Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu

Aleš Dragoun
Diskuze (52)
Tento víkend je v Amelia Islandu k vidění jediný exemplář prototypu BMW X5 Le Mans. Na velké SUV se závodním dvanáctiválcovým motorem se za šestnáct let trochu zapomnělo...

X5 Le Mans vzniklo na základě první generace E53. Proč dostalo zrovna jméno francouzského města, u kterého se nachází veleslavný Circuit de la Sarthe? Není to tak složité, v roce 1999 přece bavorská automobilka vyhrála na něm konanou proslulou čtyřiadvacetihodinovku. „Placku“ V12 LMR poháněl uprostřed umístěný vidlicový dvanáctiválec 5,99 l/433 kW. Za volantem se střídala legenda cestovních vozů Joachim Winkelhock, dlouholetý pilot Minardi F1 Pierluigi Martini a Yannick Dalmas, čtyřnásobný vítěz tohoto závodu. Měli i kousek štěstí, když vedoucí Toyotu TS020 GT-One zastavil defekt...

BMW X5 Le Mans bylo představeno v Ženevě 2000 a vzniklo na oslavu triumfu. Divize Motorsport použila úplně stejnou čtyřventilovou pohonnou jednotku, jenom se nacházela na tradičním místě podélně vpředu. Navíc ji motoráři ještě pečlivě vyladili, takže se dostali na rovných 700 koní, pardon, 515 kW/5400 min-1. 4,67 m dlouhý stříbrný drobeček samozřejmě nevážil devět metráků jako sportovní prototyp, ale značných 2170 kilo... K nějakému radikálnímu odlehčení auta oproti sérii tedy nedošlo. 720 newtonmetrů v 5000 otáčkách přenášel na obě nápravy poctivý šestistupňový manuál...

Že by ve 250 km/h přistřihl křídla autu omezovač? Ani náhodou, na krytu motoru se přece skvěl hrdý nápis a slavné logo M s trikolórou stroj ani nést nemusel. Šílená X5 upalovala až 311 km/h a z klidu na stovku dokázala vystřelit za takřka supersportovních 4,6 s. Pesimističtější údaje sice uvádějí o dvě desetiny více, na tom ale nesejde. Dvacetipalcová lehounká litá kola obouvala vpředu gumy 275/40, zadní byly mnohem širší: 315/35. I když má raketa na firemních fotkách dva druhy ráfků, skutečně vznikl pouze jeden jediný exemplář a nikoli dva.

Auto se samozřejmě od svých běžných sourozenců dost lišilo. Hlavně vypouklou kapotou, protože pod sériovou by se dvanáctiválec prostě a jednoduše nevešel. Zrcátka byla aerodynamicky optimalizována, dvojitou centrálně umístěnou koncovkou výfuku dával najevo velký kříženec svou sílu... Podvozek s rozvorem 2820 mm měl pochopitelně tvrdší nastavení a sníženou světlost. V černostříbrném interiéru bylo místo pro čtyři pasažéry v samostatných skořepinových sedačkách. Pilot auto ovládal tříramenným volantem a ve středu palubní desky se nacházely pomocné budíky.

Dvanáctiválcová X5 byla v reálu opravdu rychlá. Hans-Joachim Stuck ji v červnu 2001 vytáhl na Nordschleife a jeho nejrychlejší čas měl hodnotu 7:49,92 min. I když si ji pár lidí chtělo postavit do své domácí garáže, v Motorsportu postavit další kusy nikdy neplánovali.

Aleš Dragoun
Diskuze (52)
Avatar - Dinar
15. 3. 2016 07:57
Re: Posměšky
Jinými slovy, suv na okruhu není o nic absurdnější než rodinný kombík, to je co říkám, ty chceš používat věci k tomu, na co jsou určeny, ok, pak na okruhu nedává smysl ani přebouchaný hatchback, který za účelem ježdění po okruhu nikdo nestavěl. To je celé, ty pořád hledáš míru, "hatchback je ještě ok, ale suv už ne...", jenže ta míra závisí čistě na osobní prioritě, obecně prohlášení o absurditě prostě neplatí, viz. první věta.
Avatar - Bully_
14. 3. 2016 15:51
Re: Posměšky
Jeden o voze, druhy o koze, vid. Pro me je sebesilnejsi SUV na okruhu proste absurdita, to je urcene snad tak na to tvoje x-krat zminovane jezdeni na lyze s celou rodinou na hory. Nejde ani o nejake zavodeni, pochybuju, ze bych se bavil s rychlou stodolou projizdenim alpskych prusmyku, nebo i obycejnych utazenych zakroucenych okresek za humny. At by ta stodola mela jakykoli motor a podvozek.
Urcite znas aspon z YouTube ty nemecke instalatery nebo co jsou zac, jak pravidelne brazdi Nordschleife s pracovni dodavkou a snad kompletnim vercajkem a materialem na stresni zahradce. To je (nejenom?) pro me stejne uhozene, ale stejne tak me to nevadi, kazdy jsme z jineho testa a ti chlapici se urcite kralovsky bavi. Nekoho to bavi asi zase s SUV, nemyslí si, ze proti takovym lidem cokoliv mam.
Avatar - Dinar
14. 3. 2016 14:36
Re: Posměšky
To už se kopeš do vlastního zadku, psal jsem tu už několikrát, že těžko bude někdo tahle auta brát jako něco na okruhové závodění, tím přece není ani ta cupra v kobíku, ale pokud je tam vezmeš, rozhodně se nemusejí stydět, za to co umí. To je rozdíl, a myslím, že k pochopení je to celkem snadno...
Avatar - Bully_
14. 3. 2016 14:27
Re: Posměšky
OK. Ja pochopim spis MX5 Cup, nekdo jiny bude fandou okruhoveho serialu X5 Cup. Kazdemu co jeho jest :yes:
Avatar - Dinar
14. 3. 2016 14:20
Re: Posměšky
Já vím, že nepíšeš o horách a caymanu, ale já ano, píšu o horách, resp. univerzalitě ostrého suv jakožto plnohodnotného rodinného auta. V tom kontextu nedává smysl psát o caymanu jako použitelném dailycaru, jako on je použitelná i motorka, to suv umí v tomto ohledu mnohem víc.