BMW M3 CSL oslavilo desetileté jubileum srazem v Mnichově

 

Někteří výrobci slaví i drobná jubilea. Například BMW si připomíná dekádu od vzniku odlehčené M3 CSL.

BMW M3 CSL znamenalo znovuvzkříšení slavného značení, které už bavorská automobilka kdysi používala a znamenalo zkratku slov Coupé, Sport a Leichtbau (lehký, lehká stavba). Okřídlené „Batmobily“ vznikly na základě kupé CS série E9 a v sedmdesátých letech minulého věku opanovaly mistrovství Evropy cestovních vozů. Měly většinou nepřeplňované třílitrové a tříapůllitrové řadové šestiválce, existovala i verze 3,2 l - dokonce také s turbodmychadlem. Kromě závodů cestovních aut se však zúčastňovaly ještě delších vytrvalostních klání včetně slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans! Nejprve byly homologovány ve skupině 2, později se však dočkaly i zařazení do benevolentnější skupiny 5.

Dvoumístný prototyp M3 CSL se objevil už na IAA 2001, malosériovou verzi nám Mnichov ukázal na fotkách v prosinci 2002 a oficiálně byla představena v březnu 2003 v Ženevě. Jednalo se o odlehčené kupé M3 generace E46. Auto však bylo určeno pro běžný provoz, mělo silniční homologaci a produkční variantě zůstaly dokonce i zadní sedačky. Od svých sériovějších sourozenců se zvenčí lišilo integrovaným spoilerem na víku zavazadelníku, jinými nárazníky a hlavně střechou a dveřmi, které byly vyrobeny z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Z interiéru pak zmizely některé prvky luxusní výbavy, které jen zvyšovaly hmotnost. Sedačky byly skořepinové, obložení dveří znovu z kompozitu, jejich madla hliníková a zadní sklo výrazně tenčí. Váhal klesla o 110 kg na 1385 kg. Prototyp měl mimochodem ještě o dalších 90 méně!

Řadový čtyřventilový atmosférický šestiválec objemu 3246 cm3 přitom poskytoval 265 kW (360 k)/7900 min-1, o 13 kW více než u běžného kupé M3. U CSL také poprvé Bavoři použili šestistupňovou sekvenční převodovku SMG, která přenášela sílu motoru (370 N.m/ 4900 min-1). pochopitelně dozadu. Řadit se dalo klasickou pákou, nebo pádly pod volantem. Obří větrané kotoučové brzdy dostalo CSL z M5 E39. Ze 100 km/h dokázalo zastavit na necelých 34 metrech, z klidu se zpět rozjelo během za 4,9 s, o 0,3 s rychleji než základní verze. Ve 250 km/h zabránil v rozletu omezovač, ale vlastníci okruhové licence si jej mohli nechat deaktivovat. Razantně se zlepšila ovladatelnost, tedy ne, že by jí měla „obyčejná emtrojka“ nějak slabou :-). Hřebenové řízení pochopitelně nepostrádalo posilovač a bylo přímější. Stabilizace DSC navíc obsahovala funkci M Track, která řidiči do jeho dovádění příliš nemluvila, mezní hodnoty, kdy zasáhla, posunula až na maximum. Vůz měl také nižší těžiště.

Na okruhu bylo možné využít i pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup rozměrů 235/35 vpředu a 265/35 vzadu, které byly obuty do devatenáctipalcových kol a sama automobilka upozorňovala na nutnost jejich zahřátí. V základu je zákazník nedostal, ale když je chtěl, nepřiplatil za ně vůbec nic. Stejně jako za (nutný) jednodenní trénink jezdeckých dovedností, klimatizaci, nebo audio.

Továrním řidičům BMW se s prototypem z roku 2001 podařilo pokořit na legendární Nordschleife hranici 8 minut na jedno kolo, byli zároveň o půl minuty rychlejší než s běžnou M3. Celkem vzniklo od června 2003 do konce téhož roku na 1.400 kusů CSL, takže je poměrně vzácné a majitelé se jej neradi zbavují. Nebylo nijak levné, v České republice přišlo na 3,046 milionu korun.

Padesátka CSL ze všech koutů Evropy se v sobotu 8. června 2013 sešla přímo v Mnichově v sídle automobilky pod budovou proslulého „čtyřválce“. Jak je vidět, nebyly všechny stříbrné, mezi účastníky lze najít i černé a bílé vozy. Například v Severní Americe se však nikdy neprodávaly. Sraz sice organizoval původně britský server CSLregister.com, ale místo nemohlo být vybráno lépe. Pozvali i Floriana Staigera, jednoho z vývojových inženýrů divize BMW M, který se podílel na vzniku M3 CSL a rozdělil se o své zážitky. Rozhodně nezůstane jen u prvního, prakticky oficiálního setkání, již teď se chystá další.

Video

BMW M3 CSL: od studie k sériové výrobě

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko pomůže Libyi s migranty. Zašle peníze na posílení hranic Česko pomůže Libyi s migranty. Zašle peníze na posílení hranic

Česká vláda pošle zhruba 225 milionů korun do fondu…

Výroba automobilů v Česku slaví rekord Výroba automobilů v Česku slaví rekord

Tuzemská výroba osobních aut loni stoupla o pět procent…

Zápisník Michala Tomeše: Zase ty kampaně Zápisník Michala Tomeše: Zase ty kampaně

Bývalý britský předseda vlády, voják a publicista Winston…

ANO se sbližuje s komunisty ANO se sbližuje s komunisty

Sociální bydlení, surovinová politika, růst minimální…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



BMW M3 poháněné robustním desetiválcem Viperu. Jak se tam jen mohl vejít? BMW M3 poháněné robustním desetiválcem Viperu. Jak se tam jen mohl vejít?

Sportovní provedení třetí generace BMW řady 3 zraje jak…

BMW M3 CS generace E46: Britský Clubsport za 782 tisíc korun... BMW M3 CS generace E46: Britský Clubsport za 782 tisíc korun...

Historie BMW M3 je plná limitovaných sérií, neminuly ani…

 



 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky kandidátů i rozohněné publikum

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky…

Televize Prima vysílala z pražského karlínského divadla první prezidentský duel mezi Milošem Zeman a Jiřím…

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Tygr Bakoš sestřelil Kometu: Takhle vyrovnanou soutěž nepamatuju

Tygr Bakoš sestřelil Kometu: Takhle vyrovnanou…

V Liberci se zase naplno baví hokejem. Vlna srandovních gólů ustala, naopak Tygři pálí ostrými ve velkém stylu.…

 

Reflex.cz

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…

Libanonský umělec přetvořil plakáty, které určovaly diktát ženských rolí. A mužům se to nelíbí

Libanonský umělec přetvořil plakáty, které určovaly…

Obrázek z padesátých let minulého století jako vymalovaný: Žena, perfektně upravená, namalovaná a se zástěrou…