Frankfurt živě: BMW 5 GT – První dojmy
BMW to zkouší v nových tržních segmentech. Klasické crossovery už netáhnou, takže vznikl kříženec mezi sportovním, terénním a rodinným autem, který o sobě tvrdí, že je ve všech disciplínách nejlepší. S jeho příchodem se zároveň seznamujeme s tváří nové pětkové řady, ať už se nám to líbí, nebo ne.
Naživo vypadá GT ještě o 10 procent větší, než na fotkách. Výškou, šířkou i samotnou masou překonává vše, co si dosud dělalo nárok na vyšší střední třídu. A tváří v tvář vyvolává v pozorovateli doslova méněcenné pocity. Samotné stávající pětkové kombi, s nímž bude nový model zřejmě srovnáván nejčastěji, se vedle něj choulí, jako by bylo o třídu níže.
Protažená a vysoká příď pokračuje v nové designérské kapitole a maska připomíná sedmičkovou řadu. Prvotní dojmy se také podobají, nová velká BMW šlápla na plyn nadřazenosti a jisté arogance, takže i GT působí jako služební vůz mafiánského bosse. To se bude v našich končinách jistě líbit, trochu chybička ale je, že se nějak vytrácí rafinovaná sportovní lehkost. Zezadu je to trochu lepší, zejména díky obrovským koncovým světlům, ta ale zblízka vypadají skoro obludně. Linie udělaly maximum pro dynamický vzhled, a nebýt zcela rovné zádě, neměly by chybu. X6 si s tímto oříškem poradila lépe. Víko s dvojitým otevíráním á la twindoor zkrátka vychází mohutné, a to i v zavřeném stavu.
Uvnitř je to lepší – linie, půjčené z noblesní sedmičky, tvoří uvnitř velmi klubovou atmosféru. Počínaje bezrámovými dveřmi, pokračuje řada originálních detailů, z nichž čiší snaha o prezidentské pocity. Kůže jemně voní, kam ruka a oko dosáhne, jsou hezké a příjemné plasty a ovladače jsou po ruce či prstu, jak je zrovna třeba. Tlačítek je ovšem až příliš, téměř jako v japonském modelu. Doby klasického iDrive jsou pryč, BMW bohužel ustupuje apriorním kritikům.
A jak je to s místem vzadu? Hůře než ve stávajícím pětkovém kombi. Postavě vysoké 186 cm chybí na hlavu cca 8 centimetrů, zadní sedačku lze sice elektricky posunout vpřed, ale pak je zase málo místa na nohy. Lepší je to v zavazadelníku, který je 85 cm hluboký a více než metr široký mezi podběhy, avšak pod pevnou „roletkou“ zbývá jen 45 cm.
Hlavním dojmem je neskromnost, ať už v pozitivním či negativním slova smyslu. GT stálo příliš daleko od ostatních vozů, aby bylo možné posoudit, nakolik bude přečnívat, ale domnívám se, že z kolony běžných sedanů a hatchbacků bude koukat přinejmenším o 10 centimetrů. Komu to tak vyhovuje, bude spokojený, milovníci lehké sportovní elegance, reprezentované značkou BMW, ale mohou jen doufat, že sedan a kombi se opticky odlehčí.
BMW 5 Gran Turismo | |||
Model | 535i Gran Turismo | 550i Gran Turismo | 530d Gran Turismo |
Zdvihový objem [cm3] | 2979 | 4395 | 2993 |
Válce/ventily | 6/4 | 8/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 225/5800 | 300/5500-6400 | 180/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 400/1200-5000 | 600/1750-4500 | 540/1750-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 240 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,3 | 5,5 | 6,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,9 | 11,2 | 6,5 |
Cena v Německu [Euro] | 55.700 | 75.300 | 55.200 |