Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 320i - Šest válců a zadní pohon pod milion

Ladislav Čermák
Čtvrté vydání trojkové řady (E46) z roku 1998 vstupuje do závěrečného modelového ročníku stále ve skvělé kondici. Po faceliftu (2000) i několika dílčích modernizacích stále nabízí klasický design – spolu s X5 poslední...

Čtvrté vydání trojkové řady (E46) z roku 1998 vstupuje do závěrečného modelového ročníku stále ve skvělé kondici. Po faceliftu (2000) i několika dílčích modernizacích stále nabízí klasický design – spolu s X5 poslední z „předbangleovského“ období, jízdní vlastnosti, patřící dosud ke špičce své třídy, a zejména zcela aktuální techniku, především motory z absolutního vrcholu momentální automobilové produkce.

Pro test jsme vybrali BMW 320i, poháněné od roku 2000 novým řadovým šestiválcem 2,2 l (M54, 125 kW). Spolu se čtyřválci 316i, 318i a později i 318d se podílelo na dalším uvolnění jmenné konvence, podle které poslední dvojčíslí v názvu modelu značí zdvihový objem motoru. Současná Trojka není ovšem jediná, zmatek do tohoto systému vnesly i některé starší (323i (E21) - R6 2,5 l, 318tds (E36) – R4 1,7 l, 540i (E39) a 740i (E38) od r. 1995 – V8 4,4 l, 750i (E38) a 850i (E31) od r. 1994 – V12 5,4 l, 323i (E36 a E46) do r. 2000 – R6 2,5 l) i současné (535d (E60) – R6 3,0 l, 735i (E65) – V8 3,6 l, 545i (E60) a 745i (E65) – V8 4,4 l) modely.

Zmíněný agregát vystřídal v posledním roce starého milénia známý desetiletý čtyřventilový dvoulitrový šestiválec (M52, 110 kW), který provázel celou existenci předchozí (E36) i první dva roky současné Trojky, zažil druhou polovinu života třetí (E34) a první polovinu čtvrté (E39) generace Pětky a rok před svým odchodem do důchodu se mihl i v Z3. Vybrali jsme si tuto verzi jako druhé nejlevnější BMW s šestiválcovým motorem a jedinou šestiválcovou limuzínu se zadním náhonem na našem trhu s cenou pod hranicí jednoho milionu. Zajímavý je i tím, že poskytuje stejné výkony a srovnatelný objem jako dřívější BMW 323i (E46 před faceliftem), které ovšem ve své době stálo podstatně víc.

Alternativy v bohaté nabídce motorizací tvoří čtyři čtyřválce 316i (1,8 l, 85 kW), 318i (2,0 l, 105 kW), 318d (1951 cm?, 85 kW) a 320d (1995 cm?, 110 kW) a čtyři šestiválce 325i (2,5 l, 141 kW), 330i (3,0 l, 170 kW), 330d (3,0 l, 150 kW) (k těmto třem je k dispozici i permanentní pohon všech kol Torsen) a M3 (3,2 l, 252 kW). Kdo není spokojen se sedanem, může volit ještě Compact, po posledním faceliftu agresivně vyhlížející Coupé, kombi Touring, či Cabrio. Zvolené ručně řazené pětistupňové manuální převodovce alternuje starší generace samočinného Steptronicu se stejným počtem rychlostních stupňů.

Vydařený vzhled čtvrté generace Trojky nebylo třeba od faceliftu zásadně měnit, takže stále máme co do činění s příjemně konzervativním sedanem s krátkými převisy. Ačkoliv se po šesti letech úspěšného působení na trhu již neubrání jisté okoukanosti (Trojka tvoří polovinu všech prodejů BMW), stále patří mezi to hezčí ve střední třídě a podle zvyklostí mezi prémiovými značkami nabízí možnost totální individualizace již v autosalonu. Náš kus byl zušlechtěn impresivní černou metalízou, sníženým sportovním podvozkem s vybranými 18“ koly a zejména optickým kitem M-paket, dodávajícím čtyřdveřovému BMW vzhled závodního speciálu.

Interiér dýchne na každého obdivovatele bavorských rychlíků nostalgickou atmosférou strohých, ale účelných linií, jimiž proslula BMW z minulých desetiletí. Po přesednutí z přísně futuristické současné Pětky se jedná o osvěžující comeback do zlatých starých časů. Uvnitř se centimetry příliš nehýřilo, Trojka netrhala prostorové rekordy ani v době svého vzniku, nyní je pokořována i konkurencí z nižších tříd. I přes extrémní rozvor téměř 2,8 m již za podélně uloženými šestiválci mnoho místa nezbývá a totéž platí i pro nohy, dělící se o prostor s kardanovou hřídelí. Bilanci nevylepšuje ani „kapesní“ zavazadelník, omezený prostorově náročnou víceprvkovou nápravou a nesklopnými opěradly zadních sedaček. Přesto však zbývá dostatek místa k relativně pohodlnému cestování, jak jsme se přesvědčili při cestě do Slovinska (čtyři osoby – ovšem bez zavazadel). Renomé také zlepšují skvělé sportovní sedačky (M-paket) s výsuvnou opěrkou stehen, potažené Alcantarou, které ulehčují polykání stovek kilometrů a k dokonalosti jim chybí pouze bederní opěrka. Cestující vzadu jsou na tom o poznání hůře, především kvůli nemožnosti zastrčit nohy pod přední sedačky. Milovníky černé potěší zbarvení celého interiéru vč. čalounění stropu tímto odstínem (M-paket).

Řidičova pozice je charakteristická vysoko umístěným volantem, komplikujícím život menším postavám. Volant samotný je skvěle tvarovaný s mimořádně tlustým věncem, který obejme chlapská dlaň, útlá ženská ručka již pravděpodobně nikoliv. Ergonomie odpovídá tomu, nač jsme si u BMW léta zvykali – ryze účelově tvarované klasické páčky a tlačítka s vynikajícími mechanickými vlastnostmi, které se pravděpodobně nezmění ani po létech provozu. Plynový pedál je uchycený na podlaze, spojka jde řádně ztuha, ale přesně a tlačítko varovných blikačů leží u řadící páky. Ovládací síly jsou poněkud vyšší, kromě spojky je třeba vyvinout více síly i na volant a překonání pružinové pojistky zpátečky (je vedle jedničky). Řazení nebylo tak exaktní, jak jsme u BMW zvyklí, tipnuli jsme si ovšem na následek nešetrného zacházení, nikoliv vlastnost.

Startujeme a překvapuje nás míra slyšitelnosti motoru. Jedná se o úmysl, ostatně zvuk precizního řadového šestiválce je pohříchu lahodivý a podtrhuje silný sportovní fleur celého auta. Vibrace se samozřejmě nekonají, všechny mechanické zvuky, jako klapání ovladačů či klapnutí dveří jsou utlumeny a dokazují detailní péči, věnovanou konstrukci nejpopulárnějšího BMW. Po zahřátí provozních kapalin zkusíme první protúrování a mechanická symfonie šesti rychlých pístů nás jako vždy uvede do transu. Precizní pohonná jednotka s trochu chraplavě laděným výfukem spolehlivě rozšiřuje zorničky i v případě nejmenšího z trojice famózních zážehových šestiválců, válcující motorářské hitparády celého světa.

Neváháme a uvádíme se do pohybu, „Bimmer“ miluje pohyb. Tuhá spojka, trochu rozechvělá, ovšem bezproblémová jednička, lehký plyn a rozjezd, který se napoprvé neobejde bez zacukání, citlivá spojka totiž vyžaduje trochu zvyku. Po několika pokusech je vše v pořádku a vyjíždíme. Silácká kombinace obřích kol a výrazných spoilerů budí respekt a ostatní řidiči dělají ochotně místo.

Popojíždění po městě je ztrpčeno tuhým podvozkem a nízkoprofilovými pneumatikami a levé lýtko protestuje od neustálého mačkání silné spojky. Jinak je vcelku jedno, jaký máte zařazený rychlostní stupeň, spektrum použitelných otáček se prakticky rovná rozsahu otáčkoměru – tohle vám jakkoli moderní diesel nikdy nenabídne. Padesátkou lze jet na dvojku i na pětku, přičemž i v druhém případě je po ruce dostatek síly k svěží akceleraci. Problém se skrývá v jedné maličkosti – bojovný exteriér působí na řidiče zejména vytuningovaných vozů jak metnutá rukavice a ve městě jsme byli neustále vyzývání k akceleračním duelům. Několik rozumnějších výzev mimo město jsme přijali a připravili si první velké zklamání z BMW 320i – síla agregátu v nízkých a středních otáčkách zůstala poměrně daleko za očekáváním a akcelerační schopnosti neodpovídají deklarovaným 170 koním.

Parkování komplikuje poměrně ležérní posilovač řízení a strach z poničení exkluzivních litých kol. Nepřispívá ani špatný výhled přes vysokou záď. Manévrování ve stísněných prostorách zase ztěžuje extrémně dlouhý rozvor, plusem je naopak vynikající rejd. Při kolmém parkování u chodníku zase hrozí poškození předního spoileru o vysoký obrubník, strach jsme měli i z některých vyšších retardérů. Spotřeba se při rozumném zacházení s plynovým pedálem dala udržet pod 10 litry, což považujeme za velké plus. Při častých výletech za hranice všední jízdy narostla zhruba o polovinu.

Opouštíme městskou periferii a předáváme slovo skvělému podvozku. Jeho vybrané chování i chuť, s jakou doslova mlsá každou zatáčku, mohou dosud posloužit za příklad většině konkurentů. Díky zadnímu náhonu nejsou řidičovy ruce obtěžovány „kopáním“ a vratnými momenty od hnacích hřídelí při prudké akceleraci a dlouhý rozvor zase obstarává znamenitou směrovou stabilitu. V kterékoliv rychlosti má Trojka sebevědomí na rozdávání a nevyvede ji z míry ani prudká změna směru či rychlý přejezd lomu silnice, spojený s chvilkovým odlehčením kol. Pokročilá víceprvková zadní náprava na každé nerovnosti bohatě vrací svému řidiči, co ubrala na objemu zavazadelníku. Jen na rychlé roletě roztřese ztvrzené pérování celé auto a přelet série nerovností v zatáčce může vyústit v mírné odskočení zádě. Okřídlená poučka o podvozku rychlejším motoru platí s několikanásobným potvrzením. Totéž se dá říci i o brzdách, které dělají co je třeba opakovaně, bez neklidu a fadingu. Škoda jen, že motor svým potenciálem neumožňuje využít vynikající kvality podvozku až do dna. Svým charakterem se skvěle hodí ke klidné jízdě s prakticky eliminovanou potřebou častého řazení a dostatkem kroutícího momentu ke zdolávání táhlých stoupání, méně již pro sportovní jízdu. Ve spodních dvou třetinách mu chybí jiskra, kterou přímo srší konstrukčně shodný třílitr, a tak je třeba ke svižnému svezení držet ručku otáčkoměru neustále kousek pod červeným polem. To na jednu stranu potěší sportovně založené řidiče, na druhou ovšem poněkud zkazí radost u benzínové pumpy.

BMW 320i je do značné míry ekonomickou volbou. Za relativně málo peněz nabízí špičkovou techniku, velice solidní standardní výbavu, vynikající podvozek a prestižní pocit ze svezení autem prémiové značky. Nechybí ani proslulý šestiválcový zvuk, který již několik desetiletí tvoří jeden z hlavních argumentů v ústech vášnivých obhájců bavorské značky. Zvláště se sadou sportovních doplňků M-paket se pak tváří jako mnohasetkoňový svalnatý sprinter. Ovšem něco za něco – potenciál 2,2 l šestiválce daleko zaostává za očekáváním a po sérii nadšených zkušeností s třílitrem v X3, Pětce a Z4 je naše zklamání o to větší. Proto pokud máte rádi občasné sportovní svezení, jednoznačně doporučujeme obětovat 79.900,- navíc za tentýž motor ve verzi 2,5 l/141 kW, jehož dalších 16 kW se postará o podstatně výraznější prožitky, nikoliv za cenu zvýšených nákladů. Spotřeba je totiž prakticky shodná a nezmění se ani sazba povinného ručení. Ovšem pokud hlídáte každou korunu, jste nespěchavý řidič a přesto chcete prestižní šestiválcovou limuzínu se zadním náhonem, je BMW 320i přesně pro vás!

Ladislav Čermák
BMW 320i - Šest válců a zadní pohon pod milion
Cena základní sestavy 955 800 Kč
Výbava základní sestavy 6x airbag, ABS + CBC (Cornering Brake Control), asférická, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, vyhřívané trysky ostřikovače, palubní počítač s vnějším teploměrem, čtyři kotoučové brzdy s větranými kotouči, Car and Key Memory, check-control, dvojitá koncovka výfuku, DSC III + DTC + DBC, hliníkové prahové lišty, el. okna vpředu s jednodotykovým ovládáním, centrální zamykání na DO, světelný paket (osvětlení kosmetických zrcátek ve slunečních clonkách a prostoru pro nohy, čtecí lampičky vpředu a vzadu), interiérové panely s povrchovou úpravou Grafit, ISOFIX, automatická klimatizace s pylovým filtrem, nastavitelný sloupek řízení, zadní loketní opěrka sklopná, mlhovky, nekuřácký paket, 16“ kola z lehké slitiny Ellipsoid styling 46, posilovač řízení, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, bezpečnostní odpojovač akumulátoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s úložnými kapsami vzadu, M-paket II, paket Sport, Edition COMFORT, Edition MUSIC. Kč
Cena testované sestavy 1 044 060 Kč
Výbava testované sestavy velurové koberečky (+3.280,-), vak na lyže (+5.250,-), ostřikovače světlometů (+8.540,-), xenonové světlomety (+17.400,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2171
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 6100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 245 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.2 / 6.9 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / 0
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1470 / 500
Rozměr pneu: 205/55 R16
BMW 320i - Šest válců a zadní pohon pod milion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4471
b) šířka (mm): 1739
c) výška (mm): 1415
d) rozvor (mm): 2725
e) rozchod vpředu (mm): 1471
f) rozchod vzadu (mm): 1483
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ne