Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW HP4 RACE má 215 koní na pouhých 171 kg

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
BMW Motorrad na loňský karbonový koncept HP4 RACE navazuje stejnojmenným strojem. Čistokrevný závodní motocykl nabídne nejmodernější techniku, špičkové jízdní výkony i exkluzivitu zaručenou výrobou pouhých 750 exemplářů.

BMW Motorrad na loňské podzimní motocyklové výstavě EICMA v Miláně představilo koncept HP4 RACE. Ten byl tehdy uveden jako pokrokový prototyp s celokarbonovým rámem, karbonovými ráfky a karbonovými kapotám. Již tehdy Stephan Schaller, prezident BMW Motorrad, potvrdil, že koncept naváže společnost motocyklem, který bude vyráběn ručně v omezeném množství.

BMW HP4 RACE je tímto motocyklem, který přímo vychází ze stejnojmenného konceptu a představuje čistokrevný závodní stroj, jehož výroba má být omezena na 750 exemplářů. O pečlivou montáž každého z nich se postará malý, vysoce specializovaný tým, který má být zárukou té nejvyšší úrovně kvality.

BMW Motorrad uvádí, že pokud jde o motor, elektroniku a odpružení, dosahuje HP4 RACE stejné úrovně jako dnešní tovární závodní stroje kategorie superbike. Rám je dokonce díky své karbonové konstrukci překonává.

Plně natankovaný a připravený vyrazit váží BMW HP4 RACE pouhých 171 kilogramů. Je tedy ještě lehčí než tovární závodní stroje, které dnes jezdí závody Světového poháru superbiků, a jeho hmotnost jen mírně překonává závodní motocykly šampionátu MotoGP.

Rám, který je vyroben čistě z karbonu váží jen 7,8 kilogramu a BMW Motorrad uvádí, že je vyráběn průmyslově, byť v omezených sériích. Ze stejného materiálu je vyroben i samonosný zadní polorám a obě kola, což umožnilo dosáhnout snížení jejich hmotnosti o přibližně 30 procent ve srovnání s kovanými koly z lehkých slitin při zachování mimořádně tuhé konstrukce.

Karbonové doplňky, kryt tlumiče sání a kryt sedla u nového modelu HP4 RACE jsou provedeny v barvách BMW HP Motorsport. Ručně broušenou hliníkovou nádrž chrání pouze čirý lak.

Přední upside-down vidlice FGR 300 i pružicí a tlumicí jednotka TTX 36 G pocházejí z produkce švédského výrobce Öhlins, identické díly používají také motocykly pro Světový pohár superbiků, stejně jako stroje pro MotoGP. Kyvná vidlice z lehkých slitin, vyrobená z frézovaných i plechových částí, je další součástí, která pochází přímo ze Světového poháru superbiků.

I brzdový systém modelu HP4 RACE, jehož základem jsou dva jednodílné brzdové třmeny Brembo GP4 PR, využívá dílů jinak používaných jen ve strojích Světového poháru. Titanové pístky se speciální povrchovou úpravou a jednodílné hliníkové třmeny s chemicky niklovaným povrchem spolupracují s ocelovými závodními brzdovými kotouči T-type o tloušťce 6,75 mm a průměru 320 mm.

BMW HP4 RACE pohání čistokrevný závodní řadový čtyřválec o objemu jednoho litru, podobný specifikacím 6.2 a 7.2, používaným ve vytrvalostních závodech a Světovém poháru superbiků. Disponuje špičkovým výkonem 158 kW (215 k) ve 13.900 min-1. Maximálního točivého momentu 120 Nm dosahuje v 10.000 min-1. Maximální otáčky byly oproti modelu S 1000 RR posunuty ze 14.200 min-1 na 14.500 min-1.

K dosažení nejlepších možných výkonů přispívá i šestistupňová převodovka s optimalizovanými poměry jednotlivých převodových stupňů a volitelným stálým převodem (součástí jsou různá ozubená kola a napínáky řetězů).

Motocykl BMW HP4 RACE je vybaven širokou paletou elektronických řídicích a asistenčních systémů, stejně jako hmotnostně optimalizovaným palubním elektrickým systémem, který byl vyladěn tak, aby splňoval závodní požadavky. Bohatá škála informací je k dispozici na 2D přístrojovém panelu s přenosnou datovou pamětí (2D logger).

Široké možnosti nastavení pro různé typy okruhu a podmínky nabízí slyšitelný systém Dynamické kontroly trakce DTC, ovládaný omezením přívodu paliva, motorová brzda EBR a systém asistence pro jízdu po zadním kole Wheelie Control. Všechny tyto systémy mohou být dle požadavků řidiče specificky naprogramovány pro každý převodový stupeň, což umožňuje optimální využití potenciálu dynamiky, který nový model HP4 RACE nabízí.

Mezi další elektronické funkce patří omezovač rychlosti Pit Lane Limiter, který pomáhá dodržet omezení v boxové uličce, nebo Launch Control pro perfektní závodní starty.

BMW HP4 RACE bez diskuzí patří k tomu nejmodernějšími a nejvýkonnějšímu mezi silničními sportovními motocykly současnosti, ale zájemce vedle produkce omezené na 750 exemplářů nejspíš příliš nepotěší cena kolem dvou milionů Kč a pro některé z nich může být výraznou pihou na kráse i skutečnost, že si tento stroj mohou užívat jen na závodních okruzích a uzavřených tratích.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)