21.8. 2016 Martin Vaculík

BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s elektrickými bavoráky

 

BMW stále zvyšuje dojezd elektromobilů, ale pracuje i na nabíjecích (plug-in) hybridech. Klíčové novinky jsme vyzkoušeli v okolí Mnichova.

Modely řady iPerformance jsou takzvané plug-in hybridy. Tedy auta s baterkou dostatečnou pro krátké městské jízdy připravená při vyšším požadavku na dynamiku okamžitě nahodit plnohodnotný spalovací motor. I po vypotřebování proudu dobitého ze sítě se chovají jako normální hybridy a při brzdění dobíjí baterky. BMW nabízí modely iPerformance v řadách 2, 3, X5 a 7. Koncept je vždy stejný – motor uložený samozřejmě podélně, za ním automatická převodovka a místo hydraulického měniče elektromotor.

Nejnovějším přírůstkem je 740e – v rozporu s označením pouhý dvoulitr. Samozřejmě že přeplňovaný, tedy s hodnotami 190 kW a 400 N.m. Elektromotor k tomu přispívá 83 kW a 250 newtonmetry, ale sčítat to nelze přímo – výkony se nepotkávají ve stejných otáčkách. Nejvíce tak oba pohony společně dají 240 kW.

Akumulátor s kapacitou 9,2 kWh nabijete normální domácí 220V zásuvkou za 2,4 hodiny. Prvních 48 km pak můžete ujet čistě na elektřinu rychlostmi do 140 km/h (režim Max eDrive), chytřejší však je nechat oba pohony spolupracovat automaticky, kdy do 80 km/h auto jezdí převážně na elektřinu, výše startuje benzinový čtyřválec (režim Auto eDrive).

Model 740e lze mít se vším, co sedmička nabízí, tedy i s prodlouženým rozvorem (Le), pohonem všech kol (xDrive) a pneumatickým odpružením. Přesně takový vůz jsme vyzkoušeli a elektromotor náramně sedl k jeho tichosti a komfortu. První start benzinového čtyřválce skoro nebyl slyšet, až maximální akceleraci provázelo klasické ržání, v luxusní třídě dost nezvyklé. Ale vydržet se to dá. Základní krátký model 740e stojí 2.575.300 Kč, což je o 93.600 Kč víc proti základnímu 740i (3,0 l šestiválec se stejnými maximálními 240 kW).

BMW i3: Nyní až 200 km

I malé dítě ví, že největším problémem elektromobilů je dojezd. Zejména když se ochladí a elektromotor nedělá žádné odpadní teplo. Energii pro topení je potřeba vzít z akumulátorů na úkor dojezdu. Pokud vycházíme ze spotřeby energie v mírném normovaném cyklu NEDC, dojede třeba běžné BMW i3 s akumulátory o kapacitě 60 Ah až 190 km. V praxi je však při střídmém používání topení, klimatizace a obvyklé dynamice jízdy jeho dojezd mezi 130 až 160 km.

Od roku 2013, kdy se karbonový elektromobil poprvé představil, se však elektrospecialistům z automobilky ve spolupráci se společností Samsung podařilo zvýšit energetickou hustotu lithium-iontových akumulátorů. Stejně velká baterka o shodném počtu článků (dvanáct v každém z osmi modulů) tak nyní má 94 Ah. Teoretický dojezd se tím zvýšil ze 190 na 300 km, praktický na pěkných 200. Na začátku testovací jízdy nám palubní počítač ukázal skutečně přesně tento dojezd a v jejím průběhu klesal jen o ujeté kilometry. A to jsme si opakovaně vyzkoušeli bez diskusí skvělou dynamiku (0-100 km/h za 7,3 s) a naprosto lineární zátah 125kilowattového motoru. Důležité je, že povýšit dojezd svých vozů zástavbou větší baterie mohou i majitelé starších i3, a to za 7000 eur (192 500 korun). Stará baterie poslouží v zásobnících energie, nebo bude recyklována.

Připomeňme, že za příplatek 122.200 Kč lze BMW i3 vybavit range extenderem. Tedy dvouválcovým motorem o objemu 647 cm3 a výkonu 22 kW, který se samočinně nahodí a začne zásobovat baterii energií, když její nabití klesne pod 15 %. Zásoba benzinu je však samozřejmě spíš nouzově maličká: devět litrů v nádržce v přídi stačí zhruba na 150 km.

Základní technické údajei3 (60 Ah) i30 (94 Ah)
Využitelná kapacita (kWh) 19 29
Hmotnost vozu (kg) 1205 1245
Dojezd v NEDC (km) 190 300
Dojezd v praxi (km) 130-160 200
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,2 7,3
Dobíjení z 220V zásuvky (h) do 8 do 10
Dobíjení stejnosměrné 50 kW (min) 32 50
Cena (Kč) 936 000 969 800


BMW i3
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská bankovní agentura by mohla mít v Praze moderní kanceláře blízko centra Evropská bankovní agentura by mohla mít v Praze moderní kanceláře blízko centra

Česká republika má vhodnou budovu v blízkosti centra…

Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza

Zákon o hazardních hrách, který platí od letoška, doznal…

Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se

Deník E15.cz dostal od železničářů ojedinělou možnost…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, dnes v noci…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



BMW opět zhřešilo. Zakázali mu další reklamu. Údajně svádí k rychlé jízdě BMW opět zhřešilo. Zakázali mu další reklamu. Údajně svádí k rychlé jízdě

Mnichovská automobilka propagovala svůj model M760Li…

Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil

Oblíbený Putinův řidič zemřel poté,co se čelně střetl s…

 



 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, jenž na počátku prázdnin atraktivně uzavřel společenskou sezónu,…

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl, nechci ho vystavit peklu

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl,…

Slavný český fotbalista Tomáš Řepka (43) byl ženatý s modelkou Vlaďkou Erbovou (36). Jejich vztah ale…

 

iSport.cz

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit favorita v časovce?

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit…

PŘÍMO Z FRANCIE | Kolem půl šesté odpoledne pozná cyklistická Tour de France svého letošního vítěze. Tehdy…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy čtou recepty? Nesmysl!

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy…

Jedno z celkem běžných genderových klišé praví, že vaření podle receptů je především doménou žen, zatímco muži v…

Den třetí objektivem Martina Straky na ostravském festivalu

Den třetí objektivem Martina Straky na ostravském festivalu

I včera fotografoval Martin Straka na Colours of Ostrava, a i včera vznikla z jeho snímků unikátní série.…