BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu

 

Tento víkend je v Amelia Islandu k vidění jediný exemplář prototypu BMW X5 Le Mans. Na velké SUV se závodním dvanáctiválcovým motorem se za šestnáct let trochu zapomnělo...

X5 Le Mans vzniklo na základě první generace E53. Proč dostalo zrovna jméno francouzského města, u kterého se nachází veleslavný Circuit de la Sarthe? Není to tak složité, v roce 1999 přece bavorská automobilka vyhrála na něm konanou proslulou čtyřiadvacetihodinovku. „Placku“ V12 LMR poháněl uprostřed umístěný vidlicový dvanáctiválec 5,99 l/433 kW. Za volantem se střídala legenda cestovních vozů Joachim Winkelhock, dlouholetý pilot Minardi F1 Pierluigi Martini a Yannick Dalmas, čtyřnásobný vítěz tohoto závodu. Měli i kousek štěstí, když vedoucí Toyotu TS020 GT-One zastavil defekt...

BMW X5 Le Mans bylo představeno v Ženevě 2000 a vzniklo na oslavu triumfu. Divize Motorsport použila úplně stejnou čtyřventilovou pohonnou jednotku, jenom se nacházela na tradičním místě podélně vpředu. Navíc ji motoráři ještě pečlivě vyladili, takže se dostali na rovných 700 koní, pardon, 515 kW/5400 min-1. 4,67 m dlouhý stříbrný drobeček samozřejmě nevážil devět metráků jako sportovní prototyp, ale značných 2170 kilo... K nějakému radikálnímu odlehčení auta oproti sérii tedy nedošlo. 720 newtonmetrů v 5000 otáčkách přenášel na obě nápravy poctivý šestistupňový manuál...

Že by ve 250 km/h přistřihl křídla autu omezovač? Ani náhodou, na krytu motoru se přece skvěl hrdý nápis a slavné logo M s trikolórou stroj ani nést nemusel. Šílená X5 upalovala až 311 km/h a z klidu na stovku dokázala vystřelit za takřka supersportovních 4,6 s. Pesimističtější údaje sice uvádějí o dvě desetiny více, na tom ale nesejde. Dvacetipalcová lehounká litá kola obouvala vpředu gumy 275/40, zadní byly mnohem širší: 315/35. I když má raketa na firemních fotkách dva druhy ráfků, skutečně vznikl pouze jeden jediný exemplář a nikoli dva.

Auto se samozřejmě od svých běžných sourozenců dost lišilo. Hlavně vypouklou kapotou, protože pod sériovou by se dvanáctiválec prostě a jednoduše nevešel. Zrcátka byla aerodynamicky optimalizována, dvojitou centrálně umístěnou koncovkou výfuku dával najevo velký kříženec svou sílu... Podvozek s rozvorem 2820 mm měl pochopitelně tvrdší nastavení a sníženou světlost. V černostříbrném interiéru bylo místo pro čtyři pasažéry v samostatných skořepinových sedačkách. Pilot auto ovládal tříramenným volantem a ve středu palubní desky se nacházely pomocné budíky.

Dvanáctiválcová X5 byla v reálu opravdu rychlá. Hans-Joachim Stuck ji v červnu 2001 vytáhl na Nordschleife a jeho nejrychlejší čas měl hodnotu 7:49,92 min. I když si ji pár lidí chtělo postavit do své domácí garáže, v Motorsportu postavit další kusy nikdy neplánovali.

Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
Zdroj: Wikipedia, WCF, UCP.com

Štítky SUV BMW

 

Přidat názorDiskuse: BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech

U BMW postavili před dvěma dekádami skutečného křížence…

Tohle jsou nejhorší auta podle Jeremyho Clarksona. Souhlasíte? Tohle jsou nejhorší auta podle Jeremyho Clarksona. Souhlasíte?

Slavný motoristický novinář a dlouholetý moderátor…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli Starostům a mají klip Renče

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…