BMW řady 5 - detailní pohled (druhý díl)

BMW řady 5 - detailní pohled (druhý díl)

 
 

Jak již bylo předesláno v úvodu první části, bude druhá část popisu nového BMW řady 5 pojednávat o konstrukci karosérie, zajímavostech o její výrobě a v nemalé míře také výbavě interiéru.

První část najdete si můžete přečíst zde.

Nejradikálnějším inovačním prvkem konstrukce nového BMW řady 5 je bezesporu konstrukce karosérie. Poprvé se v sériové produkci objevuje samonosná karosérie kombinující hliníkovou a ocelovou konstrukci. Technici BMW dospěli k závěru, že pokud má automobil splňovat požadavky na maximální bezpečnost a přitom disponovat přijatelnou hmotností je třeba použít lehkých slitin i na nosnou strukturu. Tak vznikla koncepce LAFE (Lightweigt Aluminium Front End), což obnáší kompletní příď vozu z hliníkových výlisků. Zajímavostí celé konstrukce je použití vysokopevnostního lepidla ke spojování dílů (celkem 15,2 metrů lepených spojů), které je ještě jištěno 599 nýty. Na celé karosérii je použito celkem 65 metrů lepených spojů. Velký důraz byl kladen na zvýšení pasivní bezpečnosti nového skeletu. Především zcela nová hliníková příď byla navržena se zvláštním zřetelem na pohlcování energie při havárii. Její funkce je rozdělena podle tří kritérií - nárazy velmi nízkou rychlostí do 4 km/h, nízkou rychlostí do 15 km/h a ty ve vyšších rychlostech. Pro nejnižší rychlosti je určena pěnová výplň na příčném hliníkovém nosníku nesoucím nárazník. Pro střední rychlosti je určena šroubovaná část s deformační zónou, příčným nosníkem a čelní stěnou nesoucí chladič a světlomety. Tato část by měla absorbovat náraz do 15 km/h takovým způsobem, že nedojde k poškození motoru ani jeho příslušenství a nepoškozena zůstane i celá zbývající struktura. Pro nárazy ve vyšších rychlostech již je kritérium takové, aby se kinetická energie rozložila do celé, výrazně zesílené, nosné struktury a umožnila posádce přežití. Zvýšenou odolnost proti bočnímu nárazu zajišťuje zesílený středový sloupek, výztuhy dveří a dva příčné nosníky umístěné pod předními sedadly spojující prahy. Stejně jako se při konstrukci motorů věnuje velká pozornost jejich působení na životní prostředí tak i výrobní proces karosérie prošel výraznými změnami. Byla vyvinuta řada nových postupů, které především v lakovacím procesu umožnily zredukovat spotřebu rozpouštědel o 40 tun ročně. Lakovací linka je vybavena maloobjemovými zásobníky, které bez jakýchkoli ztrát času a barvy umožňují použití až 250 barevných odstínů.

Jakkoli je vysoká bezpečnostní úroveň u automobilů důležitá, nezapomnělo se při konstrukci nového BMW 5 ani na potřebné a žádané pohodlí posádky. Nová karosérie je podstatně prostornější což je dáno rozvorem zvětšeným o 62 mm a šířkou narostlou o 48 mm. Z této změny těží především cestující na zadních sedadlech, kde se zvětšil prostor pro kolena o 40 mm. Také zavazadlový prostor znatelně povyrostl, když ve standardní verzi nabízí 520 litrů, jež se při použití nových pneumatik bez nutnosti náhradního kola zvětší na úctyhodných 555 litrů. O radost z pobytu v prostornějším interiéru se mimo mnoha dalších pomocníků starají i speciální skla filtrující infračervené záření, čímž snižují teplotu vzduchu o zhruba 5°C a povrchu interiéru až o 10°C. Podívejme se tady jak vlastně interiér v novém BMW vypadá. Ve srovnání s poněkud avantgardním exteriérem si zachovává střízlivý až možná trochu strohý styl. Přístrojová deska s multifunkční volantem a středovou konzolou poskytuje řidiči maximální možné množství informací a zachovává přitom snadnou obsluhu. Mimo přístrojového panelu přímo před volantem jsou veškeré další informace soustředěny na velkém displeji uprostřed přístrojové desky. Na něm se zobrazují informace navigačního systému, klimatizace, komunikace a také zábava. Systém je ovládán velkým kruhovým ovladačem na středovém tunelu za řadící pákou. Multifunkční volant umožňuje ovládání hlasitosti telefonu a navigačních instrukcí a dvě tlačítka jsou programovatelná pro nastavení podle potřeb řidiče. Na středovém displeji se také zobrazuje tvar a vzdálenost překážky snímaná ultrazvukovými čidly parkovacího systému. Ten je schopen monitorovat vzdálenost 1,5 metru před a 2 metry za vozem a graficky a akusticky informovat řidiče. Naprostou novinkou v obsluze automobilů je použití projekce důležitých údajů na přední sklo, čímž řidič nemusí polevovat v pozornosti odbíháním pohledem na přístroje. Promítány mohou být navigační instrukce, rychlost vozu či informace systému ACC (Active Cruise Control). Promítání údajů je hlídáno čidly snímajícími vnější podmínky a automaticky se upravuje jasnost obrazu, aby byly stále zřetelně čitelné.

Zmínili jsme systém ACC. O co se vlastně jedná? Zjednodušeně řečeno je to velmi pokročilý tempomat. ACC nejen udržuje stálou rychlost vozu, ale pomocí radaru monitorujícího vlnami na frekvenci 77 GHz vzdálenost 120 m před vozidlem také dokáže udržovat určenou vzdálenost od vpředu jedoucího automobilu. Ideální použití ACC je rychlý dálniční provoz, protože pracuje v rozmezí rychlostí 30-180 km/h. Zásahy do činnosti motoru či použitím brzd dokáže udržovat předvolenou vzdálenost mezi vozy. Řidič má kdykoli možnost zasáhnout pokud nabude dojmu, že je potřeba brzdit razantněji, nicméně systém ho na tuto potřebu dokáže akusticky také sám upozornit. Pokud by řidič situaci nezvládl a došlo by k nárazu, je pro posádku mimo již zmíněných bezpečnostních prvků připraveno také celkem 8 airbagů. Jejich použití i použití předpínačů pásů je řízeno elektronikou, která na základě čidel obsazenosti sedadel vyhodnotí je-li jejich aktivace nezbytně nutná. V nabídce jsou také aktivní opěrky hlav. Ty se v případě havárie pyrotechnickou náplní bleskově posunou vpřed a omezují zpětný pohyb hlavy na minimum. Jejich následná oprava pak vyžaduje pouze výměnu náplně. Vraťme se k popisu příjemnějších prvků, než těch pouze bezpečnostních. Nové BMW nabízí zákazníkům dokonce šest druhů sedadel – čtyři varianty pro přední a dvě pro zadní. Standardně jsou přední sedadla dodávána s elektrickým seřizováním výšky sedáku a úhlu opěradla. Posun vpřed a vzad stejně jako změna polohy opěrky hlavy se děje ručně. Dále lze již jen přidávat elektrické ovládání veškerých posuvů a vrcholem nabídky je multifunkční sedadlo, kde lze nastavit snad téměř vše. Nezávisle jde nastavit tvar horní a spodní části opěradla, opěry zachycující boční síly v zatáčkách a to vše elektricky. K běžným doplňkům patří vyhřívání sedadel, k méně běžným jejich napojení na klimatizaci a ochlazování v parných letních dnech. Zadní sedadla jsou standardně jednodílná se sklopným opěradlem, na přání je k dispozici opěradlo dělené v poměru 60:40.

Standardem je v nové „pětce“ také elektronická klimatizace, která je ovládána přes již zmíněný ovládací panel ve středu přístrojové desky. Na přání je k dispozici ještě pokročilejší varianta s vyšším stupněm možností nastavení. Nastavit lze teplotu pro levou a pravou stranu vozu a klimatizace je vybavena také teplotními čidly na každé straně, které snímají teplotu zvyšující se slunečním svitem. Podle toho také směřují větší množství ochlazovaného vzduchu potřebným směrem. Další čidlo také hlídá teplotu oken a v případě potřeby zabezpečuje dodávku vzduchu proti jejich zamlžení aniž by byla narušena pohoda celého interiéru. O zvukovou pohodu se stará nový HiFi systém Logic7 doposud používaný pouze ve statických podmínkách. Jeho ovládání je pomocí dálkového ovladače přístupné také cestujícím na zadních sedadlech.

Pokud bychom měli pokračovat v popisu všech další drobností v interiéru, tento článek by se nevešel asi ani na tři díly. Z výše zmíněných skutečností je jasně zřetelné, že nové BMW řady 5 je vybaveno vším co by mohlo výrazně ovlivnit jeho úspěch na trhu. Zda u zákazníků převáží jeho špičková konstrukce, či moderně pojatý design, to je otázkou času, ale startovní pozici má jistě velice slibnou.



Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička…

Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky

Německý automobilový koncern Daimler investuje miliardu…

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Rudé zjevení ve Frankfurtu: BMW M5 Frozen Red vás rozloží na atomy! Bude jich jenom 400 Rudé zjevení ve Frankfurtu: BMW M5 Frozen Red vás rozloží na atomy! Bude jich jenom 400

BMW do Frankfurtu dovezlo dva exempláře nové generace…

Nové BMW M5 předvádí svůj zvuk. Je brutální už v základu! (video) Nové BMW M5 předvádí svůj zvuk. Je brutální už v základu! (video)

Nová generace BMW M5 bude bezesporu extrémní auto, a jako…

 



 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Včera

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Už jste si vzali dovolenou a děti poslali k prarodičům? Destiny 2 je totiž online videohra, která se může stát…

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota, sní o miliardách od Valachové

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota,…

Vysoké školy jsou znepokojené. Ani pár dní před posledním jednání vlády, na kterém budou ministři naposledy…

 

iSport.cz

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny, přijde i o AC Milán

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny,…

Český útočník Patrik Schick si bude muset na další zápas za AS Řím počkat minimálně ještě dva týdny. AS na svém…

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic nehrozí, brání se ultras

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic…

Sparťanský národ kromě výsledkové krize řeší i průšvihy, které se dějí na tribunách. Jeden takový se stal během…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…