BMW M1 Procar číslo 094: Silniční verze je jediná na světě

 

Procar byla známá série, kde se utkávaly hvězdy automobilového sportu konce 70. a začátku 80. let ve vozech BMW M1. Jeden z nich je teď ke koupi. A dokonce může na normální silnice!

Projekt doposud jediného (malo)sériového supersportu od BMW s motorem uprostřed odstartoval před čtyřiceti lety. Mnichov se chtěl ve vytrvalostních závodech vozů skupin 4 a 5 postavit Ferrari a Porsche. M1 s kódem E26 měla být kompletována u Lamborghini, ale italskou továrnu s býkem ve znaku sužovaly existenční problémy. V Sant'Agatě vzniklo pár prvních kusů, pak Bavoři smlouvu zrušili a finální montáž se přesunula do Stuttgartu ke karosárně Baur.

Itálie však nezůstala stranou. Tvary přece nakreslil Giorgetto Giugiaro, u Ital Designu se také spojovaly laminátové karoserie (dodávala je firma T.I.R.) s trubkovými prostorovými rámy od Marchesi. Konečná inspekce každého kusu ovšem probíhala u BMW Motorsport v Mnichově.

Procar

Problémy Lamborghini způsobily zpoždění výroby a závodní nasazení, k přímému souboji s Porsche 935 ve skupině 5 tak nedošlo. Místo toho vznikla značková série Procar, kde se prali s identickými auty profesionální závodníci: piloti F1 a jezdci vytrvalostních klání: MS sportovních prototypů i ME cestovních aut.

Podle oficiálních čísel automobilky se zrodilo během tří let, mezi červencem 1978 a stejným měsícem roku 1981 454 exemplářů M1. Poslední ze 414 silničních opustil Baura i Motorsport v únoru téhož roku. Procarů bylo tudíž postaveno pouze 40 čtyřicet, jezdilo se s nimi dvě sezóny, v letech 1979 a 1980, série si ovšem i v tak krátké době získala obrovskou popularitu. Placaté supersporty se pak přesunuly třeba do národních šampionátů GT a odvážlivci s nimi zkusili jezdit i rallye, FIA je pustila do skupiny B.

Číslo 094

Ten, který zrenovovala a prodává americká Canepa z kalifornského Scotts Valley (jejím zakladatelem je závodník Bruce Canepa), byl jednatřicátým v pořadí a nese výrobní číslo 094 (VIN WBS00000094301094) Kde, jak a kdy získal svou podobu? Je to trochu složitější... Závodní sedačku nepropotila žádná superstar, šlo totiž o rezervní auto. BMW jej prodalo německému klientovi z Mohuče hned po první sezóně, v listopadu 1979. Jenže veškeré pro silniční provoz nehomologované díly musely jaksi pryč. Později s ním jezdila jeho dcera a následně putoval k jistému umělci, který vzácný kousek využíval na svých výstavách zejména coby malířské plátno...

Šance se ovšem chopil Peter Gartemann, šéf dealerství AHG. Tento muž jej v květnu 1983 opatřil vlastním aerodynamickým balíčkem, inspirovaným právě závodními specifikacemi. Plán vyrobit dalších devět podobných sad nevyšel, nebyl zájem, pouze lakovna Hermanna Altmikse stvořila na karoserii vlastní vizi art caru. O půl roku později se už tehdy unikátní M1 stěhovala za oceán. Na konci 90. let pak přestala jezdit po srazech a zmizela v garáži, kde spočinula až do října roku 2012.

Canepa

Další život mu vdechla právě Canepa, právě zde prošel tenhle kousek nedávno totální rekonstrukcí. Auto se samozřejmě muselo kompletně odstrojit a rozebrat do šroubku. Nikdy nebouralo, rez prakticky chyběla (v USA najelo jen zhruba 6000 km) a otvory po spoilerech naznačovaly, že se firmě podařilo získat jedinečný exemplář. Tovární archiv skutečně potvrdil, že šlo o procar. Prioritou renovátorů se tak stal návrat závodního vzhledu za předpokladu, že zůstane stále „street legal“. Což znamenalo zpětné použití co nejvíce původních dílů včetně těch podvozkových i bodykitu s širokými blatníky a nezbytným masivním zadním křídlem. Některé musely být znovu vyrobeny podle skutečné předlohy v životní velikosti, předtím samozřejmě pečlivě nafoceny...

Modifikacím se však unikát nevyhnul. Originální kola BBS s centrálním upevněním byla přepracována na sedmnáctipalcový průměr a obuta do pneumatik Michelin Pilot Sport 265/40, respektive 335/35. Rozměrům obutí odpovídá i jejich šířka 10, respektive 12,5 palce. Šasi dostalo pružiny od Rogera Penskeho, nastavitelné naštěstí zůstalo. Brzdy mají komponenty ze závodních Porsche typů 962 (třmeny Brembo) a výše vzpomínaného 935 (!), původní už totiž nejsou k mání ani v Mnichově.

Stranou pozornosti nezůstal ani čtyřventilový šestiválec typového označení M88/1. Místo mechanického vstřikování má agregát DOHC objemu 3453 cm3 elektronické od Motecu, které však není na první pohled poznat, v Kalifornii jej důmyslně schovali. Výkon vyhnalo na 309 kW (420 k) a točivý moment vrcholí 484 N.m. Ten přenáší rekonstruovaná pětistupňová manuální rychlostní skříň ZF stále na zadní kola. Změnou prošly analogové přístroje, červené pole otáčkoměru začíná v 7700 min-1 a tachometr naopak končí u hranice 200 mph (320 km/h). Na renovaci a úpravách se podílely firmy VAC Motorsports (motor) a Vintage Racing Motors (převodovka).

Čedičová šedomodrá (Basalt Blau) barva odpovídá dobovému vzorníku, nahradila předchozí rudou, ale klienti si ji kdysi objednat nemohli, zůstala vyhrazena čtyřem exemplářům pro šéfy automobilky a rodinu Quandtů. Čistě Canepovu práci pak představují hliníková hrdla dvou nádrží v zadních bočních okénkách. Dvoumístný kokpit prošel kompletním přečalouněním černou kůží s šedým prošíváním místo černobílé látky, nové jsou i tmavé vlněné koberce a tepelná a zvuková izolace. Zmizelo naopak elektrické ovládání zrcátek, popelník, manuální otevírání oken a výdechy ventilace ve dveřích.

Zrenovovaná a upravená M1 byla představena poprvé v Monterey letos v srpnu. Kolik za ni u Canepy chtějí, oficiálně nesdělili. Vážným zájemcům to jistě prozradí po telefonu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

Trumpova rozhodnutí ovlivňují i ceny v Česku, tvrdí Jan Boháč z ČSOB Trumpova rozhodnutí ovlivňují i ceny v Česku, tvrdí Jan Boháč z ČSOB

Nově zavedená cla, ostré výroky amerického prezidenta,…

 
Zdroj: Canepa.com, Jalopnik, SM

Štítky BMW Kupé Supersport

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 



Rekordní BMW M1 má jednu zvláštnost. Jezdí na plyn... Rekordní BMW M1 má jednu zvláštnost. Jezdí na plyn...

Supersportovní bavorák s dvojicí turb a na plyn, který…

BMW M1 AHG Studie: Jedna z deseti širokých em-jedniček stojí skoro 20 milionů BMW M1 AHG Studie: Jedna z deseti širokých em-jedniček stojí skoro 20 milionů

Placka BMW M1 je vzácná sama o sobě. Jenže teď se objevil…

 



 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Dnes 16:57

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Vítejte ve VIDEOdobě. Jak nástroj pro sudí může proměnit taktiku fotbalu

Vítejte ve VIDEOdobě. Jak nástroj pro sudí může…

Fotbal už nikdy nebude jako dřív. To lze s ohledem na zapojení videa do nejmasovějšího světového sportu s…

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly Sparta i Plzeň

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly…

Nová sezona Fortuna ligy je tady - a začala výhrami favoritů. Slavia v neděli vyplenila Olomouc a po výhře 3:0…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…