BMW M4 GTS: Koncept ostrého kupé představen v Monterey
Automobilový týden v americkém Monterey je v posledních letech zajímavým místem pro prezentaci nových speciálních automobilů. Letos BMW zdejší přehlídku v Pebble Beach využilo k prezentaci hned dvojice zajímavých konceptů. Jedním z nich je M4 GTS.
BMW přiznává, že prezentovaný koncept je počáteční náhled na vysoce výkonný model určený pro silnici i závodní tratě. Automobilka přiznala, že počítá se sériovou verzí M4 GTS, která by se proti konceptu měla dočkat jen minima změn. Ve srovnání se standardní M4 má být provedení GTS více zaměřeno na použití na závodních okruzích.
Automobilka nezveřejnila bližší informace o pohonné jednotce, nevíme tak, o kolik je přeplňovaný řadový šestiválec GTS výkonnější než jednotka M4, která je naladěna na 317 kW. Zahraniční média nicméně spekulují o výkonu kolem 342 kW. BMW alespoň přiznalo, že motor M4 GTS je vybaven vstřikováním vody podobně jako speciál M4 fungující jako safety car v motocyklovém šampionátu Moto GP.
Vstřikování vody do sacího potrubí pomáhá snižovat teplotu ve spalovací komoře, díky čemuž nejsou vybrané komponenty tak opotřebovány vysokou teplotou. Zároveň toto řešení umožňuje použít vyšší plnicí tlak turbodmychadla a dřívější načasování vstřiku paliva do válců. Výsledkem je tak zvýšený výkon i točivý moment, zároveň má dojít k prodloužení životnosti agregátu.
Další technickou inovací M4 GTS jsou zadní světla tvořená organickými elektroluminiscenčními diodami (OLED). Ta mají ve srovnání s běžnými elektroluminiscenčními diodami (LED) několik výhod: mají lepší svítivost, jsou energeticky účinnější a jejich světlo je vidět v širším úhlu. Diody navíc vyzařují světlo do jediného bodu, zatímco světlo těch organických je celoplošné a homogenní. Navíc je možné libovolně rozsvítit každý z elementů, což umožňuje vytvořit zajímavé světelné efekty.
Ve srovnání se základní M4 se koncept s přídomkem GTS liší také svým vzhledem. Hlavní novinkou je karbonový přítlačný spoiler na zádi, který je možné ručně nastavit, stejně jako sklon předního lízátka. Oba prvky pomáhají vylepšit aerodynamiku auta. Kapota je vyrobena z karbonem vyztužených plastů, tento lehký materiál pomáhá snížit těžiště vozu.
BMW přiznalo, že sériová M4 GTS bude za příplatek dostupná s hybridními koly, jejichž části budou vyrobeny z karbonem vyztužených plastů. Speciální kola pomůžou snížit neodpruženou a rotující hmotu automobilu.
Koncept M4 GTS navazuje na předchozí speciální modely střední třídy z dílny BMW. Jmenovitě mnichovská automobilka novinkou navazuje na M3 Evolution (v roce 1988), M3 Sport Evolution (1990), M3 GT (1995), M3 CSL (2003), M3 GTS (2010) a M3 CRT (2011).