reklama


BMW 120d - (ne)řízená střela

BMW 120d - (ne)řízená střela

 
 

Po testech BMW 116i a 120i přišla konečně řada na nejsilnější motorizaci nové jedničky – turbodiesel 120d. Je nejvýkonnější diesel své kategorie opravdu tak dobrý?

Ach jo, povzdechla si polovina redakce, když v srpnu 2004 dorazila do Zlína nová jednička od BMW. Redakční tým nezoufal proto, že očekával místo malého bavoráku majestátní sedmičku, ale proto, že nemohl napoprvé usednout za volant naftou poháněné verze 120d. Nu což, získali jsme základní variantu 116i s proměnným časováním ventilů, podrobili ji samostatnému testu a později postavili proti dvěma konkurentům – Audi A3 a Mazdě3.

Na konci prvního testu jsme uznale kývali hlavou, neboť i zdánlivě nudný zážehový motor dokázal s vozem celkem zacloumat a nebýt syrovosti dané nízkým počtem najetých kilometrů, asi bychom naše první povzdechnutí rychle vzali zpátky. Přes všechny positivní dojmy vyvolané prvním testem jsme s napětím očekávali den, kdy budeme moci vyzkoušet v BMW 1 turbodiesel s objemem 2.0 l, výkonem 120 kW/163 k a točivým momentem 340 Nm.

Naše čekání zkrátilo testování zážehové varianty 120i, jehož výsledek dokázal, že vysoké hodnocení vyřčené v našich starších testech, potažmo většině testů různých automobilových magazínů, bylo zasloužené. V době, kdy jste mohli pročítat dojmy z povedeného zážehového dvoulitru, konečně zaparkovala před redakcí naftová raketa s modrobílou vrtulí na kapotě.

Výkonný a tichý

Dieselové motory bavorské automobilky se proslavily neobvyklou kultivovaností, dostatkem sportovního potenciálu (vysokým výkonem a točivým momentem) a konečně širokým spektrem využitelných otáček. Pro čtyřválec s objemem 2.0 litru, jenž v jedničce proti řadě tři posílil o 10 kW, platí výše uvedené beze zbytku. Nebudu proto otálet a podívám se motoru rovnou na zoubek. Start probíhá zmáčknutím obvyklého tlačítka start/stop na palubní desce.

Motor se nadechne, rychle naskočí a majitele postaršího vozu s archaickým dieselem zaskočí kultivovaným zvukem, který připomíná klasický klapot nafty pouze vzdáleně. Hned na úvod musím podotknout, že dojem kultivovanosti ovlivňuje výborného odhlučnění, zvenku totiž poznáte naftový původ zcela bezpečně – viz zvuk motoru na krátkém videu . Ale pojďme dál. Přidání plynu na rovném úseku vás okamžitě utvrdí v oprávněnosti všech oslavných ód, kterých vyprodukovali motorističtí novináři desítky.

Jednotka ukazuje sportovní potenciál (ano, i nafta je v bavoráku sportovní) od nejnižších otáček, tah odspodu převyšuje většinu konkurence a vysoká hodnota točivého momentu dokáže vystřelit malé BMW vpřed takovou silou – viz akcelerace na krátkém videu , že necháte na místě rozjezdu kousek zadních pneumatik. Stojíte na plynovém pedálu a ručička otáčkoměru letí rychle vzhůru. Mine hranici 3000 otáček a stejnou rychlostí míří výš. Teprve červená barva a omezovač zastaví motor v rozletu.

Od začátku do konce

V BMW 120d se nemusíte obávat, že se agregát nadechne na 2000 otáčkách a kolem 4000 otáček už začne dech ztrácet. Naopak si můžete vychutnat vyrovnanou sílu. Odhlučnění motoru zůstává i ve vysokých otáčkách na výborné úrovni, motor nevibruje a neobtěžuje posádku nadměrným hlukem. Asi bych nevyřknul jedinou výtku, kdybych neměřil spotřebu. V BMW 120d totiž zaplatíte za sportování ještě trochu více, než slibuje výrobce.

Pokud se necháte unést a šlápnete bavoráku pořádně na krk, bez rozpaků upije z nádrže 10 litrů na 100 km jízdy, ve městě dosáhnete stejné spotřeby, aniž byste se museli snažit. Na dálnici při konstantní rychlosti 130 km/h spotřeba sice klesne na osm litrů, ale v kombinovaném cyklu budete mít problém pokořit hranici osmi litrů. Výkon motoru se přenášel na zadní kola skrze šestistupňovou manuální převodovku.

Řazení probíhalo podle tradičního scénáře, přesné zapadání rychlostních stupňů doplňovala známá „sportovní“ tuhost, jež nemusí každému vyhovovat. Čím se ovšem řadí BMW 1, a to v každé verzi, na vrchol, je přesnost řízení a zábava, která vás za volantem nejmenšího bavoráku čeká. Řízení reaguje na sebemenší pohyb a posilovač bezchybně informuje řidiče o dění na vozovce.

Adrenalinový gejzír

Spojení optimální motorizace, o němž se v souvislosti s BMW 120d hovoří, znamená, že naftový agregát poskytuje automobilu výbornou dynamiku. Jedinou kaňku na optimálnosti zanechává vyšší spotřeba, ale vzhledem k pořizovací ceně automobilu, značce a konečně i ostatních parametrům, můžeme přimhouřit oko. Konec konců to pravé potěšení přichází na dlouhých rovných úsecích, dálnicích a klikatých silničkách.

BMW 120d se vrhá ochotně do zatáček a pokud nejsou vozovky pokryty vodou, vrstvou štěrku nebo sněhem předvádí dokonalé držení směru a fantastickou ovladatelnost. Vysoký výkon a točivý moment vytváří podmínky pro hladké předjíždění i rychlé dálniční přesuny. Zde vstupují do hry ještě dlouhé převody, díky nimž točí motor při 130 km/h 2600 otáček na pátý převodový stupeň a dokonce pouze 2200 otáček na šestý převodový stupeň.

Největší zážitek skýtá volná plocha (na videu jsme použili prázdné parkoviště – viz krátké video ), na níž můžete s vypnutým stabilizačním prožít sérii přetáčivých smyků, které však lze krásně korigovat. V zatáčce stačí pouze prudce stočit volant, přidat plyn a silný motor okamžitě zajistí přetáčivý smyk. Za chvíli se vám jízda smykem natolik zalíbí, že nebudete chtít přestat. Zkrátka zážitek. Ostatní kategorie testu tentokrát vynecháme, o prostornosti, komfortu a dalších vlastnostech si můžete přečíst v starších testech.

Nafta mu sluší

Na konci druhého (na Auto.cz celkem třetího) testu BMW 1 mohu zodpovědně prohlásit, že jednička dokonale splňuje to, čemu se říká absolutní potěšení z jízdy. Silná naftová jednotka potěšení ještě znásobuje a poskytuje automobilu patřičnou dynamiku. Pokud nepožadujete obrovský vnitřní prostor, nebydlíte vysoko v horách a nevadí vám vyšší pořizovací cena, nemáte o čem přemýšlet.

Videa: test BMW 120d

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 120d

Cena v základní výbavě: 755 000 Kč Cena v testované výbavě: 917 350 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, ABS, DSC, ASC+T, DTC, CBC, DBC, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, imobilizér, posilovač řízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, zadní opěradlo dělené a sklopné, palubní počítač

Výbava testovaného vozu:automatická dvouzónová klimatizace (+49.240,-), metalický lak (+20.350,-), rádio Business CD vč. MP3 (+19.700,-), přední mlhovky (+6.570,-), kola z lehkých slitin s pneumatikami 195/55 R16 (+19.700,-), loketní opěrka (+4.920,-), sportovní sedadla (+19.700,-), sportovní kůží potažený volant (8.860,-), multifunkční volant (+4.920,-), tempomat (+8.210,-)

Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí

Šéf Strany svobodných občanů (Svobodní) Petr Mach dnes…

Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos

Prezident Gambie Yahya Jammeh odmítl výsledky nedávných…

Fyzici mají recept na ekonomickou krizi Fyzici mají recept na ekonomickou krizi

Ekonomická a následně i dluhová krize Evropské unie jako…

Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence

Německá spolková vláda bude mít v letošním roce o 15…

 
Technické údaje
Motor BMW 120d
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.6 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1415 / 425
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4227
b) šířka (mm): 1650
c) výška (mm): 1751
d) rozvor (mm): 1430
e) rozchod vpředu (mm): 1484
f) rozchod vzadu (mm): 1497
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 120d
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce. Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte…

 




Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky staví nad praktičnost Ojeté BMW řady 1 (2004-2013): Zážitky staví nad praktičnost

První generace BMW řady 1 sice není úplně prvním vstupem…

BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5! BMW 1M CSL od TJ má místo nafty desetiválec z M5!

Úpravám se meze nekladou a u značky BMW to platí…

 



 
Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Včera

Zejména v zimních měsících je jízda „bokem“ oblíbenou kratochvílí nejenom mladších a dynamicky založených řidičů. Vidět tohle dělat tank se vám ale jenom tak nepoštěstí.




Blesk.cz

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při nehodě společnou fotkou a vzkazem

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při…

Spěchali, aby stihli začátek čtvrtečního vyučování. Jenže u Lomničky na Brněnsku mladík za volantem nezvládl…

Na vysokou školu se zbraní za pasem: Univerzita ve Virginii staví střelnici

Na vysokou školu se zbraní za pasem: Univerzita ve…

Zatímco Evropská unie uvažuje o omezení střelných zbraní, v jiných částech světa je na ozbrojování nahlíženo…

 

iSport.cz

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v bodování NHL

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v…

Hokejový útočník Jakub Voráček ve druhém utkání NHL za sebou zaznamenal gól a tři asistence. Philadelphia i díky…

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně soustředěný na sebe

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně…

Jen čtyři závody nové sezony musel jednadvacetiletý skokan na lyžích Vojtěch Štursa čekat na první výlet do…

 

Reflex.cz

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Chilsko-francouzský mystik, režisér, filozof a spisovatel Alejandro Jodorowsky se dočkal i v Česku zaslouženého…

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie jsou kouzelné

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie…

Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, korunní princ Spojených arabských emirátů, si jednoho dne vyšel na střechu jedné…

 
 
reklama