Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Bentley Bentayga EWB V8 – Panský kočár

Ondřej Šámal
Diskuze (16)

Prodloužená varianta luxusního britského SUV se vás snaží přesvědčit, že zadní sedadla jsou jedním z nejlepších způsobů cestování na krátké a střední vzdálenosti. Jenže nezvládl by to samé i mnohem levnější range rover?

Design, interiér


Kategorie SUV byla ještě relativně nedávno některým značkám zapovězena. Jako první tabu zbořilo Porsche, jehož model Cayenne vyvolal bouřlivé reakce. Ovšem nebýt jeho, tak by největší výrobce sportovních aut na světě zřejmě nepřežil. Minimálně určitě ne v takové podobě, v jaké ho známe dnes. Po německé automobilce se s odstupem let osmělili i další výrobci. Například monstrózní urus se s takovým odporem nesetkal. Naopak byl přijat velmi vřele a rychle se stal nejprodávanějším lamborghini současnosti.

U ultra luxusních brandů z Velké Británie nebyla situace tak jednoznačná jako u italské značky. Vždyť Bentley se svou vizí velkého SUV pro nejbohatší přišla již v roce 2012. Koncept EXP 9 F ovšem svým designem vyvolal podobnou kontroverzi, jako zmíněné Porsche Cayenne o deset let dříve. Opulentní vůz s obrovskými kulatými světlomety a estetikou lahodící spíše arabským, americkým, ruským a čínským zákazníkům v náročnější Evropě s větším citem pro vkus rozhodně pozitivní očekávání nezpůsobil. Přitom s odstupem času musím uznat, že se mi jeho vulgární exteriér vlastně líbí a přijde mi nadčasový.

Bentley si tehdejší kritické reakce vzalo částečně k srdci a sériový model trochu „učesalo“, byť si i tak zachoval velkou dávku pomyslné buržoazní arogance, která je u podobných aut ale vlastně vyžadována.

Krása je individuální. A co luxus?

Bentayga, která dostala jméno po skalním útvaru Roque Bentayga na ostrově Gran Canaria, se svými kulatými předními světlomety, širokými boky a trochu nevzhlednými koncovými světly ve tvaru elipsy rozhodně nepatří k nejkrásnějším produktům moderního automobilového designu. To ovšem úplně neplatí ani o ještě luxusnějším Rolls-Roycu Cullinan, jehož ostře tesané tvary mi jsou ale přece jen sympatičtější.

Testovaný exemplář s přídomkem EWB (Extended Wheelbase) s rozvorem prodlouženým ze standardních 2995 mm na 3175 milimetrů se zaměřuje na klientelu, která nepotřebuje mít volant v ruce za každou cenu. Jedná se o módní alternativu ke klasickému sedanu Flying Spur. Díky delšímu rozvoru a celkové délce 5305 mm se v druhé řadě podařilo vytvořit téměř královský prostor pro nohy, kterým se nemohou pochlubit ani prodloužené luxusní sedany.

V krajní poloze co nejblíže palubní desce totiž přední a zadní opěradla ve vzpřímené poloze dělí 1120 milimetrů. V bentayze si tudíž můžete elektricky ovladatelné křeslo v druhé řadě nastavit do polohy lenošky, aniž byste brnkali chodidly o sedadlo před vámi. Po takovém zážitku se za volant budete vracet obtížněji.

Zvlášť když můžete vyzkoušet exkluzivní provedení Azure, jež je možné kombinovat se všemi modely Bentley. Od běžných provedení se vyznačuje ještě větším smyslem pro komfort posádky, například v podobě zmíněných zadních sedadel s velmi bohatou škálou poloh.

Kabina je celkově exkluzivní a nabízí velkou míru individualizace. Její rozsah jsem si osobně prohlédl v prosinci 2022 přímo v továrně v britském Crewe, kde Bentley Bentayga z velké části vzniká. Například pokud si zvolíte křížový steh lemující spoje kožených dílů čalounění, musí místo velmi přesných a neskutečně rychlých strojů nastoupit zkušená lidská ruka. V případě bentaygy tenhle proces trvá až 24 člověkohodin.

Bentley Bentayga EWB V8 Bentley Bentayga EWB V8

Ozdobné dekory mohou mít podobu dřeva, kartáčovaného hliníku, uhlíkových vláken nebo dokonce velmi tenké vrstvy kamene. U dřevěného obložení se používá 24 ručně skládaných plátků o tloušťce 0,6 mm, jež se následně brousí pomocí rotujícího smrkového papíru. Stromy použité v interiérech jsou většinou staré minimálně 200 let, zvolit ovšem můžete i pět tisíc let staré dřevo z kmenů utopených v bahně

Z klasických tlačítek se v nových autech pomalu stává luxus, u bentaygy je jejich přítomnost způsobena hlavně konstrukčním stářím. Za to se ale na britské SUV s německými geny vůbec nezlobím. Základní funkce zde totiž ovládáte postaru: teplotu ventilace či hlasitost audia regulujete pomocí kvalitně zpracovaných otočných koleček, další prvky obsluhujete velkými tlačítky. Pro někoho je to samozřejmost, pro mě pohlazení na duši. Taková míra uživatelské přívětivosti se totiž vidí stále méně. A paradoxně jsou to ta dražší auta, která si zachovávají „archaické“ fyzické ovladače, zatímco pomyslný pokrok v podobě dotykového ovládání přebírají i levné značky.

Video se připravuje ...

A jak je na tom Bentley Bentayga ve srovnání s dražším Rolls-Roycem Cullinan po stránce materiálů a jejich zpracování? Oba modely jasně patří na samotnou špičku automobilového průmyslu. Dřevo je dřevem, kov je kovem. Na bentaygu v průměru padne kůže ze 14 býků, co jde, je tedy potaženo kvalitní usní ze severu Evropy (kde není tolik bodavého hmyzu) a částečně z Itálie.

Příbuznost s koncernovými vozy ovšem bentley nezapře. Vidět je to na páčkách a tlačítkách na volantu, která pocházejí od Audi. Povědomé je také prostředí multimédií, které opět vychází ze sesterských model se čtyřmi kruhy ve znaku. Rollsy na druhou stranu neskrývají inspiraci v mateřských BMW, takže si obě značky nemají co vyčítat.

U testovaného exempláře zamrzí nemožnost sklopit zadní sedadla. Na druhou stranu s takovým autem dlouhé předměty tahat určitě nebudete.

Motor, jízdní vlastnosti


Přeplňovaný zážehový dvanáctiválec do W o objemu 6,0 litru je už pomalu minulostí, hlavním pohonem se stává osmiválec 4.0 TFSI se dvěma turbodmychadly od Audi. Ve standardním modelu máte ještě na výběr plug-in hybridní variantu s motorem 3.0 TFSI, ta se však k majestátu britského SUV nehodí. Výkon 404 kilowattů je velmi důstojný i ve světle hmotnosti okolo 2440 kilogramů. Navíc u Bentaygy EWB máte pocit, že nemusíte nikam spěchat. Na to mají majitelé vozu soukromé vrtulníky či bizjety.

Temperamentní lord

Pokud však chcete rozměrnému bentley provětrat pérka, reaguje překvapivě nadšeně. Tedy s drobnou výjimkou v podobě prodlevy motoru po sešlápnutí plynového pedálu. Jakmile se ale osmistupňový měničový automat od ZF se čtyřlitrovým agregátem domluví, vystřelí těžké SUV vpřed jako rychlovlak.

Osobně mě nejvíce překvapila agilita, s jakou Bentley Bentayga EWB dokáže měnit směr. Když uvážím délku přes 5,3 metru, výšku 1739 mm a zmíněnou hmotnost, umí se britské SUV proplétat provozem s větší jistotou než podobně zaměřený range rover. V jeho případě jsou vyšší těžiště i houpavější podvozek zkrátka znát.

Na užších silnicích si s rangem musíte počínat opatrněji. Bentayga má přímější řízení i tužší podvozek, který ovšem stále perfektně zvládá filtrovat stále horší české cesty, které tuhle zimu dostávají co proto. Vzduchové odpružení na rozdíl od některých levnějších alternativ nerezignuje na tlumení ostrých nerovností. Bentley se na drtivé většině překážek maximálně drobně zhoupne, o nějakých ostrých rázech či nadskakování zadní nápravy nemůže být řeč.

Spotřebu u takového auta nemá úplně smysl řešit. Když budete hodní, vejdete se do 14 litrů. Couračky po městě a rychlé přelety přes Německo ji klidně zvednou někam ke dvacítce. Zvuk osmiválcového motoru je v kabině potlačen tak, abyste ho vnímali jako příjemný podkres.

Díky překvapivě agilnímu projevu je cestování po městě docela příjemná záležitost. Vnější rozměry jsem za volantem vnímal minimálně, cítit byly zejména při parkování a v užších prostorech. Jakmile máte k dispozici silnici se standardními rozměry, můžete si s bentaygou i trochu pohrát.

Týrat takovýhle kolos sportovní jízdou po okreskách zní skoro nemístně, nicméně anglický reprezentant je ve sportovním režimu nebývale akční. Rychlé sprinty na rovinkách před obloukem velmi dobře zkrotí výkonné brzdy. Stočit tenhle majestát do zatáčky v rychlosti, která by odpovídala spíše výkonnému hatchbacku, má v případě Bentley Bentayga své kouzlo.

Stačí se vyvarovat příliš rychlého nájezdu, který byste za volantem 2,5tunového auta jen těžko napravovali, a pak jen volantem namířit k vrcholu oblouku. Těsně před jeho protnutím lehce přidáte plyn, abyste na výjezdu využili záběr všech čtyř kol, a pak jen žasnete, co tohle auto dokáže. V téhle disciplíně jsem od něj mnoho neočekával, realita mě ale velmi příjemné překvapila. Jízdní vlastnosti totiž odpovídají spíše Range Roveru Sport. Tady se zkrátka projevují geny značky, která ve svých začátcích patřila ke sportovní špičce.

Bentley Bentayga EWB V8 Bentley Bentayga EWB V8

Takhle je mu nejlépe

Hlavní doménou Bentley Bentayga EWB je ovšem komfortní cestování všeho druhu, ideálně na vzdálenosti několika stovek kilometrů. Teprve tehdy máte šanci užít si měkoučká sedadla, jemnou kůži a množství prvků, které vás čas na palubě zpříjemňují.

Docela živě si dokážu představit, jak za volantem, ale i v druhé řadě se zapnutou masáží a odvětráváním dojedu až na francouzskou Riviéru, ačkoliv letadlem bych cíle dosáhl minimálně dvakrát rychleji. Vyšší karoserie má sice větší aerodynamický odpor, spotřebu a projevuje se též horší ovladatelností, zároveň ale máte z kabiny lepší přehled o provozu a světě kolem vás. Navíc se nemusíte bát lehčího terénu, na který si v luxusním sedanu netroufnete. Zkrátka i SUV má nějaké objektivní výhody.

Závěr


Bentley Bentayga EWB sice není mým šálkem kávy (osobně bych si už připlatil za ještě komplexnější Rolls-Royce Cullinan), funguje ale skvěle. Ano, reakce pohonného řetězce na silnější sešlápnutí plynového pedálu by mohla být rychlejší, jinak má ale tohle auto minimum objektivních nedostatků.

Jedním z nich je cena, která u verze EWB V8 Azure startuje v přepočtu na 6,92 milionu korun s DPH. To je asi o 860 tisíc více než v případě prodlouženého Range Roveru P615 s osmiválcem 4.4 od BMW s výkonem 452 kilowattů. V jeho případě dostanete podobně luxusní a komfortní vůz, kvalitou výroby a možnostmi individualizace se však bentayze nevyrovná.

Kdybych si měl mezi oběma über SUV vybrat, asi bych přesto šel do levnějšího range roveru. Je mi totiž o něco blíž. Z bentley vyzařuje neskrývaná opulence, která naší evropské mentalitě není úplně blízká. Když jsem však před necelým rokem a půl na vlastní oči viděl továrnu v Crewe a zažil kouzlo malosériové výroby, dostala se mi tahle značka pod kůži. S tím se relativně masová výrobě levnější konkurence rovnat nemůže. Právě tady naplno pochopíte, proč jsou značky Bentley a Rolls-Royce na vrcholu automobilového potravního řetězce. A proč jsou zároveň jen pro vyvolené.

Nejlevnější verze modelu -
Základ s testovaným motorem -
Testovaný vůz bez příplatků 6.920.000 Kč (EWB V8 Azure)
Testovaný vůz s výbavou 7.360.000 Kč (EWB V8 Azure)

Plusy

  • Komfort v každé situaci
  • Dynamický motor
  • Luxusní kabina, špičkové dílenské zpracování
  • Obrovské možnosti individualizace
  • Prostorná kabina

Minusy

  • Cenu akceptují jen ti nejbohatší
  • Prodleva motoru
  • Některé detaily z levnějších koncernových sourozenců
Zobrazit celý článek
Ondřej Šámal
Diskuze (16)

Doporučujeme

Bentley Bentayga EWB V8
Cena základní sestavy 6 920 000 Kč
Výbava základní sestavy mimo jiné dvoubarevný kožený interiér, 21” kola, ozdobný dekor ze dřeva Koa s otevřenými póry, kontrastní švy, vyhřívaný volant, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla v obou řadách, multimediální systém Kč
Cena testované sestavy 7 360 000 Kč
Výbava testované sestavy ozdobný dekor v podobě krémového klavírního laku (69.400 Kč), středy kol s vyrovnáváním (11.650 Kč), ochrana laku (81.000 Kč), LED osvětlení exteriéru (21.650 Kč), Valet Key (5930 Kč), audiosystém Naim for Bentley (174.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 404 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 770 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 290
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 392 / 0
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2439 / 811
Rozměr pneu: 285/45 R21
Bentley Bentayga EWB V8
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5350
b) šířka (mm): 1998
c) výška (mm): 1739
d) rozvor (mm): 3175
e) rozchod vpředu (mm): 1689
f) rozchod vzadu (mm): 1707
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 870 / 1120
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 963
k) šířka vpředu (mm): 1576
l) šířka vzadu (mm): 1554
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 637
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
26. 2. 2024 12:50
Hmotnost
I pri hmotnosti 2,5 tuny je to ve srovnani s mnohymi EV nebo plug-iny vlastne lehkonoha baletka. Resp. nijak nevybocuje, nova i5 nebo plug-in E Klasse vazi skoro stejne. Coz by clovek pri pohledzu na vizáž necekal.
24. 2. 2024 08:36
Re: "Některé detaily z levnějších koncernových sourozenců"
No ale majitel to nevie, lebo nekupuje take sunty ako audi 😂 takze ziaden problem
23. 2. 2024 21:28
"kouzlo malosériové výroby"
... no... kastle se vyrábí ve VW Bratislava :-)

jaký je výrobní proces dál, to netuším... patrně ta finalizace v UK bude mít něco do sebe.... ;-)
Avatar - Fernando Martínez
23. 2. 2024 18:31
Re: Bohužel
Okej, BMW X5 xDrive45e nabídne toho mnohem, mnohem víc. Nemusíš byt ani šejk ani zazobanec.
Avatar - apoho
23. 2. 2024 18:19
Bohužel
Na vození opulentního majitele koncernu na zadním sedadle, chudšího šejka nebo jeho dětí do školy to stačí.
Zazobaný řidič si toto nekoupí. Nic řidičsky zvláštního to nenabídne.
Kupce si to najde ale.....