21.8. 2016 Martin Vaculík

BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s elektrickými bavoráky

 

BMW stále zvyšuje dojezd elektromobilů, ale pracuje i na nabíjecích (plug-in) hybridech. Klíčové novinky jsme vyzkoušeli v okolí Mnichova.

Modely řady iPerformance jsou takzvané plug-in hybridy. Tedy auta s baterkou dostatečnou pro krátké městské jízdy připravená při vyšším požadavku na dynamiku okamžitě nahodit plnohodnotný spalovací motor. I po vypotřebování proudu dobitého ze sítě se chovají jako normální hybridy a při brzdění dobíjí baterky. BMW nabízí modely iPerformance v řadách 2, 3, X5 a 7. Koncept je vždy stejný – motor uložený samozřejmě podélně, za ním automatická převodovka a místo hydraulického měniče elektromotor.

Nejnovějším přírůstkem je 740e – v rozporu s označením pouhý dvoulitr. Samozřejmě že přeplňovaný, tedy s hodnotami 190 kW a 400 N.m. Elektromotor k tomu přispívá 83 kW a 250 newtonmetry, ale sčítat to nelze přímo – výkony se nepotkávají ve stejných otáčkách. Nejvíce tak oba pohony společně dají 240 kW.

Akumulátor s kapacitou 9,2 kWh nabijete normální domácí 220V zásuvkou za 2,4 hodiny. Prvních 48 km pak můžete ujet čistě na elektřinu rychlostmi do 140 km/h (režim Max eDrive), chytřejší však je nechat oba pohony spolupracovat automaticky, kdy do 80 km/h auto jezdí převážně na elektřinu, výše startuje benzinový čtyřválec (režim Auto eDrive).

Model 740e lze mít se vším, co sedmička nabízí, tedy i s prodlouženým rozvorem (Le), pohonem všech kol (xDrive) a pneumatickým odpružením. Přesně takový vůz jsme vyzkoušeli a elektromotor náramně sedl k jeho tichosti a komfortu. První start benzinového čtyřválce skoro nebyl slyšet, až maximální akceleraci provázelo klasické ržání, v luxusní třídě dost nezvyklé. Ale vydržet se to dá. Základní krátký model 740e stojí 2.575.300 Kč, což je o 93.600 Kč víc proti základnímu 740i (3,0 l šestiválec se stejnými maximálními 240 kW).

BMW i3: Nyní až 200 km

I malé dítě ví, že největším problémem elektromobilů je dojezd. Zejména když se ochladí a elektromotor nedělá žádné odpadní teplo. Energii pro topení je potřeba vzít z akumulátorů na úkor dojezdu. Pokud vycházíme ze spotřeby energie v mírném normovaném cyklu NEDC, dojede třeba běžné BMW i3 s akumulátory o kapacitě 60 Ah až 190 km. V praxi je však při střídmém používání topení, klimatizace a obvyklé dynamice jízdy jeho dojezd mezi 130 až 160 km.

Od roku 2013, kdy se karbonový elektromobil poprvé představil, se však elektrospecialistům z automobilky ve spolupráci se společností Samsung podařilo zvýšit energetickou hustotu lithium-iontových akumulátorů. Stejně velká baterka o shodném počtu článků (dvanáct v každém z osmi modulů) tak nyní má 94 Ah. Teoretický dojezd se tím zvýšil ze 190 na 300 km, praktický na pěkných 200. Na začátku testovací jízdy nám palubní počítač ukázal skutečně přesně tento dojezd a v jejím průběhu klesal jen o ujeté kilometry. A to jsme si opakovaně vyzkoušeli bez diskusí skvělou dynamiku (0-100 km/h za 7,3 s) a naprosto lineární zátah 125kilowattového motoru. Důležité je, že povýšit dojezd svých vozů zástavbou větší baterie mohou i majitelé starších i3, a to za 7000 eur (192 500 korun). Stará baterie poslouží v zásobnících energie, nebo bude recyklována.

Připomeňme, že za příplatek 122.200 Kč lze BMW i3 vybavit range extenderem. Tedy dvouválcovým motorem o objemu 647 cm3 a výkonu 22 kW, který se samočinně nahodí a začne zásobovat baterii energií, když její nabití klesne pod 15 %. Zásoba benzinu je však samozřejmě spíš nouzově maličká: devět litrů v nádržce v přídi stačí zhruba na 150 km.

Základní technické údajei3 (60 Ah) i30 (94 Ah)
Využitelná kapacita (kWh) 19 29
Hmotnost vozu (kg) 1205 1245
Dojezd v NEDC (km) 190 300
Dojezd v praxi (km) 130-160 200
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,2 7,3
Dobíjení z 220V zásuvky (h) do 8 do 10
Dobíjení stejnosměrné 50 kW (min) 32 50
Cena (Kč) 936 000 969 800


BMW i3
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW i3 (94 Ah) a 740e: Jízdní dojmy s…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




BMW opět zhřešilo. Zakázali mu další reklamu. Údajně svádí k rychlé jízdě BMW opět zhřešilo. Zakázali mu další reklamu. Údajně svádí k rychlé jízdě

Mnichovská automobilka propagovala svůj model M760Li…

Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil Video: Limuzína z Putinovy flotily těžce havarovala, řidič nepřežil

Oblíbený Putinův řidič zemřel poté,co se čelně střetl s…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

VIDEO: Slavia - Brno 4:0. Uragán domácích odstartovalo zranění gólmana Melichárka

VIDEO: Slavia - Brno 4:0. Uragán domácích…

 Fotbalisté Slavie po osmi letech získali ligový titul. V závěrečném 30. kole porazili v azylu na Strahově Brno…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…