25.2. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010): Rehabilitovala své jméno

 

Třetí generace Astry s přídomkem H dokázala věc takřka nemožnou. A to zcela napravit renomé modelu, pošramocené první generací. Už druhá generace známá jako řada G hodila mnohé z toho za hlavu. A třetí vydání je ještě lepší.

První Astra byla v době premiéry přijata s opravdovým nadšením. V porovnání s posledním Kadettem E nabízela očekávaný posun vpřed. K tomu navíc vynikala svěžím designem. Nejvíce změn bylo na pohled v kabině, která je dodnes velice zdařilá. Dokonce tak, že když vyjela v roce 1997 druhá generace Astry (série G), byl její vnější vzhled a zejména kabina pro mnohé zklamáním. Prostě vůz působil málo progresivně. Naproti tomu technika a zejména kvalita posílily opravdu výrazně. Astra G tak již neměla za krátký čas výroby problémy s korozí. Astra G byla jedním z prvních vozů, které u velkosériového vozu nabídly elektrohydraulický posilovač řízení či kompresor klimatizace s proměnným výkonem (oboje však bylo posléze zdrojem problémů).

Vybere si opravdu každý

Opel se na rozdíl od přímých rivalů v podobě Volkswagenu a Fordu příliš nedrží nastolené tvarové linie svých modelů. Každá generace je tak úplně jiná a zcela svébytná. To Volkswagen mnohdy neváhá vydávat za novou generaci pouze modernizované provedení stávajícího modelu, jakkoliv jsou změny třeba i důkladné. Příkladem může být Golf 5. a 6. generace. A pokud se budeme bavit o tvaru, pak to platí i pro sedmé vydání, které se dvěma předchozím dost podobá. Podobnou politiky uplatnil rovněž Ford u prvních dvou Focusů. Naopak současný zástupce kompaktní třídy modrého oválu je úplně jiný.

Recenzovaná Astra H se ovšem svému předchůdci nepodobá snad vůbec v ničem, vyjma loga výrobce. V roce 2004 šlo o nový designérský směr značky. Novinka také dost narostla. Vždyť jen základní pětidveřový hatchback měří na délku takřka 4,3 metru. K tomu byly navíc k dispozici karosářské verze kombi tradičně pojmenované Caravan, dále čtyřdveřový sedan a také atraktivnější varianty karoserie v podobě třídveřového kupé s přídomkem GTC a kabrioletu TwinTop s pevnou skládací střechou. Opel ale vzal s Astrou H nabídku karosářských verzí skutečně do důsledku, takže sedan a kombi využívají podlahovou plošinu s rozvorem náprav 2703 mm, zbylé karosářské varianty dostaly kratší variantu se 2614 mm. Takovou rozmanitostí se v dané třídě nemůže pochlubit snad nikdo, tím méně VW Golf či Ford Focus.

Video

Unikum i konvence

V době příchodu Astry H začínala být jednoduchá zadní náprava řešená zkrutnou příčkou již pomalu přežitkem. Léta však ukazují, že do starého železa rozhodně nepatří. Vždyť i současná nejnovější produkce této třídy ji opět nabízí. Dokonce i Volkswagen přešel u Golfu 5. generace na čtyřprvkové zavěšení. Ford takto učinil již o řadu let dříve. Opel se však zapřel a víceprvkové zavěšení zadních kol se rozhodl v segmentu C nenabízet. Přitom prostorově uspořádanou zadní nápravu měla už Vectra B v roce 1995.

Torzní příčka astry H je však vcelku zajímavého provedení. Opel si ji údajně nechal dokonce patentovat. A pravdou je, že na první pohled vypadá odlišně od obdobných konstrukcí jiných značek. Zkrutná příčka je v astře odladěna pro každou verzi trochu jinak. Přitom použité díly jsou stejné. Vpředu Opel použil pseudo McPherson a již tradiční velký pomocný rám přibližného tvaru obdélníku. Spíše než konstrukce jako taková zajímá budoucí majitele ojetiny životnost a samozřejmě rozebíratelnost. A je to právě odolnost podvozku, čímž Astra rozhodně vyniká nad konkurencí. „Pokud už něco měníme, pak jsou to zejména tyčky stabilizátoru, která zde mají zvláštní tvar. Dále občas čep řízení či spojovací tyče,“ říká Zdeněk Veselý ze společnosti Autotechnik Zralý, která se v pražských Stodůlkách na vozy Opel již řadu let specializuje. Naopak třeba tlumiče vydrží běžně i 200.000 km. Výjimkou je podvozek Flex Plus (někdy se mu říká také IDS Plus). Astra H nabídla od samého začátku věc v dané třídě tehdy nevídanou a tou bylo adaptivní odpružení. Změna tuhosti tlumičů se zde neděje na principu natáčení pístnice krokovým motorkem, nýbrž systém je založen na mnohem sofistikovanějším magnetoreologickém jevu. Tedy jako třeba u současných lepších vozů Audi. „Možná i proto vyjde jeden tlumič na deset tisíc, přičemž vydrží zhruba poloviční dobu než klasický,“ vysvětluje Veselý. Dle jeho slov by se budoucí zájemce měl podvozku Flex Plus vyhnout, jakkoliv je jízda s ním velice lákavá. Ptáme se, zda je možné adaptivní tlumiče zaměnit za běžné. „Opravářsky to možné je, avšak problém je v elektronice. Ta pak vyhodí chybu, takže vám bude stále svítit kontrolka tlumičů,“ říká Veselý. Když už si Astru s šasi Flex Plus vyhlédnete, zaměřte se při jízdě na zvýšený hluk od podvozku. Právě ten značí skutečnost, že jsou drahé tlumiče v posledním tažení.

V souvislosti s podvozkem Astry můžeme zmínit také solidní výdrž brzdového obložení „Máme zkušenosti, že kotouče běžně vydrží 150.000 km. Obvykle si tak vůz až do tohoto proběhu vystačí se dvěma sadami brzdových destiček,“ říká Veselý. Pro zajímavost dodává, že u novější Astry J vyráběné donedávna je tomu přesně naopak. „S čím se ale v souvislosti s brzdami u háčka setkáváme, je koroze zadní kotoučů. Děje se to téměř výhradně u aut, která pravidelně nejezdí. Stačí, aby vozidlo pár dní stálo někde venku a povrchová koroze na kotoučích je jasně viditelná,“ upozorňuje Zdeněk Veselý.

Jednou řetěz, podruhé řemen

Astra byla od začátku nabízena s opravdu bohatou paletou pohonných jednotek. Ty zážehové jsou vždy vlastní konstrukcí značky. Zajímavé je, že v závislosti na objemu mohou mít rozvody poháněny buď ozubeným řemenem, nebo řetězem. Druhou jmenovanou koncepci využívá nejmenší agregát 1.4 Twinport Ecotec. „Řetěz tady bohužel v rozporu s očekáváním není věčný. Pokud majitel vozu jezdil na výměny oleje po 30.000 km, obvykle je řetěz po ujetí 150.000 km vytahaný,“ říká Zdeněk Veselý. A důrazně doporučuje zkrátit interval výměny oleje na 20.000 km. Řetěz tady sice může přeskočit, nicméně v Auto Technik Zralý toto dosud neřešili. Příliš dlouhý proběh na olej s sebou přináší ještě jeden rébus a tím je zvýšená spotřeba oleje. „Stane se to většinou po najetí 100.000 km a důvodem je zapékání pístních kroužků,“ říká Veselý. Opět by pomohlo zkrátit interval výměny oleje.

Spíše než malou 1.4 bychom v Astře hledali větší šestnáctistovku. Ty byly nabízeny dokonce dvě. Od začátku produkce až do ukončení to byla slabší variant označená Z16XEP nabízející 77 kW. V předchůdci nabízel tento motor bryskní dynamiku, v Astře H se už trochu trápí. Klidně jezdícím povahám ale asi stačit bude. Na rozdíl od menší 1.4 16V využívá šestnáctistovka pro pohon rozvodů ozubený řemen. Twinport znamená sací potrubí s vířivými, tedy Seidl klapkami. Občas zde chrastí, nicméně k jejich trhání nedochází. To spíše selže snímač jejich polohy v podobě potenciometru. Mění se „mezikus“ na sacím potrubí.

„Se sacím potrubím se pojí jedna specifická závada. Navenek se projevuje klepáním, jako když zadřete motor,“ vysvětluje Veselý. „Příčina je však mnohem banálnější. Jedná se o dva hliníkové kusy sacího potrubí, které se dostávají do kontaktu, čímž vydávají onen nepříjemný zvuk. Oficiálně dle Opelu vyjde oprava formou výměny na závratných 27.500 korun plus práce. U nás jsme přišli na levnější způsob, už za deset tisíc. Dle zkušeností se to dříve či později stane na všech motorech Z16XEP,“ doplňuje Zdeněk Veselý.

V roce 2007 v rámci modernizace dorazila výkonnější verze motoru 1.6 16V označená Z16XER. Ta už nabízí solidních 85 kW, přičemž namísto vířivých klapek v sání dostala proměnné časování sacího i výfukového rozvodu VVT.

Z pohledu jízdní dynamiky jsou optimální volbou motory 1,8 litru. Opět jsou zde dva. Jednodušší Ecotec označený Z18XE, který ale na rozdíl od obdobné 1.6 nemá vířivé klapky, se vyráběl do konce produkce modelu. V rámci modernizace v roce 2007 jej doplnila vyspělejší verze Z18XER nabízející skvělých 103 kW. Po technické stránce je stejně jako u menších šestnáctistovek hlavní odlišností použití proměnného časování rozvodu.

„Zážehové šestnáctistovky i osmnáctistovky mají předepsanou výměnu rozvodů po ujetí 150.000 km. Při tom výrobce předepisuje kontrolu ventilové vůle, neboť tyto motory kupodivu nemají její hydraulické vymezování,“ říká Veselý. Podobně jako u japonských motorů ani tady nejsou použity žádné vymezovací segmenty. Jen hrníčková zdvihátka, která se v případě potřeby mění celá. „To se ale v praxi běžně nedělá, neboť až do generální opravy bývají ventilové vůle v normě,“ doplňuje Veselý. Za rozvody si u Zralého účtují 6.000 korun, za kontrolu ventilové vůle další dva tisíce (je to docela pracné). Snaha ušetřit ale může vyústit až ve zničení vačkového hřídele.

Jak šel čas

2004: Představení vozu. Motory 1.4 16V , 1.6 16V (77 kW), 1.8 16V (92 kW), 2.0 16V Turbo (125 a 147 kW), 1.7 CDTi (59 a 74 kW) a 1.9 CDTi 16V (88 a 110 kW). Karoserie pětidveřový hatchback a kombi Caravan s delším rozvorem náprav. Robotizovaná manuální pětistupňová převodovka Easytronic.

2005: Nová karosářská verze kupé GTC. Nový motor 1.3 CDTi se šestistupňovou manuální převodovkou o výkonu 66 kW. Verze motoru 1.9 CDTi 16V se 88 kW končí. Nové motory 1.9 CDTi 8V o výkonu 74 kW a 88 kW. S kupé GTC přijíždí ostrá sportovní verze OPC s motorem 2.0 16V Turbo vyladěným na 177 kW.

2006: Šestistupňová robotizovaná převodovka pro motor 1.3 CDTi. Motor 1.8 16V alternativně se samočinnou převodovkou s měničem momentu. Nová karosářská varianta kupé-kabrio TwinTop. Motor 1.8 16V Ecotec o výkonu 92 kW končí. Nahrazuje jej 1.8 16V VVT se 103 kW.

2007: Modernizace vozu. Lepší výbava, nové motory 1.6 VVT a 1.6 Turbo. Dále motor 1.7 CDTi v dalších výkonových verzích s 81 a 92 kW. Naopak končí 1.7 CDTi se 74 kW. Nově alternativně s filtrem pevných částic (byl nabízen na přání – má hodně aut z Německa). Motor 1.9 CDTi 8V s 88 kW výhradně se samočinnou šestistupňovou převodovkou. Ukončení produkce motoru 1.9 CDTi 16V s 88 kW a 2.0 16V Turbo se 125 kW.

2010: Ukončení výroby Astry H v Německu. Představení nové Astry J. Astra H ale pokračuje dál coby Astra Classic III v Polsku. Omezení nabídky motorů. V nabídce jen 1.4 16V Twinport, 1.6 16V VVT s 85 kW a dále 1.3 CDTi a 1.7 CDTi s výkonem 74 a 81 kW.

2014: Ukončení produkce Astry H Classic III.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Vůz se od svého uvedení na trh musel potýkat s ne příliš dobrou pověstí svých předchůdců, které provázela celá řada technických problémů. I přesto si Astra získala mnoho příznivců, což se projevuje i v prodejních výsledcích u ojetých vozů. Oproti předchozímu modelu výrazně prokoukl interiér, který, ač nepůsobí tak luxusním dojmem jako u konkurenčního Golfu, je velmi solidně zpracován. Astře nejde vytýkat ani jízdní vlastnosti a i přes jednoduchou zadní nápravu se vůz na silnici chová bezproblémově. Co se motorizací týče, nepatří k nejoblíbenějším především naftové agregáty 1,3 CDTi a 1,7 CDTi s 59 kW, které vzhledem k hmotnosti vozu nedisponují dostatečným výkonem. Dlouhodobě nejžádanější motorizací v autobazarech je motor 1,9 CDTi, a to v obou výkonových verzích. Pokud dáváte přednost vozům s benzínovým motorem, je u Astry nejlepší volbou šestnáctiventilový motor 1,8, především v silnější verzi disponující 103 kW. K největším slabinám patří automatické převodovky, které si počtem závad a poměrně krátkou životností vysloužily velmi špatnou pověst. Ceny ojetých Aster jsou dlouhodobě na nižší úrovni než u hlavních konkurentů, což z vozu činí poměrně zajímavý rodinný vůz, zvláště v provedení Caravan.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Opel Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Opel Astra H (2004 - 2010):…







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

 




Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku Ojetý Opel Astra H: Motory jsou OK, pozor však na elektroniku

Když přišel Opel Astra v roce 2004 na trh, žil ve stínu…

Ojetý Opel Astra GTC 1.9 CDTi: Rychle a spořivě Ojetý Opel Astra GTC 1.9 CDTi: Rychle a spořivě

Sportovně střižený Opel Astra GTC zaujme atraktivními…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Herečka Míša Tomešová ukázala těhotenské bříško: Kila navíc prý na uzdě drží jógou

Herečka Míša Tomešová ukázala těhotenské bříško:…

Krásná Michaela Tomešová (25) jen září. Na herečce už je konečně vidět, že v sobě nosí nový život a těhotenství…

Smrt manažerky Dary Rolins Evy (†36): Dcera (8) zpěvačky se sesypala!

Smrt manažerky Dary Rolins Evy (†36): Dcera (8)…

Krutá zpráva o smrti Evy Skallové (†36), která v úterý podlehla rakovině mozku, zasáhla nejen její nejbližší…

 

iSport.cz

Parťák Ujfaluši i Pražský hrad. Inter si před Spartou užíval volno

Parťák Ujfaluši i Pražský hrad. Inter si před…

Před Pražským hradem bývá středem pozornosti právě slavná památka či krásný výhled na město. Ve čtvrtek…

Jágr se chystá na boření tabulek. TOP 5 milníků, které může překonat

Jágr se chystá na boření tabulek. TOP 5 milníků,…

V lize patřící čím dál víc bleskově se pohybujícím mladíkům je Jaromír Jágr zjevením. Perfektně udržovaným…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…