21.8. 2016 Martin Vaculík

BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s elektrickými bavoráky

 

BMW stále zvyšuje dojezd elektromobilů, ale pracuje i na nabíjecích (plug-in) hybridech. Klíčové novinky jsme vyzkoušeli v okolí Mnichova.

Modely řady iPerformance jsou takzvané plug-in hybridy. Tedy auta s baterkou dostatečnou pro krátké městské jízdy připravená při vyšším požadavku na dynamiku okamžitě nahodit plnohodnotný spalovací motor. I po vypotřebování proudu dobitého ze sítě se chovají jako normální hybridy a při brzdění dobíjí baterky. BMW nabízí modely iPerformance v řadách 2, 3, X5 a 7. Koncept je vždy stejný – motor uložený samozřejmě podélně, za ním automatická převodovka a místo hydraulického měniče elektromotor.

Nejnovějším přírůstkem je 740e – v rozporu s označením pouhý dvoulitr. Samozřejmě že přeplňovaný, tedy s hodnotami 190 kW a 400 N.m. Elektromotor k tomu přispívá 83 kW a 250 newtonmetry, ale sčítat to nelze přímo – výkony se nepotkávají ve stejných otáčkách. Nejvíce tak oba pohony společně dají 240 kW.

Akumulátor s kapacitou 9,2 kWh nabijete normální domácí 220V zásuvkou za 2,4 hodiny. Prvních 48 km pak můžete ujet čistě na elektřinu rychlostmi do 140 km/h (režim Max eDrive), chytřejší však je nechat oba pohony spolupracovat automaticky, kdy do 80 km/h auto jezdí převážně na elektřinu, výše startuje benzinový čtyřválec (režim Auto eDrive).

Model 740e lze mít se vším, co sedmička nabízí, tedy i s prodlouženým rozvorem (Le), pohonem všech kol (xDrive) a pneumatickým odpružením. Přesně takový vůz jsme vyzkoušeli a elektromotor náramně sedl k jeho tichosti a komfortu. První start benzinového čtyřválce skoro nebyl slyšet, až maximální akceleraci provázelo klasické ržání, v luxusní třídě dost nezvyklé. Ale vydržet se to dá. Základní krátký model 740e stojí 2.575.300 Kč, což je o 93.600 Kč víc proti základnímu 740i (3,0 l šestiválec se stejnými maximálními 240 kW).

BMW i3: Nyní až 200 km

I malé dítě ví, že největším problémem elektromobilů je dojezd. Zejména když se ochladí a elektromotor nedělá žádné odpadní teplo. Energii pro topení je potřeba vzít z akumulátorů na úkor dojezdu. Pokud vycházíme ze spotřeby energie v mírném normovaném cyklu NEDC, dojede třeba běžné BMW i3 s akumulátory o kapacitě 60 Ah až 190 km. V praxi je však při střídmém používání topení, klimatizace a obvyklé dynamice jízdy jeho dojezd mezi 130 až 160 km.

Od roku 2013, kdy se karbonový elektromobil poprvé představil, se však elektrospecialistům z automobilky ve spolupráci se společností Samsung podařilo zvýšit energetickou hustotu lithium-iontových akumulátorů. Stejně velká baterka o shodném počtu článků (dvanáct v každém z osmi modulů) tak nyní má 94 Ah. Teoretický dojezd se tím zvýšil ze 190 na 300 km, praktický na pěkných 200. Na začátku testovací jízdy nám palubní počítač ukázal skutečně přesně tento dojezd a v jejím průběhu klesal jen o ujeté kilometry. A to jsme si opakovaně vyzkoušeli bez diskusí skvělou dynamiku (0-100 km/h za 7,3 s) a naprosto lineární zátah 125kilowattového motoru. Důležité je, že povýšit dojezd svých vozů zástavbou větší baterie mohou i majitelé starších i3, a to za 7000 eur (192 500 korun). Stará baterie poslouží v zásobnících energie, nebo bude recyklována.

Připomeňme, že za příplatek 122.200 Kč lze BMW i3 vybavit range extenderem. Tedy dvouválcovým motorem o objemu 647 cm3 a výkonu 22 kW, který se samočinně nahodí a začne zásobovat baterii energií, když její nabití klesne pod 15 %. Zásoba benzinu je však samozřejmě spíš nouzově maličká: devět litrů v nádržce v přídi stačí zhruba na 150 km.

Základní technické údajei3 (60 Ah) i30 (94 Ah)
Využitelná kapacita (kWh) 19 29
Hmotnost vozu (kg) 1205 1245
Dojezd v NEDC (km) 190 300
Dojezd v praxi (km) 130-160 200
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,2 7,3
Dobíjení z 220V zásuvky (h) do 8 do 10
Dobíjení stejnosměrné 50 kW (min) 32 50
Cena (Kč) 936 000 969 800


BMW i3
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Termínový kontrakt na bitcoin stoupl při svém debutu o více než dvacet procent Termínový kontrakt na bitcoin stoupl při svém debutu o více než dvacet procent

Termínový kontrakt na internetovou měnu bitcoin při svém…

Čína chtěla pomocí sítě LinkedIn rekrutovat německé politiky, zjistila civilní kontrarozvědka Čína chtěla pomocí sítě LinkedIn rekrutovat německé politiky, zjistila civilní kontrarozvědka

Čína užívá falešné účty na profesní síti LinkedIn ke…

Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů Nové solární elektrárny prolomí příští rok hranici sta gigawattů

Stavbu elektráren žene vzhůru už zase Čína, k níž se…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 



BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel BMW 750d xDrive vs. Mercedes S 400 d 4Matic – Královský duel

Vlajkové lodi z Mnichova a Stuttgartu nestavíme…

BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák? BMW M760Li xDrive v barvě Estoril Blue: Luxusní limuzína, nebo sporťák?

Sedmičkové BMW s dvanáctiválcem má síly dost. Možnosti…

 



 
To nejlepší od mrtvých značek: Monteverdi – Automobilka, která zastínila Ferrari i Rolls-Royce

To nejlepší od mrtvých značek: Monteverdi – Automobilka, která zastínila Ferrari i Rolls-Royce

Dnes 08:00

Švýcarská automobilka Monteverdi v dobách své největší slávy patřila k výrobcům těch nejluxusnějších automobilů.




Blesk.cz

Kocián z Luneticu o drogách: Utekl z detoxu a léčit se chce sám!

Kocián z Luneticu o drogách: Utekl z detoxu a léčit…

Zažil vyprodané koncerty a davy fanynek. Pak ale propadl drogám a jeho někdejší sláva už je v nedohlednu.…

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové vyhlašují pátrání

České Budějovice zasypaly meteority. Astronomové…

Astronomové prosí veřejnost o spolupráci. Hledají meteority, které měly minulý týden dopadnout poblíž Českých…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal zachránil bod v závěru

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal…

Vítězné derby, náskok 11 bodů na čele a nový rekord anglické Premier League mají fotbalisté Manchesteru City po…

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat ho může Kolář

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat…

Jan Laštůvka měl adekvátně nahradit Jiřího Pavlenku, brankářskou jedničku Slavie z mistrovské sezony. Nepovedlo…

 

Reflex.cz

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v Česku krást vesele dále?

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v…

Firemní právníci hnutí ANO připravili další novelizaci naší normy norem, tedy Ústavy ČR. Poté, co se nepodařilo…

Femme fatale Hedy Lamarr: Vynálezkyně a sexbomba, která se nebála svléknout před kamerou

Femme fatale Hedy Lamarr: Vynálezkyně a sexbomba,…

Za jednu z nejúchvatnějších brunet vděčil Hollywood režiséru Gustavu Machatému. V jeho Extasi ukázala Rakušanka…