BMW M3 CSL oslavilo desetileté jubileum srazem v Mnichově

 

Někteří výrobci slaví i drobná jubilea. Například BMW si připomíná dekádu od vzniku odlehčené M3 CSL.

BMW M3 CSL znamenalo znovuvzkříšení slavného značení, které už bavorská automobilka kdysi používala a znamenalo zkratku slov Coupé, Sport a Leichtbau (lehký, lehká stavba). Okřídlené „Batmobily“ vznikly na základě kupé CS série E9 a v sedmdesátých letech minulého věku opanovaly mistrovství Evropy cestovních vozů. Měly většinou nepřeplňované třílitrové a tříapůllitrové řadové šestiválce, existovala i verze 3,2 l - dokonce také s turbodmychadlem. Kromě závodů cestovních aut se však zúčastňovaly ještě delších vytrvalostních klání včetně slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans! Nejprve byly homologovány ve skupině 2, později se však dočkaly i zařazení do benevolentnější skupiny 5.

Dvoumístný prototyp M3 CSL se objevil už na IAA 2001, malosériovou verzi nám Mnichov ukázal na fotkách v prosinci 2002 a oficiálně byla představena v březnu 2003 v Ženevě. Jednalo se o odlehčené kupé M3 generace E46. Auto však bylo určeno pro běžný provoz, mělo silniční homologaci a produkční variantě zůstaly dokonce i zadní sedačky. Od svých sériovějších sourozenců se zvenčí lišilo integrovaným spoilerem na víku zavazadelníku, jinými nárazníky a hlavně střechou a dveřmi, které byly vyrobeny z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Z interiéru pak zmizely některé prvky luxusní výbavy, které jen zvyšovaly hmotnost. Sedačky byly skořepinové, obložení dveří znovu z kompozitu, jejich madla hliníková a zadní sklo výrazně tenčí. Váhal klesla o 110 kg na 1385 kg. Prototyp měl mimochodem ještě o dalších 90 méně!

Řadový čtyřventilový atmosférický šestiválec objemu 3246 cm3 přitom poskytoval 265 kW (360 k)/7900 min-1, o 13 kW více než u běžného kupé M3. U CSL také poprvé Bavoři použili šestistupňovou sekvenční převodovku SMG, která přenášela sílu motoru (370 N.m/ 4900 min-1). pochopitelně dozadu. Řadit se dalo klasickou pákou, nebo pádly pod volantem. Obří větrané kotoučové brzdy dostalo CSL z M5 E39. Ze 100 km/h dokázalo zastavit na necelých 34 metrech, z klidu se zpět rozjelo během za 4,9 s, o 0,3 s rychleji než základní verze. Ve 250 km/h zabránil v rozletu omezovač, ale vlastníci okruhové licence si jej mohli nechat deaktivovat. Razantně se zlepšila ovladatelnost, tedy ne, že by jí měla „obyčejná emtrojka“ nějak slabou :-). Hřebenové řízení pochopitelně nepostrádalo posilovač a bylo přímější. Stabilizace DSC navíc obsahovala funkci M Track, která řidiči do jeho dovádění příliš nemluvila, mezní hodnoty, kdy zasáhla, posunula až na maximum. Vůz měl také nižší těžiště.

Na okruhu bylo možné využít i pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup rozměrů 235/35 vpředu a 265/35 vzadu, které byly obuty do devatenáctipalcových kol a sama automobilka upozorňovala na nutnost jejich zahřátí. V základu je zákazník nedostal, ale když je chtěl, nepřiplatil za ně vůbec nic. Stejně jako za (nutný) jednodenní trénink jezdeckých dovedností, klimatizaci, nebo audio.

Továrním řidičům BMW se s prototypem z roku 2001 podařilo pokořit na legendární Nordschleife hranici 8 minut na jedno kolo, byli zároveň o půl minuty rychlejší než s běžnou M3. Celkem vzniklo od června 2003 do konce téhož roku na 1.400 kusů CSL, takže je poměrně vzácné a majitelé se jej neradi zbavují. Nebylo nijak levné, v České republice přišlo na 3,046 milionu korun.

Padesátka CSL ze všech koutů Evropy se v sobotu 8. června 2013 sešla přímo v Mnichově v sídle automobilky pod budovou proslulého „čtyřválce“. Jak je vidět, nebyly všechny stříbrné, mezi účastníky lze najít i černé a bílé vozy. Například v Severní Americe se však nikdy neprodávaly. Sraz sice organizoval původně britský server CSLregister.com, ale místo nemohlo být vybráno lépe. Pozvali i Floriana Staigera, jednoho z vývojových inženýrů divize BMW M, který se podílel na vzniku M3 CSL a rozdělil se o své zážitky. Rozhodně nezůstane jen u prvního, prakticky oficiálního setkání, již teď se chystá další.

Video

BMW M3 CSL: od studie k sériové výrobě

Spolupracujeme s TipCars.com
Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o 7 procent Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o 7 procent

Politikům by mohly od příštího roku vzrůst platy zhruba o…

Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři…

Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka

Zlínsko je rázovitý region. V mnoha ohledech, ale…

Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek

Největší minoritní akcionář Unipetrolu, společnost…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




BMW M3 CS generace E46: Britský Clubsport za 782 tisíc korun... BMW M3 CS generace E46: Britský Clubsport za 782 tisíc korun...

Historie BMW M3 je plná limitovaných sérií, neminuly ani…

BMW M3 CSL od tunera G-Power má 550 koní BMW M3 CSL od tunera G-Power má 550 koní

Tuner G-Power si vybral za cíl ortodoxní sportovní kupé,…

 



 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec připraví o flek?

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec…

Divácké zprávy na Primě od 1. června posílí moderátor a herec, kterého kdysi proslavila role Rudy z Ostravy…

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

 

iSport.cz

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou Mašek či Nečas

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou…

Z nominace fotbalové reprezentace do 21 let před mistrovstvím Evropy vypadl Aleš Čermák. Záložníka Sparty na…

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

 

Reflex.cz

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Zdroj blízký Buckinghamskému paláci vypustil do světa informaci, že britská panovnice zhlédla na popud svých…

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…