11.8. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

BMW M8 mohl být vrcholným modelem značky: Co měl společné s McLarenem F1?

 

Na základě osmičky měl vzniknout model M8, nejsportovnější a nejlepší BMW nejen té doby. Zůstalo jen u přání.

Na podzim 1989 BMW představilo nástupce 13 let vyráběné řady 6 E24. Jelikož byla novinka výrazně větší a luxusnější, dostala označení řada 8. Druhým důvodem bylo to, že zatímco řada 6 vycházela po mechanické stránce z BMW řady 5 (E12, později pak z E28), dostala nová osmička z části komponenty z někdejší druhé generace řady 7 (E32). O nějakém sdílení platformy se sedmičkou však nemůže být řeč. Třeba přední část mají tato auta zcela odlišnou, a to nemluvíme o úplně jiné zadní nápravě či elektronické výstroji. Jako první přineslo toto BMW multiplexní elektrickou síť a také prapředka datových sběrnic, tady nazývaný i-Bus.

Do roku 1992 tvořil řadu 8 pouze jediný model 850i, poháněný prvním německým poválečným dvanáctiválcem, vyvíjeným od konce 70. let a poprvé představený právě v řadě 7 E32 v roce 1986. V roce 1992 se nabídka rozšířila o dva nové modely - typ 850i se přejmenoval na 850 Ci, nabídku dále doplnil menší osmiválec 840 Ci a vrcholem se stal typ 850 CSi. Jenže mohlo být všechno jinak…

O dva roky dříve

V letech 1992 až 1996 (doprodej ale probíhal ještě začátkem roku 1997) tak vrchol automobilky BMW představoval model 850 CSi. Jeho dvanáctiválec označený S70B56 jasně ukazuje, že v jeho vývoji mělo prsty sportovní oddělení BMW Motorsport. Přesto se 850 CSi nikdy nenazývala M8. Po technické stránce vycházel agregát S70B56 z původního dvanáctiválce M70B50. Objem zvětšili na 5,6 litru a motor podrobili některým změnám. Výsledkem se stal výkon 280 kW namísto 220 kW u původního pětilitru. Podvozek 850 CSi přinesl aktivní řízení všech kol AHK a standardem se stala výhradně nabízená manuální šestistupňová převodovka.

Nové BMW řady 8 oficiálně: Osmička se vrací, nabídne osmiválec i turbodiesel

Když opomeneme zvětšení objemu motoru, tak jiné zásadní technické změny se na dvanáctiválci neudály. I S70B56 tak používá relativně jednoduchou mechaniku s rozvodem OHC a tedy jedním vačkovým hřídelem v každé z obou hlav, který ovládá nezbytné dva ventily na válec. Pohon vaček zajišťuje jednořadý řetěz. V době, kdy měl kdejaký japonský kompakt motor DOHC 16V nebo alespoň OHC 16, se uvedená technika BMW V12 v 850 CSi mohla jevit skoro zpátečnická. Jenže teorie je jedna věc a skutečnost jiná, ale o tom někdy příště…

Dva roky před prezentací 850 CSi postavilo BMW model M8. Technicky vycházel z modelu 850i, ovšem změn na něm bylo docela dost, a to i po vizuální stránce. Auto dostalo jiný přední nárazník, kapotu motoru a výrazně vytažené zadní blatníky s otvorem pro vstup vzduchu, vyrobené stejně jako dveře z kompozitních materiálů. Okna v bočních dveřích byla vyrobena z plexiskla, navíc se stahovala pouze jejich část jako například u Subaru SVX. Tady BMW jasně sledovalo dosažení co možná nejpříznivější hmotnosti. BMW řady 8 E31 je i v dnešních měřítkách, kdy jsou auta citelně vetší, těžkým autem. Tím hlavním, čím se M8 odlišovalo od běžné 850i, byla ovšem technika.

Ani z F1, ani z 850 CSi

Prototyp BMW M8 postavený v roce 1990, z něhož také pocházejí fotografie, měl pod kapotou dvanáctiválec označený S70/1. Jedná se o jiný agregát, než jaký používala pozdější sériová 850 CSi. Zároveň se ale údajně nejedná o stejný dvanáctiválec, který BMW Motorpsort vyvinulo pro pohon britského supersportu McLaren F1. Čím se motory lišily?

Dvanáctiválec S70/1 měl zdvihový objem 6064 cm3, zatímco motor S70B56 „jen“ 5576 cm3. Zda používaly oba dvanáctiválce shodný hliníkový blok, se nikde neuvádí. Co naopak jisté je, že oba uvedené motory V12 mají odlišné hlavy válců. Agregát S70/1 dostal totiž hlavy s dvojicí vačkových hřídelů (DOHC) a celkem 48 ventilů místo 24 ventilů u S70B56. Technicky vzato tak měly hlavy válců motorů S70/1 blízko k hlavám šestiválců modelu M5 (S38). Dle některých pramenů BMW použilo hlavu z motoru S70/1 v připravovaném šestiválci S50, který debutoval v roce 1992 v M3 E36.

Video: BMW si připomíná kupé řady 8

Dle dostupných informací používal motor S70/1 mechanické ovládání dvojice škrticích klapek. Tedy nikoliv elektromotorické známé jako EML, jako sériový motor M70B50 (a také S70B56). To ovšem znamenalo, že u M8 se nepočítalo s protiprokluzovým systémem ASC-T, který pracoval právě se škrticí klapkou (a také s brzdami). Ta i z toho důvodu musela mít elektromotorické ovládání EML. V případě M8 šlo zřejmě o zajištěné co možná nejostřejší reakce na přidání plynu. Dle dostupných údajů činil výkon motoru S70/1 550 koní, tedy 404 kW, což je o dost více, než kolik poskytoval motor pozdějšího vozu 850 CSi.

Co ten McLaren F1?

Mnozí, co se zajímají o auta, vám budou tvrdit, že to byl právě motor nikdy nerealizované „em-osmičky“, který se posléze dostal pod zadní kapotu superportu McLaren F1., nejrychlejšího auta poloviny 90. let.

Motor tohoto McLarenu je označen S70/2 v případě sériové verze, S70/3 u varianty F1 GTR a konečně S70/3 pro verzi LMR, později pojmenovanou P75. Objem 6064 cm3 je shodný s dvanáctiválcem pro M8, stejně jako základní konstrukční řešení. Změn však na něm bylo provedena celá řada.

Když údajně v roce 1990 přijel Gordon Murray - konstruktér vozu F1, do Mnichova za legendárním motorářem BMW Paulem Roschem, aby spolu jednali o konstrukci motoru pro připravovaný vůz F1, měl Murray celou řadu připomínek k předvedenému srdci S70/1. Britskému konstruktérovi se zdála jednotka až příliš těžká a také velká. Murray požadoval motor o hmotnosti maximálně 250 kg a celkové délce nepřesahující 600 mm.

Němci se tedy pustili do práce a původní agregát S70/1 výrazně přepracovali. Mimo jiné motor dostal například mazání se suchou klikovou skříní, aby jej bylo možné zastavět do rámu F1 co možná nejníže a zároveň zajistit jeho mazání i při velkých odstředivých silách v zatáčce. Odlišné bylo sání a výfuk a celou řadu změn si vyžádalo už jen pouhé přemístění motoru před zadní nápravu. Vždyť v M8 se dvanáctiválec nacházel vpředu. Uvedené modifikace přinesly také vyšší výkon, a sice z 550 na 627 koní (ze 404 na 461 kW).

Vůz McLaren F1 se s velkou slávou představil v roce 1993 a do ukončení produkce v roce 1998 vzniklo 106 kusů těchto naprosto výjimečných aut. M8 zůstalo v jediném exempláři a modelu 850 CSi se v letech 1992 až 1996 vyrobilo 1510 kusů. Pro zajímavost, kvóta 850 CSi pro Velkou Británii a tedy vozy s pravostranným řízením byla 160 aut.

Spolupracujeme s TipCars.com
Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení

Poslanci Evropského parlamentu budou ve čtvrtek hlasovat…

Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu

Proces britského odcházení z Evropské unie se ještě více…

Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace

V reakci na protesty hnutí takzvaných žlutých vest slíbil…

 

Štítky BMW Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

 






 
Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Včera

Prelude vlastně patřila do střední třídy, stala se kultem a dodnes má po světě spoustu fanoušků. Dočkala se pěti generací.




Blesk.cz

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Netflix zveřejnil teaser video k třetí sérii sci-fi retro seriálu Stranger Things. Odhalil v něm názvy epizod,…

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu: Odškodné až stovky tisíc!

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu:…

Devět pacientů, u nichž v minulých dnech po operaci v soukromé Nemocnici Frýdlant došlo k otravě krve, by mělo…

 

iSport.cz

Bolavá prsa, malé platy i hraní v sukních. Fotbalistky Sparty prolomily tabu

Bolavá prsa, malé platy i hraní v sukních.…

Dělají sport, který milují, ale oproti mužům jsou na tom v některých aspektech mnohem hůř. Fotbalistky Sparty…

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i sprchy s teplou vodou

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i…

Pořadatelé parkurové soutěže Global Champions Prague PlayOffs 2018 svádějí boj s časem. Po florbalovém…

 

Reflex.cz

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek je překvapující. Podívejte se na jedinečné snímky

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek…

Geert Weggen je nizozemský fotograf zabývající se dokumentováním přírody. Za posledních šest let se však jeho…

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Kontrarozvědce BIS se její výroční zprávou podařilo na týden rozvířit vody nikoliv ve zpravodajské komunitě, jak…