Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brexit: Jak odchod Británie z EU ovlivní automobilky?

David Bureš
Diskuze (137)
Vedení automobilek doufalo, že Británie v Evropské unii zůstane. Její odchod totiž pro ně může mít mnohé neblahé následky.

Britové ve čtvrtečním referendu rozhodli, aby jejich země vystoupila z Evropské unie. Již krátce po oznámení výsledků hlasování prudce oslabily evropské akcie, britský premiér David Cameron se pak rozhodl rezignovat, když oznámil, že Británie potřebuje nové vedení. Brexit pak podle odborníků bude mít významné následky také pro automobilové výrobce.

Ještě před hlasováním britské Sdružení výrobců a prodejců motorových vozidel (SMMT) varovalo, že odchod Británie z EU by mohl zvýšit výrobní náklady a ohrozit pracovní místa. Vyšší výrobní náklady by pak nepochybně vedly k vyšším prodejním cenám, což by mohlo ohrozit globální prodeje automobilek vyrábějících ve Velké Británii. Mezi ohrožené výrobce nepatří jen ti tradičně britští (Jaguar, Land Rover, Rolls-Royce, Mini), ale také mnohé další, které mají v Británii svůj závod. Mezi takové značky patří Nissan a Honda.

Jenže problémy mohou mít také automobilky mimo Británii. Na britských ostrovech totiž působí množství dodavatelů, kteří vyrábějí komponenty pro automobilky na starém kontinentu. Jen němečtí výrobci v Británii mají na 100 podniků, které jim dodávají díly.

"Pokud by došlo na obchodní spor mezi Británií a Evropskou unií, přineslo by to enormní škody všem. Byla by to rána pro automobilový průmysl a jistě by to vedlo k určitým přesunům výroby," říká šéf německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann.

Automobilky navíc mohou být ohroženi poklesem odbytu. Britský trh patří mezi největší v Evropě, země pomáhala výrobcům hlavně v době hospodářské krize. Silná libra a nízké úrokové sazby umožnily nabízet levná auta, což v Británii oživilo nabídku. Podle některých názorů ale až nezdravě. Na britském trhu se loni prodalo rekordních 2,6 milionu aut, přičemž nebýt této dosavadní bubliny, bylo by to podle některých názorů o 300.000 vozů méně. Nyní by tato bublina mohla splasknout a prodeje klesnout.

Analisté Evercore ISI odhadují, že v důsledku brexitu prodeje aut na britském trhu letos meziročně klesnou o 4,5 %, v roce 2017 pak o dalších deset procent. A to by výrobci už pocítili, právě kvůli významnosti trhu.

Tímto pádem jsou přitom ohroženy hlavně ty značky, které do Británie auta vyvážejí. Dovážené vozy by se totiž kvůli oslabené libře mohly pro britské zákazníky stát drahými. Kvůli tuhé konkurenci na trhu už dnešní marže automobilek na britském trhu nejsou právě vysoké, a tak už není kde automobily zlevňovat. V tomto ohledu mohou mít potíže hlavně luxusní značky, u nichž má britský trh velký podíl na jejich celkových prodejích. Podobně jsou na tom také značky PSA. Naopak ty automobilky, které v Británii vyrábějí, mohou mít na tamější trhu nyní výhodu. Jak ale bylo zmíněno výše, takové zase budou mít potíže na okolních trzích...

Největší strach je ale z nejistoty. Navzdory mnohým odhadům (a mnohdy protichůdným) může mít brexit zcela jiné výsledky, než se očekává. To ostatně shrnují i slova výkonného ředitele britského zastoupení Mitsubishi Lance Bradleyho: "Nejistota zabijí podnikání a hlasování pro odchod přinese obrovskou nejistotu po dobu nejméně dvou a možná až pěti let."

David Bureš
Diskuze (137)
26. 6. 2016 18:32
Re: Brexit
Bariku, boze, co to meles? Mame se 3.000x lip nez za komancu, muzes cestovat, podnikat, investovat, sportovat, studovat co chces...nic z toho za komancu neslo.

Koupil jsem si v Polsku v roce 88 rifle a par kazet a trepal se na prechodu, jestli mne kvuli toho nevyhodi ze skoly! To chces vratit?

Se vole prober.
Avatar - Hammunasakra
25. 6. 2016 11:10
Re: Blbý je to,
Když seš u Britů a Španělska [odkaz] >:-[]
Avatar - Hammunasakra
25. 6. 2016 11:07
Re: Brexit
Trapný = je fuk jestli bude mít zpoždění rok a půl nebo nakonec 2 a půl
Reaguješ na to jako na jakoukoli neoslavnou zmínku o audi = AUDIRS6 tvůj vzor :no:

Hotová měla bejt loni [odkaz] světu představená letos na jaře = v reálu bude ke koupi zřejmě začátkem 2018

Téma Sedláček a další sme už vyřešili = prostě jim nerozumíš :-!
Za neni třeba se stydět = za to že je shazuješ urážíš tvrdíš že nemaj pravdu atd. = za to už jo >:-[]

Brexit rozhodli starý vidle = drsný [odkaz] >:D

Ne že by u nás neměli vliv důchodci Zeman a Klaus >:-[]
Avatar - Hammunasakra
25. 6. 2016 10:59
Re: Brexit
Čim dál ubožejší = nebo je to přiznání že jeho oboru prostě nerozumíš ani zbla?

Popravdě je snazší číst Fokta než Vaculíka. A maminu od 5ti dětí než Sedláčka = to je prostě fakt :-!
25. 6. 2016 06:20
Re: Blbý je to,
Tak pochopitelne, ze kdyz tam zijou Britove, asi chteji temi Brity zustat. Ovsem z myho pohledu je i pochopitelne, ze Spanele by treba radsi, kdyby na defakto jejich uzemi, ktere jim ti Britove pred nejakou dobou nasilne sebrali, zili radsi zase Spanele..
Ale to jsou jenom takovy recicky, mne je to vlastne dost jedno. Tu detskou radost, kdyz parkrat denne spadne zavora s ty v aute cekas az projede vlak, teda chci rict odstartuje letadlo, by mi asi nevzali ani Spanele:)