reklama


24.6. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Brexit: Jak odchod Británie z EU ovlivní automobilky?

 

Vedení automobilek doufalo, že Británie v Evropské unii zůstane. Její odchod totiž pro ně může mít mnohé neblahé následky.

Britové ve čtvrtečním referendu rozhodli, aby jejich země vystoupila z Evropské unie. Již krátce po oznámení výsledků hlasování prudce oslabily evropské akcie, britský premiér David Cameron se pak rozhodl rezignovat, když oznámil, že Británie potřebuje nové vedení. Brexit pak podle odborníků bude mít významné následky také pro automobilové výrobce.

Ještě před hlasováním britské Sdružení výrobců a prodejců motorových vozidel (SMMT) varovalo, že odchod Británie z EU by mohl zvýšit výrobní náklady a ohrozit pracovní místa. Vyšší výrobní náklady by pak nepochybně vedly k vyšším prodejním cenám, což by mohlo ohrozit globální prodeje automobilek vyrábějících ve Velké Británii. Mezi ohrožené výrobce nepatří jen ti tradičně britští (Jaguar, Land Rover, Rolls-Royce, Mini), ale také mnohé další, které mají v Británii svůj závod. Mezi takové značky patří Nissan a Honda.

Jenže problémy mohou mít také automobilky mimo Británii. Na britských ostrovech totiž působí množství dodavatelů, kteří vyrábějí komponenty pro automobilky na starém kontinentu. Jen němečtí výrobci v Británii mají na 100 podniků, které jim dodávají díly.

"Pokud by došlo na obchodní spor mezi Británií a Evropskou unií, přineslo by to enormní škody všem. Byla by to rána pro automobilový průmysl a jistě by to vedlo k určitým přesunům výroby," říká šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann.

Automobilky navíc mohou být ohroženi poklesem odbytu. Britský trh patří mezi největší v Evropě, země pomáhala výrobcům hlavně v době hospodářské krize. Silná libra a nízké úrokové sazby umožnily nabízet levná auta, což v Británii oživilo nabídku. Podle některých názorů ale až nezdravě. Na britském trhu se loni prodalo rekordních 2,6 milionu aut, přičemž nebýt této dosavadní bubliny, bylo by to podle některých názorů o 300.000 vozů méně. Nyní by tato bublina mohla splasknout a prodeje klesnout.

Analisté Evercore ISI odhadují, že v důsledku brexitu prodeje aut na britském trhu letos meziročně klesnou o 4,5 %, v roce 2017 pak o dalších deset procent. A to by výrobci už pocítili, právě kvůli významnosti trhu.

Tímto pádem jsou přitom ohroženy hlavně ty značky, které do Británie auta vyvážejí. Dovážené vozy by se totiž kvůli oslabené libře mohly pro britské zákazníky stát drahými. Kvůli tuhé konkurenci na trhu už dnešní marže automobilek na britském trhu nejsou právě vysoké, a tak už není kde automobily zlevňovat. V tomto ohledu mohou mít potíže hlavně luxusní značky, u nichž má britský trh velký podíl na jejich celkových prodejích. Podobně jsou na tom také značky PSA. Naopak ty automobilky, které v Británii vyrábějí, mohou mít na tamější trhu nyní výhodu. Jak ale bylo zmíněno výše, takové zase budou mít potíže na okolních trzích...

Největší strach je ale z nejistoty. Navzdory mnohým odhadům (a mnohdy protichůdným) může mít brexit zcela jiné výsledky, než se očekává. To ostatně shrnují i slova výkonného ředitele britského zastoupení Mitsubishi Lance Bradleyho: "Nejistota zabijí podnikání a hlasování pro odchod přinese obrovskou nejistotu po dobu nejméně dvou a možná až pěti let."

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Brexit: Jak odchod Británie z EU ovlivní…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Hvězda Ordinace Jana Paulová: Rychlého zaujala pornem!

Hvězda Ordinace Jana Paulová: Rychlého zaujala pornem!

Všichni ji lákali do seriálů, ale marně! Jana Paulová (61) odolávala 20 let! Výjimku udělala až teď, když…

Gambie má dva prezidenty, v zemi to vře. Jsou tam i desítky Čechů

Gambie má dva prezidenty, v zemi to vře. Jsou tam i…

Do Gambie ve čtvrtek vstoupila armáda sousedního Senegalu. Činí tak na podporu nově zvoleného gambijského…

 

iSport.cz

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama