Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Avensis Verso - další MPV od Toyoty

Jiří Štacha
Všechny automobilky světa se snaží co nejrychleji a co nejlépe reagovat na rozmanité požadavky zákazníků. Tento neustálý boj o to být lepší než konkurence přináší ve světě automobilů nejen stále technicky a bezpečnostně dokonalejší vozy, ale i nové...

Na zájem zákazníků o tyto vozy reagovala i japonská automobilka Toyota. K již dříve představenému "mini MPV" s názvem Toyota Yaris Verso přibyly na Ženevském autosalonu hned dvě novinky. Zástupcem "klasického - velkého MPV" se tak stala nová generace Toyoty Previa a zcela nové "střední MPV" Toyoty bude zastupovat Avensis Verso.

Avensis Verso byl navržen ve stylistickém centru Toyoty v jižní Francii. Již podle názvu se dá usoudit, že novinka vychází z modelu Avensis a bude spojením dynamických jízdních vlastností tohoto vozu s všestranností a prostorností vozů MPV. Tomu odpovídají i jeho nezvyklé rozměry. Obzvláště zajímavá je malá výška vozu, která je pouhých 1660 mm. Ostatní rozměry jsou 4650 mm délka a 1760 mm šířka. Malá výška na vůz této kategorie je však kompenzována nízko položenou podlahou a větším rozvorem 2825 mm. Tímto rozložením je dosaženo hlavních trumfů Avensis Verso - prostorného interiéru a to při nadprůměrných jízdních vlastnostech a stabilitě vozu.

O prostornosti a variabilitě interiéru svědčí i možnost jeho vybavení pěti, šesti nebo dokonce sedmi samostatnými sedadly. Sedadla mohou být navíc podle počtu různě rozmístněna. Při sedmimístné konfiguraci je však zřejmé, že třetí řada sedadel neposkytuje zcela plnohodnotný cestovní komfort. Její využití je tak spíše na kratší cesty nebo pro obsazení dětmi. Druhou a třetí řadu sedadel lze sklopit nebo zcela vyjmout a získat tak dodatečný prostor pro zavazadla nebo pro rozměrnější předměty. Praktický je i odkládací prostor pod podlahou, který cestující ocení zejména při využití všech sedmi sedadel. Úložný prostor v Avensis Verso může dosáhnout až 1556 litrů.

Celková úroveň bezpečnosti Avensisu Verso je na velmi dobré úrovni. Toyota se dokonce vyjádřila, že Avensis Verso přináší vyšší standard bezpečnosti než který nabízí větší model Previa. Standardní vybavení Avensisu Verso zahrnuje čelní airbag pro řidiče i spolujezdce, tříbodové bezpečnostní pásy a opěrky hlavy na všech sedadlech, ale také systém ABS s děličem brzdné síly, aj. Za příplatek mohou být dodány i boční a okenní airbagy. Zajímavostí je i nejnižší pohotovostní hmotnost Avensisu Verso v dané třídě, aniž by byla jakkoliv snížena jeho pasivní bezpečnost.

Vnější část vozu je vytvořena v novém designérském stylu Toyoty s výraznou a mohutnou přední maskou chladiče a velkými světly. Toyotu Avensis Verso bude pohánět buď dvoulitrový zážehový motor s variabilním časováním ventilů VVT-i s výkonem 110 kW/6000 ot/min a maximálním točivým momentem 192 Nm/4000 ot/min nebo vznětový motor D4-D o objemu 2,0 litru s vysokotlakým vstřikováním Common-rail s výkonem 85 kW/4000 ot/min a maximálním točivým momentem 250 Nm/1800-3000 ot/min. Modely se zážehovým motorem mohou být i s automatickou převodovkou.

Prodej modelu Avensis Verso bude po celé Evropě zahájen v létě letošního roku.

Jiří Štacha