Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 740d - naftové pohlazení

Libor Zezulka
Náš první (760 Li) a druhý (730d) test BMW řady 7, jinak také premiérového kontroverzního dílka Chrise Banglea, ukázal mnohé kvality vozu, ale také...

Nezvykli jsme si na komplikovaný osmisměrný idrive, který za jízdy situaci neusnadňuje, ale nechá řidiče v desítkách položek tápat, nezískal si nás ani velký barevný displej, a to kvůli často nepřehlednému rozvržení údajů. I třetí test potvrdil oprávněnost předchozích výhrad, znovu jsem bojoval s idrivem, znovu se proplétal desítkami položek a podivným způsobem ovládání.

Kárat BMW znovu za jednou pokárané nemá smysl, navíc pětková řada disponuje výrazně jednodušším čtyřsměrným idrivem. Jako velkou nevýhodu, zvláště vezmu-li v úvahu cílovou skupinu vozu, jsem (a se mnou zbytek redakce) shledal malinkou velikost čísel v spodní liště displeje. Kdyby se miniaturním fontem zobrazovaly hodiny, mohl bych přimhouřit oko, jenže stejně miniaturní jsou informace např. o nastavené teplotě v interiéru. Lidé s horším zrakem mají smůlu.

Nikdo není dokonalý

V průběhu třetího testu jsem se zaměřil na konkrétní detaily. S konečnou platností jsem zjistil, že zadní dveře se neotevírají dostatečně. Větší úhel otevírání, který usnadňuje nastupování, by vůbec neškodil. Mnohem méně pozornosti se věnuje v luxusních vozech odkládacím plochám. Přestože se mě snažil automobil přesvědčit o opaku zejména hlubokou odkládací schránkou pod loketní opěrkou, nenechal jsem se zmást.

Přihrádka na straně spolujezdce se nepředá, takže větší předměty musí putovat pod loketní opěrku, případně na zadní sedadlo. BMW bohužel zapomnělo na držáky nápojů, kelímek s horkou kávou raději vypijte dříve, než usednete za volant. U testovaného vozu nás zklamala nemožnost sklopení zadních sedadlech a dokonce i absence vaku na lyže. Pokud jste tedy uvažovali o rodinném výletě, doporučuji koupit box na střechu.

V otázce řazení mě příjemně potěšila automatická šestistupňová převodovka, ale nadšení ochladila nutnost ručního přepínání mezi automatickým, sportovním a manuálním režimem. Na rozdíl od konkurence (např. Audi) není možné změnit automatický režim na manuální pouhým zmáčknutím tlačítka řazení. Nejprve musíte na volantu vybrat manuální režim a teprve poté můžete řadit. Jako příjemná se znovu ukázala sedadla.

Jak přední tak zadní sedačky si komfortem nezadají s nejlepšími domácími sedacími soupravami. Kdyby BMW nabízelo podobné sedadlo jako součást vybavení bytu, asi bych dlouho neváhal a jedno křeslo si před televizor koupil. Z prostornosti v interiéru vám, nepovažujete-li tuto třídu za standard, budou přecházet oči. Dostatek místa číhá v oblasti ramen, hlavy i kolen. Bangelovské ztvárnění interiéru a především palubní desky vypadá ve skutečnosti mnohem lépe než na fotografiích, takže se znovu ocitnete v luxusním obýváku.

Naftové pohlazení

Co znamená BMW a naftový motor? Vysoký výkon, točivý moment a zvuk podobný motoru benzínovému. Ale i v kultivovanosti existují rozdíly vyplývající z počtu válců a modelu, v němž jednotka pracuje. V nedávném testu BMW 120d jsem kultivovanost a sílu rovněž vyzdvihoval, nicméně BMW 740d posunuje laťku mnohem výš. Musí, protože se jedná o vlajkovou loď. Už základní parametry motoru v čele s osmi válci a objemem 4.0 l ukazují na výjimečný zážitek.

Pohled na hodnoty výkonu (190 kW při 4000 ot./min.) a točivého momentu (600 Nm při 2000 ot./min.) ještě více podráždí smysly a doslova útočí na mozek, aby vydal pokyn ruce, jež nastartuje osmiválcový koncert. Prsty stisknou tlačítko start, motor startuje a….nic. Ticho. Nastražím uši a konečně slyším, že motor naskočil. Typickému klapotu čtyřválcového dieselu některých německých konkurentů toto vzdálené klokotání nelze přirovnat.

Když pomine prvotní šok a začnu pořádně poslouchat, naftu v motoru přece jen poznám. Kdybych se ovšem neřadil mezi zkušenější motoristy, vychutnával bych si omylem s úsměvem na tváří sametový chod povedeného benzínu. Výborné odhlučnění přetrvává i s přibývajícími otáčkami, skutečnost, zda ručička otáčkoměru právě minula hranici 2500 nebo 3500 otáček vás nemusí vůbec trápit. I když motor točí 4000 otáček, posádka uvnitř o tom téměř neví.

Síla má přednost

Základní třílitrový motor s výkonem 160 kW neměl s rozpohybováním obrovské sedmičky větší problémy, v některých situacích se přesto projevoval nevyužitý potenciál a skutečnost, že automobil „snese“ silnější motor. Z tohoto hlediska je čtyřlitrový osmiválec vylepšením podstatným, i když rozdíl hodnot není propastný. Proti šestiválci nabízí osmiválec o 30 kW vyšší výkon a 100 Nm větší točivý moment.

Při akceleraci zatlačí veliký točivý moment dostupný v 2000 otáčkách posádku do sedaček. Síla motoru rychle narůstá a převodovka hbitě mění rychlosti. Kolem 3800 otáček motor vypadá nejsilnější, nad 4000 otáček ho nemá smysl vytáčet. Spolupráce s automatickou šestistupňovou převodovkou funguje výborně, změna převodů probíhá naprosto plynule a hladce, při kickdownu se automat zbytečně nerozmýšlí, podřadí a umožní svižné předjíždění.

Mírnou nejistotu projevuje automatická převodovka v kopci. Pokud sešlápnutím plynu nevyšlete jasný signál, že hodláte podřadit, může se převodovka v kopci rozmýšlet, který převodový stupeň zvolit. V režimu sport poskočí ručička otáčkoměru zhruba o 500 otáček a převodovka reaguje citlivěji na pohyb plynového pedálu. Apetit motoru se pohybuje v rozumných mezích. Pokud krajinou raději proplouváte, než letíte, spokojí se osmiválec s 9-10 litry nafty.

Jestliže zvolíte svižnější jízdu, spotřeba se bude pohybovat mezi 11 – 12 litry. Na dálnici při konstantní rychlosti 140 km/h spotřeba klesne na 9.3 litru. Na takto výkonný osmiválec je to spotřeba přijatelná.

Píseň pro pohon všech kol

Komfortní, luxusní, pohodlné, ale se zadním náhonem. Tato věta dokonale vystihuje vše, co za volantem BMW 7 zažijete. Komfortní, měkce naladěný podvozek odčaruje nerovnosti na cestě, konečně vás už nebude trápit zvlněný asfalt a výtluky. O tom, na jakém povrchu se právě pohybujete, budete informování pouze prostřednictvím tichého cvakání pneumatik a občasné větší, ale silně tlumené rány způsobené obrovskou dírou ve vozovce.

V zatáčkách se komfortní podvozek hlásí mírnými náklony, ale vynikající stabilita zůstává na suchém povrchu zachována dlouhou a dlouho (daleko za limity běžného řidiče) s obvyklou přetáčivostí na limitu. Jediná výtka, která může směřovat na adresu jízdních vlastností, se týká poháněné zadní nápravy. Na kluzkém povrchu (vlhko, mokro, náledí) BMW 7 často zápasí se ztrátou adheze zadních kol a protiprokluzový systém pracuje častěji než je příjemné. Pohon všech čtyř kol by prostě sedmičce slušel – obzvláště v zimě…

Beze změny mohou zůstat brzdy s optimálním nástupcem brzdného účinku a ideální „ostrostí“. Při pohledu na cenu BMW 740d se nabízí otázka: Koupit raději BMW 730d za 1.957.700 nebo o více než 600.000 Kč dražší BMW 740d? Odpověď není jednoznačná. Chcete-li maximální kultivovanost a obrovskou sílu společně s bohatou výbavou, volte BMW 740d. Pokud chcete malinko horší, ale stále vynikající kultivovanost, menší sílu a hlavně nejdostupnější BMW řady 7, vybere si 730d. Tak či tak koupíte vynikající auto.

Libor Zezulka
BMW 740d - naftové pohlazení
Cena základní sestavy 2 582 900 Kč
Výbava základní sestavy automatická šestistupňová převodovka s řadicí pákou na sloupku řízení, ATM (Adaptive Transmission Management – přizpůsobivé řízení převodovky), systém Steptronic s ovládáním pomocí tlačítek na volantu, samonosná zadní náprava IV, vyrobená z hliníku, čidlo opotřebení brzdových destiček, parkovací brzda s funkcí Automatic Hold – automatické podržení, plnohodnotná rezerva, kola z lehkých slitin, systém automatického dovírání dveří (SCA) zavazadlového prostoru, přední sedadla elektricky nastavitelná, sedadlo spolujezdce s čidlem obsazení sedadla, pro airbag spolujezdce, střední loketní opěrka na zadních sedadlech, automatická klimatizace - bezfreonová CFC, mikrofiltr s integrovaným aktivním uhlíkovým filtrem, elektricky ovládaná okna vpředu/vzadu, dálkové ovládání, víko zavazadlového prostoru otevírané zvláštním tlačítkem na klíči, multifunkční kožený volant, tempomat, ABS, systém dynamické kontroly brzdné síly - Dynamic Brake Control (DBC), systém dynamické kontroly stability (DSC), integrovaná funkce ASC+T, systém dynamické kontroly trakce (DTC), elektrické nastavení směru světelného kužele, funkce zpožděného zhasnutí světlometů Follow-me-home, airbagy pro řidiče a spolujezdce se snímačem obsazení sedadla, hlavové a boční airbagy vpředu a vzadu (AHPS II), nárazové čidlo určené pro aktivaci výstražných světel a osvětlení interiéru a pro odemčení dveří, elektronický imobilizer (EWS III), centrální zamykání se samonabíjecím dálkovým ovládáním, palubní počítač v kontrolním displeji, informační displej v technologii LCD, rádio BMW Business RDS s CD měničem Kč
Cena testované sestavy 2 943 680 Kč
Výbava testované sestavy litá kola Sternspeiche 95 (+73.860,-), obložení Maple sycamore dark high-gloss (+14.770,-), aktivní větrání vpředu (+42.680,-), navigační systém Professional (+68.940,-), autotelefon Professional (+34.470,-), bílá směrová světla (+7.550,-), metalíza Kalahari Beige (+32.830,-), kůže Nasca (+72.720,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3901
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.8 / 7.5 / 9.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 0
Objem nádrže (l): 88
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2090 / 505
Rozměr pneu: 245/50 R18
BMW 740d - naftové pohlazení
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5029
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1492
d) rozvor (mm): 2990
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1582
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1580
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano