BMW M3 CSL oslavilo desetileté jubileum srazem v Mnichově

 

Někteří výrobci slaví i drobná jubilea. Například BMW si připomíná dekádu od vzniku odlehčené M3 CSL.

BMW M3 CSL znamenalo znovuvzkříšení slavného značení, které už bavorská automobilka kdysi používala a znamenalo zkratku slov Coupé, Sport a Leichtbau (lehký, lehká stavba). Okřídlené „Batmobily“ vznikly na základě kupé CS série E9 a v sedmdesátých letech minulého věku opanovaly mistrovství Evropy cestovních vozů. Měly většinou nepřeplňované třílitrové a tříapůllitrové řadové šestiválce, existovala i verze 3,2 l - dokonce také s turbodmychadlem. Kromě závodů cestovních aut se však zúčastňovaly ještě delších vytrvalostních klání včetně slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans! Nejprve byly homologovány ve skupině 2, později se však dočkaly i zařazení do benevolentnější skupiny 5.

Dvoumístný prototyp M3 CSL se objevil už na IAA 2001, malosériovou verzi nám Mnichov ukázal na fotkách v prosinci 2002 a oficiálně byla představena v březnu 2003 v Ženevě. Jednalo se o odlehčené kupé M3 generace E46. Auto však bylo určeno pro běžný provoz, mělo silniční homologaci a produkční variantě zůstaly dokonce i zadní sedačky. Od svých sériovějších sourozenců se zvenčí lišilo integrovaným spoilerem na víku zavazadelníku, jinými nárazníky a hlavně střechou a dveřmi, které byly vyrobeny z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. Z interiéru pak zmizely některé prvky luxusní výbavy, které jen zvyšovaly hmotnost. Sedačky byly skořepinové, obložení dveří znovu z kompozitu, jejich madla hliníková a zadní sklo výrazně tenčí. Váhal klesla o 110 kg na 1385 kg. Prototyp měl mimochodem ještě o dalších 90 méně!

Řadový čtyřventilový atmosférický šestiválec objemu 3246 cm3 přitom poskytoval 265 kW (360 k)/7900 min-1, o 13 kW více než u běžného kupé M3. U CSL také poprvé Bavoři použili šestistupňovou sekvenční převodovku SMG, která přenášela sílu motoru (370 N.m/ 4900 min-1). pochopitelně dozadu. Řadit se dalo klasickou pákou, nebo pádly pod volantem. Obří větrané kotoučové brzdy dostalo CSL z M5 E39. Ze 100 km/h dokázalo zastavit na necelých 34 metrech, z klidu se zpět rozjelo během za 4,9 s, o 0,3 s rychleji než základní verze. Ve 250 km/h zabránil v rozletu omezovač, ale vlastníci okruhové licence si jej mohli nechat deaktivovat. Razantně se zlepšila ovladatelnost, tedy ne, že by jí měla „obyčejná emtrojka“ nějak slabou :-). Hřebenové řízení pochopitelně nepostrádalo posilovač a bylo přímější. Stabilizace DSC navíc obsahovala funkci M Track, která řidiči do jeho dovádění příliš nemluvila, mezní hodnoty, kdy zasáhla, posunula až na maximum. Vůz měl také nižší těžiště.

Na okruhu bylo možné využít i pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup rozměrů 235/35 vpředu a 265/35 vzadu, které byly obuty do devatenáctipalcových kol a sama automobilka upozorňovala na nutnost jejich zahřátí. V základu je zákazník nedostal, ale když je chtěl, nepřiplatil za ně vůbec nic. Stejně jako za (nutný) jednodenní trénink jezdeckých dovedností, klimatizaci, nebo audio.

Továrním řidičům BMW se s prototypem z roku 2001 podařilo pokořit na legendární Nordschleife hranici 8 minut na jedno kolo, byli zároveň o půl minuty rychlejší než s běžnou M3. Celkem vzniklo od června 2003 do konce téhož roku na 1.400 kusů CSL, takže je poměrně vzácné a majitelé se jej neradi zbavují. Nebylo nijak levné, v České republice přišlo na 3,046 milionu korun.

Padesátka CSL ze všech koutů Evropy se v sobotu 8. června 2013 sešla přímo v Mnichově v sídle automobilky pod budovou proslulého „čtyřválce“. Jak je vidět, nebyly všechny stříbrné, mezi účastníky lze najít i černé a bílé vozy. Například v Severní Americe se však nikdy neprodávaly. Sraz sice organizoval původně britský server CSLregister.com, ale místo nemohlo být vybráno lépe. Pozvali i Floriana Staigera, jednoho z vývojových inženýrů divize BMW M, který se podílel na vzniku M3 CSL a rozdělil se o své zážitky. Rozhodně nezůstane jen u prvního, prakticky oficiálního setkání, již teď se chystá další.

Video

BMW M3 CSL: od studie k sériové výrobě

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 

Štítky BMW

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



BMW M3 poháněné robustním desetiválcem Viperu. Jak se tam jen mohl vejít? BMW M3 poháněné robustním desetiválcem Viperu. Jak se tam jen mohl vejít?

Sportovní provedení třetí generace BMW řady 3 zraje jak…

BMW M3 CS generace E46: Britský Clubsport za 782 tisíc korun... BMW M3 CS generace E46: Britský Clubsport za 782 tisíc korun...

Historie BMW M3 je plná limitovaných sérií, neminuly ani…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…