21.8. 2016 Martin Vaculík

BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s elektrickými bavoráky

 

BMW stále zvyšuje dojezd elektromobilů, ale pracuje i na nabíjecích (plug-in) hybridech. Klíčové novinky jsme vyzkoušeli v okolí Mnichova.

Modely řady iPerformance jsou takzvané plug-in hybridy. Tedy auta s baterkou dostatečnou pro krátké městské jízdy připravená při vyšším požadavku na dynamiku okamžitě nahodit plnohodnotný spalovací motor. I po vypotřebování proudu dobitého ze sítě se chovají jako normální hybridy a při brzdění dobíjí baterky. BMW nabízí modely iPerformance v řadách 2, 3, X5 a 7. Koncept je vždy stejný – motor uložený samozřejmě podélně, za ním automatická převodovka a místo hydraulického měniče elektromotor.

Nejnovějším přírůstkem je 740e – v rozporu s označením pouhý dvoulitr. Samozřejmě že přeplňovaný, tedy s hodnotami 190 kW a 400 N.m. Elektromotor k tomu přispívá 83 kW a 250 newtonmetry, ale sčítat to nelze přímo – výkony se nepotkávají ve stejných otáčkách. Nejvíce tak oba pohony společně dají 240 kW.

Akumulátor s kapacitou 9,2 kWh nabijete normální domácí 220V zásuvkou za 2,4 hodiny. Prvních 48 km pak můžete ujet čistě na elektřinu rychlostmi do 140 km/h (režim Max eDrive), chytřejší však je nechat oba pohony spolupracovat automaticky, kdy do 80 km/h auto jezdí převážně na elektřinu, výše startuje benzinový čtyřválec (režim Auto eDrive).

Model 740e lze mít se vším, co sedmička nabízí, tedy i s prodlouženým rozvorem (Le), pohonem všech kol (xDrive) a pneumatickým odpružením. Přesně takový vůz jsme vyzkoušeli a elektromotor náramně sedl k jeho tichosti a komfortu. První start benzinového čtyřválce skoro nebyl slyšet, až maximální akceleraci provázelo klasické ržání, v luxusní třídě dost nezvyklé. Ale vydržet se to dá. Základní krátký model 740e stojí 2.575.300 Kč, což je o 93.600 Kč víc proti základnímu 740i (3,0 l šestiválec se stejnými maximálními 240 kW).

BMW i3: Nyní až 200 km

I malé dítě ví, že největším problémem elektromobilů je dojezd. Zejména když se ochladí a elektromotor nedělá žádné odpadní teplo. Energii pro topení je potřeba vzít z akumulátorů na úkor dojezdu. Pokud vycházíme ze spotřeby energie v mírném normovaném cyklu NEDC, dojede třeba běžné BMW i3 s akumulátory o kapacitě 60 Ah až 190 km. V praxi je však při střídmém používání topení, klimatizace a obvyklé dynamice jízdy jeho dojezd mezi 130 až 160 km.

Od roku 2013, kdy se karbonový elektromobil poprvé představil, se však elektrospecialistům z automobilky ve spolupráci se společností Samsung podařilo zvýšit energetickou hustotu lithium-iontových akumulátorů. Stejně velká baterka o shodném počtu článků (dvanáct v každém z osmi modulů) tak nyní má 94 Ah. Teoretický dojezd se tím zvýšil ze 190 na 300 km, praktický na pěkných 200. Na začátku testovací jízdy nám palubní počítač ukázal skutečně přesně tento dojezd a v jejím průběhu klesal jen o ujeté kilometry. A to jsme si opakovaně vyzkoušeli bez diskusí skvělou dynamiku (0-100 km/h za 7,3 s) a naprosto lineární zátah 125kilowattového motoru. Důležité je, že povýšit dojezd svých vozů zástavbou větší baterie mohou i majitelé starších i3, a to za 7000 eur (192 500 korun). Stará baterie poslouží v zásobnících energie, nebo bude recyklována.

Připomeňme, že za příplatek 122.200 Kč lze BMW i3 vybavit range extenderem. Tedy dvouválcovým motorem o objemu 647 cm3 a výkonu 22 kW, který se samočinně nahodí a začne zásobovat baterii energií, když její nabití klesne pod 15 %. Zásoba benzinu je však samozřejmě spíš nouzově maličká: devět litrů v nádržce v přídi stačí zhruba na 150 km.

Základní technické údajei3 (60 Ah) i30 (94 Ah)
Využitelná kapacita (kWh) 19 29
Hmotnost vozu (kg) 1205 1245
Dojezd v NEDC (km) 190 300
Dojezd v praxi (km) 130-160 200
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,2 7,3
Dobíjení z 220V zásuvky (h) do 8 do 10
Dobíjení stejnosměrné 50 kW (min) 32 50
Cena (Kč) 936 000 969 800


BMW i3
 
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu Obří fúze se nekoná. EU nepovolí spojení železničních aktivit Siemensu a Alstomu

Evropská komise (EK) zablokuje spojení železničních…

Země EU se neshodly na podobě směrnice o ochraně autorských práv na internetu Země EU se neshodly na podobě směrnice o ochraně autorských práv na internetu

Ani čtyři hodiny jednání dnes zástupcům členských zemí…

Předchůdce Passatu od soudruhů z NDR. Připomeňte si Wartburg 355 Coupé Předchůdce Passatu od soudruhů z NDR. Připomeňte si Wartburg 355 Coupé

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme především s…

Krok k ukončení obchodní války: Čína nabízí výrazné zvýšení dovozu z USA Krok k ukončení obchodní války: Čína nabízí výrazné zvýšení dovozu z USA

Čína nabídla Spojeným státům, že během šesti let výrazně…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu Facelift Škody Superb odhalen. Větších změn se dočká hlavně vzadu

Na letošní rok plánuje škodovka uvedení modernizovaného…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 






 
Škoda Scala: Velké cenové srovnání s konkurencí. Jak si vede česká novinka?

Škoda Scala: Velké cenové srovnání s konkurencí. Jak si vede česká novinka?

Včera

Nový mladoboleslavský kompakt je v tuto chvíli dostupný se třemi motory, zážehovým tříválcem 1.0 TSI, čtyřválcem 1.5 TSI a turbodieselem 1.6 TDI.




Blesk.cz

Ťok chce dojet vlakem z Prahy do Drážďan za hodinu. „Kopne“ se asi v roce 2030

Ťok chce dojet vlakem z Prahy do Drážďan za hodinu.…

O technickém řešení vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Drážďany se rozhodne ve druhé polovině roku. Po dnešní…

Boháči se sešli u slumů: Babiš na setkání elity a ostrý kontrast s chudými dětmi

Boháči se sešli u slumů: Babiš na setkání elity a…

Toulaví psi, chatrče, slumy a sem tam i volně pochodující krávy. Do toho děti pobíhající mezi stany v prachu a…

 

iSport.cz

Střelec Sparty Smejkal: Kritika od Broše? Možná nám to mohl říct do očí

Střelec Sparty Smejkal: Kritika od Broše? Možná nám…

Ráno si v deníku Sport přečetli ostrou kritiku svého šéfa, sportovního manažera Michala Broše. Lídři prý…

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli ho naštěstí zametači

Plekanec musel strpět porážku a ztratil zub: Našli…

„Aspoň něco pozitivního,“ utrousil Tomáš Plekanec pár minut po zápase v Ostravě, kde jeho Kometa padla 1:4.…

 

Reflex.cz

Na pražském Václavském náměstí se zapálil muž, kolemjdoucí ho uhasili

Na pražském Václavském náměstí se zapálil muž,…

V Praze na Václavském náměstí u sochy svatého Václava se dnes kolem 15:00 polil hořlavinou a zapálil…

Když byl hidžáb ještě daleko: Íránská móda 60. let pohledem tamních časopisů

Když byl hidžáb ještě daleko: Íránská móda 60. let…

Na přelomu 60. a 70. let bylo v Íránu velice módní zcela kopírovat zvyky západních států, a to včetně minisukní…