BMW M dvouspojková převodovka s Drivelogic: sedmistupňové DKG pro M3

BMW M dvouspojková převodovka s Drivelogic: sedmistupňové DKG pro M3

 

Současně pro všechny tři výkonné modely BMW M3 Coupé, BMW M3 Sedan a BMW M3 Cabrio bude už brzy dostupná nová automatizovaná BMW M dvouspojková převodovka se systémem Drivelogic.

Po třech generacích sekvenčních automatizovaných M převodovek přichází BMW pro novou generaci BMW M3 s M dvouspojkovou převodovkou nové konstrukce. Dosavadním vládcem převodovkové ligy na tomto poli byla skupina Volkswagen, jejíž značka DSG byla donedávna jedinou možnou volbou, pokud jste chtěli dvouspojkové převodové ústrojí. BMW přichází s řešením, které je určeno pro vysokovýkonné a vysokootáčkové motory, které kladou na převodovku mnohem vyšší nároky. DSG od Volkswagenu je omezeno nejvyšším přenesitelným točivým momentem 350 Nm, převodovka pro nové BMW bude muset zvládat momentové maximum 400 Nm a až 9000 ot./min čtyřlitrového osmiválce.

Jako v DSG
Nové převodové ústrojí firmy BMW má podobně jako DSG od Volkswagenu dvě neúplné převodovky zastavěné ve společné skříni, odpovídající svou velikostí běžné mechanické převodovce. Každá z mokrých spojek chlazených olejem obsluhuje jednu větev. Na jedné z nich jsou rychlostní stupně 2, 4 a 6, na té druhé pak 1, 3, 5 a 7 a navíc ještě zpátečka.

Při jízdě je vždy jedna ze spojek uzavřena a druhá otevřena, při akceleraci a deceleraci se jejich stavy střídavě mění se změnou převodového stupně. Dvě samostatné větve umožňují především velmi rychlou změnu převodu bez přerušení toku výkonu. Ve chvíli, kdy automobil jeden stupeň využívá, má následující stupeň (při akceleraci je to stupeň vyšší) převodovka již zařazen. O tom kdy a jaký převod má být připraven k činnosti rozhoduje řídicí jednotka, na základě aktuální rychlosti, míry stlačení plynového pedálu, otáček motoru a jízdního programu. Při přeřazování řídicí jednotka ordinuje motoru meziplyny, resp. zpomaluje příslušné hřídele pro rychlejší synchronizaci otáček.

Dvouhmotový setrvačník funguje jako tlumič torzních kmitů, ovládání spojek má na starost výkonný hydraulický okruh, bezúdržbové mazání je se suchou skříní. Převodový rozsah 4,8 a 7 převodových stupňů umožňuje novému ústrojí lépe vykrývat charakteristiku motoru, takže ve srovnání s běžnou automatickou převodovkou má stejný motor s dvouspojkovou převodovkou nejen sportovnější projev, ale i nižší spotřebu paliva. V případě BMW M3 Coupé to sice znamená o 20 kg vyšší pohotovostní hmotnost, ale akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,6 s (běžně za 4,8 s) a kombinovanou spotřebu 11,9 l/100 km (běžně s manuální převodovkou 12,4 l/100 km).

Samočinně nebo sekvenčně?
Ke změně z automatického na sekvenční režim není třeba pohyb voliče mimo standardní dráhu. Stačí k tomu jen dotyk jedné z páček pod volantem, případně volba jiného převodu pohybem páky voliče vpřed nebo vzad. Řidič však nevolí jen mezi samočinným a sekvenčním režimem! Navíc je tu 11 programů (5 pro samočinný a 6 pro sekvenční), které se vzájemně liší razancí a komfortem chování převodovky - otáčkami pro přeřazení a rychlostí změny převodu.

S extrémním programem D5 akceleruje M3 tak, že každý z rychlostních stupňů je využit až do maximálních otáček motoru, režim D1 je naopak určen pro zimní podmínky, převodovka řadí měkce a automobil se rozjíždí na druhý převodový stupeň.

V manuálním režimu dostává řidič informaci o optimálním okamžiku přeřazení šesticí světelných diod v otáčkoměru. Dvě poslední červené diody značí, že je právě nejvyšší čas na změnu převodu. Tuto funkci lze nastavit dle přání řidiče.

Launch Control
Součástí programu Drivelogic je funkce Launch Control, zaručující maximální akceleraci z klidu. K její aktivaci je nutné mít vozidlo v klidu, zařazený program S6 a páku voliče držet vychýlenou směrem vpřed. Po zobrazení startovací ikony na palubním systému se otáčky motoru nastaví na optimální úroveň, levá noha přitom brzdou přinutí automobil k setrvání ve "startovním roštu". Ovladačem tempomatu lze ještě upravit startovní otáčky motoru. Po puštění páky voliče začne automobil akcelerovat s optimálním prokluzem zadních kol řízeným spojkami v převodovce (DSC musí být vypnuto).

Nové páčky pod volantem
Rychlý pohyb rukou, které jsou stále na volantu, je už řadu let standardem pro změny převodů v závodních vozech, ale stal se optimální volbou i u mnoha sportovních aut pro běžné silnice. Pro BMW M3 s M dvouspojkovou převodovkou s Drivelogic byly vyvinuty nové páčky pod volantem z hliníkové slitiny. Jsou ukotveny k volantu, takže mají optimální pozici v každé situaci. Pravá páčka slouží v tomto případě pro řazení nahoru, levá pro řazení dolů.

Dvouspojková převodovka jako asistent
Nová dvouspojková převodovka usnadňuje nejen rychlou jízdu na okruhu, ale také parkování. Lehkým ťuknutím do pedálu plynu se aktivuje režim pro nízké rychlosti, pro pohodlnější dávkování hnací síly do rychlosti 5 km/h.

Elektronika převodovky samočinně aktivuje parkovací západku po vypnutí motoru.

Podobně jako u některých automatických převodovek ponechává dvouspojková převodovka BMW rychlostní stupeň zařazen déle při jízdě do kopce a aktivně zabraňuje nežádoucí opakované změně převodu kolem hraničních otáček.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se

Automobilka Tesla je fenoménem dnešní doby i přesto, že…

Faltýnek vydělal v Agrofertu miliony korun, téměř dvakrát více oproti minulému roku Faltýnek vydělal v Agrofertu miliony korun, téměř dvakrát více oproti minulému roku

Předseda poslanců hnutí ANO a jeho první místopředseda…

Vláda pro Evropskou bankovní agenturu připravuje kanceláře poblíž centra Prahy Vláda pro Evropskou bankovní agenturu připravuje kanceláře poblíž centra Prahy

Česká republika má vhodnou budovu v blízkosti centra…

Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza

Zákon o hazardních hrách, který platí od letoška, doznal…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW M dvouspojková převodovka s…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3 Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3

Jo, to byly časy, když měly emkové bavoráky atmosférické…

BMW definitivně ukončilo výrobu kupé M3 BMW definitivně ukončilo výrobu kupé M3

Po pěti letech a více než 40 tisících vyrobených…

 



 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v kolonách i 7 hodin

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v…

Jízdu do Chorvatska dnes řidičům komplikují dopravní nehody a zácpy. Český poskytovatel asistenčních služeb ÚAMK…

Tajný kryt pro 30 vyvolených komunistů: Tady měli „papaláši“ přečkat katastrofu

Tajný kryt pro 30 vyvolených komunistů: Tady měli…

Nejdůležitější z nejdůležitějších – jen takoví komunističtí „papaláši“ by se v případě útoku mohli ukrýt v…

 

iSport.cz

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit favorita v časovce?

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit…

PŘÍMO Z FRANCIE | Kolem půl šesté odpoledne pozná cyklistická Tour de France svého letošního vítěze. Tehdy…

Český talent Leicesteru: Vardyho vídám v posilovně. Zná se i s koučem

Český talent Leicesteru: Vardyho vídám v posilovně.…

Ráno vejde do posilovny a vidí střelce Jamieho Vardyho. Poté si podá ruku s koučem Craigem Shakespearem a takhle…

 

Reflex.cz

Historik hledá Stalinovy masové hroby. Začal vadit Putinovi a teď mu hrozí 15 let vězení

Historik hledá Stalinovy masové hroby. Začal vadit…

Ruský historik Jurij Dmitrijev strávil léta odhalováním a exhumací masových hrobů, v nichž skončily oběti období…

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy čtou recepty? Nesmysl!

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy…

Jedno z celkem běžných genderových klišé praví, že vaření podle receptů je především doménou žen, zatímco muži v…