BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu

 

Tento víkend je v Amelia Islandu k vidění jediný exemplář prototypu BMW X5 Le Mans. Na velké SUV se závodním dvanáctiválcovým motorem se za šestnáct let trochu zapomnělo...

X5 Le Mans vzniklo na základě první generace E53. Proč dostalo zrovna jméno francouzského města, u kterého se nachází veleslavný Circuit de la Sarthe? Není to tak složité, v roce 1999 přece bavorská automobilka vyhrála na něm konanou proslulou čtyřiadvacetihodinovku. „Placku“ V12 LMR poháněl uprostřed umístěný vidlicový dvanáctiválec 5,99 l/433 kW. Za volantem se střídala legenda cestovních vozů Joachim Winkelhock, dlouholetý pilot Minardi F1 Pierluigi Martini a Yannick Dalmas, čtyřnásobný vítěz tohoto závodu. Měli i kousek štěstí, když vedoucí Toyotu TS020 GT-One zastavil defekt...

BMW X5 Le Mans bylo představeno v Ženevě 2000 a vzniklo na oslavu triumfu. Divize Motorsport použila úplně stejnou čtyřventilovou pohonnou jednotku, jenom se nacházela na tradičním místě podélně vpředu. Navíc ji motoráři ještě pečlivě vyladili, takže se dostali na rovných 700 koní, pardon, 515 kW/5400 min-1. 4,67 m dlouhý stříbrný drobeček samozřejmě nevážil devět metráků jako sportovní prototyp, ale značných 2170 kilo... K nějakému radikálnímu odlehčení auta oproti sérii tedy nedošlo. 720 newtonmetrů v 5000 otáčkách přenášel na obě nápravy poctivý šestistupňový manuál...

Že by ve 250 km/h přistřihl křídla autu omezovač? Ani náhodou, na krytu motoru se přece skvěl hrdý nápis a slavné logo M s trikolórou stroj ani nést nemusel. Šílená X5 upalovala až 311 km/h a z klidu na stovku dokázala vystřelit za takřka supersportovních 4,6 s. Pesimističtější údaje sice uvádějí o dvě desetiny více, na tom ale nesejde. Dvacetipalcová lehounká litá kola obouvala vpředu gumy 275/40, zadní byly mnohem širší: 315/35. I když má raketa na firemních fotkách dva druhy ráfků, skutečně vznikl pouze jeden jediný exemplář a nikoli dva.

Auto se samozřejmě od svých běžných sourozenců dost lišilo. Hlavně vypouklou kapotou, protože pod sériovou by se dvanáctiválec prostě a jednoduše nevešel. Zrcátka byla aerodynamicky optimalizována, dvojitou centrálně umístěnou koncovkou výfuku dával najevo velký kříženec svou sílu... Podvozek s rozvorem 2820 mm měl pochopitelně tvrdší nastavení a sníženou světlost. V černostříbrném interiéru bylo místo pro čtyři pasažéry v samostatných skořepinových sedačkách. Pilot auto ovládal tříramenným volantem a ve středu palubní desky se nacházely pomocné budíky.

Dvanáctiválcová X5 byla v reálu opravdu rychlá. Hans-Joachim Stuck ji v červnu 2001 vytáhl na Nordschleife a jeho nejrychlejší čas měl hodnotu 7:49,92 min. I když si ji pár lidí chtělo postavit do své domácí garáže, v Motorsportu postavit další kusy nikdy neplánovali.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Wikipedia, WCF, UCP.com

Štítky SUV BMW

 

Přidat názorDiskuse: BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV…







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech

U BMW postavili před dvěma dekádami skutečného křížence…

Tohle jsou nejhorší auta podle Jeremyho Clarksona. Souhlasíte? Tohle jsou nejhorší auta podle Jeremyho Clarksona. Souhlasíte?

Slavný motoristický novinář a dlouholetý moderátor…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou školu osvěží žhavé i ledové novinky

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou…

Nejrychlejší ježek na světě má podle posměváčků své nejlepší dny už za sebou. Sega si to však nemyslí a každý…

 

iSport.cz

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od obrany a mírné destrukce

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od…

Pěkná divočina! Pardubice se v Chomutově dostaly do pořádného srabu. Pět zápasů, nula bodů, navíc po dvaceti…

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

Dočkali se! Hokejisté Pardubic na sedmý pokus berou první extraligové body v tomto ročníku. S novým trenérským…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…