BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu

 

Tento víkend je v Amelia Islandu k vidění jediný exemplář prototypu BMW X5 Le Mans. Na velké SUV se závodním dvanáctiválcovým motorem se za šestnáct let trochu zapomnělo...

X5 Le Mans vzniklo na základě první generace E53. Proč dostalo zrovna jméno francouzského města, u kterého se nachází veleslavný Circuit de la Sarthe? Není to tak složité, v roce 1999 přece bavorská automobilka vyhrála na něm konanou proslulou čtyřiadvacetihodinovku. „Placku“ V12 LMR poháněl uprostřed umístěný vidlicový dvanáctiválec 5,99 l/433 kW. Za volantem se střídala legenda cestovních vozů Joachim Winkelhock, dlouholetý pilot Minardi F1 Pierluigi Martini a Yannick Dalmas, čtyřnásobný vítěz tohoto závodu. Měli i kousek štěstí, když vedoucí Toyotu TS020 GT-One zastavil defekt...

BMW X5 Le Mans bylo představeno v Ženevě 2000 a vzniklo na oslavu triumfu. Divize Motorsport použila úplně stejnou čtyřventilovou pohonnou jednotku, jenom se nacházela na tradičním místě podélně vpředu. Navíc ji motoráři ještě pečlivě vyladili, takže se dostali na rovných 700 koní, pardon, 515 kW/5400 min-1. 4,67 m dlouhý stříbrný drobeček samozřejmě nevážil devět metráků jako sportovní prototyp, ale značných 2170 kilo... K nějakému radikálnímu odlehčení auta oproti sérii tedy nedošlo. 720 newtonmetrů v 5000 otáčkách přenášel na obě nápravy poctivý šestistupňový manuál...

Že by ve 250 km/h přistřihl křídla autu omezovač? Ani náhodou, na krytu motoru se přece skvěl hrdý nápis a slavné logo M s trikolórou stroj ani nést nemusel. Šílená X5 upalovala až 311 km/h a z klidu na stovku dokázala vystřelit za takřka supersportovních 4,6 s. Pesimističtější údaje sice uvádějí o dvě desetiny více, na tom ale nesejde. Dvacetipalcová lehounká litá kola obouvala vpředu gumy 275/40, zadní byly mnohem širší: 315/35. I když má raketa na firemních fotkách dva druhy ráfků, skutečně vznikl pouze jeden jediný exemplář a nikoli dva.

Auto se samozřejmě od svých běžných sourozenců dost lišilo. Hlavně vypouklou kapotou, protože pod sériovou by se dvanáctiválec prostě a jednoduše nevešel. Zrcátka byla aerodynamicky optimalizována, dvojitou centrálně umístěnou koncovkou výfuku dával najevo velký kříženec svou sílu... Podvozek s rozvorem 2820 mm měl pochopitelně tvrdší nastavení a sníženou světlost. V černostříbrném interiéru bylo místo pro čtyři pasažéry v samostatných skořepinových sedačkách. Pilot auto ovládal tříramenným volantem a ve středu palubní desky se nacházely pomocné budíky.

Dvanáctiválcová X5 byla v reálu opravdu rychlá. Hans-Joachim Stuck ji v červnu 2001 vytáhl na Nordschleife a jeho nejrychlejší čas měl hodnotu 7:49,92 min. I když si ji pár lidí chtělo postavit do své domácí garáže, v Motorsportu postavit další kusy nikdy neplánovali.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Tomáše Prouzy: Jedna neslavná česká prohra Komentář Tomáše Prouzy: Jedna neslavná česká prohra

V pondělí vyvrcholil boj o první kořist z brexitových…

Tvrdíkovi Číňané ze CEFC odmítají, že by upláceli v Africe Tvrdíkovi Číňané ze CEFC odmítají, že by upláceli v Africe

Čínský konglomerát CEFC China Energy ostře odmítl, že by…

Klid před bouří? Investoři nemají strach, naposledy to tak bylo před krizí Klid před bouří? Investoři nemají strach, naposledy to tak bylo před krizí

Sebevědomí investorů je v nejlepší kondici za poslední…

Komárek dostal od úřadu zelenou. Může koupit IT firmu AutoCont Komárek dostal od úřadu zelenou. Může koupit IT firmu AutoCont

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže schválil změnu…

 
Zdroj: Wikipedia, WCF, UCP.com

Štítky SUV BMW

 

Přidat názorDiskuse: BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 



BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech

U BMW postavili před dvěma dekádami skutečného křížence…

 



 
Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Z pólu rovnou na golf!

TEST: Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Z pólu rovnou na golf!

Dnes 12:51

Polo existuje téměř stejně dlouho jako golf, avšak renomé většího sourozence nikdy nedosáhlo. V každé další generaci se však golfu přibližuje stále více a to nejen vzhledem, ale i jízdní projevem.




Blesk.cz

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy Galaxy S8 a Galaxy S8+

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy…

Microsoftu v oblasti mobilních zařízení dávno ujel vlak. Mobilní operační systém Windows skomíral tak dlouho, až…

Recenze: Čarodějův učedník míří na venkov za unesenými dětmi a jednorožci

Recenze: Čarodějův učedník míří na venkov za…

Peter Grant z pera britského spisovatele Bena Aaronovitche se vrací již popáté. Mladý čarodějův učeň, který je…

 

iSport.cz

LIGA NARUBY: Lafatovo fair play, naštvaný Wágner a Podaného omluva

LIGA NARUBY: Lafatovo fair play, naštvaný Wágner a…

14. kolo Het ligy se asi oslavovalo především doma u Škodů – oba bratři útočníci dali po krásných gólech za…

Kluci, mám rakovinu, šokoval v šatně kouč Sevilly. Hráči pak obrali Liverpool

Kluci, mám rakovinu, šokoval v šatně kouč Sevilly.…

Vypadalo to hrozivě. Po prvním poločase odcházeli fotbalisté Sevilly do kabin ve středečním duelu Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Gay kafe Starbucks? Proboha, už dost!

Gay kafe Starbucks? Proboha, už dost!

Po změně oslovování cestujících v newyorském metru zde máme další skutečně důležitý problém prvního světa, a tím…

Češi ve volbách šlápli do lejníčka. Státníka poznají, až padnou na hubu, říká Fedor Gál

Češi ve volbách šlápli do lejníčka. Státníka…

Z výsledku voleb v Česku mu běhá mráz po zádech. „Čechy nechápu,“ říká v rozhovoru s Pavlem Štruncem disident,…