Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M4 GTS: Koncept ostrého kupé představen v Monterey

David Bureš
Diskuze (3)
BMW M4 GTS je první ukázkou chystaného ostrého kupé z dílny mnichovské značky. Specialitou je vstřikování vody a zadní světla OLED.

Automobilový týden v americkém Monterey je v posledních letech zajímavým místem pro prezentaci nových speciálních automobilů. Letos BMW zdejší přehlídku v Pebble Beach využilo k prezentaci hned dvojice zajímavých konceptů. Jedním z nich je M4 GTS.

BMW přiznává, že prezentovaný koncept je počáteční náhled na vysoce výkonný model určený pro silnici i závodní tratě. Automobilka přiznala, že počítá se sériovou verzí M4 GTS, která by se proti konceptu měla dočkat jen minima změn. Ve srovnání se standardní M4 má být provedení GTS více zaměřeno na použití na závodních okruzích.

Automobilka nezveřejnila bližší informace o pohonné jednotce, nevíme tak, o kolik je přeplňovaný řadový šestiválec GTS výkonnější než jednotka M4, která je naladěna na 317 kW. Zahraniční média nicméně spekulují o výkonu kolem 342 kW. BMW alespoň přiznalo, že motor M4 GTS je vybaven vstřikováním vody podobně jako speciál M4 fungující jako safety car v motocyklovém šampionátu Moto GP.

Vstřikování vody do sacího potrubí pomáhá snižovat teplotu ve spalovací komoře, díky čemuž nejsou vybrané komponenty tak opotřebovány vysokou teplotou. Zároveň toto řešení umožňuje použít vyšší plnicí tlak turbodmychadla a dřívější načasování vstřiku paliva do válců. Výsledkem je tak zvýšený výkon i točivý moment, zároveň má dojít k prodloužení životnosti agregátu.

Další technickou inovací M4 GTS jsou zadní světla tvořená organickými elektroluminiscenčními diodami (OLED). Ta mají ve srovnání s běžnými elektroluminiscenčními diodami (LED) několik výhod: mají lepší svítivost, jsou energeticky účinnější a jejich světlo je vidět v širším úhlu. Diody navíc vyzařují světlo do jediného bodu, zatímco světlo těch organických je celoplošné a homogenní. Navíc je možné libovolně rozsvítit každý z elementů, což umožňuje vytvořit zajímavé světelné efekty.

Ve srovnání se základní M4 se koncept s přídomkem GTS liší také svým vzhledem. Hlavní novinkou je karbonový přítlačný spoiler na zádi, který je možné ručně nastavit, stejně jako sklon předního lízátka. Oba prvky pomáhají vylepšit aerodynamiku auta. Kapota je vyrobena z karbonem vyztužených plastů, tento lehký materiál pomáhá snížit těžiště vozu.

BMW přiznalo, že sériová M4 GTS bude za příplatek dostupná s hybridními koly, jejichž části budou vyrobeny z karbonem vyztužených plastů. Speciální kola pomůžou snížit neodpruženou a rotující hmotu automobilu.

Koncept M4 GTS navazuje na předchozí speciální modely střední třídy z dílny BMW. Jmenovitě mnichovská automobilka novinkou navazuje na M3 Evolution (v roce 1988), M3 Sport Evolution (1990), M3 GT (1995), M3 CSL (2003), M3 GTS (2010) a M3 CRT (2011).

David Bureš
Diskuze (3)
Avatar - fOE
14. 8. 2015 23:51
Re: Tak teda zacnu
Taky bych na manual nevsadil, ze je moznost v bezne M4 je super, ale tady pujde o desetinky a DKG bude jasna (vnucena) volba.
Avatar - boost.
14. 8. 2015 16:51
Re: Tak teda zacnu
Taky mi ta oranžová tam nesedí, ale je to jen koncept. I když dřív teda byly M koncepty střízlivější co se barev týče.

Zadní spoiler mi tam taktéž vadí. U E92 GTS mi nevadil, ale u M4 to je přílepek z Ebay. Asi to je tím, že M4 má jiný profil, tak nějak víc GTčkový, ladnější... Mohli zkusit větší ducktail, ale asi jim fakt šlo o to, aby spoiler generoval co nejvíc downforce.

Pokud si pamatuji, viděl jsem někde fotku prototypu GTS s manuální převodovkou. Divil bych se, kdyby do track day bro car dali tři pedály.
Avatar - fOE
14. 8. 2015 16:10
Tak teda zacnu
Smutne, tolik povzdechu ze se tu furt pise jen o skode, malych autech, levnych autech a kdyz uz sem neco zajimavejsi redakce nahodi je to klasicky nejprazdnejsi diskuse. Tak to teda zacnu.

Vzhled M4 GTS nenadchnul. Chapu ze studie ma kricet do sveta, ale barevna kombinace za me nijak zvlast nefunnguje, cirkusova kola bych si odpustil uplne a kridlo mi tam taky vubec nesedi. Secteno podtrzeno se asi zahraju na toppra a napisu ze vyvazenosti E46 M3 CSL jsme se ani nepriblizili.
Technika je z jineho soudku, chvalim pouziti vody, ten system (bude li funckni) ikdyz neni zadnou novinkou tak ve svete dnesnich aut novinkou je. Zrovna tak se mi libi pouziti OLED svetel, doufam ze vydrzi i do produkcni verze. Nejvic me ale zajima jestli po vzoru predchudcu i tady BMW prijde s dietou. Ne ze by ji M4 potrebovala, je jasne nejlehci z konkurence, ale i tak jeji jmeno svadi k ocekavani nejake te hmotnostni uspory.
Takze az na vzhled, resp. jeho me subjektivni hodnoceni :yes: