Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW i8: Sportovní plug-in hybrid s tříválcem 1,5 turbo (164 kW, 300 Nm)

Diskuze (140)
BMW chystá plug-in hybridní supersport. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 4,6 sekundy a na elektřinu ujede až 35 km.

Zatím se díváme do budoucnosti, byť nedaleké. Cesta k novému sportovnímu modelu začala v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Teď jsme o dva roky dál a BMW, opět ve Frankfurtu, představuje novou značku BMW i. Její vlajkovou lodí bude sportovní model i8.

Značka BMW i se začne prodávat v roce 2013, model i8 se na trh dostane nejspíš v roce 2014. Podle čistě neoficiálních informací by se cenovka měla pohybovat okolo v přepočtu 4 milionů korun.

Benzin místo dieselu, tři válce zůstávají

U zadní nápravy sídlí spalovací motor. U BMW však během dvou let zcela obrátili – místo nafty nyní tříválec spaluje benzin. Agregát má objem 1,5 litru, tři válce a je osazen turbodmychadlem.

Jedná se o novou konstrukci, která zatím nebyla aplikována v žádném jiném autě. To je ale jen otázka času – lidé z automobilky říkají: „Jsme si jisti, že zákazníci budou chtít takto silný a úsporný tříválec i v jiných modelech.“ Typové označení motoru, stejně jako podrobnější technické specifikace jsou zatím tajemstvím. Na vystaveném motoru pro jistotu nebylo instalováno turbo (turba), ten pravý čas, kdy se máme vše dozvědět, prý teprve přijde.

Proč má ale BMW i8 tříválec? Konstruktéři analyzovali nároky na výkon. Například pro udržení rychlosti 250 km/h stačí jen 120 kW. Spalovací motor v i8 má 164 kW, což představuje dostatečnou rezervu. Vyšší energetické nároky při akceleraci uspokojí elektromotor s maximálním točivým momentem dostupným od nulových otáček.

BMW i8 Concept vs Vision Efficient Dynamics - technická data
Modeli8 Concept (2011)Vision EfficientDynamics (2009)
PřevodovkaATDS+el.motor
Motory1,5 benzin/turbo vzadu
elektromotor vpředu
1,5 turbodiesel vzadu
elektromotor vpředu
pomocný el.motor vzadu
Největší výkon [kW]260 (164+96)262 (120+104+38)
Největší toč. mom. [Nm]550 (300+250)800 (290+220+290)
Max. rychlost [km/h]250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,64,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]2,73,76
Emise CO2 [g/km]6699
Dojezd na elektřinu [kg]3550

Co může za přechod od turbodieselu k přeplňovanému zážehovému motoru? Jednoduché vysvětlení je, že BMW používá aktuálně dostupnou techniku. V roce 2009 bylo možné vytvořit tříválcový turbodiesel, dnes automobilka disponuje přeplňovaným čtyř- i šestiválcem. Agregát i8 samozřejmě využívá konstrukční postupy a nejspíš i některé součástky z těchto motorů.

Za vším ale stojí i marketing. BMW i8 bude sportovním vozem a pro budování jeho image je zážehový motor vhodnější – ne snad kvůli Evropě, ale s ohledem na potenciální zákazníky v Číně a USA. To nejspíš budou dva klíčové trhy pro nový vůz.



Nová převodovka

Vision EfficientDynamics měl u spalovacího motoru pomocný elektromotor a zadní kola se roztáčela pomocí šestistupňové dvouspojkové převodovky. Koncept i8 se vzdává elektromotoru vloženého před převodovku a samotná převodovka je zcela nová.

Místo dvouspojkové nyní v BMW považují za optimální automatickou převodovku. Jediná oficiálně poskytnutá informace k ní se zmiňuje o velkém rozsahu převodových poměrů. Vzhledem k příčně uloženému motoru a dlouholetému partnerství BMW se ZF lze předpokládat, že by se mohlo jednat o připravovanou devítistupňovou převodovku 9HP, která bude určena primárně pro instalaci v autech s předním pohonem.

Design a aerodynamika

Ačkoliv design vypadá na první pohled stále stejně, změnilo se prakticky vše. i8 má přepracované přední čelo, přední kapotu zasahující až ke kolům (eliminuje přední blatníky) a nižší a delší přední převis.

Zpětná zrcátka se přemístila do obvyklé pozice, boční dveře si ale zachovávají bohaté prosklení i nekonvenční způsob otvírání šikmo vzhůru, s panty u podlahy za předním kolem.

Přemodelované boční prahy a zadní nárazník naznačují, jak moc se pracovalo na aerodynamice. V jejím zájmu také zůstává zachován plovoucí zadní sloupek. BMW to s tímto prvkem myslí vážně – šéfdesignér Adrian van Hooydonk tvrdí, že jej uvidíme i na produkčním autě.

BMW i8 má mít mezi sportovními vozy rekordní aerodynamiku. Součinitel aerodynamického odporu zatím podléhá utajení, víme ale, že u Vision EfficientDynamics měl hodnotu 0,22.

BMW i8 Concept vs Vision Efficient Dynamics - srovnání rozměrů
Modeli8 Concept (2011)Vision EfficientDynamics (2009)
Délka [mm]46324600
Šířka [mm]19551900
Výška [mm]12801240
Rozvor [mm]2800-
Hmotnost [kg]14801395



Diskuze (140)
6. 8. 2011 04:22
Re: PERFEKTní!
Aktuálně pracuji na doktorátu z matematiky. Ekonomii jsem měl na střední škole jako vedlejší předmět. U nás se razilo, že "základní" (3 roky studia) ekonomické vzdělání by měl mít každý člověk. Však také žijeme v tržní ekonomice, znalost ekonomie je tedy stejně důležitá, jako znalost práva.

Rakouská škola je mi blízká, moje statistické nesměrové investiční strategie jsou na ní založené, byť to zní asi absurdně, když odmítá empirické metody. Ale je to tak.
4. 8. 2011 12:54
Re: PERFEKTní!
Aha, gůgl napověděl, co? >:D

Ty vaše axiomy pronášíte s takovou samozřejmostí, až se jim musím smát, ještě, když nejste schopna, je ani ničím podpořit. Proto je považuji za Vaše axiomy. Vy nic nedokazujete, vy jen prohlašujete. ;-)
4. 8. 2011 12:54
Re: PERFEKTní!
Opět prázdné tlachání. Vše jde spočítat. Kdlidně jde vzít průměrná mzda, průměrný odvod člověka, průměrná cena zákroku či návštěvy lékaře. Jde taky posoudit vybavenost zařízení, zkušenosti a um lékařů a z toho jde udělat závěr.

Ovšem má to jednu podmínku, musíte mít s tímto ZKUŠENOSTI, pokud nemáte, jste schopna zde jen prázdně TLACHAT, TAK, JAK TO PŘEDVÁDÍTE. :-!
Avatar - Hammunasakra
3. 8. 2011 10:25
Re: Jsme si jisti, že zákazníci budou chtít takto silný a ús
Nu - myslím že česko tam NEmá svého zástupce, tak "se začněte snažit" (nový "proud" /myšlenkový/ by to asi CHTĚLO.. ;-)
Avatar - Hammunasakra
3. 8. 2011 10:24
Re: Jsme si jisti, že zákazníci budou chtít takto silný a ús
100%ně souhlasím, bohužel ty se právě "teď" stávají běžným kupcům "vzdálenější" (a tak to už - asi - i zůstane :-|