Bazar: Volkswagen Golf V je nejistý megaloman

Bazar: Volkswagen Golf V je nejistý megaloman

 
 

Volkswagen Golf V vznikl za doznívající piëchovské touhy dobýt vesmír, avšak potýkal se i s některými dětskými nemocemi.

Nikdo jiný nenabízel pět karosářských verzí (včetně sedanu Jetta), pohon všech kol a paletu čtyř- a šestiválců s výkony od 75 do 250 koní. Žádný jiný kompakt nehýřil luxusem s bixenony, 18“ koly, několika druhy koženého čalounění a multimediálními i asistenčními systémy. A nikde jinde jste tehdy nekoupili dvouspojkovou převodovku v kombinaci s pohonem všech kol. A už vůbec ne ohromující spojení turbodmychadla s kompresorem. Jenže bublinovitý design nebyl po chuti každému a hvězdné ambice měly také ceny, díky čemuž většina příznivců stejně nakonec odjela v chudičké zážehové čtrnáctistovce. O tom, jaké měli štěstí, se ovšem dozvěděli až později...

Právě jen základní motor totiž slouží jak má, pod svažitou kapotou se jinak soustředily mnohé přehmaty koncernových motorářů, ať již problémová první FSI a TDI-PD, či jejich vražedné kombinace s částicovými filtry.

Kdo akceptoval hluk, strmé změny točivého momentu a kostrbatou jízdu s těžkým motorem nad přední nápravou, dostal s TDI razantní zátah s nízkou spotřebou. Ovšem po čase se začaly projevovat problémy s dvouhmotovými setrvačníky, předčasně opotřebenými turbodmychadly, nespolehlivými piezoelektrickými vstřikovacími jednotkami Continental PDE a zejména filtry pevných částic. Dvoulitrové TDI přidalo ještě propouštějící tandemová čerpadla (brzy vyřešeno), šťastná nebyla ani kombinace s dvouspojkovou převodovkou DSG. Vyhráno ale nemají ani ti, kdo svodům TDI odolali. Golf V totiž trpí celou paletou chronických problémů.

Spousta majitelů kritizuje povrzávající interiér, čtyřprvková zadní náprava bývá po 200 000 km zralá na generálku, horké chvilky zařídí občas stávkující elektronika či poruchy nejrůznějších snímačů, které se obtížně diagnostikují. Ani německý korunní princ se nevyhnul sériově praskajícím žárovkám H7, nízkou životnost navíc vykazují ložiska zadních kol a brzdy. K nijak nadměrné dimenzaci se přidává fakt, že při sportovní jízdě jsou často zatěžovány zásahy ESP, které však můžete na rozdíl od „šestky“ plně deaktivovat. Specifikem je zatékání do zavazadelníku nevhodně vyřešeným odvětráváním.

Klíčový je správný výběr motoru – základní čtrnáctistovka nenadchne, ale jako jediná je opravdu bezproblémová. Šestnáctistovky po čase berou olej, dvoulitry FSI a TFSI se zase zcela nevymanily z problémů s cívkami a vyžadují vysokooktanové palivo. Extrémní šestiválec R32 je sice zpravidla bez investic, ale spálí 15 litrů.

Kdo nemůže být bez dieselu, ať se obloukem vyhne spojení TDI-PD + DPF, tedy aspoň pokud jezdí často po městě. Filtr totiž k pravidelné regeneraci potřebuje půl hodiny ustálené klidné jízdy, jinak se zanese a vyžádá si výměnu za 15 000 Kč. A ze zbývajících raději trochu spolehlivější 1.9 TDI, optimálně s šestistupňovou převodovkou (byla za příplatek). Dvoulitrové SDI neberte, pokud nechcete ohluchnout a bát se každého kopce.

MOTORY
1.4 16V 55/59 kW, 5MT
Překvapivě dobře jedoucí základ bez rizik. Pokud nelétáte s nákladem po dálnici, uspokojí vás, spotřebu lze uhlídat kolem šesti litrů. Bývá i slušně vybavený, ale všechny ty watty a kilogramy mu berou chuť do života. Do golfu je to přesto nejlepší volba.
1.4 FSI 66 kW, 5MT (do 4/06)
Raritní přímovstřiková verze dokáže abnormálně spořit, při zcela klidné jízdě si vystačí s průměrem kolem 5 litrů na 100 km. Ventilové rozvody pohání spolehlivý řetěz místo řemene. Nebýt rizika selhání cívky a zakarbonování motoru (následuje GO), šlo by téměř o ideál. Hůře se shání, bývá ale dobře vybavena a jede lépe než 1.4 16V. Před nákupem jakéhokoliv FSI však doporučujeme kontrolu zakarbonování (sejmout víko ventilů a optimálně také endoskopem prověřit sací koš olejového čerpadla).
1.6 75 kW, 5MT/6AT
Dvouventilový veterán, přidušený emisními normami k netečnosti. Po čase může začít brát olej a spotřebou také neohromí. Jinak bez problémů. Nejlevnější cesta k automatu. Brát jen s nízkými počty kilometrů, není-li lepší volba.
1.6 FSI 85 kW 6MT/6AT (do 10/07)
Rozvodový řetěz a šestistupňová převodovka jsou v podstatě jedinými výhodami. Bez proměnného časování ventilů nejede v nízkých otáčkách vůbec, ve vyšších pak dost vlažně. Při klidné jízdě hodně úsporný, avšak kvůli nutnému vytáčení nevhodný pro rodinné cestování. Nesmrtelné nejsou ani samotné vstřikovače.
1.4 TSI 90 kW 6MT/7DSG (od 1/08)
Úvod do turbosvěta, plynulý a pružný, s odbouraným rizikem z přidaného kompresoru, ovšem také s hazardem poškození řetězového rozvodu. Spotřeba závisí na stylu jízdy, dostal spolehlivější sedmistupňové DSG se suchými spojkami. Při nákupu dejte pozor na rachocení rozvodového řetězu a pomalé zhasínání kontrolky mazání!
1.4 TSI 103/125 kW 6MT/6DSG (od 3/06)
Elán do života ve všech otáčkách, při klidné jízdě spotřeba do 7 litrů, zatím bez větších problémů. Otazníky se vznášejí nad namáhanou spínací spojkou kompresoru a citelným škubnutím při jeho sepnutí u nejstarších kusů. Některé šarže verze se 103 kW jsou náchylné k vytahání a následnému přeskočení řetězu.
2.0 FSI 110 kW 6MT/6AT
Absolutně plynulý zátah a při klidné jízdě slušná spotřeba, ovšem také chybějící švih a žízeň při sportování, bez patřičných úprav nevhodnost na provoz s 95oktanovým benzinem a u starších kusů náchylnost k poruchám cívek. Příjemný ideál pro klidné řidiče, avšak nikoliv bez rizika.
2.0 TSI 147 kW 6MT/6DSG (od 1/05)
Plynule zatahující, relativně úsporný a spolehlivý, ovšem zpočátku také vyžadující vysokooktanové palivo a vyskytující se pouze v GTI, kde za sebou mívá kus těžkého života. Nejdostupnější sportovní golf, avšak s obřími koly a tvrdým podvozkem jenom obtížně schůdný pro každodenní provoz.
3.2 VR6 184 kW 6DSG
Extrém, bohužel nevhodný pro běžné použití. Tuhý jako prkno, skořepinové sedačky komplikují nastupování a tečkou je patnáctilitrová spotřeba. Se silně nedotáčivou charakteristikou a pohonem všech kol spínaným „minutu po dvanácté“ se hodí nanejvýš na dálniční lety. Pokud vám tohle nevadí, budete jeho charakterem fascinováni a žádné větší problémy vás nečekají.
2.0 SDI 55 kW 5MT
Nouzový základ, poslední atmosférický naftový mohykán. Sice si odpustil většinu problémů přeplňovaných sourozenců, ale hluk a ubohá jízdní dynamika do 21. století nepatří. Volba pro zcela nenáročné řidiče na krátké příměstské cesty, tam ale poslouží lépe než turbodiesely.
1.9 TDI 66/77 kW 5MT/6MT/6DSG
Nejlepší ze špatných – pokud se vyvarujete částicového filtru, servisního intervalu Long life a pečlivě zkontrolujete stav a mechanické uchycení sdružených vstřikovačů, nic horšího než dunění a častější řazení vás nečeká – předčasně odcházející turbodmychadla a dvouhmotové setrvačníky se neprojevují v takové míře jako u dvoulitrů. Také převodovka DSG zde má trochu větší šance na dlouhý život. Vyhněte se líné verzi 66 kW a budete jezdit za reálných 5 litrů nafty na 100 kilometrů. Hledejte příplatkový „šestikvalt“.
2.0 TDI 103/125 kW 6MT/6DSG
Tohle je motor s hodně otazníky – ohrožené je především turbodmychadlo a dvouhmotový setrvačník. Kombinace s částicovým filtrem (125 kW jej má vždycky) se nehodí pro městský provoz, šestnáctiventilové verze (103 kW bez filtru) zase přidávají sklony k praskání hlavy a poruchám podávacího čerpadla a mazání. Dvouspojková převodovka, původně stavěná na točivé momenty s maximem do 300 N.m, může podlehnout přívalům newtonmetrů a přichystat drahé překvapení – výměnou spojek za 13 000 korun to rozhodně nemusí končit. Pokud se nebojíte, čeká vás ale razantní svezení se skvělou spotřebou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruské úřady pozastavily činnost jehovistům, chtějí je zakázat Ruské úřady pozastavily činnost jehovistům, chtějí je zakázat

Ruské ministerstvo spravedlnosti pozastavilo činnost…

Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

 
 

Přidat názorDiskuse: Bazar: Volkswagen Golf V je nejistý megaloman







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Ojetý VW Golf GTI Mk5:  Radost, nebo starost? Ojetý VW Golf GTI Mk5: Radost, nebo starost?

Akronym GTI je s golfem spjatý už od počátku. Třetí a…

Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu Ojetý Volkswagen Golf 1.9 TDI: Reklama na nízkou spotřebu

Volkswagen Golf je etalonem nižší střední třídy. Platí to…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…