Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bentley ve Frankfurtu 2007

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Před třemi lety zazářila hvězda luxusního segmentu pod křídly Volkswagenu. V Paříží byl tehdy představen Continental GT, který stále patří k populárním modelům značky. Nyní se ve Frankfurtu představuje silnější a rychlejší GT Speed.

Bentley Continental GT Speed

Bentley uvádí, že inspiraci při vývoji nové verze Continentalu GT našel ve zlatém věku automobilismu. Standardní Bentley 3-litre byl už sám o sobě v době své slávy etalonem pro ovladatelnost a dobré brzdy, ale W.O. Bentley si všiml, že existuje celkem početná skupina majetných gentlemanů, kteří by byli ochotni připlatit za ještě silnější provedení. Tak v roce 1923 vznikl 3-litre ‘Speed Model’ s dvojitými karburátory, zvýšeným kompresním poměrem a vyšším výkonem.

Při návrhu nové verze měl Dirk van Braeckel, šéfdesignér Bentley, za úkol ukázat exkluzivitu rychlejšího GT Speed, ale zachovat přitom typické znaky úspěšného modelu. Změn tak není mnoho. Bentley Continental GT Speed má nový nárazník se širšími vstupy pro chladící vzduch, chromované rámečky kolem světlometů, temně chromované mřížky na masce a vstupních otvorech, ale světlejší chrom je možno objednat bez příplatku. Sportovní charakter podrthují nové širší koncovky výfuků a dvacetipalcová kola na přání dodávaná také v temném finiši.

Interiér modelu GT Speed vychází ze sady Mulliner Driving Specification (za příplatek dostupná i pro GT). Zákazníci mohou vybírat ze 16 standardních barevných odstínů (z toho 2 nové) a ze 17 barev interiérů (2 nové).

Většina dílů podvozku je vyrobena z hliníkových slitin, vpředu je modifikovaná lichoběžníková konstrukce nápravy, vzadu víceprvková náprava. GT Speed má nový pomocný rám vpředu, tužší dorazy odpružení a zesílené stabilizátory na obou nápravách. Oproti standardním modelům je u GT Speed snížena světlá výška o 10 mm vpředu a o 15 mm vzadu, zesíleny jsou tlumiče i pružiny a změněn je software pneumatického odpružení. GT Speed obouvá na nová širší kola 9,5 x 20 palců pneumatiky Pirelli P Zero 275/35 R 20 (u GT je standard 275/40 R 19). Změn doznala také mechanika řízení a posilovač Servotronic s variabilním účinkem. Změny na podvozku se podle výrobce projevily na lepší ovladatelnosti a přesto, že GT Speed má tužší odpružení, zůstává jízdní komfort na úrovni předchozího běžného modelu 2007.

Přední brzdové kotouče mají průměr 405 mm a tloušťku 36 mm, vzadu je rozměr 355 x 22 mm. Na obou nápravách je použita konstrukce kotoučů s vnitřním chlazením. Za příplatek jsou dostupné ještě větší vrtané keramické kotouče (420 x 40 mm, resp. 356 x 28 mm) s osmipístkovými třmeny. I přes větší rozměry, podstatně stabilnější brzdný účinek, dlouhou životnost (kotouče mají vydržet po celou dobu životnosti auta, obložení asi dvakrát déle než u standardního) lze tímto nákladným způsobem ušetřit 20 kg neodpružených hmot, což zlepšuje odezvu řízení a ovladatelnost.

Celková úspora hmotnosti činí proti loňskému provedení asi 35 kg. Kilogramy se ušetřily na odpružení, systému chlazení a nápravách.

Pod kapotou modelu GT Speed je widlicový dvanáctiválec – člen rodiny modulárně zkonstruovaných motorů Volkswagen, které mají velmi úzké úhly mezi řadami válců a jsou tak velmi kompaktní a jednoduše zabudovatelné do automobilu. Čtyřventilový rozvod má plynule variabilní časování ventilů.

Continental GT Speed i standardní GT pro rok 2008 mají novou konstrukci klikové skříně snižující vnitřní ztráty, nový výfukový systém a účinnější systém čištění výfukových plynů, lehčí řetězový převod pohánějící vačkové hřídele, nový software řídící jednotky motoru a rychlejší odezvu snímačů na vačkových hřídelích.

Šestilitrová pohonná jednotka Continentalu GT Speed produkuje maximální výkon 449 kW (610 k) při 6000 ot./min. a točivý moment 750 Nm od 1750 ot./min. Oproti standardnímu provedení má GT Speed odlehčené ojnice pro rychlejší odezvu motoru, nové písty odolávající vyšším tlakům ve válcích a nový software řídící jednotky.

Automatická převodovka ZF 6HP26 přemosťuje hydrodynamický měnič již brzy po rozjezdu, řidič může kdykoliv ovládnout vůz svou volbou převodového stupně. Pohon všech kol s centrálním mezinápravovým diferenciálem TorSen rozděluje točivý moment na základě zákonů mechaniky. Ze standardního rozdělení 50:50 se během zlomků sekundy stává nerovnoměrné přerozdělení hnací síly na kola v závislosti na aktuálních trakčních podmínkách.

Inovován byl také stabilizační systém ESP (8.1), který má mj. režim "Sport Traction", který mění reakce systému na skluzy v nízkých rychlostech a nechává tak řidiče více řídit. "Dynamic Mode" dovoluje skluzy i ve vyšších rychlostech, ale následný zásah systému je pak na kritické mezi o to nekompromisnější.

Přepracovaný a posílený Bentley Continental GT Speed je podle tiskových materiálů automobilky jejím nejrychlejším silničním automobilem všech dob a také jejím prvním vozem, který pokoří rychlost 200 mph (322 km/h). Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne velké kupé za 4,5 s a kombinovaná spotřeba se pohybuje okolo 16,6 litru paliva na 100 km.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)