reklama


BMW M1 Procar číslo 094: Silniční verze je jediná na světě

 

Procar byla známá série, kde se utkávaly hvězdy automobilového sportu konce 70. a začátku 80. let ve vozech BMW M1. Jeden z nich je teď ke koupi. A dokonce může na normální silnice!

Projekt doposud jediného (malo)sériového supersportu od BMW s motorem uprostřed odstartoval před čtyřiceti lety. Mnichov se chtěl ve vytrvalostních závodech vozů skupin 4 a 5 postavit Ferrari a Porsche. M1 s kódem E26 měla být kompletována u Lamborghini, ale italskou továrnu s býkem ve znaku sužovaly existenční problémy. V Sant'Agatě vzniklo pár prvních kusů, pak Bavoři smlouvu zrušili a finální montáž se přesunula do Stuttgartu ke karosárně Baur.

Itálie však nezůstala stranou. Tvary přece nakreslil Giorgetto Giugiaro, u Ital Designu se také spojovaly laminátové karoserie (dodávala je firma T.I.R.) s trubkovými prostorovými rámy od Marchesi. Konečná inspekce každého kusu ovšem probíhala u BMW Motorsport v Mnichově.

Procar

Problémy Lamborghini způsobily zpoždění výroby a závodní nasazení, k přímému souboji s Porsche 935 ve skupině 5 tak nedošlo. Místo toho vznikla značková série Procar, kde se prali s identickými auty profesionální závodníci: piloti F1 a jezdci vytrvalostních klání: MS sportovních prototypů i ME cestovních aut.

Podle oficiálních čísel automobilky se zrodilo během tří let, mezi červencem 1978 a stejným měsícem roku 1981 454 exemplářů M1. Poslední ze 414 silničních opustil Baura i Motorsport v únoru téhož roku. Procarů bylo tudíž postaveno pouze 40 čtyřicet, jezdilo se s nimi dvě sezóny, v letech 1979 a 1980, série si ovšem i v tak krátké době získala obrovskou popularitu. Placaté supersporty se pak přesunuly třeba do národních šampionátů GT a odvážlivci s nimi zkusili jezdit i rallye, FIA je pustila do skupiny B.

Číslo 094

Ten, který zrenovovala a prodává americká Canepa z kalifornského Scotts Valley (jejím zakladatelem je závodník Bruce Canepa), byl jednatřicátým v pořadí a nese výrobní číslo 094 (VIN WBS00000094301094) Kde, jak a kdy získal svou podobu? Je to trochu složitější... Závodní sedačku nepropotila žádná superstar, šlo totiž o rezervní auto. BMW jej prodalo německému klientovi z Mohuče hned po první sezóně, v listopadu 1979. Jenže veškeré pro silniční provoz nehomologované díly musely jaksi pryč. Později s ním jezdila jeho dcera a následně putoval k jistému umělci, který vzácný kousek využíval na svých výstavách zejména coby malířské plátno...

Šance se ovšem chopil Peter Gartemann, šéf dealerství AHG. Tento muž jej v květnu 1983 opatřil vlastním aerodynamickým balíčkem, inspirovaným právě závodními specifikacemi. Plán vyrobit dalších devět podobných sad nevyšel, nebyl zájem, pouze lakovna Hermanna Altmikse stvořila na karoserii vlastní vizi art caru. O půl roku později se už tehdy unikátní M1 stěhovala za oceán. Na konci 90. let pak přestala jezdit po srazech a zmizela v garáži, kde spočinula až do října roku 2012.

Canepa

Další život mu vdechla právě Canepa, právě zde prošel tenhle kousek nedávno totální rekonstrukcí. Auto se samozřejmě muselo kompletně odstrojit a rozebrat do šroubku. Nikdy nebouralo, rez prakticky chyběla (v USA najelo jen zhruba 6000 km) a otvory po spoilerech naznačovaly, že se firmě podařilo získat jedinečný exemplář. Tovární archiv skutečně potvrdil, že šlo o procar. Prioritou renovátorů se tak stal návrat závodního vzhledu za předpokladu, že zůstane stále „street legal“. Což znamenalo zpětné použití co nejvíce původních dílů včetně těch podvozkových i bodykitu s širokými blatníky a nezbytným masivním zadním křídlem. Některé musely být znovu vyrobeny podle skutečné předlohy v životní velikosti, předtím samozřejmě pečlivě nafoceny...

Modifikacím se však unikát nevyhnul. Originální kola BBS s centrálním upevněním byla přepracována na sedmnáctipalcový průměr a obuta do pneumatik Michelin Pilot Sport 265/40, respektive 335/35. Rozměrům obutí odpovídá i jejich šířka 10, respektive 12,5 palce. Šasi dostalo pružiny od Rogera Penskeho, nastavitelné naštěstí zůstalo. Brzdy mají komponenty ze závodních Porsche typů 962 (třmeny Brembo) a výše vzpomínaného 935 (!), původní už totiž nejsou k mání ani v Mnichově.

Stranou pozornosti nezůstal ani čtyřventilový šestiválec typového označení M88/1. Místo mechanického vstřikování má agregát DOHC objemu 3453 cm3 elektronické od Motecu, které však není na první pohled poznat, v Kalifornii jej důmyslně schovali. Výkon vyhnalo na 309 kW (420 k) a točivý moment vrcholí 484 N.m. Ten přenáší rekonstruovaná pětistupňová manuální rychlostní skříň ZF stále na zadní kola. Změnou prošly analogové přístroje, červené pole otáčkoměru začíná v 7700 min-1 a tachometr naopak končí u hranice 200 mph (320 km/h). Na renovaci a úpravách se podílely firmy VAC Motorsports (motor) a Vintage Racing Motors (převodovka).

Čedičová šedomodrá (Basalt Blau) barva odpovídá dobovému vzorníku, nahradila předchozí rudou, ale klienti si ji kdysi objednat nemohli, zůstala vyhrazena čtyřem exemplářům pro šéfy automobilky a rodinu Quandtů. Čistě Canepovu práci pak představují hliníková hrdla dvou nádrží v zadních bočních okénkách. Dvoumístný kokpit prošel kompletním přečalouněním černou kůží s šedým prošíváním místo černobílé látky, nové jsou i tmavé vlněné koberce a tepelná a zvuková izolace. Zmizelo naopak elektrické ovládání zrcátek, popelník, manuální otevírání oken a výdechy ventilace ve dveřích.

Zrenovovaná a upravená M1 byla představena poprvé v Monterey letos v srpnu. Kolik za ni u Canepy chtějí, oficiálně nesdělili. Vážným zájemcům to jistě prozradí po telefonu.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
Zdroj: Canepa.com, Jalopnik, SM
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




BMW M1 se skrývalo v prachu 34 let! Najeto nemá skoro nic... BMW M1 se skrývalo v prachu 34 let! Najeto nemá skoro nic...

Máme tu zase jeden exkluzivní nález ze zapomenuté garáže…

BMW M1 Design Study: Jihoafrická vize mnichovského supersportu BMW M1 Design Study: Jihoafrická vize mnichovského supersportu

BMW M1 nedává spát. Klasická bavorská placka je pro mnohé…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama