BMW M3 CSL oslavilo desetileté jubileum srazem v Mnichově

 

Někteří výrobci slaví i drobná jubilea. Například BMW si připomíná dekádu od vzniku odlehčené M3 CSL.

BMW M3 CSL znamenalo znovuvzkříšení slavného značení, které už bavorská automobilka kdysi používala a znamenalo zkratku slov Coupé, Sport a Leichtbau (lehký, lehká stavba). Okřídlené „Batmobily“ vznikly na základě kupé CS série E9 a v sedmdesátých letech minulého věku opanovaly mistrovství Evropy cestovních vozů. Měly většinou nepřeplňované třílitrové a tříapůllitrové řadové šestiválce, existovala i verze 3,2 l - dokonce také s turbodmychadlem. Kromě závodů cestovních aut se však zúčastňovaly ještě delších vytrvalostních klání včetně slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans! Nejprve byly homologovány ve skupině 2, později se však dočkaly i zařazení do benevolentnější skupiny 5.

Dvoumístný prototyp M3 CSL se objevil už na IAA 2001, malosériovou verzi nám Mnichov ukázal na fotkách v prosinci 2002 a oficiálně byla představena v březnu 2003 v Ženevě. Jednalo se o odlehčené kupé M3 generace E46. Auto však bylo určeno pro běžný provoz, mělo silniční homologaci a produkční variantě zůstaly dokonce i zadní sedačky. Od svých sériovějších sourozenců se zvenčí lišilo integrovaným spoilerem na víku zavazadelníku, jinými nárazníky a hlavně střechou a dveřmi, které byly vyrobeny z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Z interiéru pak zmizely některé prvky luxusní výbavy, které jen zvyšovaly hmotnost. Sedačky byly skořepinové, obložení dveří znovu z kompozitu, jejich madla hliníková a zadní sklo výrazně tenčí. Váhal klesla o 110 kg na 1385 kg. Prototyp měl mimochodem ještě o dalších 90 méně!

Řadový čtyřventilový atmosférický šestiválec objemu 3246 cm3 přitom poskytoval 265 kW (360 k)/7900 min-1, o 13 kW více než u běžného kupé M3. U CSL také poprvé Bavoři použili šestistupňovou sekvenční převodovku SMG, která přenášela sílu motoru (370 N.m/ 4900 min-1). pochopitelně dozadu. Řadit se dalo klasickou pákou, nebo pádly pod volantem. Obří větrané kotoučové brzdy dostalo CSL z M5 E39. Ze 100 km/h dokázalo zastavit na necelých 34 metrech, z klidu se zpět rozjelo během za 4,9 s, o 0,3 s rychleji než základní verze. Ve 250 km/h zabránil v rozletu omezovač, ale vlastníci okruhové licence si jej mohli nechat deaktivovat. Razantně se zlepšila ovladatelnost, tedy ne, že by jí měla „obyčejná emtrojka“ nějak slabou :-). Hřebenové řízení pochopitelně nepostrádalo posilovač a bylo přímější. Stabilizace DSC navíc obsahovala funkci M Track, která řidiči do jeho dovádění příliš nemluvila, mezní hodnoty, kdy zasáhla, posunula až na maximum. Vůz měl také nižší těžiště.

Na okruhu bylo možné využít i pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup rozměrů 235/35 vpředu a 265/35 vzadu, které byly obuty do devatenáctipalcových kol a sama automobilka upozorňovala na nutnost jejich zahřátí. V základu je zákazník nedostal, ale když je chtěl, nepřiplatil za ně vůbec nic. Stejně jako za (nutný) jednodenní trénink jezdeckých dovedností, klimatizaci, nebo audio.

Továrním řidičům BMW se s prototypem z roku 2001 podařilo pokořit na legendární Nordschleife hranici 8 minut na jedno kolo, byli zároveň o půl minuty rychlejší než s běžnou M3. Celkem vzniklo od června 2003 do konce téhož roku na 1.400 kusů CSL, takže je poměrně vzácné a majitelé se jej neradi zbavují. Nebylo nijak levné, v České republice přišlo na 3,046 milionu korun.

Padesátka CSL ze všech koutů Evropy se v sobotu 8. června 2013 sešla přímo v Mnichově v sídle automobilky pod budovou proslulého „čtyřválce“. Jak je vidět, nebyly všechny stříbrné, mezi účastníky lze najít i černé a bílé vozy. Například v Severní Americe se však nikdy neprodávaly. Sraz sice organizoval původně britský server CSLregister.com, ale místo nemohlo být vybráno lépe. Pozvali i Floriana Staigera, jednoho z vývojových inženýrů divize BMW M, který se podílel na vzniku M3 CSL a rozdělil se o své zážitky. Rozhodně nezůstane jen u prvního, prakticky oficiálního setkání, již teď se chystá další.

Video

BMW M3 CSL: od studie k sériové výrobě

Spolupracujeme s TipCars.com
Vojtěch Filip obhájil post předsedy KSČM. Konečnou by chtěl za místopředsedkyni Vojtěch Filip obhájil post předsedy KSČM. Konečnou by chtěl za místopředsedkyni

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch…

Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let

Legendární model Lada 2101 byl v roce 1970 prvním…

Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti

Lékař Vladimír Dbalý, který čelí obžalobě z korupce v…

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční

Denní objem aktivit na kryptoměnových burzách je oproti…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



BMW M3 poháněné robustním desetiválcem Viperu. Jak se tam jen mohl vejít? BMW M3 poháněné robustním desetiválcem Viperu. Jak se tam jen mohl vejít?

Sportovní provedení třetí generace BMW řady 3 zraje jak…

BMW M3 CS generace E46: Britský Clubsport za 782 tisíc korun... BMW M3 CS generace E46: Britský Clubsport za 782 tisíc korun...

Historie BMW M3 je plná limitovaných sérií, neminuly ani…

 



 
Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Dnes 15:22

Nejlepší česká biatlonistka roku 2018 Veronika Vítková začala s auty přesně v době, kdy se stala juniorskou mistryní světa. Za dvanáct let se prosadila mezi dospělými na lyžích i za volantem.




Blesk.cz

Napadená a okradená hvězda Ulice Šafránková? Policie: Vše si vymyslela!

Napadená a okradená hvězda Ulice Šafránková?…

Na sociální síti ze sebe udělala chudinku, když si o Velikonocích postěžovala, jak ji v noční Praze napadl a…

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla. Když ho uviděli, vzali ho do útulku utratit!

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla.…

Americkému kocourovi Tobymu moc chyběla jeho rodina, která mu našla nový domov. Aby se vrátil ke svým původním…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Česko - Švédsko 3:1. Hokejisté vyzráli na Švédy, výhru vystřelil Nestrašil

Česko - Švédsko 3:1. Hokejisté vyzráli na Švédy,…

Čeští hokejisté vyhráli i druhé utkání na Carlson Hockey Games v Pardubicích. Švédsko porazili 3:1 a dostali se…

 

Reflex.cz

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…

Luxusní sídlo, na jehož schodech zastřelili módního návrháře. Podívejte se, jak vypadá Versaceho vila

Luxusní sídlo, na jehož schodech zastřelili módního…

Nová řada seriálu American Crime Story s podnázvem Versace, kterou Prima KRIMI vysílá od 7. dubna vždy v sobotu…