Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M5: světová premiéra sériové M5 (foto, ceny, data)

Ondřej Láník
Diskuze (42)
Před dvěma týdny jsme představili nový desetiválcový motor, minulý týden sedmistupňovou převodovku SMG a právě teď jsou zde podrobná data, ceny a oficiální fotografie. Toto vše se týká jediného vozu: BMW M5.

Před dvěma týdny jsme představili nový desetiválcový motor , minulý týden sedmistupňovou převodovkou SMG a právě teď jsou zde podrobná data, ceny a oficiální fotografie. Toto vše se týká jediného vozu: BMW M5.

Po částech odhalená em-pětka se nyní představuje v celé své kráse a síle. Už parametry nového desetiválce naznačily, že nové BMW rozšíří dosavadní představy o sportovním sedanu. Stalo se. Motor V10 (úhel 90°) o výkonu 373 kW při 7750 ot./min, točí až 8250 ot/min. Kroutící moment vrcholí hodnotou 520 Nm při 6100 ot./min, ale jeho velká část je k dispozici prakticky v celém otáčkovém rozsahu motoru. Podrobně jsme nový desetiválec popsali v samostatném článku, který si můžete přečíst zde .

S novým motorem přichází také nová sekvenční převodovka SMG, která však nyní má místo šesti, sedm rychlostních stupňů. O 20% rychlejší řazení, menší rozestupy převodů, „launch control“, či řazení pákou voliče, resp. páčkami pod volantem jsou podle BMW ideální kombinací k ještě lepším sportovním zážitkům. Podrobnosti o nové převodovce pro BMW M5 najdete zde

Příslibem dokonalé radosti z jízdy by měly být následující parametry: zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund, dvoustovka se objeví na tachometru asi po 15 sekundách od startu. Ve 250 km/h zasahuje omezovač, ale BMW M5 má dost síly i na rychlosti přes 300 km/h.

Podvozek: rychlejší než motor, jak jinak

Základní rozměry podvozku nové M5 (rozchod vpředu 1580 mm, vzadu 1566 mm, rozvor 2889 mm) vycházejí se sériového podvozku pětkové řady. V duchu firemního pravidla, které vztahuje „rychlost“ podvozku ke schopnostem motoru, byla upravena geometrie kol, které mají nyní větší negativní odklon. Aktivní tlumiče EDC umožňují volit jedno z nastavení podvozku v režimech: Komfort, Normal, Sport. Volba je provedena buď tlačítkem MDrive na volantu nebo tlačítky na středové konzole vedle voliče převodovky.

Řízení Servotronic upravuje účinek posilovače nejen podle rychlosti automobilu, ale také podle otáček motoru. Připraveny jsou dva režimy: sportovní a komfortní. Rozdíl je v účinku posilovače, BMW tvrdí, že v obou režimech bude řízení přesné a s odpovídající odezvou. Sportovní režim má však poskytnout přeci jen lepší kontakt s vozovkou.

Hliníkové nápravy z pětkové řady byly optimalizovány a v některých detailech změněny pro náročnější provozní podmínky výkonného vozu. Zcela nová je rozvodovka s variabilní uzávěrkou diferenciálu. Ta zasahuje jakmile jsou trakční možnosti jednoho z kol na limitu. To částečně řeší problém klasického uspořádání (motor vpředu-pohon zadních kol) na sněhu. S rostoucím rozdílem otáček kol roste současně svorný účinek, vyvolaný tlakem hydraulického silikonového oleje v lamelové spojce, na prokluzující straně vozu. V extrémním případě může být až 100 % momentu přenášeno jediným kolem, tím, které má lepší adhezní podmínky.

DSC se dvěma režimy

Nová generace stabilizačního systému DSC (obdoba ESP) bude součástí sériové výbavy nové M5. DSC je možno vypnout tlačítkem na středovém panelu, jeden z pracovních režimů lze zvolit i tlačítkem MDrive na volantu. „První program“ odpovídá přibližně nastavení DSC v sériovém BMW řady 5, „druhý program“-tzv. M Dynamic Mode- je nastaven sportovněji.

Obdobné nastavení měl dosud jen režim M Track Mode v BMW M3 CSL. Automobil v něm dosahuje maximálních možných bočních a podélných zrychlení, aniž by elektronika krotila řidičův temperament v nesprávnou chvíli. Zásah příjde „právě včas“ a řidič je o něm jako obvykle informován blikající kontrolkou.

Výkon podle přání řidiče

Protože 500 koní a agilní chování vozu nepotřebujete pořád, ale spíše ojediněle, připravili u BMW pro řidiče dvě nastavení řídící jednotky motoru. Komfortní režim P400 omezuje výkon motoru na 400 koní, stiskem tlačítka lze změnit nastavení do režimu P500. Pak se změní odezva motoru na sešlápnutí pedálu akcelerátoru a je tak řidiči zpřístupněn celý výkonový potenciál desetiválcového motoru.

Brzdy: vrtané kotouče 374 x 36 mm

Sportovní výkony krotí čtveřice kotoučů, které mají úctyhodné rozměry (vpředu 374 x 36 mm, vzadu 370 x 24 mm) a jsou vyrobeny z pokrokových kompozitních materiálů, které mají nižší hmotnost a lepší adhezní vlastnosti než konvenční kotouče. Velká třecí plocha je navíc perforovaná, což pomáhá udržet vysoký brzdný výkon bez ohledu na počasí. Na dalším snížení neodpružených hmot se podílejí také třmeny z hliníkové slitiny. Ze 100 km/h umí M5 zastavit na 36 metrech, k zastavení z rychlosti 200 km/h potřebuje přibližně 140 m.

Velikost kotoučů vynikne za standardními devatenáctipalcovými koly z lehké slitiny. Ta jsou obuta do pneumatik, speciálně vyvinutých pro M5, o rozměrech 255/40 ZR 19 resp.285/35 ZR 19. Místo náhradního kola je na palubě elektronický systém sledující tlak v pneumatikách a druhá generace systému M Mobility (MMS), který umožňuje dojezd vozu s defektem k nejbližšímu pneuservisu. Dostatečný tlak pro bežnou jízdu je v pneumatice zadržen v případě, že velikost defektu je do 6 mm, což podle BMW pokrývá naprostou většinu případů.

Cena

Nové BMW M5 se bude prodávat od ledna 2005 za 86.200 Euro, takže cena v České republice by se mohla pohybovat kolem 2,7 milionu korun. To není málo. Podstatně slabší šestiválcové kupé M3 (252 kW) stojí u nás 1,9 milionu, druhé nejsilnější pětkové BMW 545i s motorem V8 (245 kW) příjde zhruba na 2 miliony. Na druhou stranu obdobně výkonný dvanáctiválec v sedmičkovém BMW 760i (327 kW) příjde na 3,7 milionu. Na nezájem zákazníků si přesto u BMW stěžovat nemohou, poslední generace empětky se prodalo 33.000 kusů.

Ondřej Láník
Diskuze (42)