Spy Photos: BMW X6 Hybrid - velký a tichý
S trochou nadsázky lze tvrdit, že v případě modelu X6 došlo na spojování už na počátku vývoje. Sportovní SUV dělá při hodnocení vrásky na čele dokonce i loajálním německým médiím, ale mnichovská automobilka už řadu let nešlápla vedle, a tak neúspěch si zatím nikdo netroufá předpovídat.
Automobil, který jsme loni viděli ve Frankfurtu ještě jako studii, se nyní dostává do závěrečné fáze testování. Naše zdroje uvádějí, že jde o definitivní podobu, která se v roce 2010 objeví v prodeji. Včetně hrbu na kapotě.
Už studie měla nový systém hnacího ústrojí, kombinující dva kompaktní vysokovýkonné elektromotory s převodovkou s pevnými převodovými poměry. Sériový model by měl mít stejně koncipovaný pohon. Výše uvedené tři prvky jsou vzájemně propojeny systémem tří planetových soukolí. Díky vhodné volbě převodů se dobře pokrývají a doplňují provozní pásma spalovacího motoru a jednotlivých elektromotorů. Překonána je tak nevýhoda dosud známých hybridních řešení, jejichž elektromotor(y) byl schopen pracovat jen v určité části spektra provozních rychlostí automobilu.
Díky dvěma rozsahům rychlostí, v nichž je spolupráce elektromotoru a spalovacího motoru možná, dostal systém přívlastek dvourežimový. Jeho součástí jsou pochopitelně také akumulátory, výkonová elektronika s měničem, řídicí systém a kabeláž. Rozdělování a slučování výkonových toků má na starost převodovka ECVT (planetová konstrukce s vnějším projevem převodovky CVT).
Podle výrobce je takový systém schopen ušetřit asi 20 % paliva proti stejnému vozidlu bez složité elektrické časti hnací soustavy. Vzhledem k tomu, že je možný také provoz výhradně na elektřinu i výhradně na benzin, lze novinku zařadit mezi full-hybridy. Samozřejmostí je univerzální využití elektrických strojů v motorovém i generátorovém režimu. Druhý případ je uveden v činnost při brzdění, kdy je rekuperována kinetická energie. Méně obvyklé je u hybridů využití pevných převodů, které zvyšuje mechanickou účinnost celého ústrojí.
Loni ve Frankfurtu prezentované hnací ústrojí je výsledkem spolupráce skupin BMW Group General Motors a DaimlerChrysler, které se spojily do sdružení Global Hybrid Cooperation, které vyvíjí mild-hybridy pro sériové nasazení v nejbližší době.