Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Bentley Continental GTC V8 – Sportovní vznešenost s rozcuchem

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 15. 8. 2022 • 10:21
54
50
Zobrazit náhledy (54)
Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8

Třetí generace Continentalu GT rozšířila před třemi lety nabídku o osmiválcový motor a stahovací střechu. A právě takový kus aristokracie na víkend přistál v redakční garáži.

Design, interiér


Před dvěma lety k nám zavítalo kupé Continental GT. Měl jsem tehdy tu čest absolvovat alespoň pár kilometrů v rámci focení. Jakkoliv různorodá pověst tohoto modelu je, při prvním osobním setkání na mě zapůsobil. Majestátní, s dlouhou kapotou a zároveň vyváženými proporcemi. Jen chromových prvků bylo na můj vkus až příliš. K osmiválcovému agregátu s výkonem 404 kW bych si představoval o kousek sportovnější šmrnc.

Nevím, kdo přesně mé myšlenky tehdy poslouchal, ale zdá se, že si je zapisoval velice podrobně. O dva roky později totiž přijíždí Continental GT znovu. Konkrétně tedy GTC, otevřený kabriolet. A masu chromových cinkrlátek nahrazují krásné černé detaily doprovázené karbonem. Na tuhle konfiguraci se nemůžu vynadívat!

Video se připravuje ...

Krásná kombinace

Všimněte si, jak je kůže uvnitř sladěna s vnějším lakováním. To Bentley pojmenovalo Cricket Ball, má být inspirováno ikonickou červenou kriketového míčku a stojí 114.000 Kč (všechny dnes zmíněné ceny jsou přepočteny z eur). Tím však výčet příplatkových položek teprve startuje. Líbí se vám výrazné černé dvaadvacítky s nepřehlédnutelným „béčkem“ uprostřed? Tak ty pocházejí od Mulliner Driving Specification a stojí 295.760 Kč. Mimochodem jsou pod nimi uschované karbon-keramické brzdy za 320.899 Kč. Všimli jste si karbonového dekoru kolem celé spodní části karoserie? Ten přináší balíček Bentley Styling Specification za 223.798 Kč...

Je to hodně peněz? Jistě. Vytvářejí potřebný efekt? Rozhodně! Continental nevypadá s nasazenou střechou špatně, ale když ji schováte, je to opravdu krásné kabrio. Po chromu ani památky, prvoplánový leskl nahrazují decentní černé výplně či okraje světlometů. Přední i zadní stojí za podrobnější prozkoumání, vypadají totiž jako umělecké dílo. Osmiválec pod kapotou (pořídit můžete ještě majestátnější W12) prozrazují dvě dvojité koncovky výfuků vzadu, britskou eleganci pak podtrhují tamní registrační značky.

Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8

Plátěnou střechu lze sundat či nasadit do dvaceti sekund. Učinit tak můžete i za jízdy, výrobce říká, že mechanismus by to měl v městských rychlostech v pohodě zvládnout. To jsem osobně raději nezkoušel, střechu jsem natahoval nanejvýš v tempu svižného chodce. Už tak jsem z toho neměl úplně dobrý pocit, co kdyby zrovna nešikovně fouknul vítr...

Auto má na délku 4850 mm, včetně zrcátek je široké 2187 mm a výška má hodnotu 1399 mm. Koncipované je jako 2+2, ostatně ani rozvor 2848 milimetrů nevěstí nic o tom, že byste na zadních sedačkách chtěli trávit cestu ke své milované jachtě zakotvené hned naproti monackému tunelu. Je to zkrátka pořádný kus techniky, s čímž se musí zejména při proplétání se zúženími na okraji Prahy počítat.

Nadšení pokračuje

Asi jste z úvodních odstavců pochopili, že má první velká zkušenost s bentley byla plná nadšení. To ostatně platí i pro pracoviště řidiče. Po zavření rozměrných dveří na vás okamžitě dýchne luxusní atmosféra. Krásná kůže je vybírána ručně a automobilka ji pořizuje výhradně v severoevropských zemích (méně hmyzu, méně nežádoucích fleků). Interiér je vpředu dostatečně prostorný i pro někoho s výškou kolem dvou metrů. Já měřím 178 cm, ale stejně mám pocit, že mě kabina jednoduše obepíná a všechno podstatné mám hned na dosah ruky.

Podívejte se třeba na středovou konzolu. Ta je plná fyzických tlačítek a otočných ovladačů. Žádné nastavování skrz dotykovou obrazovku, na všechno jsou čudlíky. Výdechy ventilace se pak ovládají starými kolíky. Odkazují na košatou historii značky, hlavně ale působí velice efektně. Hadříky na ty nejcitlivější povrchy pořiďte do zásoby. Černý piano lak na tlačítkách i kolem nich je náchylný na otisky prstů i jemný prach. Když ale kabinu vyčistíte, vypadá i díky němu fantasticky.

To však neznamená, že by Bentley zcela ignorovalo moderní trendy. Budíky jsou zastoupeny digitálním přístrojovým štítem s kvalitním obrazem a několika možnostmi zobrazení. To samé platí i pro multimediální systém uprostřed. Má přehledné menu, svižní chod a samozřejmostí je propojení prostřednictvím služby Apple CarPlay. Nepotřebujete uprostřed obrazovku? Žádný problém. Auto je vybaveno rotačním displejem (+118.649 Kč), který infotainment schová za přístrojovou desku a vytáhne tři analogové budíky, případně prázdnou plochu s dekorační lištou navazující na zbytek přístrojovky. Není to laciná záležitost, přesto se při převzetí auta dozvídám, že si ji pořizuje drtivá většina kupců. Nedivím se, hodně efektivní věc.

Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8

Abych stran příplatků nezůstal nic dlužen, za zmínku stojí speciální komfortní sedadla vpředu (+99.561 Kč). Samozřejmě nechybí výhřev, ventilace a masážní funkce. Hlavně jde ale o pohodlná rozměrná křesla, jak se u „gétéčka“... tedy kabria na dlouhé cesty, sluší a patří. A když si jízdu bez střechy užíváte i v chladnějších podmínkách, vhod přijde horký ofuk pod hlavovou opěrkou.

Pokud si namísto charakterního osmiválce chcete na výletě dopřát oblíbenou muziku, jistě oceníte audiosystém Naim za 163.965 Kč. Má výkon 2200 wattů, osmnáctku reproduktorů a dva kinestetické shakery v sedadlech. Těm jsem úplně na chuť nepřišel, neboť vlastně dělají jen to, že s vaší pánví vibrují při intenzivních basech. A to i když hudba není úplně nahlas. Pocitově je to jako když byste zasedli ztlumený telefon, na který se zrovna někdo snaží dovolat. Zvláštní, funkci lze nicméně vypnout.

Ptáte se na prostornost a praktičnost? S výškou 178 cm se sám za sebe posadím a s nataženou střechou mám před koleny i nad hlavou pár čísel rezervu. Kdokoliv vyšší už tu musí počítat s kompromisy. Co do pohodlí nemá zadní sezení daleko k sedadlům vpředu, sedáky jsou navíc dostatečně dlouhé a sklopené směrem vzad, takže do nich pohodlně zaplujete. A kufr? S objemem 235 litrů asi nikoho neoslníte. Je však překvapivě dlouhý, na dvě kožené cestovní tašky dostačující. Jen si je při nakládání nepoškoďte, vstupní otvor do zavazadelníku je maličký.

Motor, jízdní vlastnosti


Opravdu základ

Kolik novodobých automobilů se asi může pochlubit, že jejich vstupní motorizací je osmiválec? Hádat se s vámi nebudu, ale troufám si tipnout, že i prstů na jedné ruce máme víc. V případě Continentalu GT je to vlastně (s trochou nadsázky) náš starý známý. Roku 2019 se pod ikonický W12 posadil čtyřlitrový osmiválec TFSI vyvinutý konstruktéry Audi. Kromě ostrých modelů čtyř kruhů (namátkou RS 7 Sportback) trůní také pod kapotami Porsche Panamera či Lamborghini Urus.

Bentley jej kromě continentalu používá také pro model Flying Spur. Vidlicový osmiválec v úhlu 90 stupňů má dvě turbodmychadla umístěna v rozevření válců, což má eliminovat jejich prodlevy. Agregát disponuje maximálním výkonem 404 kW (550 k) v 6000 ot/min a působivým krouťákem 770 newtonmetrů již od dvou tisíc otáček. Proti dvanáctiválci tu sice máte o pětaosmdesát koní méně, zase je ale kabrio s „menším“ motorem o 77 kilogramů lehčí. A co do dynamiky rozhodně nestrádá. Však stovky dosahuje za 4,1 sekundy a klidně pokračuje na maximální rychlost 318 km/h.

Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8

A jaký vlastně motor je, oprostíme-li se od působivých tabulkových hodnot? Charakterní, ale docela jiným způsobem, než třeba ve výše zmíněných nasupených audi. Ani ve sportovním režimu nemá tendence vás o svých schopnostech přesvědčovat zaražením do sedačky. Přijde mi snad 550koňové kabrio se stovkou za čtyři sekundy pomalé? Kdepak. Jen samotná akcelerace je zabalena do tak „pohodlného“ balíčku, že svou jemností skutečnou rychlost velmi dobře maskuje. Sešlápnete plný plyn až k podlaze, dvakrát mrknete a už jste daleko nad povoleným rychlostním limitem. Jen vám to uvnitř vůbec nepřijde. Motor spárovaný s osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF (a pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem, jediná dostupná kombinace) přitom ochotně táhne prakticky z kterékoliv části otáčkoměru a průchod jím je spíše lineární. Převodovka funguje bez výhrad dle zvoleného jízdního režimu. Pokud byste preferovali řazení pádly pod volantem, můžete. Ovšem jen do chvíle, než se technice přibližování k omezovači přestane líbit. Pak promptně zasáhne.

K dispozici jsou tři jízdní režimy – Comfort, Bentley a Sport. Asi nepřekvapí, že prostřední jmenovaný má být jakýmsi kompromisem mezi jízdou komfortní a právě sportováním. V něm jsem ostatně trávil nejvíce času a k charakteru auta mi seděl nejvíc. Ony ale rozdíly mezi jednotlivými módy zas až tak velké nejsou. Snad jen ve Sportu jsou reakce ostřejší a elektricky ovládané výfukové klapky dělají více akustické parády. Ani tady ale nečekejte pubertální práskání na celou ulici. Brumlání je příjemné, ale pořád hlavně elegantní.

Velkým překvapením je odběr paliva, které z devadesátilitrové nádrže nemizí tak rychle, jak byste asi očekávali. Pohodový průplav okreskami stlačí apetit k 10 l/100 km. Slyšíte správně, s takovou byste bez návštěvy benzinky najeli klidně 900 kilometrů. Jenže tímto stylem se vám osmiválcové bentley nechce používat neustále. Dlouhodobě tak počítejte s odběrem o dva až tři litry vyšším. Při častém popojíždění městem či svižnými přesuny je to logicky ještě více. Přes šestnáct litrů jsem se ale dlouhodobě nedostal ani jednou, celkově mě spotřeba tohoto kousku mile překvapila.

Lze vymazat těžkopádnost?

Jakkoliv je motor silný a jeho zátah působivý, zapomenout nesmíme ani na druhou stranu mince. Tou je tady fakt, že auto samotné má pohotovostní hmotnost přes 2,4 tuny, což... no, není zrovna málo. A to se bavíme o voze postaveném na modulární architektuře MSB, jež nešetří použitím hliníku. Dále je součástí vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči a adaptivními zkrutnými stabilizátory, nezávislé zavěšení všech kol (vpředu s dvojitými příčnými rameny) a již zmiňovaný pohon všech kol, který v režimu Sport posílá až třiaosmdesát procent parametrů na zadní kola. Příplatkový balíček Dynamice Ride přihazuje za 100.620 Kč ještě aktivní stabilizátory, které při nájezdu do zatáčky minimalizují boční náklony.

Nyní ale k otázce z mezititulku. Lze tím vším vymazat těžkopádnost? Napůl. Vzhledem k dřívější pověsti continentalu jsem se bál, že auto bude vyloženě neohrabané a rychlé průjezdy utaženými zatáčkami vstřebá s odporem. Nic takového se ale nedělo. Auto ochotně drží stopu a obloukem projede jedna radost. Až vyloženě ostré tempo či rychlé změny směru připomenou, s jakou hmotností a rozměry vlastně pracujete. Vůz umí být rychlý a zatáčky mu nejsou úplně cizí, atletické schopnosti z něj však nevyždímáte.

Bentley Continental GTC V8 Bentley Continental GTC V8

Naopak komfort, ten je na solidní úrovni. Vzduchové odpružení zvládá utlumit většinu nerovností bez ztráty kytičky, až na opravdu velkých dírách pronikne do kabiny výraznější tupá rána. S rostoucím tempem mi tlumení přijde lepší a lepší, ani v nerovné zatáčce se kabrio nekroutí a neodskakuje. S nataženou plátěnou střechou nemá co do pohodlí na palubě daleko k bratrskému kupé. Ano, svist do kabiny proniká o něco intenzivněji, rozhodně ale nejde o nic dramatického.

Mně však během víkendu přálo počasí, takže jsem si vůz užíval hlavně nahoře bez. V okreskovém tempu nemusíte při konverzaci se spolujezdcem zvyšovat hlas. Ani dálniční tempo není pro posádku diskomfortní. Vítr vás sice rozcuchá, hlavy cestujících však bezpečně obtéká a bavit se v autě pořád dá. Vyloženě nepříjemná nebyla jízda bez střechy nikdy. Otravnější začne být až nad 180 km/h. Pokud tedy v takovém tempu hodláte zdolávat desítky kilometrů na německém autobahnu, doporučuji nasadit. A ještě jedna věc - skvělé brzdy. Karbon-keramická soustava se musí vypořádat s nemalou provozní hmotností, přesto se v průběhu testu zdála být k neutahání. Jasně, neprošla zátěžovou zkouškou na mosteckém autodromu (vlastně přemýšlím, jestli by sem výlet s takovým vozem vůbec stál za to), v rámci okresek však fungovala mimořádně dobře!

Závěr


Závěr

Bentley Continental GTC 4.0 V8 je mimořádně povedené auto, vlastně jedno z nejlepších, které jsem za poslední měsíce mohl řídit. S charakterním a živým motorem, slušnými jízdními vlastnostmi a solidním cestovním komfortem, ať už cestujete se střechou nebo bez. Všechna ta výbava na palubě je pak jen pomyslnou třešničkou na dortu, která posádku zabalí do luxusu, z něhož se vám nechce vylézat. Není dokonalé, drobné chyby se však díky celkovému temperamentu snadno odpouštějí.

Samozřejmě to ale bude něco stát. Základní kabrio startuje lehce nad hranicí 4,75 mil. Kč, výbava navíc vyšponovala cenovku našeho kousku skoro o další dva miliony. Je to hodně? Pro běžného smrtelníka nepochybně. V klientele, do které otevřené „gétéčko“ směřuje, ale o zájemce nebude mít nouzi. A vůbec nevadí, že nejde o absolutní vrchol s dvanáctiválcem. Osmička pod kapotou tohoto kusu je sama o sobě víc než reprezentativní.

Nejlevnější verze modelu 4.778.358 Kč (V8/404 kW Continental GT Cabrio)
Základ s testovaným motorem 4.778.358 Kč (V8/404 kW Continental GT Cabrio)
Testovaný vůz bez příplatků 4.778.358 Kč (V8/404 kW Continental GT Cabrio)
Testovaný vůz s výbavou 6.721.000 Kč (V8/404 kW Continental GT Cabrio)

Plusy

  • Atraktivní konfigurace
  • Luxusní interiér
  • Charakterní motor
  • Solidní komfort
  • Většinou slušné jízdní vlastnosti
  • Prima spotřeba

Minusy

  • V rychlém tempu jsou rozměry a hmotnost znát
  • Ceny některých příplatků
Zobrazit celý článek

Doporučujeme

Témata
Bentley Continental GTC V8
Cena základní sestavy 4 778 358 Kč
Cena testované sestavy 6 721 000 Kč
Výbava testované sestavy Lakování Cricket Ball (+114.000 Kč), 22“ kola Mulliner Driving Specification (+295.760 Kč), speciální komfortní sedadla vpředu (+99.561 Kč), Bentley Styling Specification (+223.798 Kč), karbon-keramické brzdy (+320.899 Kč), Naim for Bentley (+163.965 Kč), Bentley Dynamic Ride (+100.620 Kč), Bentley Rotating Display (+118.649 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 404 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 770 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 318
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 12.5
Emise CO2: 284
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 235 / 0
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2410 / 390
Rozměr pneu: 275/35 ZR22
Bentley Continental GTC V8
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4850
b) šířka (mm): 1964
c) výška (mm): 1399
d) rozvor (mm): 2849
e) rozchod vpředu (mm): 1970
f) rozchod vzadu (mm): 1660
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Emel
17. 8. 2022 13:02
Re: Opulentní
Jedno kabrio jsem měl a k srdci mi to nepřirostlo... ale tak třeba na stáří ještě změním názor ;-)
17. 8. 2022 12:01
Re: No, milá redakce..
A já myslel na nějakou moderní chorobu s přehazováním písmenek ;-)

JI/RI to tu nedávno popsal skvěle, jsou to spolu s dalšími ikonami (Ferrari, Lambo např.) značky, které jsou kulturní dědictví lidstva.
17. 8. 2022 12:00
Re: No, milá redakce..
Když ono mě to už víckrát spíš rozbrečelo :-[]
Avatar - Ji/Ri
17. 8. 2022 11:52
Re: Opulentní
... přesně tak. Proto, jak jsem uvedl výše, mi dává smysl spíš kabrio, ptže to je něco, co si chci užívat a to je dost úzký profil užití.
Avatar - Ji/Ri
17. 8. 2022 11:51
Re: Nádherný aristokrat
Ono není hmotnost jako hmotnost. U elektra je to ve velké míře zatím naprosto nezvládnutá disciplína.