TEST Bentley Continental GTC V8 – Přehlídkový kočár za 8,5 milionu
Otevřený continental se dočkal nové varianty Azure, která vám zážitek z pobytu na palubě ještě více zpříjemní.
O továrně Bentley v Crewe nedaleko od Manchesteru jsem psal v letošním druhém vydání Auto Tipu. A jen o několik měsíců později jsem osobně opět vyzkoušel produkty tamní, z velké části stále ruční výroby.
Dvěma turbodmychadly přeplňovaný zážehový osmiválec sice do Anglie přijíždí již prakticky sestavený, zejména interiéru ovšem stále vládnou zručné lidské ruce. U verze Azure to platí obzvlášť. Bentley tuhle edici, která je dostupná u všech aktuálních modelů, pojal jako oslavu pohodlí a relaxace.
Azure: Vědecký balzám na nervy
Jednotlivé prvky verze Azure, které mají mimo jiné za úkol snižovat stres a únavu řidiče, byly konzultovány a vyvíjeny za pomoci vědkyně Katherine Templar-Lewisové, jež se zaměřuje na kreativní neurovědu. S ohledem na pocit pohody v interiéru byla zkoumána pozice těla řidiče i spolujezdců, systémy tepelného komfortu, a dokonce osvětlení vnitřního prostoru či vizuální vjemy vzorů v autě.
Osobně jsem se přitom za volantem jakéhokoliv bentley cítil vždy uvolněně i bez jakýchkoliv úprav, tudíž přínos téhle varianty subjektivně nepoznám. Možná se ale skrývá v odhlučnění. To je totiž i s plátěnou střechou vynikající. Kdejaké násobně levnější auto bez stahovací střechy například na dálnici pouští do interiéru více zvuků než majestátní GTC, u kterého boční okna vzorně přiléhají k okrajům plátna.
Motor a jízdní vlastnosti
Brumlavý projev čtyřlitrového osmiválce od Audi ovšem odhlučnění naštěstí příliš netlumí. Za minimálního zatížení není o motoru ani slechu, jakmile ale pravý pedál přimáčknete k podlaze, zpod kapoty se zahřmí a z koncovek výfuku se linou melodie ne nepodobné stíhacím letounům z druhé světové.
Plné 404 kilowatty si sice musí poradit s hmotností okolo 2400 kilogramů, síla 770 newtonmetrů ovšem nedává nadváze šanci. Bentley Continental GTC v případě potřeby jede jak střelené. V přímém směru váhu kabrioletu téměř necítíte. A silně potlačena zůstává také v zatáčkách. V nich se docela nízko položené těžiště stará o minimální náklony karoserie. Ty se ostatně v segmentu nejluxusnějších aut pro vyvolené neodpouštějí.
Na zakroucených cestách není GTC logicky tak hbité jako téměř o tunu lehčí Porsche 911, přesto vás britský šlechtic překvapí velmi slušnou mrštností. Řízení je tak akorát tuhé, přesné a přímé, aby vás zlákalo k několika ostrým kilometrům za měsíc, více netřeba. Nejsilnější stránkou mohutného křižníku jsou totiž jiné disciplíny.
To nejlepší auto k moři
Ideální prostředí pro Continental GTC představují silnice v okolí středomořských letovisek. Ovšem ani ne tak kvůli jejich specifickému profi lu jako samotnému prostředí. Příjemné klima po většinu roku, čerstvý vzduch od moře a všeobjímající klid. Právě v tu chvíli si charakter auta užíváte naplno. Se sbalenou střechou a vůněmi z okolí je život krásnější. Tohle pravidlo se sice dá aplikovat na kterýkoliv kabriolet, bentley vám k tomu ovšem nadělí komplexní balíček.
Vzhledem k vysoké ceně se totiž dostalo i na pečlivě odladěný podvozek. Ten celkově skvěle balancuje mezi tuhostí a poddajností. I s velkými koly o průměru 22 palců je continental návykově komfortní. Slabina otevřených aut, která absencí střechy s pevným spojením se zbytkem vozu přirozeně ztrácejí podstatnou část své tuhosti, je zde eliminována na minimum.
Bouchání pneumatik, drncání, natřásání a další otravné zvuky a pohyby umí GTC parádně potlačit. A že okresky na jihu Francie či ve Španělsku kolikrát nejsou zrovna etalonem dokonalosti…
Vedle toho vás neruší ani zmatkující převodovka. Osmistupňový dvouspojkový automat od ZF (PDK) si se čtyřlitrovým osmiválcem perfektně rozumí. Ostatně vzhledem k síle pohonu nemá skříň moc práce a vystačí si s polovinou dostupných stupňů. Rozměrný kabriolet se přitom dobře cítí i ve městě.
Jeho přirozená extrovertní stránka zde vyniká úplně nejvíce, zejména s nepřehlédnutelným zeleným lakem Apple Green. Jakmile si zvyknete na štědré vnější dimenze (4850 mm na délku a téměř dva metry do šířky), budete se s vozem s jistotou pohybovat i v užších prostorech. Zaoblené konce karoserie sice nepomáhají přehlednosti, díky placatému předku a zadku se bez problémů vyhnete i všudypřítomným patníkům.
Spolu s vysokou technickou úrovní si vás continental získá též pečlivě zpracovanou kabinou. Ačkoliv jsem výrobu ozdobných dekorů a vyšívání spojovacích stehů koženého čalounění viděl na vlastní oči, až díky přímé zkušenosti z vyrobeného auta si uvědomíte úroveň manufaktury v Crewe.
Ani na hrbolatém povrchu uvnitř bentley nic nevrže ani nedrnčí. Jestliže v BMW 7 a Mercedesu S se již pod mírným tlakem některé části obložení prohýbají, tady se nehýbe nic. Právě festovní a poctivá práce tvoří velký podíl na vysoké ceně zeleného exempláře, za který byste mohli mít oba zmíněné německé sedany v hezké výbavě a najednou.
Závěrem
Jako běžnému smrtelníkovi mi Bentley Continental GTC samozřejmě připadá jako úplný nesmysl. V mnoha ohledech totiž nenabízí dostatečnou přidanou hodnotu. Ta se ovšem nachází až v detailech, které odhalíte časem. Osobně mě nejvíce baví pečlivost, s níž vozy Bentley ve spolupráci strojů s lidmi vznikají. A za to už stojí si pořádně připlatit, pokud na to máte.
Plusy
- Silný, charakterní motor
- Jízdní komfort
- Vysoká kvalita interiéru
- Exkluzivita
Minusy
- Místo v druhé řadě
- Cena
Bentley Continental GTC V8: Technické údaje | |
Motor | dvojitě přeplňovaný zážehový osmiválec DOHC |
Objem | 3996 cm3 |
Výkon | 404 kW při 6000/min |
Točivý moment | 770 N.m při 2000-4500/min |
Převodovka | samočinná dvouspojková osmistupňová |
Pohon | všech kol |
Pneumatiky | 275/35-315/30 R 22 |
Rozvor | 2851 mm |
Vnější rozměry | 4850 x 1966 x 1405 mm |
Pohotovostní hmotnost | 2410 kg |
Největší rychlost | 318 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 4,0 s |
Normovaná spotřeba | 11,7 l na 100 km |
Výroba | Crewe, Velká Británie. |
Základní cena GTC V8 Azure | asi 7 168 000 Kč |
Cena testovaného vozu | zhruba 8 504 000 Kč |