BMW M1 Procar číslo 094: Silniční verze je jediná na světě

 

Procar byla známá série, kde se utkávaly hvězdy automobilového sportu konce 70. a začátku 80. let ve vozech BMW M1. Jeden z nich je teď ke koupi. A dokonce může na normální silnice!

Projekt doposud jediného (malo)sériového supersportu od BMW s motorem uprostřed odstartoval před čtyřiceti lety. Mnichov se chtěl ve vytrvalostních závodech vozů skupin 4 a 5 postavit Ferrari a Porsche. M1 s kódem E26 měla být kompletována u Lamborghini, ale italskou továrnu s býkem ve znaku sužovaly existenční problémy. V Sant'Agatě vzniklo pár prvních kusů, pak Bavoři smlouvu zrušili a finální montáž se přesunula do Stuttgartu ke karosárně Baur.

Itálie však nezůstala stranou. Tvary přece nakreslil Giorgetto Giugiaro, u Ital Designu se také spojovaly laminátové karoserie (dodávala je firma T.I.R.) s trubkovými prostorovými rámy od Marchesi. Konečná inspekce každého kusu ovšem probíhala u BMW Motorsport v Mnichově.

Procar

Problémy Lamborghini způsobily zpoždění výroby a závodní nasazení, k přímému souboji s Porsche 935 ve skupině 5 tak nedošlo. Místo toho vznikla značková série Procar, kde se prali s identickými auty profesionální závodníci: piloti F1 a jezdci vytrvalostních klání: MS sportovních prototypů i ME cestovních aut.

Podle oficiálních čísel automobilky se zrodilo během tří let, mezi červencem 1978 a stejným měsícem roku 1981 454 exemplářů M1. Poslední ze 414 silničních opustil Baura i Motorsport v únoru téhož roku. Procarů bylo tudíž postaveno pouze 40 čtyřicet, jezdilo se s nimi dvě sezóny, v letech 1979 a 1980, série si ovšem i v tak krátké době získala obrovskou popularitu. Placaté supersporty se pak přesunuly třeba do národních šampionátů GT a odvážlivci s nimi zkusili jezdit i rallye, FIA je pustila do skupiny B.

Číslo 094

Ten, který zrenovovala a prodává americká Canepa z kalifornského Scotts Valley (jejím zakladatelem je závodník Bruce Canepa), byl jednatřicátým v pořadí a nese výrobní číslo 094 (VIN WBS00000094301094) Kde, jak a kdy získal svou podobu? Je to trochu složitější... Závodní sedačku nepropotila žádná superstar, šlo totiž o rezervní auto. BMW jej prodalo německému klientovi z Mohuče hned po první sezóně, v listopadu 1979. Jenže veškeré pro silniční provoz nehomologované díly musely jaksi pryč. Později s ním jezdila jeho dcera a následně putoval k jistému umělci, který vzácný kousek využíval na svých výstavách zejména coby malířské plátno...

Šance se ovšem chopil Peter Gartemann, šéf dealerství AHG. Tento muž jej v květnu 1983 opatřil vlastním aerodynamickým balíčkem, inspirovaným právě závodními specifikacemi. Plán vyrobit dalších devět podobných sad nevyšel, nebyl zájem, pouze lakovna Hermanna Altmikse stvořila na karoserii vlastní vizi art caru. O půl roku později se už tehdy unikátní M1 stěhovala za oceán. Na konci 90. let pak přestala jezdit po srazech a zmizela v garáži, kde spočinula až do října roku 2012.

Canepa

Další život mu vdechla právě Canepa, právě zde prošel tenhle kousek nedávno totální rekonstrukcí. Auto se samozřejmě muselo kompletně odstrojit a rozebrat do šroubku. Nikdy nebouralo, rez prakticky chyběla (v USA najelo jen zhruba 6000 km) a otvory po spoilerech naznačovaly, že se firmě podařilo získat jedinečný exemplář. Tovární archiv skutečně potvrdil, že šlo o procar. Prioritou renovátorů se tak stal návrat závodního vzhledu za předpokladu, že zůstane stále „street legal“. Což znamenalo zpětné použití co nejvíce původních dílů včetně těch podvozkových i bodykitu s širokými blatníky a nezbytným masivním zadním křídlem. Některé musely být znovu vyrobeny podle skutečné předlohy v životní velikosti, předtím samozřejmě pečlivě nafoceny...

Modifikacím se však unikát nevyhnul. Originální kola BBS s centrálním upevněním byla přepracována na sedmnáctipalcový průměr a obuta do pneumatik Michelin Pilot Sport 265/40, respektive 335/35. Rozměrům obutí odpovídá i jejich šířka 10, respektive 12,5 palce. Šasi dostalo pružiny od Rogera Penskeho, nastavitelné naštěstí zůstalo. Brzdy mají komponenty ze závodních Porsche typů 962 (třmeny Brembo) a výše vzpomínaného 935 (!), původní už totiž nejsou k mání ani v Mnichově.

Stranou pozornosti nezůstal ani čtyřventilový šestiválec typového označení M88/1. Místo mechanického vstřikování má agregát DOHC objemu 3453 cm3 elektronické od Motecu, které však není na první pohled poznat, v Kalifornii jej důmyslně schovali. Výkon vyhnalo na 309 kW (420 k) a točivý moment vrcholí 484 N.m. Ten přenáší rekonstruovaná pětistupňová manuální rychlostní skříň ZF stále na zadní kola. Změnou prošly analogové přístroje, červené pole otáčkoměru začíná v 7700 min-1 a tachometr naopak končí u hranice 200 mph (320 km/h). Na renovaci a úpravách se podílely firmy VAC Motorsports (motor) a Vintage Racing Motors (převodovka).

Čedičová šedomodrá (Basalt Blau) barva odpovídá dobovému vzorníku, nahradila předchozí rudou, ale klienti si ji kdysi objednat nemohli, zůstala vyhrazena čtyřem exemplářům pro šéfy automobilky a rodinu Quandtů. Čistě Canepovu práci pak představují hliníková hrdla dvou nádrží v zadních bočních okénkách. Dvoumístný kokpit prošel kompletním přečalouněním černou kůží s šedým prošíváním místo černobílé látky, nové jsou i tmavé vlněné koberce a tepelná a zvuková izolace. Zmizelo naopak elektrické ovládání zrcátek, popelník, manuální otevírání oken a výdechy ventilace ve dveřích.

Zrenovovaná a upravená M1 byla představena poprvé v Monterey letos v srpnu. Kolik za ni u Canepy chtějí, oficiálně nesdělili. Vážným zájemcům to jistě prozradí po telefonu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 
Zdroj: Canepa.com, Jalopnik, SM

Štítky BMW Kupé Supersport

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

 




BMW M1 se skrývalo v prachu 34 let! Najeto nemá skoro nic... BMW M1 se skrývalo v prachu 34 let! Najeto nemá skoro nic...

Máme tu zase jeden exkluzivní nález ze zapomenuté garáže…

BMW M1 Design Study: Jihoafrická vize mnichovského supersportu BMW M1 Design Study: Jihoafrická vize mnichovského supersportu

BMW M1 nedává spát. Klasická bavorská placka je pro mnohé…

 



 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…