Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ZF představuje devítistupňovou převodovku

David Bureš
Diskuze (46)
Osm převodů je zřejmě málo, firma ZF Friedrichshafen představuje devítistupňový automat.

Německá společnost ZF Friedrichshafen představila devítistupňovou automatickou převodovku pro osobní automobily s motorem vpředu napříč. Novou převodovku bude možné použít i pro hybridní modely a pro auta s pohonem všech kol.

ZF předvedlo dvě varianty nové převodovky 9HP, které zvládnou krouticí moment v rozmezí 280 a 480 Nm. Automat tak bude možné použít v širokém spektru motorů.

Podle firmy může nová převodovka ušetřit až 16 % paliva oproti stávajícím šestistupňovým automatům. Motor totiž stále pracuje v nízkých otáčkách, například v rychlosti 120 km/h běží motor při zařazeném devátém stupni v 1.900 min-1. Při zařazeném šestém stupni v šestistupňovém automatu to je 2.600 min-1.

ZF také hlásá, že změny jednotlivých stupňů probíhají hladce a rychle.

Konstrukčně se jedná o klasickou samočinnou převodovku s hydrodynamickým měničem točivého momentu (HDM).

Devět stupňů je u 9HP vytvořeno čtyřmi planetovými soukolími a šesti řadicími elementy. Převodovku 9HP je možné jednoduše upravit podle různých požadavků. Může být tak použita i v hybridech a autech s pohonem všech kol. Nevadí ani propojení se systémem stop-start.

Osmistupňový automat firma ZF představila v roce 2009, kdy tím reagovala na Lexus a jeho osmistupňovou automatickou převodovku pro model LS 460, vyvíjenou ve spolupráci s japonskou firmou Aisin AW.

Převodovka ZF 8HP se rychle šíří napříč portfoliem BMW a koncernu Volkswagen, má ji mimo jiné i Rolls-Royce Ghost a Bentley Mulsanne. Verze upravená pro pohon všech kol zamířila do Audi A8, Porsche Cayenne a VW Touareg. Od letošního roku je k dispozici i v Chrysleru 300S a Range Roveru TDV8, od listopadu bude dostupná i pro novou generaci BMW řady 1.

Automobilka Chrysler bude tuto převodovku od roku 2013 pro vlastní potřeby vyrábět přímo v USA. O tom, kdy se objeví v sériové výrobě devítistupňový automat, zatím nepadla zmínka.

David Bureš
Diskuze (46)
Avatar - RonJeremy
18. 6. 2011 15:47
Re: není to zbytečné?
Rozdíl v komfortu mezi HDM automatem a DSG je dost citelný, jak při popojíždění v zácpě, tak v akceleraci. DSG z principu nemůže řadit tak hladce, uhořely by mu spojky. Při zrychlování s HDM automatem není cítit změna převodových stupňů, plynulý přechod mezi stupni zajistí HD měnič momentu.
15. 6. 2011 22:08
Re: není to zbytečné?
"Cukadlem typu DSG". Evidentně, kámo, nevíš, o čem breptáš.
15. 6. 2011 14:39
Re: ...9...10, 11, 12...
Spravne by mela dvanactka dele zrat v sudech, ale je to jak rikas. Instantni napoj.
Avatar - Barrichello
15. 6. 2011 09:28
Re: ...9...10, 11, 12...
Až bude 15ti stupnová převodovka, tak to bude perfektní ne?
14. 6. 2011 22:52
Re: není to zbytečné?
Jj, přesně poslední typ jsem měl původně na mysli. Dva ocelové pásy složené z mnoha pásku na sobě. Ty jsou pak spojeny tlačnými články, které tvoří styčnou plochu.