Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Paříž živě: BMW X1 - V Paříži jako studie, do roka jako série

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (55)
Úspěch poloterénních modelů X3 a X5 nalákal BMW nejen do výroby netradičního sportovně laděného SUV X6. Časy se ale mění, a tak BMW spěchá do potenciálně obrovské obchodní kategorie malých SUV.

Pro pařížský autosalon si automobilka BMW připravila koncept, který svým označením dává jasně najevo, že má rozšířit řady zástupců kategorie SUV směrem dolů. "Toto zcela nové BMW je zatím ve fázi koncepčního vozu, avšak abychom byli upřímní, musíme říci, že sériová verze vycházející z tohoto konceptu spatří světlo světa během jednoho roku," píše se v oficiální tiskové zprávě automobilky.

Není divu. Opravdu velkým SUV dnes na mnoha důležitých trzích zvoní hrana a tam, kde odpor k velkým modelům zatím není módou, plánují vládní instituce radikální změny daňových předpisů, které zřejmě část zákazníků odradí od nákupu takového auta.

BMW X1 nebude terénní auto. Ostatně sama automobilka o něm v tiskových materiálech píše: "BMW Concept X1 vytváří segment kompaktních prémiových automobilů se zvýšeným podvozkem, který je svými rozměry předurčen k mrštnému pohybu po městě a současně dokáže svým majitelům nabídnout svobodu při jejich aktivním životním stylu." Ani slovo o nezpevněných cestách nebo snad o terénu...

Nejvíce bude jeho technika blízká vozům BMW řady 1, ale pohon všech kol pochází z modelové řady 3. Z další terénní techniky zůstane v nejmenším X pouze asistent pro sjíždění kopců. Velmi dlouhý rozvor konkuruje o kategorii většímu X3 i novému GLK. To ukazuje na dvě věci. Za prvé na to, že nástupce současné X3 zřejmě o něco povyroste a za druhé na skutečnost, že geometrické parametry karoserie X1 nebyly navrhovány s ohledem na průchodnost terénem, nýbrž na průchodnost velikosti interiéru u zákazníků. Ano, X1 musí být levnější než X3, ale výrazně menší prostor uvnitř je dnes už asi nemyslitelný.

Světová premiéra sériové verze se očekává za rok na IAA 2009 ve Frankfurtu, sériová výroba by se měla rozběhnout na konci roku 2009 v Lipsku.

BMW X1 - srovnání s konkurencí
RozměrBMW X1BMW X3Mercedes-Benz GLKVW TiguanHonda CR-V
Délka [m]4,4574,5704,5254,4274,530
Šířka [m]-1,8551,8551,8091,820
Výška [m]-1,6751,6991,6861,675
Rozvor [m]2,762,7952,7552,6042,620
Objem zav. prostoru [l]-480/1560450/1550470/1510524/-

BMW Concept X1 má všechny typické rysy designu X modelů BMW. Jedná se zejména o spojení majestátních ledvin BMW tvořících masku chladiče, dvojitých kulatých světlometů s výrazným ohraničením shora, hranatých výřezů blatníků, černých plastových spodních částí prahů a lemů blatníků, stejně tak jako dynamických linií na bocích a horizontálně členěné zadní části.

Nezaměnitelně tvarovaná kapota motoru směřuje pohled pozorovatele přímo na svisle umístěné ledviny masky chladiče. Mohutnost vozu zajišťuje nejen respekt budící rozměr samotných ledvin, ale také jejich svislé žebrování s velkými rozestupy.

Robustní charakter vozu BMW Concept X1 zdůrazňuje zvenčí viditelná ochrana spodní části vozu, jež tvoří významný designérský prvek přední části. Ve spojení s výše a co možná nejvíce v krajích umístěnými mlhovkami vytváří tento stříbrně lakovaný prvek velmi specifický výraz.

BMW Concept X1 má velmi nízko posazené optické těžiště, což je výsledkem působení například černě lakovaných spodních částí prahů. Dynamický výraz automobilu zajišťují také citlivě vyvážené proporce, stejně tak jako stříbrnou linkou zvýrazněné boční prahy. Nezaměnitelná boční linie dodává automobilu velmi robustní výraz a je jedním z jednotících prvků designu všech modelů značky BMW.

Tvar zadního D-sloupku, který je moderní interpretací typického vykrojení označovaného „Hofmeister kick“, je zvýrazněn trojrozměrně působícím prolisem věrně kopírujícím jeho tvar.

Dalším z prvků charakteristických pro modely X od BMW jsou 19palcová kola s desetipaprskovým designem. Kola jsou lakovaná dvojicí odstínů, což je dalším výrazem městského a současně sportovního charakteru. Za pozornost rovněž stojí netradiční zlatavý lak karoserie označovaný jako Meridian Gold Metallic.

Zadní skupinové svítilny mají typický tvar písmene L a disponují velmi moderní technikou. V noci zaujme design skupinových svítilen, které se prezentují světelnými proužky tvořenými světelnými diodami, jež plynule přecházejí do boků vozu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (55)
4. 10. 2008 23:19
Re: Nadhera
Audi naopak podle me dela Auta, ktera i po 5 letech vypadaji naprosto zive a nekoukane, ale to je asi vec nazoru. Pro me je naopak design BMW v posledni dobe dosti nepovedeny a libi se mi spis tak kazde 2. BMW. Toto osobne mi tedy do noty moc nesedlo, je to takovy podivny mutant. Ale nechci BMW ani jeho vytvory nijak znehodnocovat, proste to neni uplne muj salek caje.
3. 10. 2008 19:21
Re: mojtyboze
...naprostý souhlas, design ostatnich bmw (az teda na x3 se mi moc líbí), ale tohle je fakt otřes 8-s
Avatar - 12Eagle
3. 10. 2008 12:49
X1
Je to presne tak, ako v článku: X1 je veľká skoro ako X3 a to znamená, že nová X3 bude väčšia.
Inak je to pekné auto a keď ho uvidíte, padnete na zadok!!!
Konkurencia sa má čo učiť. >:D
1. 10. 2008 23:15
ledvinky
zezadu to vypada paradne, predni cast?myslim ze bmw dela zbytecne chybu s novym pojetim ledvin, i na 7cce jsou az moc humpolacky, zbytecne velky, na takhle malym aute je to o to horsi, chtelo by to trochu priostrit a ubrat hmotu.. no a ten naraznik je opravdu jak z lokomotivy, jak uz tu nekdo zminil:-(
1. 10. 2008 22:45
Re: Dobre je
Minule mi sla X6-ka oproti. A ako sme sa tak minali, zrazu mi prisla z mojho pohladu strasne skareda, az tak, ze som to nahlas (bol som sam) musel okomentovat. Lenze ja som sedel vo Favorite. :-) Tak ci tak, X6-ka je cudo, ale trh ju bohuzial potreboval. Bohuzial.