 %.
V celkovém pořadí od ledna vede pochopitelně i nadále Superb s 3.912 auty (jeho podíl dosahuje 33,7 %). Passat má v tuto chvíli 2.033 (17,5 %) a Mondeo 1.493 registrací (12,9 %). Na čtvrtém místě najdeme Opel Insignia, který nepřekročil ani pětisetkusovou hranici (487, 4,2 %). Na pátou příčku vyskočil Peugeot 508 s 428 vozy a podílem 3,7 %. Laguna je tedy šestá, ale ztrácí jen 6 registrací. Audi A4 je zatím na čísle 404.
V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 311 vozů (+8,6 %). Passat se konečně dostal také do kladných hodnot (+3,3 %, má o 64 kusů více). Prodeje Mondea vzrostly o 337 automobilů (29,2 %). Insignia si rovněž polepšila, a to docela výrazně (+39,5 %, loni 349, letos +138). Na relevantní výsledkypětsetosmičky si budeme muset nějakou dobu počkat, v říjnu 2010 ve statistikách ještě chyběla.
Nejvíce ze všech má v tomto přehledu Volvo S/V 60, které dosáhlo +396,3 %, modelová obměna se projevila ve skoku z 54 na 268 aut. Vynechali jsme Suzuki Kizashi, které se loni objevilo jako novinka, takže má irelevantních +1.150 %. Mercedes-Benz C vykazuje +43,8 %, za vším hledejme modernizaci a příchod kupé. Z těch zástupců střední třídy, kteří se nacházejí ve vyšších patrech, tedy nad čarou, se letos nedaří Subaru Legacy. Podobná čísla (-30 % a více) mají i Alfa Romeo 159, Lexus IS a Honda Accord, která se v říjnu mezi nejlepší dvacítku neprobojovala.
Ještě hůře jsou na tom Seat Exeo a Toyota Prius, tyto dva modely se ale nahoru podívají sporadicky.
Největší škodovka dominovala rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 373 (87,4 % z celkových registrací). Passat s motorem TDI má na kontě 243 kusů (o něco vyšších 89,3 %). Pro naftová Mondea se rozhodlo 110 zákazníků (62,5 %, zážehové verze u něj nejsou výjimkami). Toyota Avensis si připsala 42 vozů s turbodieselovými agregáty, benzinových bylo tedy pouze pět. Podílem 89,4 % nijak nevybočuje, naopak, ten je z Top 5 nejvyšší a o desetinku překonává i Passat. Benzin spalovalo sedm Peugeotů ze 43 nově zaregistrovaných, což značí 83,7 % pro HDi.
Co se alternativních paliv a pohonů ve střední třídě týče, v říjnových statistikách najdeme celkem 13 Passatů v kolonce CNG, jeden Renault Laguna konzumující biolíh E85 a rovněž jediný Ford Mondeo, který k pohonu využívá stejnou látku. Nepočetné řady hybridů nerozšířil byť jediný exemplář.