Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 325i - stvořeno pro řidiče

Libor Zezulka
Nové BMW 3 vkročilo na českou půdu sebevědomě. Ačkoliv na tuzemských vozovkách zatím převládají starší ročníky, nová generace veleúspěšné trojky se připravuje na převzetí trůnu.

Nové BMW 3 vkročilo na českou půdu sebevědomě. Ačkoliv na tuzemských vozovkách zatím převládají starší ročníky, nová generace veleúspěšné trojky se připravuje na převzetí trůnu. Již v našem prvním testu verze 320d se oprávněnost sebevědomí BMW 3 páté generace potvrdila, k tradičním a uctívaným hodnotám bavorských „kočárů“ (výborné jízdní vlastnosti, komfort či precizní zpracování).

Jelikož základní provedení „naftové trojky“ odešlo z testu se zdviženou hlavou, chtěli jsme vyzkoušet, co dokáže benzínovým šestiválcem poháněné BMW 325i, za něhož si bavorští účtují minimálně 990.100 Kč. Automobil prošpikovaný příplatkovými položkami s cenou přesahující půldruhého milionu korun (proti předchůdci se základní výbava zúžila) se dostavil opětovně přesvědčit redakci o svých kvalitách v 21 šedé metalíze. Co tedy předvedl?

Odvaha se cení

Když BMW představilo novou generaci řady sedm, jež naplno odhalila záměry bavorské automobilky v oblasti designu, zazněla spousta pochybností o zdravém rozumu managementu. Někteří kritikové, z nichž mnozí sympatizovali s konkurenčními značkami, hodnotili radikální proměnu kriticky a předpovídali BMW potíže. Ty se ovšem nedostavily a BMW místo sestupu začalo stoupat vzhůru.

Kdysi neskutečně kontroverzní sedmičku si zákazníci nakonec oblíbili natolik, že na mnoha místech světa převálcovala i rivaly z Ingolstadtu či Stuttgartu, BMW 5 si vydobylo ve vyšší střední třídě obdobnou pozici, jednička zatím nemá o zákazníky nouzi a tak můžeme pokračovat dále. Nová trojka přesto neoblékla nekompromisní kabát řady sedm či pět, ale podstatně usedlejší konfekci. Jistota je jistota…

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida Nejzajímavější aspekty designu jsme podrobně rozvedli v prvním testu, vstoupíme proto rovnou do interiéru. Již uchopení kliky dveří prozradí, že testujeme královsky vybavený automobil, i když některé prvky stále schází. Systém keyless umožňuje pohodlné nastupování a startování s klíčkem zasunutým v kapse, podobně pohodlné je zamykání, které se děje pouhým dotykem označeného místa na klice.

Přidržte prst na klice déle a zamknutí vozu doprovodí i sklopení zrcátek. Toho docílíte také delším podržením tlačítka/znaku BMW na dálkovém ovládání. V dnešní době se sice nejedná o funkci revoluční, ale rozhodně velmi praktickou.

V jiných sférách

Proti tmavému interiéru 320d se 325i prezentovala luxusním vnitřkem s převahou béžové, jejíž nadvládu narušovala pouze černá vrchní část palubní desky a dřevěný dekor. Ačkoliv béžová vytváří luxusní nádech a zároveň prosvětluje interiér, nelze označit základní černou za výrazného outsidera. K sportovnímu naturelu, který z horkokrevného sedanu vyzařuje, ladí tmavší barevné odstíny možná ještě lépe.

Pokud preferujete luxusnější a dražší provedení, nebudete samozřejmě litovat, neboť kromě zmíněné světlosti přináší interiér tradičně precizní zpracování a kvalitní měkčené plasty, které nemají pouze estetickou, ale také praktickou funkci. Tam, kde hrozí kontakt s kolenem (ať už na středové konzole nebo palubní desce) vystlalo BMW prostor měkoučkými materiály.

Tradiční důraz na ergonomii implementace moderních technologií neovlivnila. Středové konzole, proti základní variantě mírně pozměněné, stále vévodí inteligentní ovládání klimatizace s rozměrnými ovladači, pod nímž zůstal prostor na štěrbinu CD přehrávače a DVD navigace. Ta si podrobně pamatuje pouze velká města, menší města si budou muset na podrobnou mapu zřejmě ještě chvíli počkat.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida Nad výdechy ventilace, vedle přístrojové desky, jejíž přehlednost zřejmě netřeba připomínat, vyrostla kaplička zastřešující displej iDrive. Kdysi kontroverzní prvek ztratil s postupem času punc šíleného výmyslu a stal se běžnou součástí moderních bavoráků. Nutno podotknou, že na rozdíl od starší verze (předfaceliftové) iDrivu v BMW řady 7, se ten v trojce chlubí jednoduchým a intuitivním ovládáním.

Moudrý a moudřejší

Zatímco v sedmičce iDrive zpočátku značně komplikoval život, v novém BMW 3 ovládání jednoznačně zjednodušuje. Rozvržení údajů na displeji, mimochodem s věrnými barvami, dostatečným podsvícením i kontrastem, kopíruje pětkovou řadu, kříž „komunikace-zábava-navigace-klimatizace“ vás navede přesně tam, kam potřebujete. Pohyb v menu zajišťuje charakteristický klobouček.

Praktickou stránku negativně poznamenala přítomnost dřevěného dekoru, na rozdíl od základní varianty se nemohl automobil pochlubit dvěma praktickými držáky na nápoje u spolujezdce. Ostatní zůstalo nezměněno, více než dvě třetiny délky předních dveří zabírají praktické kapsy, vzadu byste kapsy hledali marně.

Sedadla potažená prvotřídní kůží hýčkají tělo, boční vedení nevybočuje z normálu, ale v zatáčkách při běžné jízdě dokáže podržet a přitom nezpůsobovat otlačeniny rozložitějším pasažérům. Zadní sedadla bohužel nebylo možno složit, což omezilo přepravní schopnosti a ještě zvýraznilo nedostatek v podobě malého zavazadlového prostoru.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida Vnitřní prostor nabobtnal především v oblasti kolen, do výšky si příliš vyskakovat nemůžete. Z nevyřčených negativ musíme připomenout nevhodné umístění elektrického ovládání oken u spolujezdce, jenž musí nepříjemně kroutit ruku, aby okénko vůbec stáhnul.

První liga

Nafta u BMW nepatří do kamen, ale pořídit si model 325i s šestiválcem 2.5 litru s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů a systémem Valvetronic o výkonu 160 kW při 6500 otáčkách a skvělým průběhem točivého momentu 250 Nm dostupným mezi 2750 a 4250 otáčkami, má své kouzlo. Benzínová jednotka oslňuje jak kultivovaností, tak hbitostí.

Po nastartování interiér prostoupí charakteristický šestiválcový šelest oznamující zařazení v první motorové lize. Kolem 2200 otáček šelest doprovodilo zvláštní vysoce znějící hučení, které mně zpočátku nemile překvapilo, ale v průběhu intenzivního testování ustoupilo do pozadí. Nastražené smysly daleko intenzivněji vnímaly horní polohu otáček motoru, která může aspirovat na titul zpěvák roku.

Krásný sportovní zvuk hladící sluchové ústrojí každého řidiče začne prostupovat interiér kolem 4000 otáček, v nejvyšší poloze před 7000 otáčkami dosahuje vrcholu a dokazuje, že si šestiválec pozici mezi nejlepšími skutečně zaslouží. I když 190 kW nového třílitru ze slitiny hořčíku a hliníku je ještě silnější káva. I 160 kW nicméně dokáže s trojkou slušně zacloumat, zvláště když popustíte nohu na plynu.

Plynulý nárůst výkonu a točivého momentu dává řidiči jistotu a možnost efektivně využít výborných parametrů pomocí ideálně nastaveného plynového pedálu s tužším chodem. Automobilu nedělá problém rychlá akcelerace, omezená v našem případě pouze automatickou převodovkou, svižné předjíždění, kopcovitý terén, v němž se nezadýchá, ani rychlý dálniční sprint. Právě na dálnici je BMW 325i jako doma.

Všechno, co od benzínového šestiválce očekáváte, vám dvouapůllitr od BMW poskytne a přidá navíc ještě krásný sportovní zvuk. Spotřeba zcela odpovídá charakteru agregátu a vozu. Místo devíti litrů v kombinovaném cyklu udávaných výrobcem jsme dosáhli spotřeby mírně přesahující litrů deset (10,3). Ve městě si jednotka řekne i o 13 litrů, pokud nebudete šlapat autu neustále na krk, můžete spotřebu srazit pod devět litrů.

Naměřená zrychlení
0 – 100 km/h 8,1 s
0 – 150 km/h 16,2 s
Pružnost
50 km/h – 90 km/h
(3. převodový stupeň)
6,2 s
90 km/h – 120 km/h
(4. převodový stupeň)
6,1 s
90 km/h – 120 km/h
(5. převodový stupeň)
8,7 s
Převody 3 4 5 6
60 km/h 2700 2000 1500  
80 km/h 3600 2800 2100 1700
100 km/h   3500 2600 2050
120 km/h   4100 3100 2400
130 km/h     3500 2700
160 km/h       3400

Vše pro řidiče

Přesné řízení s omezeným účinkem posilovače zakončené volantem s optimálním průměrem, jež nechává iniciativu na řidiči potěší každého fanouška BMW, jenž očekává od kompaktně vyhlížejícího, avšak urostlého sedanu, především radost z jízdy.

bmw testy strednitrida bmw testy strednitrida

Pokud zůstaneme u teorie BMW 325i jako sportovního nástroje, nemůžeme nepovzdechnout nad spojením motoru s šestistupňovou automatickou převodovou, která neumožňuje takové využití potenciálu motoru jako přesná manuální šestistupňová převodovka. Automat splňuje veškeré předpoklady komfortní plynulé jízdy, ale pokud dojde na sportování, dochází mu trochu dech.

Změna převodových stupňů probíhá jako obvykle hladce, bez náznaků cukání, při kickdownu automat tradičně chvilinku přemítá, potom zařadí nižší převod. Ve vysokých rychlostech převodovka chvíli experimentuje s převody, například jízdu do kopce ale pochopí rychle a správně. Jak ale bylo řečeno, na sportovní jízdu se kvůli pomalejším reakcím při podřazování nehodí.

Zato podvozek si o „hrubější“ zacházení přímo říká. Sportovní naladění (subjektivně citelně tvrdší než u 320d) si nerozumí s příčnými nerovnostmi, na nichž BMW 325i nervózně poskakuje, ale na hladké cestě předvádí dokonalý jízdní koncert. Rozhodit trojku na hladké cestě je i s vypnutým DSC úkol téměř nadlidský.

I v prudkých zátáčkách drží trojka zarputile směr a když už sklouzne do mírně přetáčivého smyku, dovolí řidiči toto lehce srovnat volantem. Vynikající stabilitu si zachovává i ve vysokých rychlostech, náhlé trhnutím volantem i brzdění v zatáčce nepředstavuje problém. Obtékající vzduch posádka neslyší do 130 km/h, ani ve 180 km/h ale aerodynamický hluk neobtěžuje.

Pochvalu si zaslouží citlivý a k sportovním choutkám řidiče šetrný stabilizační systém, který má posunutou hranici chápání a zasahuje skutečně v případě, kdy začíná hrozit nebezpečí. O přesném řízení s tuhým posilovačem už byla řeč, je nutné ještě zmínit zvýšenou citlivost vyjeté koleje, které dokáží automobil znervóznět a velmi účinné brzdy, jejichž brzdný účinek je možné optimálně dávkovat.

Kouzlo benzínu

Také druhé setkání s novým BMW řady 3 nás přesvědčilo, že v Bavorsku vznikají skvělá auta. Benzínový šestiválec hladí smysly zvukem i výkonem, podvozek dovoluje řidiči výlety na hranici fyzikálních zákonů, komfort na palubě, výběr a způsob zpracování materiálů přitom odpovídá nadstandardu střední třídy. Pihou na kráse zůstává malý zavazadelník či přihlouplá navigace, ale celkově znovu říkáme – skvělá práce.

Plusy

  • komfortní interiér
  • silný a kultivovaný zážehový šestiválec
  • výborně odhlučněný, jistý podvozek
  • přesné řízení
  • účinné brzdy
  • zdokonalený, jednodušší iDrive

Minusy

  • malý zavazadelník
  • nesklopná zadní sedadla
  • nevhodně umístěné ovládání oken u spolujezdce
  • chudší základní výbava
Libor Zezulka
BMW 325i
Cena základní sestavy 990 100 Kč
Výbava základní sestavy čelní, boční a hlavové airbagy, ABS, DSC (ESP), ASR, CBC, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, přední loketní opěrka, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, výškově nastavitelná přední sedadla, výškově i podélně stavitelný volant, 16palcová litá kola, přední mlhové světlomety. Kč
Cena testované sestavy 1 521 810 Kč
Výbava testované sestavy kola z lehké slitiny s dvojitými paprsky (+39 750,-), automatická převodovka (+65 190,-), kožený volant (+5 720,-), multifunkční volant (+4 770,-), komfortní přístupový systém (+19 080,-), dřevěné obložení ořech Burled Walnut (+13 360,-), přední loketní opěrka zatahovatelná (+4 770,-), vnitřní zrcátko a vnější zrcátka s automatickou změnou odrazivosti (+15 260,-), elektrické nastavení sedadel s pamětí pro sedadlo řidiče (+39 750,-), bederní opěra pro řidiče a předního cestujícího (+8 590,-), ostřikovače světlometů (+8 270,-), parkovací systém PDC vpředu i vzadu (+22 260,-), xenonová světla pro potkávací a dálkové světlomety (+18 450,-), automatická klimatizace (+23 850,-), tempomat (+9 540,-), paket světla (+3 180,-), navigační systém Professional (+79 500,-), příprava pro mobilní telefon s Bluetooth (+23 850,-), měnič CD pro 6 CD (+13 040,-), HiFi systém Professional LOGIC7 (+36 570,-), metalický lak A22 (+22 260,-), kožené čalounění Dakota Beige (+54 700,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 160 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2750 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 242
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.9 / 6.7 / 9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 520
BMW 325i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4520
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1421
d) rozvor (mm): 2760
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano