Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bazar: Isuzu D-Max 2.5 Double Cab 4WD - Drsňák v obleku

Ladislav Černý
Diskuze (3)
Pick-upy v Česku plní roli spíše imageovou. Patří do této kategorie také Isuzu D-Max?

Když jsme k vozidlu přicházeli, zaujala nás kola z lehkých slitin. Je jasné, že nebyla originální, protože předním chyběly kvůli volnoběžkám kryty středů. Drobná piha na kráse nás neodradila a dvouletý automobil s extrémně nízkým nájezdem šesti tisíc kilometrů jsme vyzkoušeli.

Kříženec

D-Max není pick-up jako žádný jiný. Pokud se podíváte do rámu, najdete téměř neuvěřitelných sedm příčných vzpěr. Podvozek k nerozlámání také potvrzovaly masivní torzní tyče vpředu nahrazující vinuté pružiny. Navenek se však tento odolný pracant tvářil velmi společensky.

Šest tisíc

Je normální prodávat vůz po minimálním nájezdu? Vždyť cena po vyjetí od prodejce rapidně klesla a nový majitel s D-Maxem příliš parády nenadělal. Pokud bychom mu spočítali náklady na kilometr, těžko bychom se dostali pod padesátikorunu za pouhou amortizaci. Můžeme se tedy domýšlet, že první majitel si pořádně nerozmyslel, co vlastně kupoval. Očividně hodlal s japonským pick-upem honit vodu, místo toho si pořídil mimořádně robustní vozidlo, které však zároveň nabízí jen omezený komfort.

Po silnici

Isuzu si na silnici nebralo vůči nerovnostem žádné servítky. Do kabiny se sice přenášely otřesy z podvozku, ale masivní rám dodával posádce jistotu, že vozidlo nerozhází snad ani chybějící víko kanálu. To je sice řečeno s velkou nadsázkou, ale proč jednu z největších výhod D-Maxu nevyzdvihnout.

Zejména u ojetiny se cení předpoklad dlouhé životnosti. Spolu s robustními díly šla také ruku v ruce menší přesnost řízení. Svižné průjezdy zatáček jsme už předem vyloučili, protože značné světlá výška v kombinaci s listovými pery vzadu a torzními tyčemi vpředu varovaly před jakýmkoliv závoděním. Nenechali jsme si ujít jízdu po rychlostní silnici, která kvůli hlučnosti motoru při vysokých otáčkách potvrdila zejména pracovní přednosti japonského pick-upu.

Terén coby domov

Opět se potvrdilo, že D-Max míří spíše spíše do pracovního sektoru. Například v dolech či lesích by mnozí konkurenti mohli jen zdálky přihlížet, jak snadno zdolává nástrahy terénu. Právě do něj vozidlo obdrželo masivní krycí plech motoru a převodovky. To ještě nebylo vše, co D-Max standardně má.

Uprostřed přístrojové desky se nacházela tři nenápadná tlačítka, z nichž dvě funkce jsou v kategorii pick-upů běžné. Bylo jím přepínání mezi pohonem dvou či všech kol, což spoří pár deci nafty během jízdy po silnici. Třetí funkce – redukční převodovka – však předurčovala Isuzu do extrémně těžkých podmínek, aby netrpěla spojka a vozidlo poskytlo provozovateli maximální výdrž. Redukce měla opodstatnění rovněž proto, že základní přímo řazená převodovka disponovala pouze pěti stupni. Trápit pohonné ústrojí a zejména spojku dlouhou jedničkou bychom těžko snášeli my i auto.

Čtyřválcový agregát od světově proslulého výrobce motorů Isuzu podával 100 kW. Zkoušený D-Max byl vyroben před modernizací, která mu přinesla například 2,5litrový turbodiesel s dvěma turbodmychadly a výkonem 120 kW i delší stálý převod pro příjemnější jízdu po dálnici. Nový majitel se tedy bude muset smířit s předposledním vydáním, což ale v pracovním prostředí roli nehraje. V něm je důležitá odolnost vozidla, která u D-Maxu je příkladná včetně odolnosti robustního čtyřválce 2.5 D s jedním turbodmychadlem a výkonem 100 kW.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2499
Kompresní poměr 17,5 : 1
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 100/3600
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon všech kol
Brzdy kotoučové/bubnové
Délka/šířka/výška (mm) 5035/1800/1735
Rozvor (mm) 3050
Rozchod P/Z kol (mm) 1520/1525
Světlá výška(mm) 205
Nájezdový úhel P/Z (°) 34,6/23,3
Průměr otáčení (m) 12,8
Provozní hmotnost (kg) 1950
Celková hmotnost (kg) 2950
Největší hmotnost soupravy (kg) 5950
D/š/v ložné plochy (mm) 1380/1460/480
Největší rychlost (km/h) 170
Objem nádrže paliva (l) 67
Pneumatiky 245/70 R16
Cena (Kč bez DPH) 372 000

Ladislav Černý
Diskuze (3)
3. 2. 2014 12:08
Re: listové pružiny
pietro jak te tady tak pozoruju tak nerozumis vicero vecem :o(
Avatar - sybokcz
3. 2. 2014 10:52
Re: listové pružiny
To není bug, ale featura. Takhle to mají i dodávky. Zajišťuje to progresívnost tlumení. Pokud korbu naložíš nad určtou mez, spodní předposlední list si sedne na ten "uvolněný" a zajistí další tlumení.
3. 2. 2014 08:42
listové pružiny
zdá sa mi to alebo spodné listy pružín sú uvoľnené?
potom to muselo naozaj "progresívne tlmiť nerovnosti"